Ministerstvo dopravy··4 min

Modernizace železnice na pomezí středních a jižních Čech jde do finále

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Už na přelomu června a července se rozjedou první vlaky po přestavěné trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi na hranici Středočeského a Jihočeského kraje. Převážná část z přibližně dvacetikilometrového úseku povede po nové přeložce, která umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h a zajistí vyšší kapacitu dopravní infrastruktury i vyšší plynulost železniční dopravy. V pátek 4. února si stavbu prohlédl ministr dopravy Martin Kupka.

Modernizace železnice na pomezí středních a jižních Čech jde do finále

Modernizace jednoho z posledních úzkých hrdel čtvrtého tranzitního železničního koridoru vedoucího z Prahy do Českých Budějovic v úseku Votice – Sudoměřice začala v květnu 2018. Definitivně hotovo sice bude až v příštím roce, už letos ale vlaky začnou využívat přibližně 19 kilometrů prakticky nové trati. Jejími dominantami jsou především tři viadukty v okolí Heřmaniček, dva tunely (Mezno a Deboreč), jedna nová stanice a pět nových zastávek.

„Tato modernizace je velmi důležitá, neboť zvýší kapacitu a zajistí také vyšší plynulost železniční dopravy. Díky tomu by vlaky mohly přilákat nové cestující. Dobrá dopravní síť má navíc celou řadu pozitivních dopadů do ekonomiky země a také do kvality života lidí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Díky novostavbě trati a zvýšení maximální rychlosti vlaků až na 200 km/h se opět o něco zkrátí jízdní doba vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Posílí se také konkurenceschopnost železniční dopravy oproti dopravě silniční,“ navázal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nová trať se dostaví během tříměsíční výluky

Během devadesátidenní nepřetržité výluky, která začne 2. dubna, se zrealizuje přesmyk celého traťového úseku do nové stopy. Nákladní vlaky začnou novostavbu trati využívat 30. června navečer. První osobní vlaky projedou úsekem 1. července. Mezi Voticemi a Červeným Újezdem bude dočasně v provozu pouze druhá traťová kolej, dále do Sudoměřic se bude jezdit po obou kolejích.

Úplný dvoukolejný provoz v celém úseku začne v září, kdy dojde k zahájení zkušebního provozu. Rychlost vlaků se bude postupně zvyšovat až na 160 km/h. Po zavedení výhradního provozu ETCS zde budou moci vlaky s naklápěcí skříní jezdit rychlostí až 200 km/h, běžné soupravy pak maximálně 170 km/h.

V současné době se pracuje zejména na železničním svršku, dokončení nových mostních objektů a tunelů i instalaci potřebné technologie. Celkové náklady dosáhnou částky 6,7 miliardy korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Příspěvek EU může dosáhnout až 3 966 814 703 Kč. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem prací je firma OHLA ŽS.

Vlaky se letos rozjedou i po nové trati u Soběslavi

Další důležitou investiční akcí Správy železnici v jižních Čechách je modernizace trati mezi Soběslaví a Doubím. Ta začala v srpnu 2019, s jejím úplným dokončením se počítá v srpnu 2023. Cílem projektu je nahrazení kapacitně a stavebně nevyhovující jednokolejné trati novou dvoukolejnou přeložkou, vedenou částečně v souběhu s dálnicí D3.

Zahájení jednokolejného provozu po nové přeložce se předpokládá na počátku letošního září, na konci listopadu bude možné jezdit po obou kolejích. Nová trať bude dlouhá 8,8 kilometru, plánovaná rychlost zde bude 200 km/h. Mezi nejvýznamnější objekty stavby patří Zvěrotický tunel, estakáda přes údolí Černovického potoka, estakáda přes Kamenný rybník a přeložka silnice II/135. V rámci stavby bude zřízena nová zastávka Myslkovice.

Celkové investiční náklady akce činí 4,8 miliardy Kč bez DPH. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Příspěvek EU může dosáhnout až 1 511 088 992 Kč. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem je společnost Soběslav – Doubí tvořená firmami STRABAG Rail, EUROVIA CS a METROSTAV.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy