Praha··9 min

Druhá etapa rekonstrukce Barrandovského mostu začne v polovině května

Už v polovině května letošního roku odstartují hlavní práce na druhé etapě rekonstrukce Barrandovského mostu, klíčové dopravní tepny v Praze, kterou denně využije 144 tisíc vozidel. Opravovat se bude severní polovina jižního mostu a barrandovská rampa vedoucí z ulice K Barrandovu na most. Přímo na mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru. Tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník. Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ulice K Barrandovu na Jižní spojku, a to současně s dopravním omezením přímo na mostě. Tuto rampu denně využije 1,5násobku vozidel, které využívají již zrekonstruovanou strakonickou rampu. Z toho je zřejmé, že zásah do dopravy v celé Praze bude významnější, než při první etapě rekonstrukce v roce 2022.

„Barrandovský most je svojí komplexností ojedinělým stavebním dílem, jehož význam dalece přesahuje hranice metropole. A tomu logicky odpovídá i složitost a náročnost jeho rekonstrukce. Dopravní omezení, která budou v druhé etapě ještě větší než v té první, budou vyžadovat nejen velké úsilí stavbařů, ale i spolupráci a trpělivost všech, kteří po něm jezdí. Věřím, že se to vyplatí a na konci budeme mít pečlivě zrekonstruovaný most, který bude sloužit dalším generacím,“ uvedl Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy.

„V Praze v posledních letech probíhají rekordní miliardové investice do výstavby nových dopravních staveb, ale i do rekonstrukcí mostů a klíčových dopravních uzlů, kterým je právě Barrandovský most. Z pohledu dopravy je před námi nejtěžší etapa celé této opravy století. Mimo samotných prací na mostě nás čeká i rekonstrukce rampy z ulice K Barrandovu, kdy nebude možné přímo na Barrandovský most najet. Proto opravdu apeluji na ty, kdo tím směrem na most jet vůbec nemusí, aby se mu i kvůli svému vlastnímu pohodlí zdaleka vyhnuli. Z modelů dopravy je už nyní patrné, že složité budou nejen příjezdy do Prahy z jihu a západu, ale ovlivní to život mnoha Pražanům i v jiných částech metropole, kde se mohou příkladně negativně projevit regulace tunelů na Městském okruhu. Nasbírali jsme mnohé zkušenosti a data z první etapy, a to nám teď pomáhá v plánování té letošní,“ prohlásil Zdeněk Hřib, I. náměstek primátora pro oblast dopravy.

Spodní stavba Barrandovského mostu se dočkala rekonstrukce a sanace už v minulých letech, konkrétně od září 2020 do listopadu 2021. První etapa rekonstrukce nosné konstrukce mostu se uskutečnila loni od května do října. Zbývající tři etapy pak budou na řadě letos a v následujících dvou letech, a to v úzké koordinaci se stavbami dalších investorů na území Prahy a Středočeského kraje.

V rámci stavebních prací první etapy byl zbourán mostní objekt, který tvořil součást strakonické rampy. Uskutečnily se také „tvrdé“ práce, jako například frézování vozovkového souvrství zbylé části rampy a jižní poloviny jižního mostu. Dále byly zdemolovány a následně vystavěny nové římsy. Poté vznikla nová rampa a byla vyměněna ložiska i dilatační závěry. Upraveno bylo i odvodnění a položené je nové vozovkové souvrství včetně nového dopravního značení.

Práce se také zaměřily na vnitřek mostu, kde technologicky nejnáročnější bylo vrtání otvorů v příčnících mostu, které jsou uvnitř nosné konstrukce nad podpěrami. Jednalo se o vrty přes hustě vyztuženou a armovanou železobetonovou stěnu, s předpínací výztuží a předpínacími tyčemi. Poté přišla na řadu betonáž deviátorů a dodatečné předepnutí nosné konstrukce.

„První etapa byla pro nás velmi náročná nejen svým rozsahem, ale zejména řadou změn, které jsme museli učinit v průběhu stavby. Novinkou, která vzešla z požadavků nalezení nejlepšího technického řešení nadměrné tloušťky vozovkového souvrství na mostě, bylo použití ultra vysokohodnotného betonu s rozptýlenou výztuží UHPFRC (Ultra-High-Performance Fibre Reinforce),“ vysvětlil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.

„Začátkem roku jsme udělali dodatečné vrty vozovkového souvrství, abychom upřesnili projekt. Nyní finalizujeme harmonogram, kde přesně stanovujeme jednotlivé činnosti stavby po dnech. Již 1. března jsme pak dodavateli stavby předali staveniště, aby se práce, které nevyžadují zásadní dopravní omezení, uskutečnily v předstihu,“ dodal.

Počáteční práce v rámci II. etapy rekonstrukce Barrandovského mostu jsou naplánované již na březen a duben letošního roku bez zásadního vlivu na dopravu. Nyní je stanovený první termín prací na noc 16. března 2023 (01:00 – 03:00), kdy je v plánu zkušební zdvih barrandovské rampy před její celkovou rekonstrukcí s kontrolou ložisek a jejich uložení. Na dvě hodiny se tak rampa uzavře a řidiči pojedou po objízdné trase: Barrandovský most – Strakonická x Moulíkova x Nádražní x U Královské louky x Strakonická x Barrandovský most. V průběhu dalších prací se zhotovitel zaměří na přípravu pro dodatečné předpětí uvnitř komory Barrandovského mostu, na výměnu části ložisek, sanaci opěrné zdi podél strakonické rampy a pilířů barrandovské rampy. Součástí bude také výměna ložisek na barrandovské rampě.

Prvním významnějším omezením pro dopravu budou přípravné práce zaměřené na rozšíření provizorního přejezdu ze sjízdné rampy k Modřanské ulici zpět do směru na Jižní spojku. Z Barrandovského mostu na Jižní spojku zůstanou průjezdné pouze dva jízdní pruhy a na sjezdu k Modřanské ulici pouze jediný jízdní pruh. Omezení, které ale bude trvat jen pár dní, tak na Barrandovském mostě dočasně ztíží projíždějícím řidičům hlavně možnosti přeřazení mezi jízdními pruhy

Zahájení prací se zásadním dopadem na dopravu je plánováno na polovinu května 2023. Na Barrandovském mostě bude doprava vedena ve třech provizorních jízdních pruzích v každém směru, jak tomu bylo v první etapě v loňském roce, tedy tři pruhy směrem na Smíchov a tři pruhy směrem na Braník.

Největším dopravním omezením, které zásadně dopravu v Praze ovlivní, bude uzavření barrandovské rampy od Barrandova ve směru z ul. K Barrandovu na Jižní spojku. Objízdná trasa povede po D0 (Pražský okruh) Lochkovským tunelem a po Strakonické ulici zpět na Barrandovský most a Jižní spojku. Pro vzdálenější cíle, jako jsou Modřany, Kamýk či Chodov, bude možné pokračovat po okruhu D0 na sjezd Písnice, který se plánuje v době rekonstrukce mostu otevřít, a poté do centra po Libušské ulici, či jet dál po D0 na sjezd Vestec. Možností je také dojet až k dálnici D1 a odtud zamířit do centra po ulicích Brněnská a 5. května.

V letošním roce se budou frézovat povrchy, odstraňovat mostní svršek i stávající vybavení v severní polovině jižního mostu a na barrandovské rampě od Barrandova. Dále budou vyměněny dilatační závěry, bude sanována spodní část nosné konstrukce jižního mostu, postaveny budou nové římsy, v plánu je také položit nové vozovkové souvrství a instalovat vybavení hlavního mostu i barrandovské rampy. Na Barrandovském mostě budou také vyměněny zbývající části ložisek a most bude zesílen vložením dodatečného předpětí. Na rampě od Barrandova se také opraví obě opěry. Po ukončení hlavní uzavírky budou na řadě dokončovací práce, které již významně neomezí provoz.

Řidiči by měli v době prací na II. etapě rekonstrukce mostu zvážit, zda jsou jejich cesty přes Barrandovský most opravdu nezbytné a pokud už to nejde jinak, měli by zvážit, zda je nemohou absolvovat v časech slabšího provozu, aby mohli cestovat bezpečněji a bez zdržení. Pokud řidiči chtějí každý den hladce projet do práce, rozhodně by měli využít některou z chytrých mobilních aplikací. Ty na základě reálných dat přímo z provozu dokážou najít optimální trasu v každou denní či noční dobu. Nabízí se celá řada variant, asi nejpopulárnější je aplikace Waze, navigace od Googlu nebo Mapy.cz.

Barrandovský most se řadí mezi nejrozsáhlejší mostní díla v Praze a okolí s celorepublikovým významem. Budoval se deset let a kompletně se otevřel v roce 1988 (jeho jižní polovina dokonce už v září 1983). Významný dopravní uzel jižní části hlavního města spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. Pojmenován je podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Architektura mostu je ve stylu brutalismu. Most je klíčovou součástí Městského okruhu, objíždějícího užší centrum Prahy, proto i jeho rekonstrukce je jednou z dopravně nejnáročnějších oprav v Praze i Středočeském kraji.

Pro každý jízdní směr byla provedena samostatná nosná konstrukce se společnou spodní stavbou, kde jsou v každém směru čtyři jízdní pruhy a velmi náročné průplety, včetně sjízdných a nájezdových ramp po obou stranách mostu.

Přílohy:

Zdroj: www.praha.eu

Zadavatel
Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Další články od Praha

Stará čistírna v Bubenči dostane ve spolupráci s Petrohradská kolektiv nový kulturní život i kavárnu
Praha

Stará čistírna v Bubenči dostane ve spolupráci s Petrohradská kolektiv nový kulturní život i kavárnu

Areál významné industriální památky Stará čistírna v Bubenči bude brzy obohacen o nový gastroprovoz zaměřený na kvalitní občerstvení, ale i na umění, besedy nebo přednášky. Nový provozovatel muzea stokování ve Staré čistírně v Bubenči, městská firma TCP a.s., aktuálně vybral v otevřeném výběrovém řízení nájemce kavárny a sezónního baru ve stodole: Petrohradská kolektiv. Novinka bude pro všechny návštěvníky areálu k dispozici od konce letošního srpna.
Festival Poznej Vltavu oslaví Mezinárodní den řek a nabídne netradiční zážitky
Praha

Festival Poznej Vltavu oslaví Mezinárodní den řek a nabídne netradiční zážitky

Na Mezinárodní den řek v neděli 22. září ožije Vltava a její nejbližší okolí v Praze 1. ročníkem multižánrového festivalu pro širokou veřejnost Poznej Vltavu. V oblasti od Podolské vodárny až po Starou čistírnu odpadních vod v Bubenči se budou konat prohlídky, umělecké intervence, workshopy i speciální program pro děti. Aktivity budou až na výjimky pro návštěvníky zdarma.
Projekt Kulturní míle nabízí zvýhodněné vstupné do galerií a muzeí v centru Prahy
Praha

Projekt Kulturní míle nabízí zvýhodněné vstupné do galerií a muzeí v centru Prahy

Od pondělí 15. července je možné v Praze navštívit vybrané galerie a muzea za zvýhodněnou cenu. Do projektu Kulturní míle je zapojených šest institucí v centru Prahy. Když zájemci navštíví jednu z nich, do všech ostatních získají po dobu jednoho týdne slevu na vstupném 20 %. Cílem nového projektu v oblasti kultury a cestovního ruchu je zviditelnit výtvarné umění v Praze a představit instituce vystavující umění více návštěvníkům.
Pražská developerská společnost žádá o povolení na výstavbu 450 nových městských bytů a mateřské školy
Praha

Pražská developerská společnost žádá o povolení na výstavbu 450 nových městských bytů a mateřské školy

U prvních projektů městského nájemního bydlení, které Pražská developerská společnost (PDS) připravuje pro hlavní město, začíná stavební řízení. PDS podala před koncem června tohoto roku kompletní dokumentaci a žádosti o stavební povolení či územní rozhodnutí pro cca 450 bytových jednotek v projektech Jalový Dvůr (Praha 4), Nový Zlíchov (Praha 5), V Botanice (Praha 5), Peroutkova (Praha 5), Palmovka – Zenklova (Praha 8), Dolní Počernice Projekt 1 a také pro projekt mateřské školy v lokalitě Kyje – Hutě. PDS očekává, že stavební povolení budou vydána do cca devíti měsíců, orientačně tedy na jaře 2025. Celkové náklady na realizaci těchto bytových jednotek PDS odhaduje na dvě miliardy korun.
Rekonstrukce a úpravy hal v Holešovické tržnici i nadále pokračují
Praha

Rekonstrukce a úpravy hal v Holešovické tržnici i nadále pokračují

V Holešovické tržnici pokračují rekonstrukční a revitalizační práce v rámci celého areálu. Některé haly již částečnou revitalizaci či nutné opravy mají za sebou, u jiných pokračuje kompletní rekonstrukce, jako v případě jedné z hlavních budov tržnice - Burzy. V současné chvíli se dělá rekonstrukce v halách H1, H27 a 28, v halách H7, 8 a 9 (Jatka78, Alza) pak probíhá modernizace kotelen. Z míst, která se nyní opravují, byly prodejny přesunuty do nových prostor v rámci tržnice.
Praha podporuje zálohování PET lahví a plechovek, přinese jí čistší ulice a snížení nákladů
Praha

Praha podporuje zálohování PET lahví a plechovek, přinese jí čistší ulice a snížení nákladů

Ministerstvo životního prostředí odeslalo do legislativní rady vlády novelu zákona o obalech, která zavádí zálohování PET lahví a plechovek. Hlavní město Praha tento krok kvituje, budoucí zavedení zálohového systému by pro něj mělo přinést hmatatelné výsledky v podobě úspory finančních prostředků a také zlepšení pořádku na veřejných místech.
Zástupci pražského magistrátu a městských částí vystavili vysvědčení pokrokům v digitalizaci
Praha

Zástupci pražského magistrátu a městských částí vystavili vysvědčení pokrokům v digitalizaci

Tento týden se uskutečnil již čtvrtý ročník konference Digitalizujeme Prahu 2023-2026. Záštitu nad akcí převzal radní hl. m. Prahy pro IT, vědu, výzkum a inovace Daniel Mazur. Odborníci na digitalizaci, tajemníci městských částí, zaměstnanci IT odborů, stavebních odborů a další hosté vystavili pomyslné „vysvědčení” jednotlivým celoměstsky významným projektům v oblasti IT za osobní účasti místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše. Debatovali ale i o financování digitalizace veřejné správy v podmínkách hlavního města Prahy.
Hlavní město podpořilo charitativním během kolem Nové radnice Kačenku a Šimona v rámci akce Run and Help
Praha

Hlavní město podpořilo charitativním během kolem Nové radnice Kačenku a Šimona v rámci akce Run and Help

Představitelé hlavního města, zaměstnanci Magistrátu hl. m. Prahy i veřejnost dnes v poledne vyrazili z Mariánského náměstí na symbolický charitativní běh kolem budovy Nové radnice. Jedná se o součást akce Run and Help pořádané Kontem Bariéry, která se v letošním roce koná na podporu malé Kačenky a Šimona. Do projektu, který má za cíl pomáhat konkrétním lidem s jejich handicapem, se může ještě finančně zapojit také široká veřejnost.
Mapa spojů v aplikaci PID Lítačka ukáže polohu vozidel v reálném čase
Praha

Mapa spojů v aplikaci PID Lítačka ukáže polohu vozidel v reálném čase

Aplikace PID Lítačka přináší cestujícím novinku v podobě nové funkce Mapa spojů Pražské integrované dopravy, která umožňuje cestujícím sledovat polohu spojů v reálném čase. Tím se výrazně zjednoduší a zefektivní cestování po Praze a Středočeském kraji.
XVII. všesokolský slet nabídne pestrý program včetně tradičního průvodu, který si vyžádá dopravní omezení
Praha

XVII. všesokolský slet nabídne pestrý program včetně tradičního průvodu, který si vyžádá dopravní omezení

Ve dnech od 30. června do 5. července 2024 se v Praze uskuteční XVII. všesokolský slet. Největší sportovně-kulturní událost roku nabídne veřejnosti hromadná vystoupení a pestrý doprovodný program. V neděli 30. června dopoledne se bude konat slavnostní průvod centrem Prahy, který si vyžádá dopravní omezení. Slet sokolů se koná jednou za šest let a ten letošní se odehraje v duchu motta „Slet spojuje“.