ORLEN Unipetrol··10 min

Po Praze jezdí první vodíkový autobus v ČR na pravidelné lince – využívá vodík z plnící stanice ORLEN na pražském Barrandově

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s hl. m. Prahou a společnostmi Škoda Group a ORLEN Unipetrol dnes zahájil na lince č. 170 Jižní Město – Pražská čtvrť pilotní provoz vodíkového autobusu Škoda H’CITY. Praha se tak stala prvním městem v ČR, ve kterém jezdí vodíkový autobus v pravidelném provozu MHD s cestujícími. DPP jej do konce července bude nasazovat na lince č. 170 zatím jen v pracovní dny na ranní a odpolední špičku jako pořadí 11, od srpna pak denně na celodenní provoz. Na základě uzavřeného memoranda bude pilotní provoz probíhat dva roky s možností prodloužení o další dva roky.

Vodíkový autobus Škoda H’CITY dnes poprvé vyjede do pravidelného provozu v pražské MHD na lince č. 170 jako vložené 20. pořadí v 13:09 ze zastávky Pražská čtvrť a svoji premiéru ukončí ve 20:43 ve stejné zastávce. Jeho domovskou garáží bude Kačerov. O veškerou údržbu a servis autobusu se budou starat technici výrobce, společnosti Škoda Group, od které má DPP vozidlo pronajaté. Vodíkem se bude plnit večer po skončení výkonu na lince přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť v první vodíkové plnící stanici v Praze, kterou letos na jaře v ulici K Barrandovu zprovoznila společnost ORLEN Unipetrol. DPP bude vodíkový autobus provozovat na lince č. 170 Jižní Město – Pražská čtvrť a ve spolupráci s výrobcem průběžně vyhodnocovat jízdní vlastnosti, technické i ekonomické parametry z běžného provozu s cestujícími v podmínkách pražské MHD.

Linku č. 170 pro testovací provoz prvního vodíkového autobusu DPP vytipoval na základě základních kritérií, jako je délka a profil linky či typ nasazovaného vozidla. Autobusová linka č. 170 zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Kromě toho trasa linky vede v blízkosti první pražské vodíkové plnící stanice.

Pilotní provoz vodíkového autobusu v pražské MHD schválila Rada hl. m. Prahy v únoru loňského roku. Na základě tohoto rozhodnutí na jaře loňského roku hl. m. Praha, DPP, Škoda Group a ORLEN Unipetrol uzavřely memorandum o spolupráci při realizaci tohoto projektu.

„Zkušební provoz vodíkového autobusu na pravidelné lince je důkazem toho, že Praha je lídrem ve využívání nejmodernějších technologií, chytrých a lokálně bezemisních energetických řešení. Intenzivně investujeme do rozvoje elektrické trakce, zejména metra D, tramvají i trolejbusů, ale s ohledem na možné krizové situace je strategické mít část dopravních prostředků MHD nezávislých na elektrické síti. Po zkušebním provozu v reálných podmínkách pražské MHD již budeme vědět, do jaké míry může vodíková technologie v Praze nahradit dieselové autobusy a být alternativou k elektrické trakci,” říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Budoucnost je ve vhodném a diverzifikovaném mixu co nejčistších energií, abychom pouhým přesouváním se po městě nezatěžovali prostředí a zároveň nesázeli jen na jeden druh pohonu nebo paliva. To jsou cíle našeho klimatického plánu a také rozumné kroky ke zmírnění energetické a environmentální krize. Jsem hrdá, že Praha je průkopníkem a zároveň dělá maximum pro modernizaci a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí,“ říká Jana Komrsková náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatický plán.

„Je to pro nás úplně nová technologie, kterou potřebujeme důkladně otestovat v běžném provozu s cestujícími ve specifických pražských podmínkách ve všech ročních obdobích a zjistit skutečné jízdní vlastnosti vozidla, jeho spotřebu, efektivitu a finálně náklady provozu obdobně, jako jsme to v minulosti udělali s elektrobusy, hybridními autobusy nebo bateriovými trolejbusy. Pokud bychom se v budoucnu rozhodli pořídit vodíkové autobusy, znamenalo by to současně buď výstavbu nové servisní haly nebo přestavbu některé ze stávajících tak, aby splňovala všechny bezpečnostní požadavky jako jsou čidla pro detekci v případě úniku vodíku nebo systém odvětrávání takového úniku, což by znamenalo další náklady. I proto je vodíková technologie ze stávajících možností alternativních, lokálně bezemisních pohonů zatím nejdražší. Pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné. I přesto věříme, že podobně jako u elektrobusů se pořizovací i provozní náklady budou snižovat a vodík se stane významnou, lokálně bezemisní alternativou k čistým bateriovým elektromobilům, čímž umožní naplňovat klimatické závazky za současné diverzifikace zdrojů pohonu,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Do konce července potřebujeme dokončit školení dalších řidičů i technického personálu, proto následující zhruba dva týdny budeme vodíkový autobus nasazovat na linku č. 170 na tzv. šejdry, tj. spoje v ranní a odpolední špičce, od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů. Do konce července u něj předpokládáme denní nájezd kolem 215 kilometrů, při plném provozu cca 300 kilometrů za den, ročně pak zhruba 50 tisíc kilometrů. Dojezd vozidla na jedno naplnění vodíkových nádrží by měl dle údajů výrobce činit v městském provozu cca 300-350 kilometrů oproti běžnému dojezdu 500–600 kilometrů u naftových autobusů. Samotné vozidlo je kvůli vodíkovým nádržím a technologii palivového článku na střeše vyšší než obdobný naftový autobus nebo elektrobus. Při přípravě pilotního provozu jsme tedy museli prověřit i průjezdní profil na lince č. 170 i na příslušných výjezdových a zatahovacích trasách. Na některých místech bylo nutné provést ořez převislé vegetace, v zastávce Háje ve směru na Barrandov bude autobus zastavovat v zadní části zastávky mimo prostor zastřešení nástupiště,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

„Dnes vstupujeme do nové kapitoly čisté městské mobility. Před 14 lety jsme představili TriHyBus, první vodíkový autobus. Za tu dobu se technologie postupně vyvinuly a zdokonalily. Nyní, když stojíme na dalším stupni tohoto pokroku, představujeme vodíkový autobus Škoda H'CITY – ztělesnění našeho přístupu k ochraně životního prostředí a udržitelné dopravě. Tento nejmodernější autobus s nulovými emisemi a minimálním hlukem se jeví jako optimální řešení pro veřejnou dopravu. Svými vlastnostmi nabízí světlejší a čistší budoucnost pro naše města. A jsem velmi rád, že právě Praha je prvním městem, kde bude toto vozidlo nasazeno na pravidelné lince,“ uvedl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

„Vodík v následujících letech určitě doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici. Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme až 90 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci obnovitelné elektrické energie, tedy solární, větrné či geotermální. Do roku 2030 chceme za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyrábět 4,5 tisíce tun obnovitelného vodíku ročně, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ uzavírá Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.

ORLEN Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních pohonů velmi aktivní. Ve své síti ORLEN Benzina, která je se 436 stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 47 stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 61 stanicích je k dispozici celkem 244 dobíjecích bodů pro elektromobily. V Praze na Barrandově a v Litvínově provozuje dvě vodíkové plnicí stanice.

Základní technické parametry vodíkového autobus Škoda H’CITY

Vodíkový autobus Škoda H’CITY je nízkopodlažní vozidlo s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články Ballard FC Move 70 o maximálním výkonu 72 kW a minimálním výkonu 8 kW, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon. Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vozidlo je zároveň vybaveno trakční baterií Nano Power LTO, 36 Ah, 22,9 kWh, která slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňuje i nouzový dojezd cca dva kilometry (např. pro pojíždění v zázemí DPP). Pro případné samostatné nabíjení a balancování této baterie je k dispozici standardizovaná nabíjecí zásuvka CCS2. Pro vytápění interiéru vozidla v zimním období je využíváno odpadní teplo z palivového článku, pro velmi nízké teploty je k dispozici dále doplňkové elektrické topení.

  • Délka: 12,02 metru
  • Šířka: 2,55 metru
  • Výška: 3,43 metru
  • Počet míst k sezení: maximálně 30 osob
  • Celkový počet cestujících: až 85
  • Prostor pro invalidní vozíky nebo kočárky: 2
  • Maximální rychlost: 80 km/h
  • Dojezd: až 350 kilometrů
  • Maximální výkon motoru: 160 kW
  • Hmotnost: 11 500 kilogramů bez cestujících
  • Kapacita vodíkových nádrží: 39 kilogramů
  • Plnící tlak: 35 megapascalů (350 barů)
  • Průměrná deklarovaná spotřeba: cca 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů v městském provozu

Kontakty pro více informací:

hl. m. Praha: [email protected]

DPP: [email protected]

Škoda Group: [email protected]

ORLEN Unipetrol: [email protected]

Zdroj: www.orlenunipetrol.cz

Zadavatel
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol je významnou součástí českého průmyslu. V České republice je jediným zpracovatelem ropy, jedním z nejdůležitějších výrobců plastů a vlastníkem největší sítě čerpacích stanic ORLEN Benzina. V oboru rafinérské a petro​​chemické výroby je významným hráčem i ve střední a východní Evropě. Od roku 2005 je součástí rafinérské a petrochemické skupiny PKN ORLEN.

Další články od ORLEN Unipetrol

Informace k mimořádné povodňové situaci
ORLEN Unipetrol

Informace k mimořádné povodňové situaci

Vývoj aktuální situace pečlivě sledujeme a naše interní krizové štáby pro jednotlivé výrobní areály a síť čerpacích stanic ORLEN koordinují realizaci potřebných opatření. Postupujeme dle krizových plánů, abychom minimalizovali negativní vliv na naše technologie, suroviny a produkty a nedošlo k ohrožení životního prostředí. Jsme také ve spojení se zástupci místních samospráv i státní správy a Integrovaného záchranného systému.
Oznámení o skončení překážky - události vyšší moci
ORLEN Unipetrol

Oznámení o skončení překážky - události vyšší moci

Obracíme se na vás v souvislosti s oznámením o vzniku a trvání události vyšší moci ze dne 22. srpna 2024
Skupina ORLEN Unipetrol vydala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023
ORLEN Unipetrol

Skupina ORLEN Unipetrol vydala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol publikovala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023. Skupina ORLEN Unipetrol tak pokračuje v rozvíjení své strategie transparentního informování odborné i široké veřejnosti o svém přístupu k ochraně životního prostředí, k zaměstnancům, zákazníkům a dodavatelům, bezpečnosti práce a celkovému řízení a správě. V loňském roce do oblasti ochrany a podpory životního prostředí investovala skupina ORLEN Unipetrol bezmála 2,5 miliardy Kč. Meziročně se výše těchto investic zvýšila o téměř 18 % a od roku 2018 činí nárůst více než 30 %.
Agnieszka Bobrukiewicz se stala členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol
ORLEN Unipetrol

Agnieszka Bobrukiewicz se stala členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol

S účinností od 1. září 2024 se stala novou členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol Agnieszka Bobrukiewicz. Ve své nové roli se zaměří především na řízení retailového segmentu skupiny a marketingové aktivity v rámci českého, slovenského a maďarského trhu.
ORLEN Unipetrol postupně obnovuje výrobu v litvínovském chemickém areálu
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol postupně obnovuje výrobu v litvínovském chemickém areálu

Již v pátek odpoledne, zhruba dvě hodiny po úspěšné likvidaci letecké pumy, jsme podle připraveného scénáře zahájili kontrolu všech výrobních technologií a infrastruktury. Žádná zásadní poškození představující komplikaci pro restart jsme nezaznamenali.
ORLEN Unipetrol v litvínovské rafinérii zjišťuje stav výrobních technologií a připravuje se na restart
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol v litvínovské rafinérii zjišťuje stav výrobních technologií a připravuje se na restart

V pátek 30. srpna 2024, několik minut po poledni, pyrotechnici Police České republiky ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem v chemickém areálu skupiny ORLEN Unipetrol v Záluží u Litvínova úspěšně zlikvidovali nevybuchlou leteckou pumu z druhé světové války, která byla nalezena ve středu 21. srpna 2024 při výkopových pracích. Odborníci v odlehlé části litvínovského Chemparku likvidovali typ pumy, s níž se v novodobé české historii ještě nesetkali. Zhruba 230 kilogramů vážící bomba obsahovala asi 100 kg výbušniny. Mimořádně nebezpečná byla zejména kvůli dlouhodobému chemickému časovému zapalovači s acetonem, používaném pro opožděnou explozi. Desetidenní likvidace této složité bomby si vyžádala okamžité odstavení provozu litvínovské rafinérie a rozsáhlá omezení v okolí chemického areálu.
Oznámení vzniku a trvání události vyšší moci
ORLEN Unipetrol

Oznámení vzniku a trvání události vyšší moci

S odvoláním na náš smluvní vztah s politováním oznamujeme, že dne 21. srpna 2024 byla při výkopových pracích v našem výrobním závodě v Litvínově - Záluží v České republice nalezena nevybuchlá letecká puma z druhé světové války. Vzhledem k nepřekonatelnému riziku nekontrolovaného výbuchu této bomby se společnost ORLEN Unipetrol RPA s.r.o. v součinnosti s Policií ČR rozhodla provést okamžitou preventivní odstávku všech výrobních a energetických jednotek nacházejících se v rafinérské části litvínovského výrobního areálu a evakuovat všechny nekritické pracovníky. Tyto výrobní a energetické jednotky zůstanou odstaveny až do odvolání. Výrobní jednotky v petrochemické části litvínovského výrobního závodu jsou nyní v omezeném provozu, ale v průběhu několika příštích dnů budou tyto jednotky z důvodu nedostatku vstupních surovin plánovaně odstaveny. V důsledku této mimořádné situace je vážně ovlivněno zpracování ropy v našem rafinérském závodě v Litvínově, jakož i výroba na etylenové jednotce a na polymeračních jednotkách.
AKTUALIZACE: Informace o nalezení nevybuchlé munice v litvínovském výrobním areálu
ORLEN Unipetrol

AKTUALIZACE: Informace o nalezení nevybuchlé munice v litvínovském výrobním areálu

Ve středu 21. srpna v odpoledních hodinách byla v odlehlé části chemického areálu v Záluží u Litvínova při výkopových pracích nalezena nevybuchlá letecká puma z druhé světové války. Po konzultaci s Policií České republiky jsme téhož dne z preventivních důvodů zahájili okamžité bezpečné odstavování všech výrobních a energetických jednotek rafinérské části výrobního areálu a evakuovali zaměstnance. Výroba je v této části až do odvolání zastavena. Petrochemická část závodu prozatím zůstává v provozu.
Informace o odstavení etylenové jednotky
ORLEN Unipetrol

Informace o odstavení etylenové jednotky

V neděli 28. července 2024 v dopoledních hodinách bude ve výrobním areálu Chempark v Litvínově-Záluží společnosti ORLEN Unipetrol RPA z důvodu nutné opravy netěsnosti na potrubním řadu oteplené vody zahájeno odstavování etylenové jednotky. Přebytečné průmyslové plyny budou řízeně spalovány na bezpečnostním polním hořáku etylenové jednotky. Odstavování etylenové jednotky bude doprovázeno světelnými, zvukovými a kouřovými efekty, za které se obyvatelům přilehlých měst a obcí předem omlouváme. Jejich bezpečí ani životní prostředí není touto událostí ohroženo.
Proudem zasažený orel mořský z Poděbrad je zpět ve volné přírodě
ORLEN Unipetrol

Proudem zasažený orel mořský z Poděbrad je zpět ve volné přírodě

Jeden příklad vypovídá za všechny o aktivitách Českého svazu ochránců přírody, jehož činnost od letošního roku podporuje také Nadace ORLEN Unipetrol. Ornitologům ze záchranné stanice v Huslíku u Poděbrad se podařilo uzdravit a vrátit do volné přírody zraněnou samici orla mořského. Díky GPS monitoringu je nyní navíc možné sledovat její pohyb.