Praha··6 min

Dvorecký most má založené opěry a pilíře

Nový most mezi Podolím a Zlíchovem má založené hlubinné piloty, opěry a pilíře spodní části stavby. Stavbu Dvoreckého mostu doprovází neočekávané události kvůli složitým geologickým podmínkám. Dokončení spojnice pro MHD, cyklisty a chodce se očekává v listopadu 2025.

V současné době jsou na obou březích založeny hlubinné piloty a základy na všech osách, ze spodní části stavby jsou hotové pilíře s označením P2, P6 a opěra OP1. Těsně před betonáží je připravena opěra OP7 a pilíř P3. Ve vodě jsou pak založeny hlubinné piloty na obou osách označených P4 a P5 a v přípravě je jímka na ose P4. Stavba mostu si vyžádala také nový vjezd do Žlutých lázní a kolejovou odbočku tramvajové tratě a částí inženýrských sítí na Podolském nábřeží, které jsou již hotové.

„Elegantní mostní konstrukce, která kombinuje prvky brutalismu a kubismu, začíná viditelně vyrůstat z řeky vzhůru do své finální podoby. Jako nová součást tramvajového okruhu propojí existující tramvajové trati mezi Smíchovskou a Podolskou stranou řeky. Ušetří také vzácný čas autobusům MHD i pražské záchranné službě. A v neposlední řadě se stane také novým propojením pro pěší a cyklisty. Most bude zapuštěný do místního reliéfu krajiny s výjimečnými geologickými podmínkami. Za obrovské nasazení všech zúčastněných na stavbě a za pečlivou koordinaci výstavby s rekonstrukcí nedalekého Barrandovského mostu, je na místě všem poděkovat,” říká 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. A dodává: „V příštím roce bych rád vyhlásil hlasování o budoucím pojmenování mostu na Portálu Pražana. Most by si zasloužil pojmenovat po některé z významných ženských osobností, které předvybere pražská místopisná komise.“

Nutno dodat, že stavba se potýká s velkými výzvami, zejména kvůli neočekávaným geologickým podmínkám, a to v korytě Vltavy i na souši. Řešení složité geologie vyžaduje čas potřebný na doplňkový geologický průzkum, projekční práce i samotnou realizaci změn oproti zadání stavby. Ve spojení s dalšími nálezy na stavbě jsou práce bohužel v časovém posunu, v tuto dobu se předpokládá dokončení mostu v listopadu 2025.

Založení mostu téměř v každé ose narazilo na geologické nebo jiné anomálie, což si vyžádalo další inženýrskogeologická měření pro upřesnění technických parametrů podloží a následně změny založení, a to především v korytě Vltavy. Pod ulicí Strakonická byl nalezen neznámý mostní objekt, který kdysi zřejmě sloužil jako výtah pro plavené dřevo po Vltavě do pily Löwi a Winterberg, která pravděpodobně sousedila se sklárnou. Současně byly v místě pilíře P2 a opěry O1 v podloží identifikovány kaverny, zřejmě pozůstatky důlní činnosti nebo starých budov pily.

Stavbu má na starosti sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most. „Potvrdily se naše předpoklady, že stavba Dvoreckého mostu bude velmi náročná na logistiku, ale také si vyžádá složité a časově náročné technologické postupy. Do zahájení hlubinného založení mostu jsme netušili, že geologické podmínky v korytě řeky budou tak extrémně složité, a to je také hlavním důvodem avizovaného zpoždění stavby,“ říká vedoucí stavebního projektu Metrostav TBR Petr Koukolík. „Nepředvídatelné geologické podmínky navzdory předchozím geologickým průzkumům znamenají něco, s čím se zkrátka musíme poprat. Platí to také o náročném architektonickém zadání a unikátním designu mostu, které jsou pro nás obrovskou výzvou,“ dodává Petr Koukolík.

Předběžná cena stavby byla stanovena na 1 075 000 000 korun bez DPH. Zhotovitel si staveniště převzal 13. září 2022. Stavba je koordinována s rekonstrukcí Barrandovského mostu, která je rozložena do etap, aby mohly být na nově vzniklý most plynule převedeny plánované autobusové linky. Most pro MHD, cyklisty a chodce propojí významné tramvajové trati v jižní části města vedoucí od Barrandova a Modřan, a zlepší se tak i přestupní vazby mezi dopravními uzly Lihovar a Dvorce.

Přes Dvorecký most by výhledově měly jezdit autobusové linky 118, 196 a 197. Linky 125 a 170 by měly i nadále jezdit přes Barrandovský most. Ty společně s dvěma tramvajovými linkami denně přepraví odhadem 50 tisíc lidí a výrazně zjednoduší cestování mezi oběma břehy řeky. Například autobusová linka 118 díky odklonění z Barrandovského mostu ušetří Pražanům pět minut cesty v každém směru jízdy. Velkým přínosem bude navíc možnost operativních změn umožňujících zachovat provoz v koncových úsecích kolejové sítě. I v případě autobusů bude výhodou provoz nezávislý na individuální automobilové dopravě.

O tom, že most nebude určen automobilové dopravě, bylo rozhodnuto již v roce 2009. Projekt výstavby Dvoreckého mostu je mimo jiné zařazen mezi nejvyšší priority hlavního města jak v Plánu udržitelné mobility, tak ve Strategii rozvoje tramvajových tratí.

Zářící bílá brána do města

Návrh mostu z bílého betonu odkazuje ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.

Zdroj: www.praha.eu

Zadavatel
Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Další články od Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů
Praha

V Praze končí Operační program Praha – pól růstu ČR úspěchem. Peníze putovaly do cca 1 600 projektů

Hlavním cílem Operačního program Praha – pól růstu ČR (OPP PR) v programovém období 2014-2020 bylo zajistit efektivní realizaci investic v klíčových oblastech města. Mezi ně patří výzkum a vývoj, energetické úspory, podpora sociálního začleňování a investice do vzdělávání. Celková alokace programu byla stanovena na necelých 11 miliard korun, přičemž díky němu vzniklo přibližně 1 600 projektů. Veškeré finance byly již vyčerpány.
Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce
Praha

Hlavní město hledá úspory v energetice, ušetří při rekonstrukci Vinohradského divadla i Průmyslového paláce

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy pomáhá městským částem hledat úspory v energetice a plnit legislativu a Klimatický plán hl. m. Prahy. Za tři roky svého fungování kromě pořádání odborných seminářů a vzdělávání pomohlo například s realizací plynové kotelny v Masarykově střední škole chemické společně s městskou společností Teplo pro Prahu. Mezi aktuální energeticky úsporné projekty patří také rekonstrukce Průmyslového paláce či příprava rekonstrukce Vinohradského divadla
Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města
Praha

Praha zvýší cenu za nucený odtah vozidel, která umožní rozšířit kapacitu odtahů v ulicích města

Pražští radní v pondělí schválili nařízení hlavního města Prahy, kterým se mění dřívější nařízení č. 2/2013 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách za nucené odtahy vozidel včetně jejich střežení na parkovišti. Součástí nového nařízení je úprava ceníku, kdy zvýšení ceny za nucený odtah umožní navýšit kapacitu odtahů a v ulicích hlavního města tak ubude špatně zaparkovaných aut. Konkrétně bylo uloženo Správě služeb hl. m. Prahy, aby navýšila roční kapacitu odtahů na minimální počet 25 tisíc.
Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje
Praha

Praha pošle 1,3 milionu korun Nemocnici Milosrdných sester na nákup ultrazvukového diagnostického přístroje

Radní hl. m. Prahy odsouhlasili poskytnutí finančních prostředků formou individuální účelové investiční dotace v celkové výši 1 345 000 korun Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského na nákup nového ultrazvukového diagnostického přístroje. Tento záměr musí ještě schválit Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém příštím jednání.
Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě
Praha

Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Pomůže koordinaci a minimalizuje dopady výluk na dopravu ve městě

Pražští radní přípravou mapové aplikace pověřili Institut plánování a rozvoje (IPR). Ten by měl ve spolupráci s dalšími městskými institucemi zkompletovat dostupné informace o plánovaných opravách a výstavbě, které budou mít vliv na dopravní situaci ve městě. Cílem je vytvořit přehledný digitální nástroj, který v hlavním městě umožní efektivněji plánovat stavební práce a dopravní výluky a minimalizovat jejich dopad na kvalitu dopravy.
Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025
Praha

Metropole vyhlásí Program podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025

Radní hl. m. Prahy schválili vyhlášení Programu podpory aktivit národnostních menšin a integrace cizinců na území hl. m. Prahy pro rok 2025. Předpokladem je, že do něj bude alokováno 28 milionů korun. Podávat žádosti budou moci neziskové organizace nebo například městské části od 30. září do 14. října tohoto roku.
Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“
Praha

Hlavní město podpoří osvětovou akci proti nádorovým onemocněním s názvem „Praha za zdravá prsa“

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním zasedání schválila dotaci pro Event media s.r.o. ve výši 220 000 korun. Tyto finance budou sloužit pro zajištění edukace veřejnosti s ohledem na samovyšetření prsu a osvětu nádorových onemocnění s názvem „Praha za zdravá prsa“.
Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let
Praha

Praha našla pachtýře pro svou zemědělskou půdu ve 12 pražských lokalitách. Uzavře s nimi smlouvu na pět let

Hlavní město uzavře pachtovní smlouvy na 12 svých zemědělských pozemků. Celkem se podařilo zajistit ekologicky šetrné hospodaření na 187 hektarech v lokalitách Běchovic, Dolních a Horních Počernic, Dubče, Kyjí, Vysočan, Třeboradic a Točné.
Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029
Praha

Praha má investiční plán vodohospodářské infrastruktury pro roky 2025 až 2029

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila návrh Střednědobého investičního plánu vodohospodářské infrastruktury hlavního města pro roky 2025–2029. Díky navýšení prostředků bude v příštích letech možné lépe spravovat, udržovat a dále rozvíjet vodovody a kanalizace v Praze.
Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis
Praha

Praha připravuje s Pražskou vodohospodářskou společností jedinečný projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis

Praha společně s Pražskou vodohospodářskou společností (PVS) připravuje projekt osvětového vodárenského centra Hydropolis, jež má vzniknout v prostorách bývalé Vinohradské vodárny v Praze 10. Centrum bude sloužit pro veřejnost a za cíl má informovat obyvatele o významu a technologiích vodního hospodářství. Stavět by se mělo začít v září tohoto roku a dokončeno by mělo být ve druhé polovině roku 2026. Náklady jsou vyčísleny na přibližně 450 milionů korun bez DPH, z toho 100 milionů korun poskytne společnost Veolia na návrh, vývoj a realizaci expoziční části.