Ministerstvo dopravy··7 min

Správa železnic vloni úspěšně pokračovala v modernizaci celé železniční sítě a budov

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Téměř 92 km zmodernizovaných tratí uvedených do provozu, zahájení a pokračování modernizací a rekonstrukcí, další kroky v přípravě výstavby pilotních úseků VRT nebo rekordní částky vynaložené na rekonstrukce a opravy nádražních budov s důrazem na bezbariérovost. To je jen krátký výčet počinů Správy železnic v uplynulém roce. Během něj organizace proinvestovala o 600 milionů Kč více než v předchozím roce. Jen do modernizace železniční infrastruktury vložila téměř 20 miliard Kč.

Správa železnic vloni úspěšně pokračovala v modernizaci celé železniční sítě a budov

Mezi nejvýznamnější zdroje krytí patřily národní (přes 11,5 mld. Kč), následně evropské prostředky z programů OPD2 (přes 5,2 mld. Kč) a CEF (přes 2,7 mld. Kč). V několika případech organizace využila i drobné příspěvky krajů, měst a obcí. Zároveň i v loňském roce pokračoval trend růstu finančních prostředků vynakládaných do přípravy dalších staveb. „Z hlediska všech dotačních prostředků jsme dokázali využít téměř 99,8 % maximálního limitu všech disponibilních finančních zdrojů,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Mezi klíčové stavby, které Správa železnic v loňském roce odstartovala, patří elektrizace tratí Uničov – Olomouc (4,8 mld. Kč) a Šakvice – Hustopeče u Brna (1,7 mld. Kč), na čtvrtém koridoru modernizace úseku Soběslav – Doubí u Tábora (4,9 mld. Kč), optimalizace trati Praha-Smíchov – Černošice (3,7 mld. Kč) nebo Lysá nad Labem – Čelákovice (1,8 mld. Kč).

Do provozu se pak podařilo uvést 91,2 km modernizovaných traťových úseků. Jde například o stavby: Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice (21,0 km), Modernizace trati Rokycany – Plzeň (14,1 km), Uzel Plzeň, 2. stavba - přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská (5,6 km) nebo Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova (9,9 km).

Správě železnic se v uplynulém roce také podařilo úspěšně ukončit rok trvající výluku na brněnském hlavním nádraží. Tam probíhala rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, přestavba dvou historických mostů a části staničního kolejiště zahrnující výměnu dvaadvaceti výhybek. Cena celé rekonstrukce přesáhla 2 mld. Kč.

Významným výsledkem konce roku 2019 je pak získání prvních dvou pravomocných rozhodnutí o umístění stavby v projektu železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla – Kladno a schválení tří studií proveditelnosti (SP). Jde konkrétně o SP nové trasy Praha – Beroun/Hořovice ve variantě C-I odpovídající rozsahu projektu nové, převážně tunelové trati s maximální traťovou rychlostí 200 km/h. Dále byla schválena aktualizace SP modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice ve variantě 3b a jako poslední byla schválena SP Praha – Mladá Boleslav – Liberec ve variantě Deko.

Pokračovaly další významné opravy tratí

Do oprav a údržby vynaložil manažer infrastruktury celkem 10,664 miliardy Kč. V červnu byla dokončena významná oprava části Posázavského Pacifiku mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou

za 687 milionů Kč. Díky tomu se podařilo obnovit úsek částečně vyloučený vlivem množství defektoskopických vad a také odstranit pomalé jízdy. Na tuto opravu následně navázala renovace tří výpravních budov – v Ledečku (8,5 mil. Kč), Kácově (7,1 mil. Kč) a Zruči nad Sázavou (4,7 mil. Kč). Další důležitou akcí byla oprava úseku Železný Brod – Tanvald za 411 milionů Kč. Správa železnic zde kromě prací na železničním svršku a spodku provedla také úpravu nástupišť ve stanici Velké Hamry a v dalších třech zastávkách.

Příprava pilotních úseků vysokorychlostních tratí nabrala na obrátkách

Správa železnic v uplynulém roce pokročila v přípravě pilotních úseků VRT. Uzavřela smlouvu o spolupráci s francouzskou SNCF na přípravě výstavby VRT v ČR. S využitím unikátní metody Best Value Approach/Best Value Procurement vybrala zhotovitele Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati (Brno) – Přerov – Ostrava. Příprava se přesunula i do terénu. V rámci geodetického zaměřování území mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem, Modřicemi a Šakvicemi a mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany se začalo pracovat na podkladech pro až 130 km nových tratí. V závěru roku byl také vyhlášen tendr na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí prvního pilotního úseku VRT Praha-Běchovice – Poříčany.

Do rekonstrukcí a oprav výpravních budov šly rekordní částky

Novou podobu získaly v loňském roce desítky výpravních budov po celé republice. Na obnovu nádražních budov se vynaložila v roce 2019 rekordní částka. Z celkové sumy přesahující 1,5 miliardy Kč bylo určeno na opravy více než 1,1 miliardy, na přípravu a realizaci rekonstrukcí se použilo více než 480 milionů. Významnou opravou prošla například budova v Kolíně (76,8 milionu Kč), ve Frýdku Místku (16 milionů Kč) nebo v Českém Krumlově (9,9 milionu Kč).

Přístupnější nádraží pro osoby se zdravotním postižením

Díky investiční činnosti zvýšila Správa železnic počet vlakových stanic, zastávek a výpravních budov přístupných pro osoby se zdravotním postižením. V rámci osmnácti vloni dokončených staveb jsou nově plně bez bariér například přístupy na nástupiště ve stanicích a zastávkách mezi Řikonínem a Vlkovem u Tišnova, v Poříčanech nebo do výpravních budov v Přibyslavi a Břeclavi. V dalších letech se osobám se zdravotním postižením nádraží ještě více zpřístupní. Do roku 2025 má Správa železnic v plánu zvýšit počet bezbariérových nástupišť na páteřních tratích o více než 30 %.

Kontroly mostů z předpjatého betonu

V loňském roce pokračovala Správa železnic také v kontrolách mostů z předpjatého betonu, které zahájila v roce 2018 po kolapsech mostních konstrukcí v Evropě a v ČR. Podrobnější diagnostikou a statickým posouzením zatím prošlo první 36 mostů. Finální výsledky budou k dispozici během letošního roku, kdy je také plánována kontrola dalších 27 mostů a tím i dokončení celého programu. Jedná se o preventivní opatření a předpokládá se, že také u těchto mostů budou potvrzeny technické a provozní parametry a bude vyloučeno riziko vzniku kritických závad a poruch.

Nové logo a webové stránky

V souvislosti s užíváním nového loga jsme zahájili rebranding, spustili nové webové stránky a v průběhu roku jsme je doplnili o nové funkcionality, takže naši zákazníci i cestující najdou na webových stránkách vyhledávač spojení všech osobních dopravců, polohu vlaku a informace o jednotlivých nádražích včetně bezbariérového přístupu. V souvislosti s rozsáhlou modernizací železniční infrastruktury a přípravou projektů aktivně informujeme na webu o plánovaných stavbách, velkých infrastrukturních projektech včetně VRT a implementace ETCS.

Jízdní řád 2020

Nový jízdní řád, který vstoupil v platnost v polovině prosince loňského roku, s sebou přinesl řadu novinek a změn. Šlo především o více objednaných vlaků, větší plejádu alternativních dopravců a také přečíslování tratí, které přineslo přehledné a logické uspořádání. I přesto zvládla Správa železnic přípravu nového jízdního řádu komplexně a bezchybně, což prokázala i následná praxe.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy