Ministerstvo dopravy··5 min

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

1 803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3 500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který od 1. ledna hlídá a postupně začne v dalších lednových týdnech hlídat provoz na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

„Po dvou letech závěrečné fáze intenzívního testování, ladění systému, přípravy dopravců i infrastruktury a sbírání informací z testovacího výhradního provozu na moravské trati mezi Olomoucí a Uničovem tu konečně máme okamžik, kdy se rozběhlo toto plošné zavádění vyšší míry zabezpečení české železnice. Začínáme v průběhu ledna 2025 více než 600 kilometry nejvytíženějších tratí s plnohodnotnou verzí systému ETCS. Jako první je od 1. ledna na řadě více než 100 km nejvytíženější trati u nás mezi Přerovem a Českou Třebovou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

O tom, že Česká republika potřebuje jednotný, plošný a na lidském faktoru nezávislý systém zabezpečení, rozhodlo Ministerstvo dopravy v roce 2017. Od té doby se na zavádění výhradního provozu společně připravuje Správa železnic, všichni dopravci, Ministerstvo dopravy i dodavatelé technologií do lokomotiv i traťové části systému. Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv tzv. palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, částku ve výši cca 7,7 miliard Kč. Celkové náklady zavádění systému na více než 4 000 km tuzemských tratí do roku 2030 lze vyčíslit na cca 32 miliard Kč.

„Zavádění ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Chtěl bych proto ocenit snahu tisíců lidí různých profesí, kteří se na přípravách v posledním desetiletí podíleli,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Evropský zabezpečovač má nově dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. Zprvu to bude převážně na klíčových úsecích hlavních koridorů, což představuje víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Na vytížené regionální trati mezi Olomoucí a Uničovem je výhradní provoz ETCS zavedený už dva roky.

„3 500 nyní proškolených strojvedoucích znamená, že dopravci mají pokryté aktuální potřeby ke spuštění výhradního provozu dle harmonogramu. Školí se ale samozřejmě dál,“ říká ke startu nového zabezpečovače ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač, který v případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví. Typicky v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. Funguje díky propojení palubní jednotky a snímačů na lokomotivě s čidly v kolejišti (dobře patrné žluté obdélníky na pražcích) a stožáry podél tratí. Neustále vyhodnocuje dění na trati a stanovuje vlaku automaticky maximální rychlost, kterou v ten daný moment může bezpečně jet i udržuje odstup od dalších vozidel či souprav na stejné koleji. Pro přiblížení lze zjednodušeně říci, že ETCS na železnici funguje v podstatě podobně jako u nás dostupné adaptivní tempomaty v autech: oba zastaví před dalším vozidlem v koloně bez zásahu člověka. Zavedením povinného provozu všech vlaků pod dohledem tohoto systému dojde na trati k významnému zvýšení bezpečnosti. Zabezpečovač ale výhledově navíc umožní využít i další své přednosti, jako je zvýšení kapacity tratí a na vybraných úsecích i jízdy vyšší rychlostí. Díky jednotnému systému také nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.

„Systém ETCS je poměrně komplexní nástroj propojující lokomotivy, koleje a okolí tratí. I přes pečlivou, dlouhodobou přípravu a postupný náběh systému si jsme vědomi toho, že může a nejspíš i bude zejména v prvním období po 1. lednu docházet k situacím, které mohou vést k zastavování vlaků nebo zpožděním. Máme na to zavedené postupy a přeji si, aby dopady na cestující i další zákazníky byly co nejmenší. Vlak také může zastavit v důsledku toho, že systém splní svou funkci, konec konců se jedná o zabezpečovač,“ doplňuje ministr Kupka.

Na zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na vybraných úsecích I. a II. koridoru a spojovací větvi mezi Přerovem – Českou Třebovou navazuje od 8. ledna 2025 trať mezi Břeclaví a Bohumínem, o týden později to pak bude spojení České Třebové přes Adamov a Modřice až do Břeclavi a konečně od 22. ledna se zapojí i trať mezi Prahou-Běchovicemi, Pardubicemi a Českou Třebovou, čímž dojde k propojení celé hlavní vlakové spojnice Čech s Moravou.

Více informací k fungování systému ETCS naleznete na webu Správy železnic a v prosincové tiskové zprávě správce tuzemských kolejí.

S využitím TZ Správy železnic.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
| Ministerstvo dopravy
Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky 2024: Méně úmrtí, těžkých zranění i přestupků mladých řidičů

Statistiky nehodovosti za rok 2024 ukazují pokles počtu smrtelných nehod, zranění a přestupků mladých řidičů. Také možnost řídit od 17 let s mentorem (L17) přispěl k zlepšení chování mladých řidičů na silnicích.
| Ministerstvo dopravy
V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

V roce 2025 se otevře 100 km nových dálnic a silnic I. třídy, dalších 110 km se začne stavět

Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce otevře 74,1 kilometrů nových dálnic a 25,2 kilometrů silnic I. třídy. Dokončena bude dálnice D1, kde přibude deset kilometrů. Do provozu půjdou také čtyři nové úseky dálnice D35 v délce přes 32 kilometrů.
| Ministerstvo dopravy
Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Prodloužení platnosti řidičáků se bude letos týkat 660 tisíc řidičů. Žádosti lze řešit on-line

Víc než 660 tisícům řidičů bude v roce 2025 končit platnost řidičského průkazu. K podání žádosti o jeho prodloužení mohou využít Portál dopravy a díky digitalizaci se tak vyhnou jedné cestě na úřad a získají slevu. Celý proces zažádání o prodloužení platnosti řidičského průkazu je přitom rychlý a jednoduchý, vše proběhne na pár kliknutí. Tuto službu využívají tisíce řidičů měsíčně.
| Ministerstvo dopravy
ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

ETCS: startuje výhradní provoz vyššího stupně zabezpečení české železnice

1 803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3 500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který od 1. ledna hlídá a postupně začne v dalších lednových týdnech hlídat provoz na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.
| Ministerstvo dopravy
PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

PŘEHLEDNĚ: Novinky v dopravě pro rok 2025

Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.
| Ministerstvo dopravy
Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte

Lidé si při nákupu dálničních známek stále obracejí na Ministerstvo dopravy a Českou obchodní inspekci s dotazy a stížnostmi na prodej předražených dálničních známek. Na internetu se objevují další webové stránky nabízející dálniční známky za cenu vyšší, než stanoví vládní nařízení.
| Ministerstvo dopravy
Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Portál dopravy nově nabízí jednoduchou cestu k nákupu dálniční známky i kontrole její platnosti

Přístup k nákupu dálniční známky přes QR kód, okamžité kontrole její platnosti anebo SMS či e-mailové notifikace upozorňující na blížící se konec platnosti známky spolu s dalšími informacemi na jednom místě. Portál dopravy přináší další praktické funkce a dál tak rozšiřujeme digitální služby řidičům. Navazujeme na změny ze začátku prosince, kdy přibyly informace k STK, možnost on-line změny vlastníka či přístup pro právnické osoby.
| Ministerstvo dopravy
Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Provizorní mosty a lávky MDČR pomáhají po povodních v Olomouckém i Moravskoslezském kraji

Celkem 22 provizorních mostů o délce bezmála půl kilometru, 8 modulárních lávek s celkovou délkou 177 metrů i jeden železniční mostový pilíř byly letos instalované do nejpostiženějších míst po zářijových povodních na severní Moravě a Slezsku. Pomáhají a budou pomáhat po 3 roky tam, kde je to nejvíc potřeba. Ze svých zásob uložených u Správy státních hmotných rezerv pro krizové situace v dopravě je zapůjčilo Ministerstvo dopravy a na místo určení je dopravila i umístila armáda.
| Ministerstvo dopravy
Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty

Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty

V období od 1. prosince do 15. prosince 2024 proběhly rozsáhlé kontroly nákladní dopravy po celé České republice. Zaměřily se na předem vytipované kamiony, které mohly být problémové. Nejčastějšími prohřešky byly nedodržování bezpečnostních přestávek a doby odpočinku. Pětina kontrolovaných nákladních aut byla přetížená.
| Ministerstvo dopravy