Ministerstvo dopravy··4 min

Na Slapech v létě výrazně zpomalí lodě, Státní plavební správa reaguje na velký nárůst rekreace

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Plavební provoz na Slapech bude letos v červenci a srpnu výjimečně omezený. Kvůli očekávanému velkému provozu a potřebě chránit koupající i menší plavidla, rozhodla Státní plavební správa o zavedení tzv. výtlačného režimu plavby na polovině vodní plochy nádrže Slapy, tedy motorové lodě budou muset na vybraném úseku výrazně zpomalit a neklouzat po hladině. Chystanou úpravu režimu plavby zavedenou i na doporučení policie a vodních záchranářů projednala Státní plavební správa s dotčenými obcemi a jednotlivými spolky.

Na Slapech v létě výrazně zpomalí lodě, Státní plavební správa reaguje na velký nárůst rekreace

„Na Slapech jsme v loňském roce v souvislosti s omezením možnosti cestování do zahraničí zaznamenali rekordní nárůst nejen plavby plavidel, ale také ostatních rekreačních aktivit, letos očekáváme stejně velký zájem, kapacita Slap je bohužel omezená. Pro ochranu zranitelnějších účastníků plavebního provozu je proto nutné zavést výtlačný režim plavby, který je výrazně pomalejší než režim v kluzu,“ říká ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová s tím, že zpomalení plavidel podporuje poříční oddělení policie Slapy a Vodní záchranná služba, která zaznamenala v roce 2020 nárůst počtu zásahů.

Výtlačný režim plavby bude letos, po diskusi s různými skupinami uživatelů vodní plochy, mimořádně platit v úseku říčních km 91,70 až 118,00 od 1. července do 31. srpna 2021. Zároveň Státní plavební správa spolu s Povodím Vltavy vymezí stejně jako v loňském roce 14 bezpečných prostor pro koupající, kam nesmí zaplouvat lodě. Dále bude k dispozici jeden prostor pro vodní lyžování a jedno místo pro akrobatickou plavbu vodních skútrů a jetsurfů.

Letošní provoz bude po sezóně pečlivě vyhodnocen a projednán s účastníky provozu na Slapech.

Počet plavebních nehod v roce 2020 vzrostl na 35 oproti roku 2019, kdy jich bylo oznámeno pouze 12, na Slapech bylo oznámeno v roce 2020 6 nehod, z toho jedna velká při, které došlo ke zranění. Zabránit dalším nehodám je prioritou i pro ministra dopravy Karla Havlíčka: „Musíme si uvědomit, že při enormním množství lidí, které na Slapech letos očekáváme, se bez určitých omezení na tu nádrž jednoduše nevejdeme. Zejména bych proto chtěl apelovat na vzájemnou ohleduplnost a zdravý rozum, aby si léto na Slapech všichni užili pokud možno v klidu a bez nehod. Omlouvám se těm, které opatření na Slapech omezí,“ říká Havlíček.

Twitter Tweet

Celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci na nádrži VD Slapy je 2 764, z toho 91 %, tedy 2 508 plavidel, trvale stojí v úseku dotčeném dopravním opatřením, především v jednotlivých vývazištích a dále ve čtyřech přístavech. Pro srovnání ve zbývajícím úseku nádrže od říčního km 118,00 až km 134,73 (plavební komora Kamýk) stojí ve vývazištích pouze 256 evidovaných plavidel.

Přestože je nádrž Orlík o třetinu delší než nádrž Slapy, celková kapacita stání malých plavidel podléhajících evidenci je o polovinu nižší (pouze 1 401 plavidel). „Na jeden říční km výrazně širší nádrže Orlík připadá průměrně 25 kotvících plavidel, zatímco na nádrži Slapy je to 64 plavidel, tedy 2,5 krát více, v úseku dotčeném uvedeným opatřením kotví na jednom říčním kilometru dokonce 96 plavidel. Nejde však jen o množství evidenci podléhajících plavidel, ale zejména o množství jiných rekreačních činností, koupání, paddleboardy, kánoe, kajaky, rybolov a množství trvale kotvících hausbótů,“ vysvětluje Němcová.

Od roku 2015 do konce roku 2020 narostl v České republice počet evidovaných malých plavidel o více než čtyři a půl tisíce (4 571), což je ve srovnání s koncem roku 2014 o více než 30 %. Z tohoto nárůstu počtu evidovaných plavidel připadá na pobočku Praha, do jejíž územní působnosti náleží Slapy, více než tři tisíce (3 094), tedy dvě třetiny nově evidovaných plavidel.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy