Česká pošta··3 min

Město parků a kolonád pro vnitrostátní psaní

Kolonáda Ferdinandova pramene je hlavním motivem nové příležitostné písmenové poštovní známky Mariánské Lázně, kterou Česká pošta uvede do prodeje ve středu 13. března.

„Zájemci si budou moci známku pořídit i ve známkovém sešitku s osmi známkami a čtyřmi stejnými kupony, jejichž motivem je Rudolfův pramen s náznakem dřevěného proskleného pavilonu v romantickém slohu. Námětem související obálky prvního dne vydání je interiér Kolonády Maxima Gorkého. Pod výtvarným návrhem emise je podepsána Lenka Vojtová,“ říká Martina Ivanová, ředitelka pobočkové sítě České pošty.

Mariánské Lázně jsou druhým největším lázeňským městem v Čechách, jehož historie se začala psát již od středověku, kdy šlechtic Hroznata založil v roce 1197 premonstrátský klášter v osadě Teplá. Pod jeho správu patřilo i území dnešních lázní a jeho mniši byli první, kteří zaznamenali slaný pramen ve svých lesích. Léčivé účinky pramenů v oblasti okolo nynějších Mariánských Lázní byly na obsah soli zkoumány již v roce 1528 z příkazu krále Ferdinanda I. Z rozhodnutí opata tepelského kláštera Karla K. Reitenbergera vznikla v roce 1812 samostatná obec Mariánské Lázně, která byla 6. 11. 1818 prohlášena veřejným lázeňským místem. Díky finanční podpoře kláštera vytvořili z bažinatého údolí zahradník Václav Skalník, architekt Jiří Fischer a stavitel Anton Thurner půvabné parkové město s klasicistními a empírovými domy, altány, pavilony a kolonádami. Rozmachu se město dočkalo v letech 1820–1850, kdy si jeho návštěvu nenechala ujít řada významných osobností, mezi nimi Johann Wolfgang Goethe. V únoru 1836 zde pobýval Fryderyk Chopin. V roce 1865 byly Mariánské Lázně povýšeny na město, které svůj zlatý věk prožívalo mezi lety 1870–1914. Ten připomínají přestavby a novostavby lázeňských budov, hotelů, kolonád a kostelů. V roce 2021 byly zapsány do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání, tedy 27 Kč. Celou emisi vytiskla ofsetem Tiskárna Hradištko, s. r. o., známky v nákladu 400 000 kusů a 8 000 sešitků (celkem bude k prodeji 464 000 známek). Obálky prvního dne vydání vytiskla digitálním tiskem v nákladu 2 300 kusů. Zájemci si mohou novou příležitostnou písmenovou poštovní známku pořídit na vybraných poštách nebo v e-shopu České pošty.

PODCAST:

6. 3. 2024 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 225kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Zadavatel
Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Další články od Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění
Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění

Nejkrásnějším aršíkem za rok 2023 je aršík z emise Shakespearovské hry. Společné první místo obsadila tato emise na mezinárodní soutěži Premio Internationale d´Arte Filatelica, Asiago. Udílení cen proběhlo 21. července 2024 v historických prostorách radnice v italském městě Asiago, kde toto ocenění převzali zástupci České pošty ze Známkové tvorby – Martin Holý a Jan Ištvánek.
Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci
Česká pošta

Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci

V úterý 9. července 2024 v 9:10 podala Česká pošta přihlášku do tendru na poštovní licenci na období 2025–2029.
Libuška je nejkrásnější
Česká pošta

Libuška je nejkrásnější

Do Ankety o nejkrásnější známku roku 2023 bylo zařazeno 52 známek a stejně jako vloni mohli účastníci své hlasy posílat prostřednictvím hlasovacích lístků z časopisu Filatelie nebo hlasovat přímo na webu znamkaroku.cz. O oblibě a pořadí loni emitovaných poštovních cenin rozhodlo celkem 4 404 hlasů.
Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova
Česká pošta

Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova

97 starostek, starostů a zástupců obcí přišlo debatovat na konferenci Česká pošta, partner venkova 2025+. Ta se konala ve středu 19. června v Praze a jejím cílem bylo představit samosprávám novou podobu projektu Pošta Partner a novinky ve službách Balíkovny.
Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla
Česká pošta

Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla

V pondělí 10. června byl novým ředitelem úseku generálního ředitele jmenován Vlastimil Halla. Ten má zkušenosti z oblasti práva a systémů veřejné správy, e-Governmentu a digitalizace. Jeho doménou je také komunální politika.
Zloději ponožek mají svůj aršík
Česká pošta

Zloději ponožek mají svůj aršík

Nový příležitostný samolepicí písmenový poštovní aršík, který Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 12. června, rozšiřuje edici Dětem. Na aršíku Lichožrouti jsou vyobrazeni tvorové známí ze stejnojmenného knižního bestselleru básníka a spisovatele Pavla Šruta a ilustrátorky a režisérky Galiny Miklínové. Ta je podepsána pod výtvarným návrhem nové poštovní ceniny a režírovala úspěšný celovečerní animovaný film vycházející z knižní předlohy. Neobyčejného tvora pojídajícího jen jednu ponožku z páru oba autoři poprvé představili ve společné sbírce básní pro děti Příšerky a příšeři. Lichožroutům se v Čechách dobře daří. Patří k novodobé klasice a získali nejen česká srdce, ale úspěšně vycházejí po celém světě.
E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze
Česká pošta

E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze

Dnes v dopoledních hodinách se uskutečnila elektronická aukce budovy České pošty na Horním náměstí v Olomouci. Minimální cena nemovitosti byla stanovena znaleckým posudkem na 130 milionů korun. Podmínkou účasti na aukci bylo složení kauce do 3. června. Do e-aukce se přihlásilo několik zájemců, přičemž vítěz e-aukce nabídnul 130,5 milionu korun.
Aršík s detailem meandru řeky Moravy
Česká pošta

Aršík s detailem meandru řeky Moravy

Litovelské Pomoraví je název nového příležitostného poštovního aršíku, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 12. června. Výtvarný návrh poštovní ceniny se dvěma známkami v hodnotě 42 a 48 korun připravil Josef Dudek a rytinou ho doplnil Miloš Ondráček.
Voličské průkazy
Česká pošta

Voličské průkazy

Česká pošta aktuálně eviduje pět stížností na nedoručení volebních lístků a dvě na nedodání voličských průkazů. Pokud adresát řádně a včas podal na obecním úřadě žádost o voličský průkaz a stále jej nedostal, měl by se obrátit na nejbližší pobočku. Pokud by dopis z úřadu podán doporučeně, pomůže pracovníkům na pobočce podací číslo této zásilky. Pokud byl podán jako obyčejný dopis, bude pro Českou poštu důležitá informace, kdy a kde byl dopis podán. Česká pošta udělá maximum pro doručení všech zásilek. Je zodpovědná za přepravu, nikoli za obsah. Proto nemůže vědět, zda daný dopis obsahuje právě voličský průkaz.
Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou
Česká pošta

Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou

Liga proti rakovině Praha pořádala 15. května 2024 již 28. ročník celonárodní sbírky ČESKÝ DEN PROTI RAKOVINĚ. Téměř 15 tisíc dobrovolníků ve žlutých tričkách nabízelo kytky s růžovou stuhou společně s letáčkem o prevenci. Česká pošta byla již tradičně generálním partnerem této sbírky. Letošní téma se týkalo prevence rakoviny prsu a využívání screeningových programů.