Ministerstvo dopravy··5 min

Na brněnském výstavišti se sešli experti na budoucnost bezpečné dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V on-line prostředí i na brněnském výstavišti proběhla C-ITS Roadshow SafeRoadsTODAY. Představila novinky v nasazení kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) po celé Evropě i budoucí trendy a příležitosti v této oblasti zvýšení bezpečnosti a informovanosti řidičů nebo cestujících. O společném zavádění a sjednoceném přístupu k těmto technologiím dnes v Brně diskutovali představitelé státního i soukromého sektoru s partnery z dalších evropských zemí. V ulicích Brna pak probíhaly reálné ukázky fungování technologií kooperativních inteligentních dopravních systémů, které jsou výsledkem jednotlivých evropských projektů C-Roads zastřešenými mezinárodní koordinační Platformou C-Roads.

Na brněnském výstavišti se sešli experti na budoucnost bezpečné dopravy

„V České republice jsme již na několika místech, mj. právě i v Brně, dokázali, že C-ITS systémy mají své místo nejen v silniční dopravě, ale jsou užitečné například i ve zvýšení efektivity městské hromadné dopravy, zlepšení průjezdu vozidel IZS křižovatkami ve městech a zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Kooperativní systémy ITS jsou založeny na včasném varování předáváním informací a vzájemné komunikaci mezi účastníky silničního provozu s příslušným zařízením. Hlavním smyslem systémů C-ITS je zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Systémy C-ITS jsou propojeny napříč celou Evropu. Jediná palubní jednotka či mobilní aplikace tak může řidiče upozornit na to, co se před ním v provozu děje. Řidič tam může vidět doslova „za roh“.

YouTube video player

Projekt C-Roads Czech Republic bude dokončen ke konci roku 2021. V současnosti jsou v běhu práce na překlopení pilotního provozu realizovaného v rámci evropského projektu C-Roads Czech Republic do provozu ostrého. V dlouhodobém horizontu je cílem, aby se do maxima vozidel přenášely v reálném čase zprávy, které pomohou řidiči k bezpečnější a plynulejší jízdě. Díky evropské spolupráci v jednotné podobě v jakémkoliv státu Evropské unie.

C-ITS Roadshow představuje závěrečnou etapu téměř 5 let trvajícího projektu zavádění kooperativních dopravních systému na evropské pozemní komunikace. Česká republika v tomto ohledu hraje prim. Zástupci Ministerstva dopravy stáli na počátku založení mezinárodní Platformy C-Roads, která zastřešuje jednotlivé projekty zavádění kooperativních dopravních systémů v evropských zemích. V rámci České republiky funguje projekt C-Roads Czech Republic, jehož koordinátorem je Ministerstvo dopravy a spolupracuje na něm dalších osm partnerů: AŽD (s přidruženou společností Radom), Brněnské komunikace, Fakultou dopravní ČVUT v Praze, Intens Corporation, O2 Czech Republic, ŘSD ČR, SŽDC a T-Mobile Czech Republic. Asociovaným partnerem projektu je také společnost ŠKODA Auto, URC Systems, Dopravní podnik Ostrava, Plzeňské městské dopravní podniky a Dopravní podnik města Brna.

C-ITS Roadshow představila účastníkům výsledky jednotlivých národních projektů C-Roads a také budoucí trendy a příležitosti, které s sebou přináší inovativní řešení C-ITS, a to jak ve formě odborné konference s prezentacemi, tak formou virtuálních interaktivních stánků necelé dvacítky evropských pilotních projektů. Zde mohli zájemci zjistit detailní informace o implementaci C-ITS v daném regionu. Díky virtuální platformě se účastníci z řad expertů i široké veřejnosti mohli dozvědět, jak probíhá nasazení kooperativních inteligentních dopravních systémů do reálného provozu v různých zemích EU.

YouTube video player

Stručně o projektu C-Roads

C-Roads Czech Republic je projekt úzce spojený s mezinárodní iniciativou C-Roads, jež byla výsledkem společné aktivity Česka, Rakouska a Německa. Projekt si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve všech evropských státech.

Systémy C-ITS jsou založeny na vzájemné komunikaci vozidel mezi sebou i s okolní infrastrukturou. Aby toho vozidla byla schopna, musí být vybavena speciální jednotkou nebo mobilní aplikací. Tato výměna zpráv je základní myšlenkou kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS). Cílem je co nejrychleji, spolehlivě a zejména srozumitelně předat řidiči informaci např. o blížícím se nebezpečí tak, aby byl schopen plynule a dostatečně včas reagovat a nedostával se zbytečně do nebezpečných situací.

C-ITS systémy poskytují řidičům informace o aktuální situaci v silničním provozu, upozorní na nebezpečí nebo jen předají informaci o stavu signalizace na nejbližší křižovatce nebo železničním přejezdu. Přispějí tak dopravní předvídavosti řidičů a zaslouží se o zvýšení plynulosti silničního provozu. Doufáme také, že přispějí i ke snížení počtu závažných dopravních nehod.

Více informací:

  • popis aktivit a výsledků národního projektu C-Roads Czech Republic (včetně informací o systémech C-ITS) je k dispozici na https://c-roads.cz
  • informace o evropské Platformě C-Roads na https://www.c-roads.eu/

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy