Ministerstvo dopravy··3 min

Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků, v Česku začne fungovat jednotné evropské mýto

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ředitelství silnic a dálnic ČR spolu s firmou Kapsch úspěšně otestovalo software, který v českém mýtu umožní poskytovat evropskou službu elektronického mýtného (EETS). Evropským dopravcům, kteří budou využívat služeb některého z poskytovatelů EETS, se tak do budoucna výrazně zjednodušení placení mýtného, nebudou si totiž již muset pořizovat jako doposud českou palubní jednotku při užívání zpoplatněných pozemních komunikací v České republice. Může se to týkat až 370 tisíc zahraničních kamionů, které každoročně jezdí po tuzemských zpoplatněných silnicích.

Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků, v Česku začne fungovat jednotné evropské mýto

„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle, už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Před týmem expertů z ŘSD a stávajícího provozovatele Kapsch nyní stojí systémové a integrační testy centrálního systému mýta. Na začátku léta budou následovat prověrky kompletního procesu platby mýta v otevřeném prostředí (tzv. end-to-end testy). Pak už přijde pilotní provoz v podobě testování EETS na reálných mýtných transakcích pod testovacími branami.

„Není to naše první EETS implementace, podobně jsme v minulých letech upravili mýtné systémy třeba v Polsku, Rakousku či dalších zemích,“ dodává Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. I proto podle něj všechny kroky implementace EETS do českého mýta probíhají podle schváleného harmonogramu a není důvod, proč by stát nemohl být k 31. srpnu připraven na EETS. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.

Urychlené zavedení evropské služby elektronického mýta vyžadovala Evropská komise, která kvůli zpoždění implementace s Českou republikou dokonce zahájila řízení pro porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Zavedení EETS se tak stalo nezbytnou součástí dodatků, které s Kapschem loni v létě podepsalo Ministerstvo dopravy, aby zajistilo další provoz mýta po roce 2016 a mohlo vypsat otevřený tendr na mýtný systém po roce 2019.

Evropská služba elektronického mýtného má podle rozhodnutí Evropské komise doplnit národní mýtné systémy tak, aby v budoucnu každý kamion, který projíždí Evropskou unií, mohl používat jen jednu palubní jednotku (OBU), která by dokázala komunikovat s jakýmkoliv mýtným systémem, jenž se v Evropské unii používá. Nyní tak tranzitující dopravci využívají řadu palubních jednotek podle zemí, kterými projíždějí. Situace se tak bude podobat například používání mobilního telefonu v zahraničí, kdy uživateli stačí mít jednu smlouvu s domácím operátorem a jeho hovory jsou účtovány do jednoho místa.

RokMýtné (Kč)Meziročně
20075 565 277 630-
20086 144 1521 02+ 10,40 %
20095 543 272 476- 9,78 %
20106 574 441 233+ 18,60 %
20118 126 016 899+ 23,60 %
20128 680 051 033+ 6,82 %
20138 554 998 250+ 1,44 %
20148 714 961 827+ 1,87 %
20159 732 139 723+ 11,67 %
20169 887 562 228+ 1,6 %

Zdroj dat v tabulce: myto.cz

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Ministr dopravy podepsal memorandum o spolupráci na vzniku centra pro testování bezpilotních systémů

Nové Sedlo Testování a vývoj moderních bezpilotních leteckých systémů – to je cíl společného projektu, který by měl v budoucnu přinést významný impuls pro rozvoj inovativního průmyslového odvětví a přispět k transformaci Karlovarského kraje. Memorandum o partnerství v projektu testovacího polygonu pro drony u Nového Sedla na Sokolovsku podepsal ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek, prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček a předseda představenstva skupiny Sokolovská uhelná a SUAS GROUP Jan Filip.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč D35 do Pardubic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat Sezemic na silnici I/36 v Pardubickém kraji. Práce na téměř sedm kilometrů dlouhé stavbě vyjdou zhruba na 838 milionů Kč bez DPH, potrvají necelé dva roky. Obchvat bude sloužit i jako přivaděč dálnice D35 do Pardubic. Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. Vysoutěžená suma, za kterou zhotovitel obchvat postaví, je proti předpokládané ceně o 30 procent nižší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic staví úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
| Ministerstvo dopravy