Nejvíce nových úseků dálnic na zelené louce roste na jihočeské D3, kde bude najednou ve výstavě 40 kilometrů nové dálnice. Staví se také pokračování hradecké D11 nebo na dálnici D35 směrem na Mohelnici. Aktuální přehled výstavby a plánů zahajovaných a zprovozňovaných silničních a železničních staveb projednala vláda.
„Společně se zahajovaným úsekem obchvatu Českých Budějovic na D3 je dohromady rozestavěno 255 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z čehož na zelené louce se staví 140 kilometrů dálnic, 52 kilometrů je modernizace D1 a 61 kilometrů silnice I. třídy,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
V letošním roce se otevře celkem 23,5 kilometru dálničních staveb. V polovině roku půjde do provozu 8,1 kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem, na konci roku pak 14,3 kilometrů D1 mezi Přerovem a Lipníkem a také kilometr dlouhá mimoúrovňová křižovatka Olšany na D46.
Z železničních staveb se letos dokončí revitalizace trati Týniště nad Orlicí – Broumov v délce 30 kilometrů, revitalizace 14 kilometrů trati Louny – Lovosice nebo stejně dlouhá optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice nebo trať Nymburk – Mladá Boleslav.
Se začátkem letošní stavební sezóny se také rozjela modernizace dálnice D1, kde je rozestavěno pět úseků a další dva se k nim přidají, dohromady se bude najednou stavět znovu 70 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Ostrovačicemi. Rozjely se také práce na obchvatu Českých Budějovic nebo na D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Stavět se letos začne i na D7, kde se zkapacitní obchvaty Panenského Týnce a Loun. Pokračovat budou také práce na II. etapě obchvatu Frýdku-Místku nebo na 17 kilometrech dlouhém úseku D48 Bělotín – Rybí.
Na železnici začnou práce na elektrizaci a zkapacitnění trati Uničov – Olomouc v délce 29 kilometrů, optimalizace 15kilometrového traťového úseku Mstětice – Praha-Vysočany, revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova – Litvínov nebo začne prodloužení podchodů na pražském hlavním nádraží směrem na Žižkov.
Dopravní stavby s předpokladem uvedení do provozu v roce 2019 | |
Dálnice | |
název akce | délka [km] |
D1 Přerov - Lipník nad Bečvou | 14,3 |
D3 Bošilec -Ševětín | 8,1 |
D46 MÚK Olšany | 1,1 |
Délka celkem | 23,5 |
Silnice I. třídy | |
název akce | délka [km] |
I/13 Třebušice MÚK | 1,3 |
I/15 Kravaře, obchvat | 2,7 |
I/16 Slaný - Velvary | 12,9* |
I/38 Znojmo, II. stavba | 3,4 |
I/53 Lechovice, obchvat | 4,4 |
Délka celkem | 11,8 |
Celkem zprovozněných silnic I. třídy a dálnic | 35,3 |
Železnice (nad 300 mil. Kč) | |
název akce | délka [km] |
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v žst. Bohumín | - |
Rekonstrukce SZZ (staniční zabezpečovací zařízení) Veselí nad Moravou | - |
Zvýšení tratové rychlosti v úseku Brno-Slatina - Blažovice | 5,3 |
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha Smíchov - Hostivice | - |
GSM-R Plzeň - České Budějovice | - |
GSM-R Beroun – Plzeň – Cheb | - |
Uzel Plzeň, 2. stavba - přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská | - |
Revitalizace trati Břeclav - Znojmo, 2. stavba | 11,6 |
Revitalizace trati Louny-Lovosice | 14,1 |
Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr | 4,0 |
GSM-R České Velenice - České Budějovice - Horní Dvořiště | - |
Modernizace ŽST Cheb | - |
Revitalizace trati Týniště n. O. - Broumov | 30,0 |
ETCS Petrovice u Karviné - Ostrava - Přerov – Břeclav | - |
Optimalizace trati Český Těšín - Dětmarovice | 14,2 |
Zvýšení kapacity trati Nymburk - Mladá Boleslav, 2. stavba | 14,0 |
Celkem zprovozněných železničních staveb nad 300 mil. Kč | 93,2 |
Dopravní stavby s předpokládaným zahájením v roce 2019 | |
Dálnice | |
název akce | délka [km] |
D1 Modernizace – úsek 07, EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket | 10,0 |
D1 Modernizace – úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec | 8,8 |
D1 Modernizace – úsek 16, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín | 14,7 |
D1 Modernizace – úsek 19, EXIT 141 Velké Meziříčí-západ – EXIT 146 Velké Meziříčí-východ | 5,9 |
D1 Modernizace – úsek 23, EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice | 10,3 |
D3 0310/I Úsilné-Hodějovice | 7,2 |
D3 0310/II Hodějovice-Třebonín | 12,6 |
D7 Louny, zkapacitnění obchvatu | 6,1 |
D7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu | 3,5 |
D35 Opatovice nad Labem - Časy | 12,6 |
D48 Frýdek-Místek, obchvat - II. etapa | 4,3 |
D48 Bělotín - Rybí | 17,0 |
D49 4901 Hulín-Fryšták | 17,3 |
Délka celkem | 130,3 |
Silnice I. třídy | |
název akce | délka [km] |
I/3 Benešov, křižovatka u Topolu | 0,6 |
I/3 Olbramovice, přeložka | 3,4 |
I/11 Doudleby nad Orlicí - obchvat | 2,8 |
I/19 Chýnov | 3,6 |
I/20 a II/231 Plzeň-Plaská-Na Roudné-Chrástecká | 2,6 |
I/27 Plzeň, Třemošenský rybník - Orlík | 1,6 |
I/27 Šlovice-Přeštice | 6,3 |
I/35 MÚK Rádelský Mlýn | 0,7 |
I/37 Chrudim-obchvat, úsek křiž. I/17-Slatiňany | 4,6 |
I/37 MÚK Doubravice – odbočovací pruh | 0,6 |
I/37 Osová Bítýška - obchvat | 2,8 |
I/37 Pardubice - MÚK Palackého, dostavba | 1,0 |
I/38 Církvice, obchvat | 4,2 |
I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat | 4,1 |
I/67 Karviná - obchvat | 3,0 |
I/68 Třanovice-Nebory | 5,4 |
Délka celkem | 47,3 |
Celkem zahájených staveb silnic I. třídy a dálnic | 177,6 |
Železnice (nad 300 mil. Kč) | |
název akce | délka [km] |
Rekonstrukce žst. Řetenice | - |
Rekonstrukce žst. Letohrad | - |
Peronizace v žst. Pačejov a zvýšení rychlosti v km 299,650 – 304,009 | 4,4 |
Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba | 9,6 |
Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) - Čelákovice (mimo) | 7,0 |
Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) - Černošice (mimo) | 8,5 |
Změna trakční soustavy na AC 25 kV, 50 Hz v úseku Nedakonice – Říkovice | - |
Zvýšení tratové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí-Hustopeče nad Bečvou | 9,0 |
Modernizace TNS Týniště nad Orlicí (Voklik) | - |
Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova - Litvínov | 13,4 |
Elektrizace a zkapacitnění trati Uničov (včetně) - Olomouc | 29,0 |
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Oldřichov u Duchcova - Bílina | 11,6 |
Prodloužení podchodů v žst. Praha hl.n. | - |
Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Praha-Smíchov | - |
Modernizace a elektrizace trati Šakvice - Hustopeče u Brna | 7,0 |
Modernizace trati Veselí n.L. - Tábor - II.část, úsek Veselí n. L. - Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí | 9,0 |
Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) - Praha-Vysočany (včetně) | 15,0 |
Rekonstrukce žst. Bohosudov | 5,1 |
GSM-R Chomutov - Cheb | - |
Rekonstrukce žst. Sklené nad Oslavou | - |
Rekonstrukce traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou (mimo) | 7,1 |
Celkem zahájených železničních staveb nad 300 mil. Kč | 135,7 |
Zeleně podbarvené stavby silniční stavby mají stavební náklady nižší než 300 mil. Kč |
Modře označené silniční stavby již byly zahájeny. |
*Letos bude zprovozněna polovina obchvatu o délce 6,5 km. |
Zdroj: www.mdcr.cz