Ministerstvo dopravy··4 min

ŘSD testuje kooperativní dopravní systém na dálnicích

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ředitelství silnic a dálnic uskutečnilo v prvním pololetí tohoto roku testování pilotního projektu kooperativního dopravního systému. Tzv. C-ITS byl testován na dálnici D1 v okolí Brna (km 180 – km 211), na dálnici D5 (km 7 – km 150) a dálnici D11 (km 0 – km 90). Kromě zmíněných testovaných C-ITS koridorů ŘSD ČR provozuje kooperativní dopravní systém na Pražském okruhu v úseku Mirošovice – Rudná.

ŘSD testuje kooperativní dopravní systém na dálnicích

ŘSD se v současnosti intenzivně věnuje testování C-ITS technologií v rámci projektu C-Roads Czech Republic, spolufinancovaného z finančního nástroje pro propojení Evropy CEF. C-ITS technologie zprostředkovávají přímou komunikaci mezi jednotlivými vozidly a komunikaci mezi vozidly a řídícími či informačními centry. Přenos dat je zajištěn prostřednictvím C-ITS jednotek umístěných na dopravní infrastruktuře nebo prostřednictvím mobilních sítí.

V loňském roce ŘSD v rámci pilotního projektu vybavilo vybrané úseky dálnic D1, D5 a D11 statickými zařízeními C-ITS podél dálnic, a to ve dvou dodávkách. Realizace první dodávky byla uskutečněna na dálnici D1 v okolí Brna, kde bylo nainstalováno 25 vysílačů kooperativních informací podél dálnice a osazeno 69 osobních a nákladních vozidel a mobilních vozíků údržby. Ve druhé dodávce na dálnici D5 a D11 pak bylo naistalováno 54 zařízení C-ITS technologie podél dálnice a osazeno 81 osobních a nákladních vozidel a mobilních vozíků údržby. Od začátku roku navíc dochází k osazování dalších 78 mobilních vozíků údržby. Implementovaný systém zprostředkovává informaci řidičům, například varování před pracemi na silnici, stojícími či pomalu jedoucími vozidly či před přibližujícím se vozidlem IZS.

ŘSD v únoru uskutečnilo testování na všech třech C-ITS koridorech za účasti dalších partnerů projektu C-Roads v České Republice a dodavatelů systému. Do testů se tak zapojily technologické firmy, mobilní operátoři, správci pozemních komunikací a zástupci akademické sféry (ČVUT). Účelem testování bylo ověření náležité komunikace mezi zařízeními vyvíjenými a implementovanými v České Republice. Výsledkem bylo ověření funkcionalit testovaných zařízení, software, back office, stejně tak jako uživatelského rozhraní.

Během testů účastníci úspěšně dostávali dopravní informace z informačních a řídících center (např. o dopravních kolonách, nebezpečných lokalitách či varování o počasí), varování o pracích na silnici z mobilních vozíků údržby a varování o pomalu jedoucích či stojících vozidlech. V rámci testování C-ITS koridoru v okolí Brna se navíc účastnilo i vozidlo HZS Brno vybavené C-ITS technologií, řidiči testovací flotily proto během jízdy obdrželi informaci o blížícím se vozidlu IZS a mohli tak přizpůsobit svoji jízdu.

V rámci dalšího ověřování C-ITS technologií je plánováno přeshraniční mezinárodní testování za účasti zástupců jednotlivých členských států mezinárodní Platformy C-Roads. Výsledky testovacího provozu jsou důležitým poznatkem z praxe. Ty využívá Ministerstvo dopravy jako koordinátor projektu C-Roads Czech Republic při přípravě dalšího rozvoje C-ITS po technické i finanční stránce. A to nejen na národní, ale i na mezinárodní úrovni.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy