Ministerstvo dopravy··4 min

Renomovaná ročenka ocenila PPP projekt dálnice D4 jako nejlepší v Evropě

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Projekt výstavby a provozu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem se má stát prvním úspěšným dálničním PPP projektem (tzv. Public Private Partnership) v České republice, na kterém se podílí jak veřejný, tak soukromý sektor. První úspěch zaznamenal tento projekt již nyní - získal prestižní ocenění za nejlepší evropský PPP projekt roku 2021. Mezinárodní ocenění bylo vyhlášeno na konci roku v renomované ročence Project Finance International (PFI), která již 25 let celosvětově monitoruje nejvýznamnější transakce v oblasti projektového financování dopravních staveb, infrastruktury a energetiky.

Renomovaná ročenka ocenila PPP projekt dálnice D4 jako nejlepší v Evropě

Rekonstrukci stávajících a výstavbu nových úseků D4 a I/20 v celkové délce 48 kilometrů mezi Příbramí a Pískem zajistí francouzský koncesionář Via Salis s.r.o. (dříve DIVia D4 s.r.o.), který bude následně dálnici po dobu 25 let i provozovat. Financování výstavby je zajištěno kombinací zdrojů koncesionáře a externího financování. Měsíční platby státu koncesionáři započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou odrážet kvalitu dálnice, resp. její dostupnost. Již od jara 2021 probíhají na trase budoucí dálnice D4 rozsáhlé přípravné práce a od léta 2021 koncesionář provozuje a udržuje stávající úseky.

Na přípravě projektu se vedle zástupců České republiky podílela Česká spořitelna v roli finančního poradce, advokátní kancelář White & Case jako právní poradce a Siebert + Talaš v roli technického poradce. „Jsme rádi, že byla oceněna práce zástupců Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury, poradenského konsorcia a v neposlední řadě i týmu koncesionáře a ostatních účastníků zadávacího řízení. Věříme, že tento PPP projekt bude příkladem i pro další infrastrukturní projekty v České republice,“ uvedl Vít Stehlík, vedoucí poradenského konsorcia a řídící partner advokátní kanceláře White & Case v Praze.

Podle Antonína Piskáčka, manažera útvaru Corporate Finance České spořitelny, „bude zapojování soukromého kapitálu do financování veřejné infrastruktury důležité zejména v nadcházejících obdobích, kdy se veřejné rozpočty ocitají pod tlakem“.

Pro úspěšnost PPP projektu je klíčové jasné nastavení podmínek od samotného začátku. „Podmínky PPP projektu musí být vyvážené pro obě strany. U projektu D4 je jedním z klíčových parametrů princip plateb ze strany státu. Ty započnou až po úspěšném uvedení dálnice do provozu a budou vycházet nikoliv z počtu automobilů, které úsekem projedou, ale z celkové dostupnosti a kvality dálnice. Bude-li zhoršena kvalita dálnice, bude koncesionář Via Salis financovat nejen samotnou rekonstrukci, ale také se mu sníží měsíční platby od státu. Tento mechanismus bude motivovat koncesionáře k udržování vozovky v bezvadném stavu, včetně promptního provedení oprav, bude-li to nutné,“ zdůraznil Jan Šnajdr, ředitel infrastrukturního poradenství České spořitelny.

Co je to PPP projekt

Partnerství veřejného a soukromého sektoru (v Evropské unii běžně označované anglickým výrazem Public Private Partnership – PPP) je takový smluvní vztah mezi soukromým a veřejným sektorem, jímž se soukromý sektor zavazuje k zajištění veřejných služeb nebo infrastrukturních projektů, které bývají typicky dodávány nebo provozovány veřejným sektorem. V České republice se s tímto principem můžeme každý den potkat u stovek projektů v oblasti energetiky, vodohospodářství, silniční a železniční osobní i nákladní dopravy, technických služeb, zdravotnictví, sociálních službách a mnoha dalších.

Podrobné výsledky PFI Awards 2021 si můžete prohlédnout v online verzi ročenky.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy