Praha··9 min

Druhá etapa rekonstrukce Barrandovského mostu začne v polovině května

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Už v polovině května letošního roku odstartují hlavní práce na druhé etapě rekonstrukce Barrandovského mostu, klíčové dopravní tepny v Praze, kterou denně využije 144 tisíc vozidel. Opravovat se bude severní polovina jižního mostu a barrandovská rampa vedoucí z ulice K Barrandovu na most. Přímo na mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru. Tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník. Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ulice K Barrandovu na Jižní spojku, a to současně s dopravním omezením přímo na mostě. Tuto rampu denně využije 1,5násobku vozidel, které využívají již zrekonstruovanou strakonickou rampu. Z toho je zřejmé, že zásah do dopravy v celé Praze bude významnější, než při první etapě rekonstrukce v roce 2022.

„Barrandovský most je svojí komplexností ojedinělým stavebním dílem, jehož význam dalece přesahuje hranice metropole. A tomu logicky odpovídá i složitost a náročnost jeho rekonstrukce. Dopravní omezení, která budou v druhé etapě ještě větší než v té první, budou vyžadovat nejen velké úsilí stavbařů, ale i spolupráci a trpělivost všech, kteří po něm jezdí. Věřím, že se to vyplatí a na konci budeme mít pečlivě zrekonstruovaný most, který bude sloužit dalším generacím,“ uvedl Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy.

„V Praze v posledních letech probíhají rekordní miliardové investice do výstavby nových dopravních staveb, ale i do rekonstrukcí mostů a klíčových dopravních uzlů, kterým je právě Barrandovský most. Z pohledu dopravy je před námi nejtěžší etapa celé této opravy století. Mimo samotných prací na mostě nás čeká i rekonstrukce rampy z ulice K Barrandovu, kdy nebude možné přímo na Barrandovský most najet. Proto opravdu apeluji na ty, kdo tím směrem na most jet vůbec nemusí, aby se mu i kvůli svému vlastnímu pohodlí zdaleka vyhnuli. Z modelů dopravy je už nyní patrné, že složité budou nejen příjezdy do Prahy z jihu a západu, ale ovlivní to život mnoha Pražanům i v jiných částech metropole, kde se mohou příkladně negativně projevit regulace tunelů na Městském okruhu. Nasbírali jsme mnohé zkušenosti a data z první etapy, a to nám teď pomáhá v plánování té letošní,“ prohlásil Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy.

Spodní stavba Barrandovského mostu se dočkala rekonstrukce a sanace už v minulých letech, konkrétně od září 2020 do listopadu 2021. První etapa rekonstrukce nosné konstrukce mostu se uskutečnila loni od května do října. Zbývající tři etapy pak budou na řadě letos a v následujících dvou letech, a to v úzké koordinaci se stavbami dalších investorů na území Prahy a Středočeského kraje.

V rámci stavebních prací první etapy byl zbourán mostní objekt, který tvořil součást strakonické rampy. Uskutečnily se také „tvrdé“ práce, jako například frézování vozovkového souvrství zbylé části rampy a jižní poloviny jižního mostu. Dále byly zdemolovány a následně vystavěny nové římsy. Poté vznikla nová rampa a byla vyměněna ložiska i dilatační závěry. Upraveno bylo i odvodnění a položené je nové vozovkové souvrství včetně nového dopravního značení.

Práce se také zaměřily na vnitřek mostu, kde technologicky nejnáročnější bylo vrtání otvorů v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné konstrukce nad podpěrami. Jednalo se o vrty přes hustě vyztuženou a armovanou železobetonovou stěnu, s předpínací výztuží a předpínacími tyčemi. Poté přišla na řadu betonáž deviátorů a dodatečné předepnutí nosné konstrukce.

„První etapa byla pro nás velmi náročná nejen svým rozsahem, ale zejména řadou změn, které jsme museli učinit v průběhu stavby. Novinkou, která vzešla z požadavků nalezení nejlepšího technického řešení nadměrné tloušťky vozovkového souvrství na mostě, bylo použití ultra vysokohodnotného betonu s rozptýlenou výztuží UHPFRC (Ultra-High-Performance Fibre Reinforce),“ vysvětlil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.

„Začátkem roku jsme udělali dodatečné vrty vozovkového souvrství, abychom upřesnili projekt. Nyní finalizujeme harmonogram, kde přesně stanovujeme jednotlivé činnosti stavby po dnech. Již 1. března jsme pak dodavateli stavby předali staveniště, aby se práce, které nevyžadují zásadní dopravní omezení, uskutečnily v předstihu,“ dodal.

Počáteční práce v rámci II. etapy rekonstrukce Barrandovského mostu jsou naplánované již na březen a duben letošního roku bez zásadního vlivu na dopravu. Nyní je stanovený první termín prací na noc 16. března 2023 (01:00 – 03:00), kdy je v plánu zkušební zdvih barrandovské rampy před její celkovou rekonstrukcí s kontrolou ložisek a jejich uložení. Na dvě hodiny se tak rampa uzavře a řidiči pojedou po objízdné trase: Barrandovský most – Strakonická x Moulíkova x Nádražní x U Královské louky x Strakonická x Barrandovský most. V průběhu dalších prací se zhotovitel zaměří na přípravu pro dodatečné předpětí uvnitř komory Barrandovského mostu, na výměnu části ložisek, sanaci opěrné zdi podél strakonické rampy a pilířů barrandovské rampy. Součástí bude také výměna ložisek na barrandovské rampě.

Prvním významnějším omezením pro dopravu budou přípravné práce zaměřené na rozšíření provizorního přejezdu ze sjízdné rampy k Modřanské ulici zpět do směru na Jižní spojku. Z Barrandovského mostu na Jižní spojku zůstanou průjezdné pouze dva jízdní pruhy a na sjezdu k Modřanské ulici pouze jediný jízdní pruh. Omezení, které ale bude trvat jen pár dní, tak na Barrandovském mostě dočasně ztíží projíždějícím řidičům hlavně možnosti přeřazení mezi jízdními pruhy

Zahájení prací se zásadním dopadem na dopravu je plánováno na polovinu května 2023. Na Barrandovském mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru, jak tomu bylo v první etapě v loňském roce, tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník.

Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ul. K Barrandovu na Jižní spojku. Objízdná trasa povede po D0 (Pražský okruh) Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět na Barrandovský most a Jižní spojku. Pro vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk či Chodov, bude možné pokračovat po okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje v době rekonstrukce mostu otevřít, a poté do centra po Libušské ulici, či jet dál po D0 na sjezd Vestec. Možností je také dojet až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra po ulicích Brněnská a 5. května.

V letošním roce se budou frézovat povrchy, odstraňovat mostní svršek i stávající vybavení v severní polovině jižního mostu a na barrandovské rampě od Barrandova. Dále budou vyměněny dilatační závěry, bude sanována spodní část nosné konstrukce jižního mostu, postaveny budou nové římsy, v plánu je také položit nové vozovkové souvrství a instalovat vybavení hlavního mostu i barrandovské rampy. Na Barrandovském mostě budou také vyměněny zbývající části ložisek a most bude zesílen vložením dodatečného předpětí. Na rampě od Barrandova se také opraví obě opěry. Po ukončení hlavní uzavírky budou na řadě dokončovací práce, které již významně neomezí provoz.

Řidiči by měli v době prací na II. etapě rekonstrukce mostu zvážit, zda jsou jejich cesty přes Barrandovský most opravdu nezbytné a pokud už to nejde jinak, měli by zvážit, zda je nemohou absolvovat v časech slabšího provozu, aby mohli cestovat bezpečněji a bez zdržení. Pokud řidiči chtějí každý den hladce projet do práce, rozhodně by měli využít některou z chytrých mobilních aplikací. Ty na základě reálných dat přímo z provozu dokážou najít optimální trasu v každou denní či noční dobu. Nabízí se celá řada variant, asi nejpopulárnější je aplikace Waze, navigace od Googlu nebo Mapy.cz.

Barrandovský most se řadí mezi nejrozsáhlejší mostní díla v Praze a okolí s celorepublikovým významem. Budoval se deset let a kompletně se otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina dokonce už v září 1983). Významný dopravní uzel jižní části hlavního města spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. Pojmenován je podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Architektura mostu je ve stylu brutalismu. Most je klíčovou součástí Městského okruhu, objíždějícího užší centrum Prahy, proto i jeho rekonstrukce je jednou z dopravně nejnáročnějších oprav v Praze i Středočeském kraji.

Pro každý jízdní směr byla provedena samostatná nosná konstrukce se společnou spodní stavbou, kde jsou v každém směru čtyři jízdní pruhy a velmi náročné průplety, včetně sjízdných a nájezdových ramp po obou stranách mostu.

Přílohy:

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy navštívil čtyři městské části, řešila se hlavně doprava

Primátor Prahy Bohuslav Svoboda finišuje s návštěvami městských částí, které slíbil při svém nástupu do primátorského křesla. V uplynulých týdnech zavítal hned do čtyř městských částí na jihovýchodě Prahy – do Uhříněvsi, Královic, Nedvězí a Benic. Tématem návštěv byla především doprava a developerská výstavba.
| Praha
Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská společnost TRADE CENTRE PRAHA bude po změně stanov transparentnější a ekologičtější

Městská akciová společnost TRADE CENTRE PRAHA (TCP) se stane už druhou městskou společností po Operátorovi ICT, která bude mít veřejnou politiku odměňování. Mezi svými hlavními cíli bude mít i zveřejňování otevřených dat o své činnosti a hospodaření. Jako první městská společnost navíc bude mít povinnost podílet se na snaze snižovat emise skleníkových plynů a její hospodaření bude také transparentnější. Změnu stanov na svém zasedání minulý týden schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy
| Praha
Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Hlavní město začne odstraňovat první části protipovodňových zábran. Stále platí varování před možnými pády stromů

Ve středu se od 14:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Vzhledem k vývoji situace začne metropole od čtvrtka s odstraňováním prvních částí protipovodňových zábran, jedná se například o Stromovku v Bubenči, Braník či zábrany v ulici Varhulíkové v Holešovicích. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny náplavky, zastavena je plavba na Vltavě. Metropole chce varovat obyvatele, že i nadále hrozí kvůli podmáčené půdě pád stromů v parcích, lesoparcích a na dalších místech, kde jsou vzrostlé stromy. Doporučuje veřejnosti se těmto místům vyhnout, například v úterý řešili hasiči 15 spadlých stromů v různých částech metropole. Do některých míst na východě České republiky již dorazila první materiální pomoc od hlavního města. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve čtvrtek od 13:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti. Na náplavky je stále uzavřen vstup, plavba na Vltavě je i nadále zastavena

V úterý od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci ohledně povodňové aktivity. Praha zůstává stále v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci. Vzhledem k vysokému průtoky vody na Vltavě zůstávají i nadále veškerá dosud schválená opatření v platnosti. Snižování průtoku vody bude postupné a mělo by trvat zřejmě do konce týdne. V současnosti zůstávají pro veřejnost uzavřeny jak náplavky, tak je zastavena plavba na Vltavě. Metropole již řeší některé požadavky obcí na materiální pomoc a v co nejkratší době zajistí dopravu materiálu na postižená místa. Povodňová komise opět zasedne nejpozději ve středu od 14:00 hodin.
| Praha
Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

Protipovodňová opatření v Praze zůstávají v platnosti a metropole je stále v pohotovosti. Krajům zasaženým povodněmi nabídla materiální pomoc

V pondělí od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Praha zůstává v pohotovosti a sleduje postupně se vyvíjející situaci, a to i s ohledem na přesun srážek na západ a do oblasti jižních Čech, což může ovlivnit tok Vltavy. Metropole nabídla ostatním krajům pomoc s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v úterý od 11:00 hodin.
| Praha
Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

Praha důrazně varuje, aby se lidé nepřibližovali k vodním tokům. Všechny složky a subjekty zůstávají i nadále v pohotovosti

V neděli od 10:30 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Hlavní město chce důrazně varovat obyvatele, aby se nepřibližovali k vodním tokům, jelikož terén v okolí Vltavy a menších toků je v souvislosti s dešti podmáčený a může zde hrozit nebezpečí. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět další zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Metropole je také připravena pomoci ostatním krajům s řešením povodňové situace a jejími následky. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v pondělí od 10:30 hodin.
| Praha
Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

Na Vltavě byla zastavena plavba, lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Praha vyzývá obyvatele k omezení veškerých venkovních volnočasových aktivit

V sobotu od 11:00 hodin se opět sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že plavba na Vltavě byla zastavena a lodě se přesouvají do ochranných přístavů. Zároveň byla dokončena výstavba protipovodňových opatření plánovaná na sobotní ráno. Veškeré jednotky dobrovolných hasičů a dalších subjektů jsou v pohotovosti a připraveny operativně začít stavět zábrany podle povodňového plánu, pokud by se zvyšoval průtok vody ve Vltavě. Praha také vyzývá obyvatele, aby kvůli bezpečnosti omezili veškeré venkovní volnočasové aktivity a omezili cesty autem, pokud jejich cesta není nezbytná. Povodňová komise opět zasedne nejpozději v neděli v 10:30 hodin. O víkendu je také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Pražští zastupitelé schválili vyhlášení podpory sociálních služeb

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo vyhlášení Programu podpory registrovaných sociálních služeb. Jednotliví poskytovatelé sociálních služeb na území Prahy se tak mohou přihlásit o podporu. Žádat mohou skrze internetovou aplikaci OK služby – Poskytovatel. Dotace je určena k financování běžných výdajů. Lhůta pro podání žádosti je od 17. října do 8. listopadu 2024 včetně.
| Praha
Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

Hlavní město bude v sobotu pokračovat s výstavbou protipovodňových zábran. V ranních hodinách bude zastavena lodní doprava

V pátek večer se sešla povodňová komise, která projednala aktuální situaci s hrozícími povodněmi. Konstatovala, že náplavky v Praze 1, 2 a 5 byly uzavřeny v 19:00 hodin. V sobotu ráno bude pokračovat výstavba protipovodňových opatření například v Holešovicích, Bubenči a ve Zbraslavi. Pohyb lodí na Vltavě bude zastaven již v ranních hodinách. Povodňová komise opět zasedne v sobotu v 11:00 hodin. O víkendu bude také v časech od 9:00 do 15:00 hodin zprovozněna infolinka pražského magistrátu na čísle 800 100 000.
| Praha
Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Hlavní město rozdělí další finance na sociální služby v Praze

Zastupitelstvo hlavního města Prahy na čtvrtečním jednání schválilo úpravu rozpočtu vlastního hlavního města na rok 2024 a poskytnutí účelových neinvestičních dotací příspěvkovým organizacím hl. m. Prahy a městským částem pro jejich příspěvkové organizace, a to na podporu poskytování sociálních služeb v metropoli.
| Praha