Ředitelství silnic a dálnic ČR spolu s firmou Kapsch úspěšně otestovalo software, který v českém mýtu umožní poskytovat evropskou službu elektronického mýtného (EETS). Evropským dopravcům, kteří budou využívat služeb některého z poskytovatelů EETS, se tak do budoucna výrazně zjednodušení placení mýtného, nebudou si totiž již muset pořizovat jako doposud českou palubní jednotku při užívání zpoplatněných pozemních komunikací v České republice. Může se to týkat až 370 tisíc zahraničních kamionů, které každoročně jezdí po tuzemských zpoplatněných silnicích.
„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle, už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Před týmem expertů z ŘSD a stávajícího provozovatele Kapsch nyní stojí systémové a integrační testy centrálního systému mýta. Na začátku léta budou následovat prověrky kompletního procesu platby mýta v otevřeném prostředí (tzv. end-to-end testy). Pak už přijde pilotní provoz v podobě testování EETS na reálných mýtných transakcích pod testovacími branami.
„Není to naše první EETS implementace, podobně jsme v minulých letech upravili mýtné systémy třeba v Polsku, Rakousku či dalších zemích,“ dodává Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. I proto podle něj všechny kroky implementace EETS do českého mýta probíhají podle schváleného harmonogramu a není důvod, proč by stát nemohl být k 31. srpnu připraven na EETS. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.
Urychlené zavedení evropské služby elektronického mýta vyžadovala Evropská komise, která kvůli zpoždění implementace s Českou republikou dokonce zahájila řízení pro porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Zavedení EETS se tak stalo nezbytnou součástí dodatků, které s Kapschem loni v létě podepsalo Ministerstvo dopravy, aby zajistilo další provoz mýta po roce 2016 a mohlo vypsat otevřený tendr na mýtný systém po roce 2019.
Evropská služba elektronického mýtného má podle rozhodnutí Evropské komise doplnit národní mýtné systémy tak, aby v budoucnu každý kamion, který projíždí Evropskou unií, mohl používat jen jednu palubní jednotku (OBU), která by dokázala komunikovat s jakýmkoliv mýtným systémem, jenž se v Evropské unii používá. Nyní tak tranzitující dopravci využívají řadu palubních jednotek podle zemí, kterými projíždějí. Situace se tak bude podobat například používání mobilního telefonu v zahraničí, kdy uživateli stačí mít jednu smlouvu s domácím operátorem a jeho hovory jsou účtovány do jednoho místa.
Rok | Mýtné (Kč) | Meziročně |
2007 | 5 565 277 630 | - |
2008 | 6 144 1521 02 | + 10,40 % |
2009 | 5 543 272 476 | - 9,78 % |
2010 | 6 574 441 233 | + 18,60 % |
2011 | 8 126 016 899 | + 23,60 % |
2012 | 8 680 051 033 | + 6,82 % |
2013 | 8 554 998 250 | + 1,44 % |
2014 | 8 714 961 827 | + 1,87 % |
2015 | 9 732 139 723 | + 11,67 % |
2016 | 9 887 562 228 | + 1,6 % |
Zdroj dat v tabulce: myto.cz
Zdroj: www.mdcr.cz