Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr dopravy Havlíček: Letos jsme otevřeli 46,5 km nových dálnic, příští vládě necháváme 131,1 km

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Výstavba nových dálnic na zelené louce je za poslední léta na svém historickém maximu. Jen za letošní rok se rozšířila dálniční síť o 46,5 kilometrů. Končící ministr dopravy Karel Havlíček předává resort s desítkami rozestavěných silničních i železničních staveb.

Ministr dopravy Havlíček: Letos jsme otevřeli 46,5 km nových dálnic, příští vládě necháváme 131,1 km

„Završujeme etapu restartu výstavby dálniční sítě, která začala v roce 2014. Období, které bylo silně poznamenáno škrty a úsporami z let 2010,“ říká odcházející ministr dopravy Karel Havlíček. Pod něj má Ministerstvo dopravy oproti jiným resortům určité specifikum, kterým je obrovská setrvačnost.

„Stavba jednoho úseku dálnice trvá zhruba tři stavební sezóny a příprava ještě déle, díky tomu sklízí ministr dopravy ještě dlouho po svém nástupu plody práce svých předchůdců. Druhý ba ani třetí rok ve funkci jednoduše nemůžete otevírat stavby, které nebyly zahájeny. Příští ministr dopravy se ničeho takového obávat nemusí. Nyní je ve výstavbě celkem 131,1 kilometrů nových dálnic, které budou v příštích letech sloužit řidičům,“ dodává Havlíček.

Řidiči v těchto dnech začínají využívat 38,5 kilometrů nových dálnic. Jedná se celkem o čtyři nové úseky na D7 u Panenského Týnce, D35 z Opatovic nad Labem a hned dva na sebe navazující úseky na D11 z Hradce Králové do Smiřic a Jaroměře. Spolu s již dříve zprovozněnými úseky na D6 a D55 se tak letos otevře celkem 46,5 kilometru nových dálnic. V letošním roce se rovněž podařilo dokončit modernizaci D1.

„Naše vláda měla stavebnictví jako svou prioritu. Zatímco v roce 2013 byl rozpočet SFDI okolo 80 miliard, letos už to bylo 127,5 miliardy a v příštím roce jsme nachystali rozpočet ve výši 130,6 miliard korun,“ vypočítává Havlíček.

Připraven k modernizaci je 290 kilometrů železničních tratí

Stejně jako na dálničních stavbách se výrazně staví také na železnici. Aktuálně stavební firmy pracují na modernizaci I. železničního koridoru z Prahy přes Pardubice, Českou Třebovou do Brna. Během následujících dvou let budou dokončeny dvě stavby na IV. železničním koridoru, čímž se zrychlí jízdní doba.

„V roce 2023 se zkrátí cestovní doba z Prahy do Českých Budějovic až na 1,5 hodiny. Zároveň bude v realizaci 5 úseků klíčového spojení na pražské letiště. Práce naplno běží na rekonstrukci železničního uzlu v Plzni, Pardubicích, začne modernizace uzlu Česká Třebová nebo budou dokončeny železniční stavby směřující na Beroun,“ říká ministr Havlíček.

Zároveň probíhá intenzivní příprava prvních staveb vysokorychlostních tratí. Konkrétně jede naplno projektování trati z Prahy do Drážďan nebo první úsek VRT Z Prahy do Brna a Břeclavi, tedy Praha-Běchovice – Poříčany, který se má začít stavět v roce 2025.

„Od roku 2025 do roku 2030 by měl stát každý rok dávat na vysokorychlostní tratě 30 miliard korun. Celá síť VRT má být postavena do roku 2050 za celkovou cenu cca 800 miliard. VRT výrazně zkrátí cestování mezi jednotlivými městy. Obce a města kolem tratí na projektu vydělají – novými pracovními místy, stěhováním lidí, cestovním ruchem,“ uzavírá stav resortu Karel Havlíček.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy