Ministerstvo dopravy··6 min

ESA BIC Czech Republic představil své startupy v rámci Space2Business

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V letošním roce bylo vybráno do pražské a brněnské pobočky podnikatelského inkubátoru Evropské kosmické agentury pět unikátních startupů, které využívají specifické kosmické technologie a družicová data. Od začátku tohoto inkubačního programu, tedy od roku 2016, bylo podpořeno už 43 startupů. Tyto startupy vystoupily spolu s už inkubovanými v rámci tzv. demo day, kde se představily kosmickému průmyslu, a soutěže pořádané v rámci akce Space2Business, jež je součástí festivalu Czech Space Week. Národní kolo vyhrál startup World from Space, evropské ocenění si odnesl startup SPiN.

ESA BIC Czech Republic představil své startupy v rámci Space2Business

„Český kosmický průmysl roste každým rokem. V současnosti jde o více než 50 firem a 20 výzkumných pracovišť přímo zapojených do kosmických projektů a další desítky, které se podílí na subdodávkách. Rád bych také vyzdvihl úspěch českého předsednictví v Radě EU, během kterého se nám podařilo dospět k dohodě s Evropským parlamentem a Evropskou komisí v návrhu nařízení k bezpečné konektivitě, unijní družicové megakonstelaci, nově pojmenované IRIS. Jejím posláním bude zajištění bezpečného družicového spojení pro vládní i nevládní účely,“ říká ministr dopravy, Martin Kupka.

Od roku 2021 nese inkubátor oficiální označení ESA BIC Czech Republic a sdružuje aktivity pražské i brněnské pobočky. Od svého založení podpořil inkubátor již 43 startupů – 30 v Praze a 13 v Brně. Zaměření jednotlivých startupů je přitom velmi různorodé. Téměř polovina se zaměřuje na družicovou navigaci a pozorování Země. Mezi další oblasti patří bezpilotní letadla a drony, kosmické technologie, softwarové simulace nebo pozemní segment. Aktuálně probíhá inkubace u 13 startupů, zbylé již inkubaci ukončily. Mezi doposud nejvýznamnější společnosti, které prošly inkubací, se řadí jednoznačně Festka, Vrgineers, Dronetag, Spacemanic, World from Space, GROUNDCOM, Varistar nebo Hydronaut. Všechny podpořené startupy včetně informací o jejich projektech naleznete na webových stránkách esa-bic.cz.

„V rámci letošního ročníku festivalu Czech Space Week a dvoudenní akce Space2Business jsme uspořádali mezinárodní startupovou soutěž. Jedná se o zcela unikátní akci v českém i evropském prostředí, které se účastnily ty nejlepší evropské kosmické startupy. Byla to první taková soutěž, ve které proti sobě bojovaly startupy z různých ESA BICů, kterých je v Evropě už 26. Soutěž nám ukázala, že i v Evropě máme startupy, které patří mezi světovou špičku,“ říká Tereza Kubicová, náměstkyně pro Technologický rozvoj ve společnosti CzechInvest a zakladatelka festivalu Czech Space Week.

První den akce, 28. listopadu, proběhlo národní kolo soutěže. Účastníky byly inkubované startupy z ESA BIC Czech Republic. Vítězem se stal startup World from Space, který postoupil do mezinárodního kola konaného následující den. „Space2business je pro nás skvělou příležitostí poznat zákazníky i konkurenci ze zahraničí. Pokud chceme být úspěšnou globální firmou, je třeba mít silné lokální základy a podobné akce nám je pomáhají budovat. Jsme rádi, že máme možnost začínat spolupráce s firmami se silnou pozicí na trhu a stávat se integrální částí českého vesmírného průmyslu,“ uvedl spoluzakladatel Jan Labohý.

Národní kolo sloužilo také jako demo day k představení nejen již inkubovaných startupů, ale také nově vybraných, které s inkubací teprve začínají. V roce 2022 bylo vybráno pět startupů. Jedná se o liberecký Statotest, který založil pobočku v Praze a zaměřuje se na dlouhodobý monitoring bezpečnosti staveb pomocí dat z moderních senzorů, IoT technologií a do budoucna také díky navigačním družicím. Pražská společnost Corac Engineering se zaměřuje na zabezpečení přístupu a komunikace mezi družicemi a pozemními stanicemi. Druhým pražským startupem je ICEE.Space Czechia, který se zaměřuje na analogové mise, které slouží k simulování kosmických letů. Vedle dvou pražských byly vybrány také dva brněnské startupy – SPACERACE a VisionCraft. SPACERACE vyvíjí elektromechanické komponenty, které budou sloužit pro pozemní testování mechanických částí družic. VisionCraft vyvíjí mimo jiné systém RoadVisNet, který má na základě IoT dat detekovat povrch silnic. Dané informace pak mohou být využity například pro analýzu stavu vozovky nebo pro rozpoznání obsazenosti parkovacích míst.

Mezinárodního kola se účastnily startupy z evropských ESA BICů, a to konkrétně z Rakouska, Německa, Řecka, Nizozemska, Švédska a Maďarska a také startupy, které uspěly v soutěžích Evropské kosmické agentury (ESA) a Agentury Evropské unie pro kosmický program (EUSPA). Vítězem se stal německý startup SPiN (Space Products and Innovation) inkubovaný v ESA BIC Bavaria a odnesl si cenu v podobě 10 000 EUR.

Aktivita českého kosmického inkubátoru začala v roce 2016 pod názvem ESA BIC Prague. Jejím cílem bylo podpořit startupy, které pracují s vesmírnými technologiemi. Startupy mohou buďto využít již existující kosmické technologie a družicová data pro ne-kosmický průmysl nebo zavést nové inovativní technologie pro kosmický trh. Operátorem tohoto programu se stala Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Mezi další partnery, kteří podpořili vznik ESA BICu, patří Ministerstvo dopravy, jež má kosmické aktivity ve své gesci, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Hlavní město Praha. V roce 2018 byla otevřena druhá pobočka ESA BICu v Brně, jejíž operátorem je také CzechInvest a lokálními partnery Jihomoravské inovační centrum (JIC) a Jihomoravský kraj.

Tisková zpráva CzechInvest

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy