Ministerstvo dopravy··4 min

Proč je dobré za užití dálnic platit? Pomůže to rozvíjet dopravní infrastrukturu

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Od 1. 1. 2022 je platný aktuální přehled zpoplatněných dálnic v ČR. Ve veřejném i mediálním prostoru se vede debata o tom, proč ten který úsek dálnice je či není zpoplatněn, zdali by nově otevírané úseky dálnic měly být či neměly být placené. Představujeme strategii Ministerstva dopravy v této oblasti, aby bylo patrné, čím se naše rozhodování o zpoplatnění či znepoplatnění řídí a jak probíhá. Taktéž nastiňujeme naši vizi pro budoucnost v této oblasti.

Proč je dobré za užití dálnic platit? Pomůže to rozvíjet dopravní infrastrukturu

Seznam, který se objeví v příslušné legislativě pro daný rok (naleznete jej s příslušnou mapou mimo jiné na webu Ministerstva dopravy či SFDI) vždy vzniká přibližně v polovině předešlého roku na základě plánu otevírání nových dálnic a diskuse s kraji. Na přelomu roku se pak vše vtělilo do patřičné vyhlášky, která je také běžně k dispozici na internetu na webech zaměřených na českou legislativu. Taktéž se před novým rokem průběžně připravuje patřičné dopravní značení a podobně.

Proč ten ano, a ten ne?

Při rozhodování ctíme pravidlo, že nové úseky dálnic, které nejsou samostatně izolované od dálniční sítě či neslouží jako jediná alternativa průjezdu městem či obcí, budeme zpoplatňovat, protože cílem zpoplatnění je vybrat dostatek peněz na další rozvoj dopravní infrastruktury (silnic, železnic…), který od nás veřejnost vyžaduje. Platí tedy jednoduché pravidlo: čím více peněz stát získá, tím více bude moci vynaložit na výstavbu, rekonstrukci či vylepšení tuzemské dopravní sítě.

V současné době je zpoplatněno přes 1000 kilometrů dálnic. Od 1. ledna 2022 byly zpoplatněny nově otevřené úseky dálnic, celkem 70 kilometrů. To vše za maximálně 1500 korun ročně, tedy částku, která je již delší dobu beze změny. Ať už jsou dosavadní argumenty pro a proti zpoplatnění jakékoli, je potřeba v tom udělat pořádek.

Normální je za zboží či služby platit, u nadstandardu to platí dvojnásob

Pro rok 2023 připravujeme pravidla, podle kterých dojde v průběhu roku 2022 k přehodnocení všech v současné době platných výjimek ze zpoplatnění dálničních úseků v ČR. Přitom pro rok 2022 platilo pravidlo, že jsme do existujících rozsáhlých výjimek nezasahovali až na úseky, které byly specifické tím, že se jednalo o konečné dojezdové úseky z mimoúrovňové křižovatky (například Sedlice směrem do Hradce Králové a Pardubic), které byly z tohoto důvodu dočasně bez poplatku. Tyto úseky mají alternativu v podobě silnic nižší třídy, které nejsou zpoplatněné.

Související informace

V souvislosti s informacemi o zpoplatnění jízdy po dálnicích elektronickou známkou ještě přidáváme aktualitu k mýtu pro nákladní automobily. Od poloviny roku 2022 se současných 1 087 kilometrů zpoplatněných silnic I. třídy rozšíří o dalších 380 kilometrů. Přehled naleznete zde.

Ministerstvo dopravy oslovilo na konci roku 2020 jednotlivá hejtmanství, aby do 28. února předložily vyhodnocení stávajícího zpoplatnění a navrhly racionalizaci současného (ne)zpoplatnění pro rok 2022. Kraje odpověděly, a následným vyhodnocením informací jsme došli k uvedenému rozšíření.

Základním kritériem pro výběr dalších silnic pro zpoplatnění byly především dostatečné intenzity provozu. Dále se jedná o komunikace, ke kterým existuje srovnatelná alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici. Od rozšíření zpoplatnění na tyto komunikace si ministerstvo slibuje především to, že tranzitní doprava nebude preferovat nezpoplatněné silnice I. třídy na úkor zpoplatněných. Dalším přínosem je taktéž navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy