Ministerstvo dopravy··4 min

Nová elektro a plynová vozidla v ČR: Rok 2020 znamenal velký nárůst

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V České republice bylo na konci roku 2020 v Centrálním registru vozidel evidováno více než 8 milionů motorových vozidel, z toho 75 % byla osobní auta (kategorie M1). Stále sice výrazně převažují auta s motory na naftu či benzín, ale i díky aktuálním trendům či státní podpoře posilují vozidla na elektřinu (bezmála 10 tisíc), která v kategorii alternativních pohonů doplňují zatím dominantní auta na plyn (přes 126 tisíc). V případě osobních elektromobilů jsme zaznamenali velký nárůst registrací v momentě, kdy trh konvenčních vozidel u nás vloni klesal.

Nová elektro a plynová vozidla v ČR: Rok 2020 znamenal velký nárůst

„Ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu (CDV) pravidelně zveřejňujeme data k vozidlům sledovaným v rámci Národního akčního plánu čisté mobility. V nejfrekventovanější kategorii, tedy M1, tak v registru jsou stále, a ještě nějakou dobu pravděpodobně budou, nejvíce zastoupená plynová vozidla. LPG vozidel je přes 105 tisíc, CNG pak více než 21 tisíc. Osobních elektrických vozidel s externím dobíjením pak bylo evidováno téměř 10 tisíc, z toho 7 109 bateriových elektrických vozidel, kde jsme zaznamenali devadesátiprocentní nárůst. Jakkoli zde významně převažují vozidla plynová, trend se dle všeho bude postupně otáčet ve prospěch vozidel elektrických, jak naznačují data z loňského roku, ale koneckonců také data z EU. Např. v loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v součtu plynová a elektrická 3,85 %, z toho 2,58% podíl připadal právě na vozidla elektrická,“ říká Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Tab. 1 Počet registrací vozidel dle kategorie a palivo k 31. 12. 2020

Tab-1-(1).png

* nově registrovaná vozidla dle dat SDA, reálný počet PHEV může být mírně vyšší – např. dovozy, v CRV jsou pravděpodobně některá LPG vozidla na evidenčních úřadech zařazena v rámci benzín/nafta (zejména starší vozidla)

V Česku bylo ke konci minulého roku celkem 6,13 milionu osobních aut. Celkový prodej nových vozů klesl meziročně o 19 procent, naopak odbyt elektromobilů narostl o 331 procent a plug-in hybridů o 318 procent.

Z podrobnějších aktualizovaných statistik na webu Ministerstva dopravy je také:

• patrný růst v oblasti vozidel kategorie L s externím dobíjením (motorky, mopedy, …) - těch bylo vloni evidováno 1 584, o 41 % meziročně více

• zřejmé, že z pohledu značek si v případě bateriových elektrických vozidel v kategorii M1 nejvíce registrací připsala ŠKODA (1 654 ks, 23 %), u kategorie N značka ALKÉ (125 ks, 27 %), u kategorie L pak značka HECHT (972 ks, 19 %).

Tab. 2 Počet registrací BEV vozidel kategorie M1 s ohledem na rok výroby a evidenci poslední registrace

Tab-2.pngtab-3.png

O projektu CIVINET

Síť CIVINET, ve spolupráci s CDV, zveřejňuje informace a aktuální analýzy vozidlového parku a infrastruktury, díky nimž může každý sledovat rozvoj čisté mobility v Česku i v Evropské unii. Informace jsou členěny jak z pohledu EU, detailněji pak v rámci České republiky.

„Data budeme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy pravidelně aktualizovat. Aktuálně máme vytvořenou interaktivní grafiku v případě registrace nových osobních vozidel v EU, v průběhu roku budou v podobném formátu zpracovány také registrace v ČR. V případě EU registrací si lze pomocí filtrů rok, paliva a země nasimulovat data podle potřeby. Řadu věcí, které obsahuje analýza, chceme zapracovat také v tomto formátu, který umožní jak odborné, tak široké veřejnosti data lépe využívat. Našim záměrem je, aby na jednom místě byla sdružená data jak k vozidlům, tak k dobíjecí a plnící infrastruktuře,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.

Tisková zpráva CDV k elektromobilitě

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy