Ministerstvo dopravy··3 min

Fakta o aktuálním čerpání evropských fondů Ministerstvem dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy plní svůj úkol a podle všech ukazatelů se mu daří úspěšně využívat evropské prostředky z Operačního programu doprava II (OPD II) a programu Connecting Europe Facility (CEF).

Fakta o aktuálním čerpání evropských fondů Ministerstvem dopravy

Jakékoliv informace o tom, že doprava údajně čerpá špatně, mohou vycházet pouze ze starých čísel a neodrážejí realitu. Aktuální čísla o čerpání ukazují, že se naopak OPD II řadí na čelní příčku v čerpání mezi operačními programy v ČR.

Mezi nejvýznamnější projekty, které jsou financovány z prostředků OPD, patří výstavba nových úseků dálnice D3, modernizace D1, stavba D1 v úseku Přerov – Lipník či obchvat Třince na silnici I/11. Řada dalších důležitých projektů je z evropských peněz financována na železnici - mezi nejvýznamnější patří tunel Ejpovice na trati mezi Prahou a Plzní.

Ministerstvo dopravy má připraveno dost projektů na využití evropských peněz. V současné době je již předloženo 103 projektů v objemu 58,6 mld. Kč, což je 50,1 % hlavní alokace.

Státní fond dopravní infrastruktury k dnešnímu dni již reálně proplatil příjemcům za běžící projekty z OPD 19,3 miliardy korun, tj. 16,5 % celého programu. Z toho přes systém MS2014+ byly příjemcům proplaceny žádosti o platbu v objemu 12,4 mld. Kč. V rámci souhrnných žádostí zaslaných na Ministerstvo financí již bylo refundováno do kapitoly MD 9,7 mld. Kč, což je nejvíce ze všech operačních programů. Tato částka představuje 45,0 % všech doposud podaných souhrnných žádostí za období 2014-2020.

Z predikcí předkládání projektů vyplývá, že projektů ke spolufinancování bude naopak k dispozici více než je v OPD celkem prostředků.

Přispěli jsme k tomu vyhlášením nejvyššího objemu výzev ze všech operačních programů, celkem za 130,6 miliard korun, tj. 111,7 % hlavní alokace programu.

V současné době OPD ze všech operačních programů nejvíce zrychluje čerpání, postupně jsou administrovány výdaje předfinancované v rámci stavební sezóny 2016 a zároveň se již v plné míře rozběhla stavební sezóna roku 2017.

Ministerstvo dopravy vyžádalo od Evropské komise více než polovinu prostředků z celého objemu českých operačních programů, které už prošly kompletním administrativním procesem.

Úspěch čerpání ještě podtrhuje skutečnost, že příjemci v sektoru dopravy, zejména pak SŽDC, se významně zapojili do přípravy a realizace projektů spolufinancovaných z nástroje CEF. V něm již byly ze strany Evropské komise schváleny projekty za více než 22,3 miliard korun, přičemž pro dočerpání prostředků pro Českou republiku ve výši 1,1 miliard korun byly na Evropskou komisi předloženy projekty s více než dvojnásobnou alokací.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy