ORLEN Unipetrol··10 min

ORLEN Unipetrol otevřel další veřejnou vodíkovou stanici, je součástí čerpací stanice ORLEN Benzina v Litvínově

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol uvedla do provozu druhou veřejnou vodíkovou stanici. Ta je umístěna na čerpací stanici ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova a má stejné parametry jako v březnu otevřená vodíková stanice na pražském Barrandově. „Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozidla a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol. Budování vodíkové infrastruktury je v souladu se strategií bezemisního rozvoje skupiny ORLEN Unipetrol a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu.

„V souladu s naší vodíkovou strategií budeme investovat 7,4 miliardy PLN do projektových investic zaměřených na rozvoj technologií, distribuční infrastruktury a výrobních procesů vodíku s nulovými a nízkými emisemi. Naším cílem je vyrábět až 130 tisíc tun obnovitelného vodíku ročně. Do konce tohoto desetiletí počítáme se zřízením více než 100 vodíkových čerpacích stanic po celé střední Evropě v rámci sítě ORLEN pro potřeby osobní, veřejné i nákladní dopravy, přičemž téměř třetina z nich bude umístěna v České republice,“ řekl Daniel Obajtek, generální ředitel a předseda představenstva PKN ORLEN, a dodal: „Otevření další vodíkové stanice v České republice je dalším významným krokem v rámci projektu „Hydrogen Eagle“, který je navržen tak, aby zajistil dostupnost vodíkového paliva v dopravních koridorech Sever-Jih a Východ-Západ. Vybudování sítě vodíkových stanic je zásadním krokem v poslání skupiny ORLEN dosáhnout klimatické neutrality skupiny a zároveň podporovat energetickou transformaci našeho regionu.“

„Hydrogen Eagle“ je investiční program skupiny ORLEN, jehož cílem je vytvořit mezinárodní síť vodíkových výrobních a distribučních terminálů, které budou poháněny obnovitelnými zdroji energie, a technologických zařízení schopných přeměnit komunální odpad na nízko emisní a bezemisní vodík. Do konce dekády se očekává, že skupina ORLEN zprovozní celkem 10 takových terminálů strategicky umístěných tak, aby obsluhovaly klíčové trhy ve střední Evropě. Součástí projektu je i plán na vybudování více než 100 čerpacích stanic pro soukromou, veřejnou, nákladní, silniční a železniční dopravu v Polsku, České republice a na Slovensku.

„Budování vodíkové infrastruktury je součástí našeho plánu strategického rozvoje směrem k emisní neutralitě, které chceme dosáhnout nejpozději do roku 2050. Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativní zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ popsal rozvojové plány skupiny ORLEN Unipetrol její generální ředitel Tomasz Wiatrak.

Výstavbu vodíkové stanice v Záluží u Litvínova podpořilo Ministerstvo dopravy České republiky v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 40 stanic pak do roku 2030,“ připomněl ministr dopravy České republiky Martin Kupka a současně upozorňuje, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ uzavřel ministr Kupka.

Aktivity směrem k udržitelnější dopravě realizuje také Ministerstvo životního prostředí České republiky. „Snahou ministerstva životního prostředí jako ministerstva budoucnosti je snižovat emisní zátěž z dopravy. Systematicky proto podporujeme výměnu vozového parku veřejné správy, od loňského roku máme pro obce, kraje, úřady, školy a další instituce vypsanou velkou, šesti set milionovou výzvu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů, vozidel na vodík a neveřejných dobíjecích stanic. Výzva stále běží a rok od jejího vyhlášení máme žádosti ve výši přes 463 milionů korun, za které veřejná správa pořídí 1 255 elektromobilů a 316 dobíjecích stanic," uvedl Petr Hladík, ministr životního prostředí České republiky.

Vodík je zásadní součástí nejen rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy. „Jeho intenzívnější využití je nezbytné pro splnění cílů také v oblasti dekarbonizace průmyslu. Technologie využívající obnovitelný vodík vnímáme jako vhodné doplnění do energetického mixu nových technologií a postupů, jejichž kombinací lze unijní cíle splnit efektivněji,“ doplnil Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, a upřesnil: „Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 tisíc tun vodíku. Od roku 2027 plánujeme vyrábět zhruba 4 500 tun vodíku také za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů, jejíž podstatnou část budeme získávat z fotovoltaické elektrárny instalované v blízkosti naší litvínovské rafinérie.“

ORLEN Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních pohonů velmi aktivní. Ve své síti ORLEN Benzina, která je se 436 stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 47 stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 61 stanicích je k dispozici celkem 244 dobíjecích bodů pro elektromobily.

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění, která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.

Plnicí stanice ORLEN Benzina v Záluží u Litvínova (na kruhovém objezdu silnice I/27 v těsné blízkosti litvínovské rafinérie) je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku na čerpacích stanicích ORLEN Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Vodíkový automobil se spotřebou 1 kg vodíku na 100 kilometrů pojme zhruba 5 kg vodíku. Plnicí vodíková stanice ORLEN Benzina byla postavena za finanční podpory Ministerstva dopravy České republiky v rámci operačního programu Doprava. ORLEN Unipetrol ve své flotile firemních vozů provozuje pět vodíkových automobilů Toyota Mirai.

ORLEN také aktivně prosazuje plány na vybudování vodíkových plnicích stanic také v sousedním Polsku. Očekává se, že veřejně přístupné vodíkové stanice v Poznani a Katovicích budou v provozu ve třetím čtvrtletí roku 2023. V následujících dvou letech se plánuje spuštění dalších stanic ve městech Piła, Wałbrzych, Varšava, Gorzów Wielkopolski, Bielsko-Biała, Krakov a Włocławek. Od roku 2022 zajišťuje PKN ORLEN dodávky vodíku do mobilní plnicí stanice v Krakově, která uspokojuje potřeby městské hromadné autobusové dopravy. Vodík se vyrábí ve výrobním a distribučním centru v Trzebinii, kde se vyrobí přibližně 45 kg tohoto paliva za hodinu.

Skupina ORLEN Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku. Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv. Ve všech těchto oblastech patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny ORLEN Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo v Pardubicích, neratovická společnost Spolana, otrokovická společnost REMAQ a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně. Součástí skupiny ORLEN Unipetrol je i síť čerpacích stanic ORLEN Benzina v Česku a síť ORLEN na Slovensku a v Maďarsku. V roce 2005 se ORLEN Unipetrol stal součástí skupiny ORLEN, která je největší multi-energetickou společností ve střední Evropě. ORLEN Unipetrol zaměstnává téměř 6 000 lidí a je aktivní v oblasti společenské odpovědnosti. Svou pozornost věnuje iniciativám zaměřeným na kultivaci a podporu udržitelného rozvoje, vzdělávání, místních komunit a životního prostředí.

ORLEN Benzina je součástí skupiny ORLEN Unipetrol, jež patří do nadnárodního skupiny ORLEN, a provozuje nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic v České republice. Kromě paliv Efecta s čistícím účinkem nabízí ORLEN Benzina také prémiová paliva Verva a široký sortiment občerstvení v gastronomickém konceptu Stop Cafe. ORLEN Benzina vydává i vlastní tankovací karty EASY a BUSINESS a zákazníkům nabízí dvě mobilní aplikace – věrnostní aplikaci ORLEN Benzina a aplikaci pro péči o vůz Mycí digi linka. ORLEN Benzina nabízí ve své síti čerpacích stanic také alternativní pohony LPG, CNG a elektrickou energii. Do provozu připravuje i vodíkové plnicí stanice. Celkem ORLEN Benzina v Česku provozuje 436 čerpacích stanic a má tržní podíl 23 %. Důvěru spotřebitelů potvrzuje i fakt, že ORLEN Benzina již pětkrát získala titul Nejdůvěryhodnější značka v České republice a čtyřikrát titul Obchodník roku.

Kontakt:

Lada Gadas, +420 705 839 909, e-mail: [email protected]

Zdroj: www.orlenunipetrol.cz

Zadavatel
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol je významnou součástí českého průmyslu. V České republice je jediným zpracovatelem ropy, jedním z nejdůležitějších výrobců plastů a vlastníkem největší sítě čerpacích stanic ORLEN Benzina. V oboru rafinérské a petro​​chemické výroby je významným hráčem i ve střední a východní Evropě. Od roku 2005 je součástí rafinérské a petrochemické skupiny PKN ORLEN.

Další články od ORLEN Unipetrol

Informace k mimořádné povodňové situaci
ORLEN Unipetrol

Informace k mimořádné povodňové situaci

Vývoj aktuální situace pečlivě sledujeme a naše interní krizové štáby pro jednotlivé výrobní areály a síť čerpacích stanic ORLEN koordinují realizaci potřebných opatření. Postupujeme dle krizových plánů, abychom minimalizovali negativní vliv na naše technologie, suroviny a produkty a nedošlo k ohrožení životního prostředí. Jsme také ve spojení se zástupci místních samospráv i státní správy a Integrovaného záchranného systému.
Oznámení o skončení překážky - události vyšší moci
ORLEN Unipetrol

Oznámení o skončení překážky - události vyšší moci

Obracíme se na vás v souvislosti s oznámením o vzniku a trvání události vyšší moci ze dne 22. srpna 2024
Skupina ORLEN Unipetrol vydala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023
ORLEN Unipetrol

Skupina ORLEN Unipetrol vydala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol publikovala Zprávu o trvale udržitelném rozvoji za rok 2023. Skupina ORLEN Unipetrol tak pokračuje v rozvíjení své strategie transparentního informování odborné i široké veřejnosti o svém přístupu k ochraně životního prostředí, k zaměstnancům, zákazníkům a dodavatelům, bezpečnosti práce a celkovému řízení a správě. V loňském roce do oblasti ochrany a podpory životního prostředí investovala skupina ORLEN Unipetrol bezmála 2,5 miliardy Kč. Meziročně se výše těchto investic zvýšila o téměř 18 % a od roku 2018 činí nárůst více než 30 %.
Agnieszka Bobrukiewicz se stala členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol
ORLEN Unipetrol

Agnieszka Bobrukiewicz se stala členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol

S účinností od 1. září 2024 se stala novou členkou představenstva skupiny ORLEN Unipetrol Agnieszka Bobrukiewicz. Ve své nové roli se zaměří především na řízení retailového segmentu skupiny a marketingové aktivity v rámci českého, slovenského a maďarského trhu.
ORLEN Unipetrol postupně obnovuje výrobu v litvínovském chemickém areálu
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol postupně obnovuje výrobu v litvínovském chemickém areálu

Již v pátek odpoledne, zhruba dvě hodiny po úspěšné likvidaci letecké pumy, jsme podle připraveného scénáře zahájili kontrolu všech výrobních technologií a infrastruktury. Žádná zásadní poškození představující komplikaci pro restart jsme nezaznamenali.
ORLEN Unipetrol v litvínovské rafinérii zjišťuje stav výrobních technologií a připravuje se na restart
ORLEN Unipetrol

ORLEN Unipetrol v litvínovské rafinérii zjišťuje stav výrobních technologií a připravuje se na restart

V pátek 30. srpna 2024, několik minut po poledni, pyrotechnici Police České republiky ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem v chemickém areálu skupiny ORLEN Unipetrol v Záluží u Litvínova úspěšně zlikvidovali nevybuchlou leteckou pumu z druhé světové války, která byla nalezena ve středu 21. srpna 2024 při výkopových pracích. Odborníci v odlehlé části litvínovského Chemparku likvidovali typ pumy, s níž se v novodobé české historii ještě nesetkali. Zhruba 230 kilogramů vážící bomba obsahovala asi 100 kg výbušniny. Mimořádně nebezpečná byla zejména kvůli dlouhodobému chemickému časovému zapalovači s acetonem, používaném pro opožděnou explozi. Desetidenní likvidace této složité bomby si vyžádala okamžité odstavení provozu litvínovské rafinérie a rozsáhlá omezení v okolí chemického areálu.
Oznámení vzniku a trvání události vyšší moci
ORLEN Unipetrol

Oznámení vzniku a trvání události vyšší moci

S odvoláním na náš smluvní vztah s politováním oznamujeme, že dne 21. srpna 2024 byla při výkopových pracích v našem výrobním závodě v Litvínově - Záluží v České republice nalezena nevybuchlá letecká puma z druhé světové války. Vzhledem k nepřekonatelnému riziku nekontrolovaného výbuchu této bomby se společnost ORLEN Unipetrol RPA s.r.o. v součinnosti s Policií ČR rozhodla provést okamžitou preventivní odstávku všech výrobních a energetických jednotek nacházejících se v rafinérské části litvínovského výrobního areálu a evakuovat všechny nekritické pracovníky. Tyto výrobní a energetické jednotky zůstanou odstaveny až do odvolání. Výrobní jednotky v petrochemické části litvínovského výrobního závodu jsou nyní v omezeném provozu, ale v průběhu několika příštích dnů budou tyto jednotky z důvodu nedostatku vstupních surovin plánovaně odstaveny. V důsledku této mimořádné situace je vážně ovlivněno zpracování ropy v našem rafinérském závodě v Litvínově, jakož i výroba na etylenové jednotce a na polymeračních jednotkách.
AKTUALIZACE: Informace o nalezení nevybuchlé munice v litvínovském výrobním areálu
ORLEN Unipetrol

AKTUALIZACE: Informace o nalezení nevybuchlé munice v litvínovském výrobním areálu

Ve středu 21. srpna v odpoledních hodinách byla v odlehlé části chemického areálu v Záluží u Litvínova při výkopových pracích nalezena nevybuchlá letecká puma z druhé světové války. Po konzultaci s Policií České republiky jsme téhož dne z preventivních důvodů zahájili okamžité bezpečné odstavování všech výrobních a energetických jednotek rafinérské části výrobního areálu a evakuovali zaměstnance. Výroba je v této části až do odvolání zastavena. Petrochemická část závodu prozatím zůstává v provozu.
Informace o odstavení etylenové jednotky
ORLEN Unipetrol

Informace o odstavení etylenové jednotky

V neděli 28. července 2024 v dopoledních hodinách bude ve výrobním areálu Chempark v Litvínově-Záluží společnosti ORLEN Unipetrol RPA z důvodu nutné opravy netěsnosti na potrubním řadu oteplené vody zahájeno odstavování etylenové jednotky. Přebytečné průmyslové plyny budou řízeně spalovány na bezpečnostním polním hořáku etylenové jednotky. Odstavování etylenové jednotky bude doprovázeno světelnými, zvukovými a kouřovými efekty, za které se obyvatelům přilehlých měst a obcí předem omlouváme. Jejich bezpečí ani životní prostředí není touto událostí ohroženo.
Proudem zasažený orel mořský z Poděbrad je zpět ve volné přírodě
ORLEN Unipetrol

Proudem zasažený orel mořský z Poděbrad je zpět ve volné přírodě

Jeden příklad vypovídá za všechny o aktivitách Českého svazu ochránců přírody, jehož činnost od letošního roku podporuje také Nadace ORLEN Unipetrol. Ornitologům ze záchranné stanice v Huslíku u Poděbrad se podařilo uzdravit a vrátit do volné přírody zraněnou samici orla mořského. Díky GPS monitoringu je nyní navíc možné sledovat její pohyb.