Ministerstvo dopravy··5 min

Poslední sada dílů pro první start nové evropské rakety Ariane 6 míří z ČR k finálnímu sestavení

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Tento týden opouští naši republiku poslední sada dílů pro novou generaci evropských nosných raket Ariane 6. Putuje do Augsburgu k nástřiku tepelné ochrany, pak do Bordeaux k montáži elektroniky a nakonec na kosmodrom do Francouzské Guyany k finálním sestavení a vypuštění do vesmíru. Jedná se o největší letový hardware, jaký kdy byl v ČR vyroben a také největší obchodní příležitost v oblasti kosmických aktivit, jakmile bude zahájena sériové výroba, půjde o stovky milionů korun obratu.

Poslední sada dílů pro první start nové evropské rakety Ariane 6 míří z ČR k finálnímu sestavení

„Jedenáct let po vstupu do Evropské kosmické agentury ESA se Česká republika dostává mezi klíčové dodavatele komponent pro novou generaci evropských nosných raket Ariane 6,“ zdůrazňuje ministr dopravy Karel Havlíček, jehož resort za kosmické aktivity a členství ČR v ESA odpovídá.

Klatovská firma ATC Space s.r.o., již několik let dodává části rakety Ariane 5. Nyní své portfolio rozšiřuje a bude v rámci sériové výroby každoročně dodávat desítky sestav postranních obrub urychlovacích motorů P120C pro novou Ariane 6. Tyto obruby jsou hlavním strukturním prvkem urychlovacího motoru (boosteru) o průměru 3,4 metru. „Opravdu pyšný jsem na spodní díl ESA REAR Skirt, který přenáší tah boosteru 4,500 kN na centrální stupeň rakety, ten má při tom tah ‘jen‘ 1,300 kN. Pevnost konstrukce a přesnost spojení jsou zde naprosto klíčové“, uvedl jednatel firmy Pavel Dobeš. Firma ale dodává i další komponenty na centrální stupeň.

„Za rekordně krátkou dobu jsme postavili výrobní halu a vybavili ji nemodernější technikou na přesné frézování hliníkových dílů a montážní technologií pro finální výrobky. Ve firmě najde práci v budoucnu až 60 vysoce kvalifikovaných pracovníků. Naše inovace v pracovních postupech chválí a kopírují od nás naši němečtí zákazníci, kteří se v tomto sektoru pohybují již desítky let,“ říká s úsměvem provozní ředitel ATC Space, Aleš Homolka.

„Touto dodávkou se završilo úsilí Ministerstva dopravy, které v roce 2016 účast v programu na přípravu Ariane 6 vyjednalo. S investicí 20 milionů Eur šlo o největší investici ČR do programu ESA vůbec. Navíc v mimořádné situaci, kdy bylo potřeba s ostatními členskými státy ESA vyjednat vstup ČR do rozběhnutého programu, ve kterém evropské firmy bojovali o dlouhodobé, a tedy atraktivní zakázky,“ vzpomíná Ondřej Rohlík z Ministerstva dopravy, který zastupuje ČR v Programové radě pro nosné rakety ESA a sérii jednáni vedl. Ariane 6 tak bude spolu s další nově vyvíjenou raketou Vega C prvními nosiči s českou vlajkou.

„Jedná se o investici, které se vyplatí. Nejen že firma, její subdodavatelé a partneři, zvýší svoji technologickou úroveň, ale díky kapacitě až 32 letových sad ročně se za 20 až 30 let provozu nosné rakety, což je typická doba, po kterou se jedna generace raket využívá, násobně vrátí,“ připomněl ředitel Odboru ITS, kosmických aktivit a VaVaI Ministerstva dopravy, Václav Kobera. Z programu Ariane 6 těží i Výzkumný a zkušební letecký ústav a.s. (VZLÚ) v Praze Letňanech, který má za úkol díly důkladně otestovat. „Příprava testovacích stolice byla zcela nová zkušenost, která je pro experty na testování leteckých dílů nesmírně cenná a otvírá dveře pro nové komerční zakázky z celé Evropy,“ dodává O.Rohlík a doplňuje že tandem ATC Space a VZLÚ před pěti lety předložil synergickou nabídku vzájemné spolupráce, ze které těží všichni, a ještě dlouho budou.

Do programu vývoje rakety Ariane 6 jsou zapojeny i další firmy z ČR.

Pražská firma Iguassu Software Systems a.s. se spolu s francouzskými partnery podílí na vývoji palubního software.

Strojírensko-metalurgická společnost UNEX a.s. z Uničova dodala na kosmodrom v Kourou ve Francouzské Guyaně obří podvozek pro mobilní montážní halu, ve které se raketa připravuje na start a která krátce před startem odjede 97 metrů stranou.

Strojírenská výrobní společnost MCS Slaný s.r.o. nainstalovala pod odpaliště obří deflektor spalin motorů rakety, který je umístěn přímo pod raketou a musí vydržet žár všech motorů, které v okamžik startu pracují současně.

01.png

Díly české provenience na Ariane 6 © ATC Space s.r.o.

Detail Montážního kloubu „REAR Skirt - Rod Fitting“

Jedná se o jeden z kritických dílů zajišťujících přenos zatížení z centrálního stupně na postranní urychlující motory;

• Hliník AA7050 T7451, galvanicky ošetřený povrch;

• Hmotnost materiálu před zpracováním je 42,3 kg a konečná hmotnost letového prvku je 10,75 kg;

• Max. zatížení během startu rakety je 360KN = 36,700 kg (srovnatelné s tahem 12 dospělých afrických slonů).

02.jpg

© ATC Space s.r.o.

03.png

Vnější plášť – „ESR REAR Skirt“

Charakteristika:

• Hlavní komponent, který zajiťuje spojení urychlovacích motorů s centrálním stupněm rakety

• Spojení hlavního stupně je na dvou bodech: (Montážní kloub a Montážní podpěra)

• Implementace pevného hnacího plynu motoru a prostoru elektroniky pro řízení vektoru spolehlivosti (TVC)

04.png05.jpg

© ATC Space s.r.o.

06.jpg

© ATC Space s.r.o.

07.jpg

© ATC Space s.r.o.

08.jpg

Nová raketa Ariane 6 © ESA.

Další fotografie můžete nalézt ZDE.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy