Ministerstvo dopravy··6 min

Přehledně: Jak se prodlužují technické prohlídky vozidel (STK) - Omnibus II

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Platnost technických prohlídek je prodloužena o 10 měsíců v celé Evropské unii ode dne jejich původní platnosti. Opatření se týká technických kontrol propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021. Ty, které propadly v období 1. února - 31. srpna 2020 byly již dříve prodlouženy o 7 měsíců. Znovu prodlužovat už jednou prodloužené STK není možné!

Přehledně: Jak se prodlužují technické prohlídky vozidel (STK) - Omnibus II

Na co se Omnibus II vztahuje?

  • lhůtu pravidelné technické prohlídky a platnost osvědčení o technické způsobilosti (tzn. lhůta skončila nebo skončí od 1.9.2020 do 30.6.2021, prodlužuje se o 10 měsíců).

Na co se Omnibus II nevztahuje?

  • protokoly o evidenční kontrole,
  • na prodloužení platnosti osvědčení o technické způsobilosti a 30 denní lhůty k provedení opakované technické prohlídky,
  • na lhůtu pravidelné technické prohlídky a platnost osvědčení o technické způsobilosti, která byla prodloužena podle Omnibus I (tzn., lhůta skončila od 1. 2. 2020 do 31. 8. 2020, prodloužila se o 7 měsíců – opětovně nelze).
  • přípojná vozidla kategorie O1 a O2 (přívěsy za osobní vozidla do 3.500 Kg),
  • motocykly kategorie L,
  • traktory a jejich přípojná vozidla kategorie T, R, C a OT, jejichž konstrukční rychlost nepřevyšuje 40 km/hod.,
  • silniční vozidla kategorie Z určené k pohybu na sněhu a ledu.

On-line kalkulačka

* v některých případech se hodnoty mohou zobrazovat v anglickém jazyce.

Životní situace:

1. Skončí mi lhůta pravidelné technické prohlídky u vozidla do 20. 5. 2021, vztahuje se na mě prodloužení Omnibus II, pokud ano, tak do kdy nejdéle se musím s vozidlem podrobit pravidelné technické prohlídce?

Odpověď: ANO Omnibus II se na Vás vztahuje, u vozidla se lhůta prodlužuje o 10 měsíců, tj. do 20. 3. 2022.

2. Skončí mi lhůta pravidelné technické prohlídky u vozidla do 2. 7. 2021, vztahuje se na mě prodloužení Omnibus II, pokud ano, tak do kdy nejdéle se musím s vozidlem podrobit pravidelné technické prohlídce?

Odpověď: NE Omnibus II se na Vás nevztahuje, u vozidla zůstává původní lhůta tj. do 2. 7. 2021.

3. Skončila mi lhůta pravidelné technické prohlídky u vozidla k 20. 5. 2020, která se mi prodloužila o 7 měsíců podle Omnibus I tj. do 20. 12. 2020, vztahuje se na mě prodloužení Omnibus II, pokud ano, tak do kdy nejdéle se musím s vozidlem podrobit pravidelné technické prohlídce?

Odpověď: NE Omnibus II se na Vás nevztahuje, neboť se na prodloužení lhůty k provedení technické prohlídky podle Omnibus I, nedá použít čl. 5 odst. 1 a 2 nového nařízení Omnibus II. Marným uplynutím lhůty se stalo vozidlo k provozu nezpůsobilé a provozovatel vozidla nesmí takovéto vozidlo provozovat na pozemních komunikacích. V neposlední řadě nelze poukázat na skutečnost, že neplatné osvědčení o technické způsobilosti má dopady i do pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

4. Byl jsem dne 15. 2. 2021 na pravidelné technické prohlídce v řádném termínu, ale při technické prohlídce mi byla nalezena vážná závada, kdy mi byla omezena technická způsobilost na dobu 30 dnů, tj. do 15. 3. 2021, vztahuje se na prodloužení 30 denní lhůty k vykonání opakované technické prohlídky Omnibus II?

Odpověď: NE Omnibus II se nevztahuje na prodloužení 30 denní lhůty k přistavení vozidla ke kontrole odstraněné závady, kdy marným uplynutím této lhůty se stává vozidlo technicky nezpůsobilé a provozovatel vozidla nesmí takovéto vozidlo provozovat na pozemních komunikacích.

5. Byl jsem 20. 2. 2021 na evidenční kontrole, vztahuje se na platnost protokolu o evidenční kontrole prodloužení 30 denní lhůty pro žádost o provedení změny v zápisu vlastníka nebo provozovatele vozidla v registru silničních vozidel podle Omnibus II?

Odpověď: NE Omnibus II se nevztahuje na prodloužení platnosti protokolu o evidenční kontrole, kdy marným uplynutím této lhůty v rámci řízení o žádosti při změně provozovatele nebo vlastníka vozidla nelze použít.

6. Vozidlo mám vyřazeno z provozu (v tzv., depozitu), kdy u vozidla skončila lhůta k provedení pravidelné technické prohlídky a platnost osvědčení o technické prohlídce do 25. 1. 2021, vztahuje se na mě prodloužení podle Omnibus II?

Odpověď: ANO Omnibus II se na Vás vztahuje, u vozidla se lhůta a platnost osvědčení o technické způsobilosti prodlužuje o 10 měsíců, tj. do 25. 11. 2021.

Legislativa

Dne 22. února 2021 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/267 ze dne 16. února 2021, kterým se stanoví zvláštní a dočasná opatření s ohledem na přetrvávání krize způsobené onemocněním COVID-19, jež se týkají obnovení či prodloužení některých osvědčení, licencí a povolení, odkladu některých pravidelných kontrol a pravidelného školení podle určitých částí právních předpisů v oblasti dopravy a prodloužení některých období uvedených v nařízení (EU) 2020/698 (dále jen „nařízení“ nebo „Omnibus II.“).

Podle článku 5 odst. 1 nařízení cit.: „Bez ohledu na čl. 5 odst. 1 a čl. 10 odst. 1 směrnice 2014/45/EU a bod 8 přílohy II uvedené směrnice se lhůty pro technické prohlídky, které by v souladu s uvedenými ustanoveními jinak byly nebo měly jinak být provedeny mezi 1. září 2020 a 30. června 2021, považují za prodloužené o dobu 10 měsíců.“.

Podle článku 5 odst. 2 nařízení cit.: „Bez ohledu na článek 8 směrnice 2014/45/EU a bod 8 přílohy II uvedené směrnice se platnost osvědčení o technické způsobilosti vozidla s datem uplynutí platnosti mezi 1. září 2020 a 30. června 2021 považuje za prodlouženou o dobu 10 měsíců.“.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy