Praha··8 min

Praha posunula přípravu výstavby na Nákladovém nádraží Žižkov. Developeři přispějí na novou školu i park, které naleznou podobu v architektonické soutěži

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Rada hlavního města Prahy v pondělí schválila urbanistickou studii rozvoje lokality Nákladového nádraží Žižkov a učinila tak zásadní krok k přeměně jednoho z nejvýznamnějších dlouhodobě nevyužívaných území v širším centru Prahy. Studie stanovuje podrobnou regulaci území a počítá mimo jiné i s tím, že v areálu bývalého nádraží vznikne nová základní škola a nový park, který protne celý areál. Jejich podobu bude hledat město prostřednictvím architektonických soutěží. Zelenou k přípravě další fáze dostala i Jarovská třída.

Studie z dílny Institutu plánování a rozvoje (IPR) vytváří koncepci pro celé území Nákladového nádraží Žižkov a koordinuje jednotlivé stavební záměry soukromých investorů, města i městské části. Úkolem studie bylo navrhnout podobu nové části města tak, aby zde vznikla živá čtvrť, tzv. město krátkých vzdáleností, kde nechybí potřebná veřejná vybavenost. O budoucnosti nákladového nádraží se vedou diskuse už od roku 2009, až této politické reprezentaci se ale podařilo nalézt dohodu v území, která bude prospěšná pro obyvatele městské části.

„Urbanistická studie, díky níž se celý projekt může posunout dále, byla v loňském roce zveřejněna k vyjádření veřejnosti a aktérů v území a následně na základě jejich komentářů upravena. Na můj návrh jsme na Radě hlavního města Prahy schválili nově pravenou studii jako celek, včetně vypořádání všech připomínek i nově dopracovaného závazného výkresu veřejné vybavenosti. Studie se pak stane i podkladem pro dohodu v území vycházející z Metodiky spoluúčasti investorů na rozvoji území, tedy tzv. pravidel pro developery, a hlavně závazným podrobným plánem pro vznik nové živé městské čtvrti,“ komentuje Petr Hlaváček, I. náměstek primátora. Na základě požadavků města po developerech by měla činit jejich spoluúčast přes 1,5 miliardy, které budou využity pro výstavbu veřejné vybavenosti.

Město se již dohodlo s developery i městskou částí na konkrétních detailech jako je právě rozsah a umístění veřejné vybavenosti – tedy např. školy či parterů s obchody, i na finančním plnění investorů. Developeři se tak budou podílet na stavbě nové základní školy, která vznikne v centru lokality dostavbou k hlavní budově nákladového nádraží. Developeři se budou podílet také na realizaci centrálního parku a dalších navazujících náměstí a ulic. „Uzavření této dohody, které v budoucnu proběhne formou závazné smlouvy, je podmínkou pro to, aby město podpořilo konkrétní podobu transformace území na novou městskou čtvrť. Budoucí smlouva bude obsahovat právě schválenou studii, a tím i potvrdí, že naše pravidla pro spoluúčast developerů fungují. V minulých týdnech jsme dokončili takovou dohodu pro Rohanský ostrov nebo území Interlovu v Praze 4 a další jsou v běhu,“ dodává Petr Hlaváček.

Školní kampus místo zásobovací haly

V území jsou plánovány dvě nové základní školy, stejně jako rekonstrukce základní školy na Havlíčkové náměstí, která bude hrazena z peněz developerů. Na novou základní školu bude řešení hledat město v architektonické soutěži. V budoucnu by v lokalitě měla vzniknout i další soukromá a střední škola přímo v památkově chráněné budově nákladového nádraží, která se změní v multifunkční centrum s knihovnou či volnočasovým klubem. Developeři se budou podílet i na financování parku, který se podobně jako unikátní bývalá zásobovací hala stane dominantou celého území. Jeho podoba vzejde z architektonicko-krajinářské soutěže

„Praha potřebuje rozvoj bytového fondu, a to nikoliv na okraji, protože to jen vytváří větší a větší tlak na dopravu do Prahy a na parkování, a neúměrné zvyšuje náklady na výstavbu veřejné dopravy. Správná cesta je revitalizovat tzv. brownfieldy a budovat město “krátkých vzdáleností“, ovšem za předpokladu, že takové město bude mít dostatečnou a kvalitní veřejnou vybavenost,“ říká místostarosta Prahy 3 pro územní rozvoj Pavel Dobeš. Ten se společně s týmem Petra Hlaváčka zasadil o to, aby studie zohlednila připomínky a požadavky obyvatel Prahy 3, které shrnuli v petici. Ty se z velké části týkaly veřejné vybavenosti. Návrh tak nyní obsahuje dostatek škol, školek, zdravotních a sociálních služeb (polikliniku, dům pro seniory, denní stacionář apod.). Kromě škol vznikne v území pět nových mateřských školek.

„Škola v území Nákladového nádraží bude v novostavbě a na území odpovídajícím potřebě umístění venkovního sportoviště. Nebude tak v historické budově, jak bylo původně plánováno. Stejně tak druhá základní škola je plánována na dostatečné ploše s venkovním sportovištěm a nebude na pozemku v Habrové ulici, ale v bývalém areálu Inklemo. Zde bude rovněž samostatně stojící škola, která bude přímo navazovat na sportoviště, které je dnes hřištěm v majetku Prahy 3. Díky tomu bude škola dál od hlavních komunikací, což bude mít pozitivní efekt v podobě snížení hluku a emisí, zvýšení bezpečnosti, a v neposlední řadě bude blíže obyvatelům Jarova. Vedle této školy pak bude samostatně stojící školka, čímž získáme možnost mít v docházkové vzdálenosti obě školská zařízení,“ dodává Dobeš.

Území propojí Jarovská třída i nová tramvajová trať

K dohodě došlo také v etapizaci území, která je vázána na co nejrychlejší dostavbu tramvajové trati tolik potřebné pro obsluhu nového území. Trať se již projektuje a cílem je mít tramvaj zprovozněnou do roku 2029. Součástí návrhu je i vznik nového propojení ulic Malešické a Českobrodské – tzv. Jarovská třída. Samostatnou studii, která vznikala v návaznosti na studii nové městské čtvrti, rovněž pražští radní schválili.

Studie představuje komplexní návrh architektonického, krajinářského a dopravního řešení, které umožní zapojit dopravní infrastrukturu včetně plánované tramvajové trati Olšanská – Habrová do stávající i plánované zástavby Nákladového nádraží i širší oblasti Žižkova. Řešení nové ulice také navazuje na projekt dokončení Městského okruhu – k němuž jsme minulý týden odevzdali dokumentaci k územnímu rozhodnutí – a Libeňské spojky. V souvislosti s tímto projektem jsme také minulém zastupitelstvu také schválili žádost pro vládu, aby nám předala dráhu v nákladovém nádraží Žižkov,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Schválením urbanisticko-dopravní studie Jarovské třídy tak může jako první fáze začít příprava rekonstrukce Malešické ulice od křižovatky s ulicí Na Jarově včetně nového přemostění až po ulici K Červenému dvoru.

„Nákladové nádraží Žižkov je pro Prahu příležitost vytvořit místo, kde lidé budou nejen bydlet a pracovat, ale i trávit volný čas. Nová čtvrť nepochybně potřebuje i dostatečnou dopravní obslužnost, kterou pomůže zajistit Jurovská třída i nová tramvajová trať. Po 23 letech tak konečně posouváme tento zásadní projekt dále, a to i za pomoci veřejnosti, která měla k oběma studiím možnost vyjádřit se v loňském roce,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Detaily dohody v území budou prezentovány v rámci festivalu Landscape 2022 v historické budově nákladového nádraží Žižkov v úterý 20. 9. 2022 od 17:00 hodin za účasti zástupců hlavního města a Prahy 3. Prezentace je pro širokou veřejnost.

K samotné změně územního plánu tímto nedochází, to bude možné, až budou uzavřeny finální smlouvy o spolupráci a podmínky týkající se budovy nákladového nádraží a směny potřebných pozemků.

Studie ve finální podobě schválená Radou hl. m. Prahy je k dispozici na webu IPR.

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy Bohuslav Svoboda finišuje s návštěvami městských částí, které slíbil při svém nástupu do primátorského křesla. V uplynulých týdnech zavítal hned do čtyř městských částí na jihovýchodě Prahy – do Uhříněvsi, Královic, Nedvězí a Benic. Tématem návštěv byla především doprava a developerská výstavba.
| Praha
Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská akciová společnost TRADE CENTRE PRAHA (TCP) se stane už druhou městskou společností po Operátorovi ICT, která bude mít veřejnou politiku odměňování. Mezi svými hlavními cíli bude mít i zveřejňování otevřených dat o své činnosti a hospodaření. Jako první městská společnost navíc bude mít povinnost podílet se na snaze snižovat emise skleníkových plynů a její hospodaření bude také transparentnější. Změnu stanov na svém zasedání minulý týden schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy
| Praha
Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Ve středu se od 14:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Vzhledem k vývoji situace začne metropole od čtvrtka s odstraňováním prvních částí protipovodňových zábran, jedná se například o Stromovku v Bubenči, Braník či zábrany v ulici Varhulíkové v Holešovicích. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny náplavky, zastavena je plavba na Vltavě. Metropole chce varovat obyvatele, že i nadále hrozí kvůli podmáčené půdě pád stromů v parcích, lesoparcích a na dalších místech, kde jsou vzrostlé stromy. Doporučuje veřejnosti se těmto místům vyhnout, například v úterý řešili hasiči 15 spadlých stromů v různých částech metropole. Do některých míst na východě České republiky již dorazila první materiální pomoc od hlavního města. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve čtvrtek od 13:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

V úterý od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Praha zůstává stále v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci. Vzhledem k vysokému průtoky vody na Vltavě zůstávají i nadále veškerá dosud schválená opatření v platnosti. Snižování průtoku vody bude postupné a mělo by trvat zřejmě do konce týdne. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny jak náplavky, tak je zastavena plavba na Vltavě. Metropole již řeší některé požadavky obcí na materiální pomoc a v co nejkratší době zajistí dopravu materiálu na postižená místa. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve středu od 14:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

V pondělí od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Praha zůstává v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci, a to i s ohledem na přesun srážek na západ a do oblasti jižních Čech, což může ovlivnit tok Vltavy. Metropole nabídla ostatním krajům pomoc s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v úterý od 11:00 hodin.
| Praha
Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

V neděli od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Hlavní město chce důrazně varovat obyvatele, aby se nepřibližovali k vodním tokům, jelikož terén v okolí Vltavy a menších toků je v souvislosti s dešti podmáčený a může zde hrozit nebezpečí. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět další zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Metropole je také připravena pomoci ostatním krajům s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v pondělí od 10:30 hodin.
| Praha
Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

V sobotu od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že plavba na Vltavě byla zastavena a lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Zároveň byla dokončena výstavba protipovodňových opatření plánovaná na sobotní ráno. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Praha také vyzývá obyvatele, aby kvůli bezpečnosti omezili veškeré venkovní volnočasové aktivity a omezili cesty autem, pokud jejich cesta není nezbytná. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v neděli v 10:30 hodin. O víkendu je také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo vyhlášení Programu podpory registrovaných sociálních služeb. Jednotliví poskytovatelé sociálních služeb na území Prahy se tak mohou přihlásit o podporu. Žádat mohou skrze internetovou aplikaci OK služby – Poskytovatel. Dotace je určena k financování běžných výdajů. Lhůta pro podání žádosti je od 17. října do 8. listopadu 2024 včetně.
| Praha
Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

V pátek večer se sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že náplavky v Praze 1, 2 a 5 byly uzavřeny v 19:00 hodin. V sobotu ráno bude pokračovat výstavba protipovodňových opatření například v Holešovicích, Bubenči a ve Zbraslavi. Pohyb lodí na Vltavě bude zastaven již v ranních hodinách. Povodňová komise opět zasedne v sobotu v 11:00 hodin. O víkendu bude také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Zastupitelstvo hlavního města Prahy na čtvrtečním jednání schválilo úpravu rozpočtu vlastního hlavního města na rok 2024 a poskytnutí účelových neinvestičních dotací příspěvkovým organizacím hl. m. Prahy a městským částem pro jejich příspěvkové organizace, a to na podporu poskytování sociálních služeb v metropoli.
| Praha