Praha··9 min

Praha jde příkladem. Místo nové vizuální identity zvolila cestu revize systému vytvořeného před více než dvaceti lety

Praha

Praha

Praha je hlavní město a současně největší město Česka, zároveň je 13. nejlidnatějším městem Evropské unie. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale není jeho součástí, jelikož je podle zákona č. 347/1997 Sb. samostatným samosprávným celkem. Je sídlem velké části státních institucí a množství dalších organizací a firem. Sídlí zde prezident republiky, parlament, vláda, ústřední státní orgány a jeden ze dvou vrchních soudů. Mimoto je Praha sídlem řady dalších úřadů, jak ústředních, tak i územních samosprávných celků; sídlí zde též ústředí většiny politických stran, hnutí a iniciativ a centrály téměř všech církví, náboženských a dalších sdružení s celorepublikovou působností registrovaných v České republice.

Tisková zpráva
Ukázka revidované vizuální identity

Jedna z nejstarších a nejznámějších vizuálních identit v Česku se dočkala rozsáhlé autorské revize. Na základě odborné analýzy současného stavu zpracované organizací Czechdesign přistoupil Magistrát hlavního města Prahy k mírné úpravě své vizuální identity ve spolupráci s jejím původním autorem, Studiem Najbrt. Její síla a kvality vycházející z nadčasového loga zůstávají zachované, mění se především pravidla pro umisťování textů, loga, styly písma a nastavení systému používání loga pro městem zřízené organizace. V rámci grafického manuálu byla také doplněna pravidla pro použití v digitálním prostředí, která doposud chyběla. Změny bude zapotřebí aplikovat pouze u nově vznikajících materiálů, tím město ušetří náklady a zabrání plýtvání v rámci již vytvořených materiálů.

Nutno zmínit, že proces revize vizuální identity je v českém prostředí zatím spíše výjimkou. Současná vizuální identita hlavního města Prahy je se svou více než dvacetiletou tradicí jednou z nejdéle fungujících v Česku. Značka „Praha“ je prokazatelně nadčasová, silně ukotvená a snadno rozpoznatelná. Dosud jí ale chyběl komplexní systém vizuální identity, který by sílu loga dostatečně promítl do širokých aplikací, které město pro komunikaci s občany a návštěvníky využívá.

„Žijeme v době, která se dynamicky vyvíjí. A tomu je nutné se přizpůsobit. Mám radost z komplexního systému vizuální identity. Věřím, že výrazně pomůže v komunikaci hlavního města s uživateli,“ říká primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

„Červená kostka, která je logem Prahy, je stále nadčasová a kvalitní. Po dvaceti letech od jejího vzniku nám ale chyběla komplexnější pravidla pro použití vizuálního stylu, s potřebou rozšíření užití pro všechny soudobé aplikace a také snahou posílit vizuální identitu, aby byla rozpoznatelná, jednotná a atraktivní. Je potřeba jít s dobou a město si revizi po dvou dekádách zaslouží. Nejdeme však cestou velkých a nákladných změn, ale pokračujeme v zažité tradici našeho dobře známého loga,“ vysvětluje Jana Berková ředitelka odboru médií a marketingu pražského magistrátu, jejíž odbor je hlavním správcem vizuální identity.

Grafické Studio Najbrt, autor původní vizuální identity z roku 2002, bylo osloveno revidovat systém tak, aby odpovídal současným potřebám a nárokům. Dle zadání musela nejen značka, ale celková komunikace a všechny její dílčí výstupy být srozumitelné, atraktivní a především jednoznačně propojitelné s hlavním městem. Grafický manuál bylo třeba obnovit tak, aby se stal aktuálním, praktickým a snadno dostupným nástrojem pro aplikaci vizuální identity v praxi. Tým na komplexním zadání pracoval více než rok. Podařilo se vytvořit grafický manuál, který je jedinečný nejen svým rozsahem a návodností, ale především potenciálem sloužit jako nástroj pro kvalitní prezentaci hlavního města klidně dalších 20 let.

Potřeba aktualizovat systém vizuální identity a grafický manuál hlavního města Prahy vzešla z prezentačních a komunikačních potřeb města i jeho přidružených organizací. Současnému stavu chyběla jednotnost, rozpoznatelnost i atraktivita. Grafický manuál neobsahoval řadu formátů zejména pro digitální komunikaci. A pro reprezentativní, efektivní a jednotnou tvorbu komunikačních výstupů byl proto nedostačující.

„Jsme moc rádi, že se představitelé města Praha rozhodli jít cestou revize své vizuální identity. Díky tomu vznikl nový systém, který je založený na silných základech původního loga, a který zároveň reflektuje náročnější požadavky dnešní doby. Tento přístup ukazuje, že ne vždy je nezbytné vizuální identitu zcela měnit – někdy stačí přinést svěží energii a promyšlené úpravy do té stávající,“ popsala výjimečnost spolupráce ředitelka organizace Czechdesign Jana Vinšová.

Rozšíření o písmo, ilustrace a piktogramy

Konkrétní změny vizuální identity spočívají především v posílení její jedinečnosti a rozpoznatelnosti. Rozšířila se hlavně o písmo, ilustrace nebo například piktogramy. Stanoveny také byly nové principy skládání jednotlivých prvků.

Design systém byl vytvořen zcela nově na jednoduchém principu členění ploch vycházejícího z tvarosloví samotného loga, které zůstalo zachováno. Systém definuje dva základní principy layoutu, tedy pravidel pro správné umisťování textů, loga, volbu barevnosti a práci s ilustrací.

Písmo Praha, na míru upravené od předního českého tvůrce písma Tomáše Brousila, je využíváno jako hlavní písmo pro sazbu většiny textů. Jedná se o moderní geometrický grotesk s širší proporcí znaků a detaily, které mu dodávají osobitý charakter.

Piktogramy jsou další součástí jednotného vizuálního stylu. K dispozici je základní set, který vizuálně koresponduje s hlavním písmem Praha. Pro případnou potřebu tuto sadu průběžně rozšiřovat byl autory stanoven postup pro získávání dalších znaků, které dodrží jednotné tvarosloví.

Ilustrace jsou nově významnou součástí vizuálního stylu. Pro tvorbu „Pražské rodiny“ obsahující širokou škálu postav, typických budov, mobiliáře nebo situací na míru byla vybrána dvojice ilustrátorů Patrik Antczak a Jakub Mikuláštík, kteří mohou aktuální databázi vytvořenou Patrikem Antczakem průběžně rozšiřovat podle potřeby.

Barevnost vizuálního stylu byla výrazně rozšířena. Kromě palety základních barev byly autory stanoveny také barevné kombinace umožňující dostatečně variabilní využití dle kontextu. Barevná paleta je promítnuta také do ilustrací, které je možné přebarvovat dle potřeby a plně tak vytěžit jejich potenciál opakovaným užíváním bez rizika monotónnosti.

Logo prošlo společně s revizí celé vizuální identity jemným faceliftem v podobě úpravy písma. Jednotlivá písmena byla překreslena a byly provedeny optické korekce. Kvůli této revitalizující změně však není potřeba předělávat všechny aplikace původního loga. Jejich souběžný výskyt ve veřejném prostoru není zavádějícím a proto se jeho změna může realizovat postupně.

„Oceňujeme, že se celý projekt nové vizuální identity pro hlavní město Praha, i díky kvalitní spolupráci s Czechdesign podařilo uskutečnit, a po více než 20 letech existence našeho loga Prahy vstupujeme do další etapy rozvoje vizuální komunikace města. Nové písmo, barevný systém i velmi jemný facelift loga přispívá k současnému vnímání identity města,“ shrnuje projekt a spolupráci s městem Aleš Najbrt, grafický designér a kreativní ředitel Studia Najbrt.

Proces zpracování nového grafického manuálu

Ke zpracování analýzy současné vizuální identity byla na konci roku 2022 oslovena odborná organizace Czechdesign. Do procesu byli zapojeni všichni relevantní uživatelé vizuální identity – zástupci jednotlivých odborů pražského magistrátu, městem zřizovaných organizací i městských částí. Na projektu se od počátku podílela také trojice nezávislých odborníků na tvorbu značek, městské vizuální identity, grafický design a typografii – Radek Sidun, Filip Blažek a Lumír Kajnar.

Po úvodní zevrubné rešerši byly podklady pro závěrečnou analýzu získány třemi cestami: dotazníkovým šetřením, workshopem a posudky od nezávislých odborníků. Všechny podněty byly shrnuty do strukturovaného dokumentu, který formuloval zásadní doporučení pro samotnou revizi vizuální identity.

Pro schválení závěrů analýzy, formulaci detailního zadání revize samotné i formulace průběžné zpětné vazby na její realizaci byla na jaře 2023 ustavena pracovní skupina. Sestávala ze zástupců Magistrátu hl. m. Prahy, Czechdesignu a dvou nezávislých odborníků – Radka Siduna a Filipa Blažka.

„Na základě zpracované analýzy vizuální identity města jsme prostřednictvím pracovní skupiny se Studiem Najbrt hledali řešení pro aktuálnější prezentaci města. Praha má silné logo je inspirativním příkladem, že může vizuální styl stavět na silných základech, dlouhodobě pracovat s existující značkou a zároveň odpovídat aktuálním potřebám pomocí revize či doplnění dalších prvků systému,“ popisuje roli pracovní skupiny Radek Sidun grafický designér a typograf.

Kromě kreativního zadání zahrnovala analýza i řadu procesních doporučení pro interní tým pražského magistrátu. Další doporučení se zaměřila na proces následné implementace – od představení a schválení revidovaného systému Radou hl. m. Prahy až po školení zástupců magistrátních odborů, městem zřizovaných organizací i městských částí, která se realizovala od léta roku 2024.

Příloha

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Praha urychlí přípravu Městského okruhu

Praha urychlí přípravu Městského okruhu

Pražští radní odsouhlasili záměr nadlimitní veřejné zakázky na přepracování projektových dokumentací staveb Městského okruhu a Libeňské spojky tak, aby mohly být povoleny dle nového stavebního zákona. Záměr musí ještě schválil Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Zhotovitel by měl být vybrán do června 2025. Povolení záměru by se tímto postupem mělo urychlit až o dva roky oproti původnímu plánu, který počítal se získáním stavebního povolení v roce 2029.
| Praha
Praha posílí rozvoj ambulantních a terénních služeb na území metropole

Praha posílí rozvoj ambulantních a terénních služeb na území metropole

Rada hl. m. Prahy dnes podpořila projektový záměr nazvaný Rozvoj ambulantních a terénních služeb na území hl. m. Prahy a zároveň schválila podání žádosti o poskytnutí podpory tohoto projektu v rámci výzvy Operačního programu Zaměstnanost plus. Smyslem projektu je podpořit zejména rodiny s dětmi, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku dlouhodobé krizové sociální situace, nebo kde je dítě zdravotně postižené.
| Praha
Nová vyhláška zakazuje pořádání podvodných sbírek v centru metropole, přispěje ke kultivaci cestovního ruchu

Nová vyhláška zakazuje pořádání podvodných sbírek v centru metropole, přispěje ke kultivaci cestovního ruchu

Praha připravila vyhlášku, která zakazuje pořádání charitativních sbírek na území městské památkové rezervace a v částech Prahy 2. Někteří poskytovatelé služeb v cestovním ruchu se totiž snaží maskovat své aktivity jako charitativní sbírky, aby se vyhnuli regulacím v oblasti živnostenského podnikání. Vyhlášku zakazující tento typ nekalého podnikání v úterý odsouhlasili pražští radní, schválit ji ještě musí pražští zastupitelé, účinnosti by měla nabýt od 1. března 2025.
| Praha
Pražská zoo vysoutěžila zhotovitele expozičního celku Arktida

Pražská zoo vysoutěžila zhotovitele expozičního celku Arktida

Zástupci Zoo Praha dnes podepsali smlouvu se společností Metrostav DIZ s. r. o., která zvítězila ve výběrovém řízení na výstavbu expozičního celku Arktida. Stalo se tak za významně nižší cenu, než předpokládal kontrolní rozpočet. Ten i s DPH činil 1 023 297 000 Kč, přičemž vysoutěžená cena je 755 025 000 Kč.
| Praha
Startuje registrace do 6. ročníku Pražského inovačního maratonu NAKOPNI PRAHU 2025, inovátoři se tak opět mohou zapojit do rozvoje metropole

Startuje registrace do 6. ročníku Pražského inovačního maratonu NAKOPNI PRAHU 2025, inovátoři se tak opět mohou zapojit do rozvoje metropole

Dnešním dnem se otevřela registrace do již 6. ročníku inovačního maratonu NAKOPNI PRAHU. Pro Magistrát hl. m. Prahy akci kompletně organizuje jeho městská společnost OICT. Skrze NAKOPNI PRAHU jsou podpořeni především mladí inovátoři a inovátorky, studenti středních a vysokých škol a všichni kreativní občané. Projekty dvou až čtyřčlenných týmů následně pomáhají inovovat Prahu pro lepší život jejích obyvatel.
| Praha
Praha podpoří výstavbu a rekonstrukci kanalizace v Klánovicích

Praha podpoří výstavbu a rekonstrukci kanalizace v Klánovicích

Pražští radní schválili výběr zhotovitele veřejné zakázky na rekonstrukci a výstavbu kanalizace v Klánovicích. Část stávající gravitační stoky pro dešťovou vodu bude rekonstruována a v ulici Slavětínská bude vybudována nová. Výstavba umožní odvedení srážkových vod do objektu v Klánovickém lese. Práce provede společnost Metrostav DIZ s.r.o. za cenu 52 023 133,89 Kč s DPH.
| Praha
Týden sportu zdarma 2024 přilákal na sportoviště více jak deset tisíc Pražanů

Týden sportu zdarma 2024 přilákal na sportoviště více jak deset tisíc Pražanů

Hlavní město již pošestnácté uspořádalo populární akci Týden sportu zdarma, která se uskutečnila v posledním prosincovém týdnu. Akce nabídla Pražanům unikátní příležitost si zdarma vyzkoušet různorodá sportoviště a aktivity. Zapojilo se do ní celkem 30 sportovišť, která společně přivítala 10 650 návštěvníků. Největší zájem byl o plavecké sporty, dále o lezení, bruslení nebo squash.
| Praha
Byly zahájeny historicky první elektronické aukce městských bytů

Byly zahájeny historicky první elektronické aukce městských bytů

Prvních deset bytů v centru Prahy je připravených, aby se staly novým domovem pro zájemce v elektronické aukci. Je tomu tak necelý měsíc po schválení pravidel pro elektronické aukce Radou hlavního města Prahy. Vítězové aukcí tak budou moci už za pár týdnů bydlet v centru české metropole například v ulici Na Můstku, Školské, Truhlářské nebo v Lublaňské. Celkem je v první pilotní vlně připraveno deset bytů o velikostech od 1+1 až po 3+1.
| Praha
Praha jde příkladem. Místo nové vizuální identity zvolila cestu revize systému vytvořeného před více než dvaceti lety

Praha jde příkladem. Místo nové vizuální identity zvolila cestu revize systému vytvořeného před více než dvaceti lety

Jedna z nejstarších a nejznámějších vizuálních identit v Česku se dočkala rozsáhlé autorské revize. Na základě odborné analýzy současného stavu zpracované organizací Czechdesign přistoupil Magistrát hlavního města Prahy k mírné úpravě své vizuální identity ve spolupráci s jejím původním autorem, Studiem Najbrt. Její síla a kvality vycházející z nadčasového loga zůstávají zachované, mění se především pravidla pro umisťování textů, loga, styly písma a nastavení systému používání loga pro městem zřízené organizace. V rámci grafického manuálu byla také doplněna pravidla pro použití v digitálním prostředí, která doposud chyběla. Změny bude zapotřebí aplikovat pouze u nově vznikajících materiálů, tím město ušetří náklady a zabrání plýtvání v rámci již vytvořených materiálů.
| Praha
Na Silvestra a Nový rok znovu platí na mnoha místech metropole zákaz používání pyrotechniky

Na Silvestra a Nový rok znovu platí na mnoha místech metropole zákaz používání pyrotechniky

V historickém centru Prahy, kolem řeky, v parcích, ale například i v blízkosti nemocnic a sociálních zařízení platí podle vyhlášky z roku 2020 zákaz používání pyrotechnických výrobků. Toto opatření je v platnosti i pro dny jako jsou Silvestr a Nový rok a na stránkách pyrotechnika.praha.eu je možné nalézt i interaktivní mapu až na úroveň ulic, kde zákaz platí. Hlavní město v této souvislosti vytvořilo Desatero pejskařských rad pro bezpečné zvládnutí oslav Vánoc a Silvestra s domácími mazlíčky.
| Praha