Ředitelství silnic a dálnic zahájí 12. července Celostátní sčítání dopravy 2020 (CSD). Výstupy z CSD slouží primárně Ministerstvu dopravy, ŘSD ČR a jednotlivým krajům jako podklad pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění celoevropských dopravních cílů. Využívány jsou také pro projektovou a posudkovou činnost.
Celostátní sčítání dopravy na dálniční a silniční síti je prováděno v pětiletých cyklech. Jarní část sběru dat začíná obvykle v polovině dubna a končí 30. června. ŘSD ČR po dohodě s dodavatelem zakázky, kterým je konsorcium firem pod vedením Centra dopravního výzkumu v. v. i. Brno, přesunulo z důvodu epidemie COVID-19, která nebývale ovlivnila dopravu, jarní část na stejné období příštího roku.
Na konci května, kdy bylo z aktuálních dat intenzit dopravy zřejmé, že se doprava pomalu vrací do stavu před vyhlášením mimořádných opatření, bylo rozhodnuto, že prázdninová i podzimní část CSD 2020 proběhne v letošním roce. Prvním sčítacím dnem bude neděle 12. července. Sčítání potrvá do konce října.
Tabulka počtu sčítaných sčítacích úseků (SÚ) na jednotlivých kategoriích komunikací:
kategorie komunikace | počet SÚ |
dálnice I. třídy | 40 |
dálnice II. třídy | 90 |
silnice I. třídy | 1 815 |
silnice II. třídy | 3 150 |
silnice III. třídy | 1 370 |
celkem | 6 465 |
Počet sčítacích úseků
v roce 2016 – 6 000
v roce 2020 – 6 465
Počet osob sčítačů
CSD 2016 – 4 500
CSD 2020 – předpokládá se podobné množství
Cena za provedení CSD (kritériem výběrového řízení byla nejnižší cenová nabídka):
2016 – 57,0 mil. Kč bez DPH
2020 – 48,8 mil. Kč bez DPH
Vývoj intenzity dopravy od roku 2010 do roku 2016
dálnice celkem – nárůst o 11 %
dálnice I. třídy – nárůst o 13 %
dálnice II. třídy (bývalé rychlostní silnice) – nárůst o 7 %
silnice I. třídy – nárůst o 13 %
silnice II. třídy – nárůst o 13 %
silnice III. třídy – nárůst o 13 %
Předpoklad vývoje intenzit dopravy do roku 2020
Z dat automatických sčítačů dopravy byl nárůst intenzity dopravy mezi léty 2016 – 2019 následující:
dálnice celkem – nárůst o 16 %
silnice I. třídy – nárůst o 8 %
silnice II. třídy – nárůst o 5 %
silnice III. třídy – nárůst o 5 %
Foto: TJS Self Drive
Zdroj: www.mdcr.cz