Česká pošta dlouhodobě nabízí k odkupu nemovitosti, pro které už v rámci svého nynějšího provozu nemá využití. Jedná se o nemovitý majetek ve vlastnictví státu s právem hospodaření ČP, prodej se řídí především zákonem o státním podniku. Celý proces probíhá delší dobu, jeho důvodem není pouze aktuální rušení poboček.
Ze současných 300 pošt, které se k 1. červenci uzavřou, jich sídlí čtvrtina v objektech České pošty. Většina z nich nebude mít pro státní podnik další využití, proto budou nabídnuty k odkupu podle následujících pravidel.
Pokud bude nemovitost ze strany České pošty vyhodnocena jako nepotřebná, dojde zpracování znaleckého posudku akreditovaným znalcem. Tento posudek určí i cenu, za kterou bude objekt nabízen.
Následně vedení České pošty, případně její dozorčí rada schválí záměr prodeje. U určeného majetku je pak nutné schválení vyjmutí právě z určeného majetku státu Ministerstvem vnitra.
Záměr prodeje je zveřejněn na portálu veřejné správy po dobu 30 dnů. V rámci této lhůty se mohou přihlásit oprávněné subjekty s žádostí o převod tohoto majetku. Česká pošta v tomto případě převede majetek za cenu obvyklou dle znaleckého posudku. Mezi okruh oprávněných subjektů nepatří obce (patří sem státní složky, organizace a státní podniky).
Majetek, o který během zveřejnění na portále veřejné správy neprojevil nikdo zájem, je možno prodat formou výběrového řízení (e-aukcí), kdy objekt získá zájemce s nejvyšší nabídkou. Česká pošta musí postupovat s péčí řádného hospodáře a majetek prodávat za maximální možnou cenu.
Samostatnou formou přímého prodeje je prodej nemovitosti, ve které se kupující zaváže poskytovat služby pošty Partner. V tomto případě je prodej uskutečněn za cenu dle znaleckého posudku a nemovitost je zatížena věcným břemenem v rozsahu nutném pro zajištění poštovních služeb pro případ výpovědi smlouvy o provozování pošty Partner.
PODCAST:
12. 5. 2023 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 192kB)
Zdroj: www.ceskaposta.cz