Praha··9 min

Druhá etapa rekonstrukce Barrandovského mostu začne v polovině května

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Už v polovině května letošního roku odstartují hlavní práce na druhé etapě rekonstrukce Barrandovského mostu, klíčové dopravní tepny v Praze, kterou denně využije 144 tisíc vozidel. Opravovat se bude severní polovina jižního mostu a barrandovská rampa vedoucí z ulice K Barrandovu na most. Přímo na mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru. Tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník. Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ulice K Barrandovu na Jižní spojku, a to současně s dopravním omezením přímo na mostě. Tuto rampu denně využije 1,5násobku vozidel, které využívají již zrekonstruovanou strakonickou rampu. Z toho je zřejmé, že zásah do dopravy v celé Praze bude významnější, než při první etapě rekonstrukce v roce 2022.

„Barrandovský most je svojí komplexností ojedinělým stavebním dílem, jehož význam dalece přesahuje hranice metropole. A tomu logicky odpovídá i složitost a náročnost jeho rekonstrukce. Dopravní omezení, která budou v druhé etapě ještě větší než v té první, budou vyžadovat nejen velké úsilí stavbařů, ale i spolupráci a trpělivost všech, kteří po něm jezdí. Věřím, že se to vyplatí a na konci budeme mít pečlivě zrekonstruovaný most, který bude sloužit dalším generacím,“ uvedl Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy.

„V Praze v posledních letech probíhají rekordní miliardové investice do výstavby nových dopravních staveb, ale i do rekonstrukcí mostů a klíčových dopravních uzlů, kterým je právě Barrandovský most. Z pohledu dopravy je před námi nejtěžší etapa celé této opravy století. Mimo samotných prací na mostě nás čeká i rekonstrukce rampy z ulice K Barrandovu, kdy nebude možné přímo na Barrandovský most najet. Proto opravdu apeluji na ty, kdo tím směrem na most jet vůbec nemusí, aby se mu i kvůli svému vlastnímu pohodlí zdaleka vyhnuli. Z modelů dopravy je už nyní patrné, že složité budou nejen příjezdy do Prahy z jihu a západu, ale ovlivní to život mnoha Pražanům i v jiných částech metropole, kde se mohou příkladně negativně projevit regulace tunelů na Městském okruhu. Nasbírali jsme mnohé zkušenosti a data z první etapy, a to nám teď pomáhá v plánování té letošní,“ prohlásil Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy.

Spodní stavba Barrandovského mostu se dočkala rekonstrukce a sanace už v minulých letech, konkrétně od září 2020 do listopadu 2021. První etapa rekonstrukce nosné konstrukce mostu se uskutečnila loni od května do října. Zbývající tři etapy pak budou na řadě letos a v následujících dvou letech, a to v úzké koordinaci se stavbami dalších investorů na území Prahy a Středočeského kraje.

V rámci stavebních prací první etapy byl zbourán mostní objekt, který tvořil součást strakonické rampy. Uskutečnily se také „tvrdé“ práce, jako například frézování vozovkového souvrství zbylé části rampy a jižní poloviny jižního mostu. Dále byly zdemolovány a následně vystavěny nové římsy. Poté vznikla nová rampa a byla vyměněna ložiska i dilatační závěry. Upraveno bylo i odvodnění a položené je nové vozovkové souvrství včetně nového dopravního značení.

Práce se také zaměřily na vnitřek mostu, kde technologicky nejnáročnější bylo vrtání otvorů v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné konstrukce nad podpěrami. Jednalo se o vrty přes hustě vyztuženou a armovanou železobetonovou stěnu, s předpínací výztuží a předpínacími tyčemi. Poté přišla na řadu betonáž deviátorů a dodatečné předepnutí nosné konstrukce.

„První etapa byla pro nás velmi náročná nejen svým rozsahem, ale zejména řadou změn, které jsme museli učinit v průběhu stavby. Novinkou, která vzešla z požadavků nalezení nejlepšího technického řešení nadměrné tloušťky vozovkového souvrství na mostě, bylo použití ultra vysokohodnotného betonu s rozptýlenou výztuží UHPFRC (Ultra-High-Performance Fibre Reinforce),“ vysvětlil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.

„Začátkem roku jsme udělali dodatečné vrty vozovkového souvrství, abychom upřesnili projekt. Nyní finalizujeme harmonogram, kde přesně stanovujeme jednotlivé činnosti stavby po dnech. Již 1. března jsme pak dodavateli stavby předali staveniště, aby se práce, které nevyžadují zásadní dopravní omezení, uskutečnily v předstihu,“ dodal.

Počáteční práce v rámci II. etapy rekonstrukce Barrandovského mostu jsou naplánované již na březen a duben letošního roku bez zásadního vlivu na dopravu. Nyní je stanovený první termín prací na noc 16. března 2023 (01:00 – 03:00), kdy je v plánu zkušební zdvih barrandovské rampy před její celkovou rekonstrukcí s kontrolou ložisek a jejich uložení. Na dvě hodiny se tak rampa uzavře a řidiči pojedou po objízdné trase: Barrandovský most – Strakonická x Moulíkova x Nádražní x U Královské louky x Strakonická x Barrandovský most. V průběhu dalších prací se zhotovitel zaměří na přípravu pro dodatečné předpětí uvnitř komory Barrandovského mostu, na výměnu části ložisek, sanaci opěrné zdi podél strakonické rampy a pilířů barrandovské rampy. Součástí bude také výměna ložisek na barrandovské rampě.

Prvním významnějším omezením pro dopravu budou přípravné práce zaměřené na rozšíření provizorního přejezdu ze sjízdné rampy k Modřanské ulici zpět do směru na Jižní spojku. Z Barrandovského mostu na Jižní spojku zůstanou průjezdné pouze dva jízdní pruhy a na sjezdu k Modřanské ulici pouze jediný jízdní pruh. Omezení, které ale bude trvat jen pár dní, tak na Barrandovském mostě dočasně ztíží projíždějícím řidičům hlavně možnosti přeřazení mezi jízdními pruhy

Zahájení prací se zásadním dopadem na dopravu je plánováno na polovinu května 2023. Na Barrandovském mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru, jak tomu bylo v první etapě v loňském roce, tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník.

Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ul. K Barrandovu na Jižní spojku. Objízdná trasa povede po D0 (Pražský okruh) Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět na Barrandovský most a Jižní spojku. Pro vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk či Chodov, bude možné pokračovat po okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje v době rekonstrukce mostu otevřít, a poté do centra po Libušské ulici, či jet dál po D0 na sjezd Vestec. Možností je také dojet až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra po ulicích Brněnská a 5. května.

V letošním roce se budou frézovat povrchy, odstraňovat mostní svršek i stávající vybavení v severní polovině jižního mostu a na barrandovské rampě od Barrandova. Dále budou vyměněny dilatační závěry, bude sanována spodní část nosné konstrukce jižního mostu, postaveny budou nové římsy, v plánu je také položit nové vozovkové souvrství a instalovat vybavení hlavního mostu i barrandovské rampy. Na Barrandovském mostě budou také vyměněny zbývající části ložisek a most bude zesílen vložením dodatečného předpětí. Na rampě od Barrandova se také opraví obě opěry. Po ukončení hlavní uzavírky budou na řadě dokončovací práce, které již významně neomezí provoz.

Řidiči by měli v době prací na II. etapě rekonstrukce mostu zvážit, zda jsou jejich cesty přes Barrandovský most opravdu nezbytné a pokud už to nejde jinak, měli by zvážit, zda je nemohou absolvovat v časech slabšího provozu, aby mohli cestovat bezpečněji a bez zdržení. Pokud řidiči chtějí každý den hladce projet do práce, rozhodně by měli využít některou z chytrých mobilních aplikací. Ty na základě reálných dat přímo z provozu dokážou najít optimální trasu v každou denní či noční dobu. Nabízí se celá řada variant, asi nejpopulárnější je aplikace Waze, navigace od Googlu nebo Mapy.cz.

Barrandovský most se řadí mezi nejrozsáhlejší mostní díla v Praze a okolí s celorepublikovým významem. Budoval se deset let a kompletně se otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina dokonce už v září 1983). Významný dopravní uzel jižní části hlavního města spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. Pojmenován je podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Architektura mostu je ve stylu brutalismu. Most je klíčovou součástí Městského okruhu, objíždějícího užší centrum Prahy, proto i jeho rekonstrukce je jednou z dopravně nejnáročnějších oprav v Praze i Středočeském kraji.

Pro každý jízdní směr byla provedena samostatná nosná konstrukce se společnou spodní stavbou, kde jsou v každém směru čtyři jízdní pruhy a velmi náročné průplety, včetně sjízdných a nájezdových ramp po obou stranách mostu.

Přílohy:

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Svoz bioodpadu od příštího roku čekají změny, Pražanům se prodlouží sezóna o měsíc a půl

Svoz bioodpadu od příštího roku čekají změny, Pražanům se prodlouží sezóna o měsíc a půl

Hlavní město mění podobu služeb svozu bioodpadu pro následující rok. Od roku 2025 nabídne Pražanům prodloužení svozové sezóny, a to nově již od března až do poloviny prosince. Na základě vyhodnocených dat o výtěžnosti bioodpadu v zimních měsících navíc město mění také celoroční svoz bioodpadu u rodinných domů a pro letošní rok jej ukončí v prvním prosincovém týdnu.
| Praha
Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech

Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech

Nové budovy v oblasti Nových Dvorů v Praze se budou vytápět pomocí geotermální energie z tunelů metra D. Geotermální energie se využije prostřednictvím průmyslových tepelných čerpadel pro vytápění i chlazení budov. Jedná se o další inovativní projekt, který přispěje k naplňování Klimatického plánu hl. m. Prahy. Záměr v pondělí schválila Rada hl. m. Prahy.
| Praha
Čeští ochránci přírody ve spolupráci s hlavním městem představují kampaň Pasti na ptáky upozorňující na zbytečné úhyny ptáků

Čeští ochránci přírody ve spolupráci s hlavním městem představují kampaň Pasti na ptáky upozorňující na zbytečné úhyny ptáků

Česká koalice pro ochranu biodiverzity (CCBC) spolu s Českou společností ornitologickou (ČSO) se snaží upozorňovat širokou veřejnost na pasti, které lidé neúmyslně ptákům kladou. Ve spolupráci s hlavním městem proto nyní vznikla kampaň nazvaná Pasti na ptáky, která má za cíl pomoci zlepšit současnou situaci.
| Praha
Letečtí záchranáři mají v Praze po desítkách let novou moderní základnu

Letečtí záchranáři mají v Praze po desítkách let novou moderní základnu

Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři, kteří k pacientům vyrážejí z areálu Letiště Praha, získávají novou základnu. Vyhovující zázemí posádkám poskytne moderní modulární řešení, které splňuje zvýšené bezpečnostní nároky vzhledem k umístění ve střežené SRA zóně mezinárodního letiště.
| Praha
Praha prostřednictvím programu v oblasti zdravotnictví podpoří rozvoj paliativní péče, zdravotní služby pro znevýhodněné skupiny obyvatel a nově také například vybavení ordinací pediatrů

Praha prostřednictvím programu v oblasti zdravotnictví podpoří rozvoj paliativní péče, zdravotní služby pro znevýhodněné skupiny obyvatel a nově také například vybavení ordinací pediatrů

Rada hl. m. Prahy na svém pondělním jednání schválila vyhlášení Programu podpory v oblasti zdravotnictví pro rok 2025. Předpokládaný objem finančních prostředků určených pro tento účel je 68,9 milionu korun. Smyslem záměru je prostřednictvím dotací podpořit osoby dlouhodobě nemocné nebo s postižením, další rozvoj paliativní péče, ale také zajistit zdravotní péči pro znevýhodněné skupiny obyvatel nebo například podpořit vzdělávací a osvětové akce v oblasti zdravotnictví.
| Praha
Na Průmyslový palác se v rámci pokračující celkové rekonstrukce vrací obnovená hodinová věž

Na Průmyslový palác se v rámci pokračující celkové rekonstrukce vrací obnovená hodinová věž

Rekonstrukce Průmyslového paláce na Výstavišti dospěla do zlomové fáze, kdy se v úterý 15. října 2024 na své původní místo přesunula hodinová věž, která je nejvýraznějším prvkem historického objektu. Postupně se navrací do původní podoby i zdobné prvky, jako vitráže nebo malovaný strop v hlavní lodi. Celá rekonstrukce by měla být dokončena v červnu 2026.
| Praha
Praha pronajme komunitní zahradě MetroFarm další pozemek, kde kolektiv plánuje rozšířit aktivity pro školy a rodiny s dětmi

Praha pronajme komunitní zahradě MetroFarm další pozemek, kde kolektiv plánuje rozšířit aktivity pro školy a rodiny s dětmi

Praha propachtuje spolku provozujícímu komunitní zahradu další pozemek na Císařském ostrově. Spolek již od roku 2020 hospodaří na parcele o velikosti 9 260 m². Zahrada s políčka je otevřena zahradníkům z řad veřejnosti, spolek zde také chová slepice, kozy a včely. Nyní spolek požádal o další pozemek o výměře 3 788 m².
| Praha
Praha upraví vyhlášku o buskingu. Zakáže účast zvířat při provozování pouliční umělecké veřejné produkce

Praha upraví vyhlášku o buskingu. Zakáže účast zvířat při provozování pouliční umělecké veřejné produkce

Rada hl. m. Prahy na pondělním jednání odsouhlasila návrh novely obecně závazné vyhlášky hl. m. Prahy upravující provozování pouliční umělecké veřejné produkce, tzv. buskingu (č. 1/2016 Sb. hl. m. Prahy, o omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v souvislosti s provozováním pouliční umělecké veřejné produkce na veřejně přístupných místech, ve znění obecně závazné vyhlášky č. 13/2019 Sb. hl. m. Prahy). Návrh obsahuje čtyři úpravy ve vyhlášce, z nichž tou nejzásadnější je zákaz účasti zvířat při pouličních uměleckých produkcích pro veřejnost.
| Praha
Hlavní město a zdravotnická záchranná služba pomáhají i v zahraničí, do Bosny a Hercegoviny vyšlou humanitární pomoc

Hlavní město a zdravotnická záchranná služba pomáhají i v zahraničí, do Bosny a Hercegoviny vyšlou humanitární pomoc

Radní hlavního města Prahy na svém pondělním zasedání schválila humanitární pomoc pro města Jablanica a Konjic v Bosně a Hercegovině. Na místa, která fatálně zasáhly povodně a sesuvy půdy, poputují dva starší záchranářské SUV vozy a defibrilátory. Vozidla používali pražští záchranáři od roku 2008 a v zasažených oblastech mohou ještě vykonat spoustu práce.
| Praha
Praha zakáže noční turistické tahy po hospodách

Praha zakáže noční turistické tahy po hospodách

Pražští radní v pondělí schválili novelu tržního řádu, která omezí takzvané pub crawls, tedy organizované tahy turistů od hospody k hospodě rušící noční klid zejména v centru Prahy. Podle navrhované úpravy bude na území hlavního města Prahy v době nočního klidu od 22:00 do 6:00 hodin zakázáno pochůzkové poskytování služeb.
| Praha