Makro Cash & Carry ČR··5 min

Iniciativa ČESKÉ POLE pokračuje v navracení českých surovin do gastronomie. K podporovaným plodinám přidává české nakládané okurky a dvouletý Český kmín.

Od svého založení v roce 2022 přispěla iniciativa ČESKÉ POLE k vypěstování 300 tun českých brambor na hranolky a 1,7 tuny tuzemských odrůd česneku. Podpořila také renesanci řízného českého křenu. Nyní se iniciativa, jejímž hlavním cílem je navracení české úrody do gastronomie, zaměřuje na další plodiny – pravé české okurky a dvouletý Český kmín s jedinečnou chutí. Nové plodiny byly dnes slavnostně představeny na 50. ročníku agrosalonu Země živitelka.

Okurky i kmín neodmyslitelně patří do české kuchyně a pro jejich pěstování panují v České republice ideální podmínky. Na talířích v tuzemských restauracích ale většinou narazíme na okurky a kmín dovážené ze zahraničí. Tyto plodiny do České republiky putují dlouhé vzdálenosti, často v nevhodných baleních a bez garance konkrétního původu. Lokální producenti nemají zaručený stabilní odbyt a od pěstování proto mnohdy upouští. Iniciativa ČESKÉ POLE si klade za cíl tuto situaci změnit a přispět tak k podpoře udržitelného zemědělství a nižší zátěži životního prostředí.

„Jedním z hlavních přínosů iniciativy ČESKÉ POLE je propojování všech zúčastněných stran od pěstitelů až ke spotřebiteli. Producenty jednotlivých plodin podporujeme napřímo garancí odběru nebo od nich předem odkoupíme sadbu. Letos jsme nadšení z návratu tradičních českých nakládaček, které na trhu několik let chybí. Okurky jsou krásně křupavé a perfektně se hodí do tradiční české kuchyně. Jsou naloženy v láku tradiční receptury, který doporučuji nevylévat, skvěle s ním dochutíte například omáčky nebo polévky. Věříme, že zákazníci ocení i Český kmín, který má velmi výraznou chuť a vůni, a díky tomu je jeho spotřeba v kuchyni menší než u běžně dostupného jednoletého kmínu. Zároveň nás velmi těší, že nové plodiny můžeme uvést na místě, kde jsme v loňském roce podepsali významné memorandum o spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze,“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR. Velkoobchod makro ČR je spolu s Ministerstvem zemědělství ČR a zástupci zemědělců a gastronomie jedním ze zakládajících členů iniciativy.

Nové lokální plodiny se na pultech makro ČR objeví v září letošního roku. Okurky odrůdy Rubato byly vypěstované u Pohořelic na jižní Moravě pod dohledem pěstitele Tomáše Zoufalého. Jejich sklizeň probíhá ručně. Ke zpracování okurek dochází do 24 hodin, díky čemuž zůstávají křupavé. Lák je tradiční české receptury, tedy s cukrem, cibulí, mrkví a hořčičným semínkem.

Další novou plodinou, kterou iniciativa ČESKÉ POLE podpoří, je kmín. Jeho pěstování má na českých polích více než 160letou tradici. Dvouletý kmín pěstovaný v tuzemsku si v roce 2008 vysloužil v Evropské unii chráněné označení původu Český kmín. Oproti jednoletému kmínu, který se do České republiky obvykle dováží z Egypta či Finska, je Český kmín kvalitnější a obsahuje více vonných silic. Jeho výrazné aroma dodává pokrmům specifickou chuť „pravého kmínu“ přecházející až do mátové chuti. Dvouletý kmín odrůdy Kamín pro ČESKÉ POLE pěstuje farmář Karel Jonák.

„Jsme rádi, že i v letošním roce pokračujeme v naplňování našeho poslání a vracíme do české gastronomie kvalitní tuzemské plodiny, které tam jednoznačně patří. Usilovně pracujeme na přidání dalších tradičních plodin a produktů rostlinné i živočišné výroby, jejichž produkce byla v posledních dekádách na českém území z různých důvodů narušena. V příštích letech bychom se rádi zaměřili například na cibuli na guláš, kterou považujeme za jednu z klíčových složek české gastronomie. Dále plánujeme zařazení máku, švestek či meruněk. U produktů živočišného původu diskutujeme o podpoře chovu jehněčího masa, drůbeže ve volném chovu, ale i o sladkovodních dravých rybách,“ popisuje Roman Vrzák, projektový manažer iniciativy ČESKÉ POLE.

Snaha o navracení českých plodin a produktů do lokální gastronomie již přinesla několik významných úspěchů. Během dvou sezon, kdy iniciativa podporuje odrůdu brambor Agria vhodnou na hranolky, bylo pro ČESKÉ POLE sklizeno zhruba 300 tun brambor – 100 tun v roce 2022 a 200 tun v roce 2023. I přes navýšení produkce v roce 2023 byly české brambory v obchodech makro ČR vyprodané již v průběhu května 2024. Letos proto opět došlo k posílení výsadby. Hranolky vyráběné z českých brambor nahradily v tuzemských restauracích, bistrech a provozovnách rychlého občerstvení hranolky z brambor dovážených především z Nizozemska. Na odbyt jde také český česnek a křen. Česneku se dosud prodalo 1,7 tuny. A český křen tvořil dokonce 70 % křenu prodaného v makro ČR.

www.ceskepole.cz

Tisková zpráva ke stažení

Dr Steffen Greubel

Eric Riegger

Guillaume Deruyter

Christiane Giesen

Christiane Giesen v makro Černý Most

Zdroj: www.makro.cz

Zadavatel
Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma Metro AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna disponují prodejní plochou 10 000 m2. Tato centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, obchodníkům a dalším subjektům, jako jsou nemocnice, školy, orgány státní správy apod. Jsou atraktivním místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii. Podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) vystavujeme na základě registrace zákaznické karty, které jim umožňují vstup do všech prodejen Makro Cash & Carry ČR. Zákazník může zažádat o vystavení maximálně pěti karet evidovaných na jméno držitele. Je na rozhodnutí zákazníka, tj. majitele nebo statutárního zástupce firmy či organizace, kterým svým pěti zástupcům nechá zákaznické karty vyhotovit.

Další články od Makro Cash & Carry ČR

Stanovisko k zásobování potravinami a hygienickými a čistícími prostředky po vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji a v dalších regionech ohrožených povodněmi, 14. září 2024.
Makro Cash & Carry ČR

Stanovisko k zásobování potravinami a hygienickými a čistícími prostředky po vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji a v dalších regionech ohrožených povodněmi, 14. září 2024.

V reakci na povodňovou situaci v České republice a vyhlášení stavu nebezpečí v Moravskoslezském kraji reaguje velkoobchod makro ČR takto:
Makro ČR představilo vizi komunikace, nové projekty i nový tým
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR představilo vizi komunikace, nové projekty i nový tým

Novou manažerkou komunikace makro ČR se od září 2024 stává Nikola Formanová. Bude mít na starosti interní i externí komunikaci a prezentaci vize makro ČR a jejích klíčových projektů na podporu české gastronomie. Nikola bude i tiskovou mluvčí společnosti a koordinátorkou komunikace ESG aktivit pro makro ČR.
Makro ČR spustilo inovativní marketingovou kampaň
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR spustilo inovativní marketingovou kampaň

Velkoobchod makro ČR představil marketingovou kampaň, která využívá nejmodernější CGI technologii. Hlavním prvkem kampaně byla kinetická socha burgeru, která se stala hitem sociálních sítí. Instalace byla vytvořena ve spolupráci s kreativní agenturou Dentsu.
Iniciativa ČESKÉ POLE pokračuje v navracení českých surovin do gastronomie. K podporovaným plodinám přidává české nakládané okurky a dvouletý Český kmín.
Makro Cash & Carry ČR

Iniciativa ČESKÉ POLE pokračuje v navracení českých surovin do gastronomie. K podporovaným plodinám přidává české nakládané okurky a dvouletý Český kmín.

Od svého založení v roce 2022 přispěla iniciativa ČESKÉ POLE k vypěstování 300 tun českých brambor na hranolky a 1,7 tuny tuzemských odrůd česneku. Podpořila také renesanci řízného českého křenu. Nyní se iniciativa, jejímž hlavním cílem je navracení české úrody do gastronomie, zaměřuje na další plodiny – pravé české okurky a dvouletý Český kmín s jedinečnou chutí. Nové plodiny byly dnes slavnostně představeny na 50. ročníku agrosalonu Země živitelka.
Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii
Makro Cash & Carry ČR

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii

Velkoobchod makro ČR má od 1. května 2024 nového ředitele prodeje a provozu. Stal se jím Marco Veroni, který působí ve společnosti METRO Itálie od roku 2010. Ve funkci nahradil Vladimira Gnjidice, který se v rámci skupiny METRO posouvá na pozici CEO v Maďarsku.
METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu
Makro Cash & Carry ČR

METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu

METRO AG posiluje zaměření managementu na realizaci velkoobchodní strategie – posílení provozního velkoobchodu a zvýšení efektivity. Snížilo počet členů boardu z pěti na čtyři a všem oddělením byly přiděleny další provozní funkce. Tyto změny vstoupily v platnost 1. června 2024. Zároveň navštívila Prahu nová provozní ředitelka Christiane Giesen, která bude mít na starosti mj. Českou republiku.
Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity

Na slavnostním setkání 7. června, během Evropského dne diverzity, podepsalo makro ČR Chartu Diverzity. Závazek k podpoře diverzity a inkluze stvrdila svým podpisem personální ředitelka Daniela Hrbková.
Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti

V rámci aktivní podpory diverzity a inkluze v pracovním prostředí uspořádalo makro ČR v květnu, u příležitosti celosvětového měsíce diverzity, celofiremní inspirativní setkání Vstříc rozmanitosti. Konference probíhala v Makro Akademii s možným online připojením, aby se jí mohlo zúčastnit co nejvíce zaměstnanců z obchodů makro po celé České republice.
Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí
Makro Cash & Carry ČR

Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí

Druhý ročník MAKRO CZECH GASTRO FEST překonal očekávání. Celkem 15 000 návštěvníků, 200 řečníků, 90 vystavovatelů a přes 50 000 ochutnávek! To byl pátek 12. a sobota 13. dubna 2024 v pražském O2 universu. Nejen milovníci dobrého jídla a pití, ale také špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani, baristé a studenti zde mohli v rámci těchto dvou dnů aktivně diskutovat a zároveň ukázat a okusit, co je dnes v české gastronomii možné zažít a kam se posouvají trendy.
Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7
Makro Cash & Carry ČR

Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7

Dostupnost základních služeb na českém venkově je dlouhodobým tématem především v souvislosti se zavíráním malých neorganizovaných prodejen v menších městech a vesnicích. Společnost makro ČR se rozhodla jít proti tomuto trendu a v rámci své sítě Můj obchod nabídnout prodejnám odbornou pomoc při zavádění prodeje v režimu 24/7, který dovoluje nákupy v místě bydliště a kdykoli. První prodejna tohoto typu úspěšně funguje několik měsíců v Bystré na Frýdecko-Místecku a druhá se otevřela v pátek 26. 4. v obci Krpy na Mělnicku.