Praha··6 min

Cykloopatření mají smysl, potvrzuje výzkum

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

Výzkum zaměřený na dopravu v pražské aglomeraci prokázal, že cyklistická opatření zvyšují bezpečnost nejen cyklistů, ale také automobilistů. Nejbezpečnější jsou cyklostezky. Pokud na sebe cyklostezky, cyklopruhy a další dopravní opatření navazují, výrazně roste počet cyklistů, kteří je využívají.

„V posledních čtyřech letech jsme v Praze zaváděli různé typy cykloopatření. Tyto kroky měly řadu odpůrců, kteří argumentovali, že se zvýší počet nehod, ale opak byl pravdou. Ze statistiky nehodovosti vyplývá, že jsme naopak dosáhli zvýšení bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Přestože se cyklistická infrastruktura průběžně zlepšuje, stále není dostatečná. V řadě evropských zemích je cyklistika jako způsob dopravy po městě samozřejmostí již delší dobu a města ji pro její přínosy v oblasti mobility obyvatel intenzivně podporují. I Praha v posledních čtyřech letech začala více budovat infrastrukturu, která by cyklistům pohyb po městě usnadnila a snížila riziko dopravní nehody.

V Praze se v posledních letech stále častěji objevují nejrůznější cyklistická opatření, tzv. „šitá na míru“ možnostem města a potřebám občanů. Ať již v podobě vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty, nebo tzv. „ochranného“ jízdního pruhu pro cyklisty, společného pruhu pro autobusy, vozidla integrovaného záchranného systému, taxi a cyklisty, anebo piktogramového koridoru či tzv. cykloobousměrky.

Cílem Prahy je, aby dopravní prostor byl bezpečný pro všechny uživatele. Magistrát hlavního města Prahy zajímalo, jak bezpečná jsou integrační opatření pro cyklisty, a proto zadal zpracování výzkumu, i když jeho zpracování nebylo jednoduché pro omezené množství dat z důvodu nezbytnosti existence časových řad vývoje nehodovosti ve sledovaných lokalitách. Cílem bylo zjistit, zda má význam tuto infrastrukturu dále zřizovat.

Výzkum „Bezpečnost jízdy na kole podle typu infrastruktury“ zpracovaný Mgr. Michalem Šindelářem v roce 2022 prověřil 197 kilometrů úseků, na kterých bylo mimo jiné ujeto 34,4 milionu osobokilometrů na kole.

Výsledek je jednoznačný: přítomnost cyklistické infrastruktury zvyšuje bezpečnost, a to nejen cyklistů. Výzkum ale také ukázal, že se počet dopravních nehod na jednotlivých úsecích, které dlouhodobě sledoval, výrazně liší podle typu řešení.

Sedmkrát až dvanáctkrát bezpečnější jsou samostatné stezky fyzicky oddělené od ostatního provozu než uliční úseky, na nichž cyklistická infrastruktura zcela chybí. Další opatření také pomáhají, i když mají nižší přínos.

Jakákoliv integrační opatření stále výrazně zvyšují bezpečnost oproti úplné absenci cykloopatření. V mezikřižovatkových úsecích nejvíce zvyšují bezpečnost vyhrazené cyklopruhy a to dvakrát. Ochranné cyklopruhy 1,8krát a piktokoridory zvyšují bezpečnost 1,3krát. Integrační opatření mají smysl tam, kde nelze realizovat tu nejlepší možnou variantu.

Výzkum také jednoznačně potvrdil, že komplexně pojatá úprava dopravního značení, včetně cyklointegrace, zvyšuje bezpečnost a poukázal na řešení, která bezpečnosti příliš neprospěla. Jsou to především aplikace dopravního značení, které se objevily zpravidla před rokem 2016. Nové aplikace, dle výsledků, vedly k prokazatelnému snížení celkové nehodovosti. Starší opatření jsou tedy adeptem na revizi a další úpravu. Velkou pozornost si zaslouží i řešení, kde jsou vynechána opatření v křižovatkách.

Další výzkum, který byl rozšířen o sledování pouze cyklopruhů, výzkumná zpráva „Cyklopruhy a celková nehodovost před a po jejich zřízení“, Mgr. Michal Šindelář, 2022 potvrdila, že cyklopruhy, jako nejvíce diskutované dopravní opatření, nemají negativní vliv na celkovou nehodovost. V roce 2021 bylo v Praze evidováno celkem 17 492 nehod, z toho bylo s účastí jízdního kola zaznamenáno 287 nehod (1,64 %). To znamená, že 98,3 % dopravních nehod se tedy odehraje bez přítomnosti cyklisty.

Z výzkumu vyplynulo, že v Praze bylo do května 2022 vyznačeno 69 km vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty. Data, potřebná pro ověření jejich vlivu na celkovou nehodovost, byla k dispozici pro 17 km z nich. Z podrobnější analýzy jednotlivých úseků pak vyplynulo, že mnohem významnější vliv na nehodovost, než samotné doplnění cyklopruhu měla změna dopravního značení jako jeden celek. Tedy zda došlo ke zlepšení rozhledových poměrů v křižovatkách, zavedení parkování atd. Praha zaměří svou pozornost také na úseky, kde je nadále potřeba zvyšovat bezpečnost a na které právě upozornil výzkum.

I když cyklostezka pro cyklistu bude vždy etalonem bezpečí, tak už pouhé namalování cyklopruhu na výpadovou komunikaci zajistí, že po ní cyklista ujede bez nehody dvojnásobnou vzdálenost než po zcela průměrné ulici bez cykloopatření. Celkovou nehodovost na úseku, nehledě na zřízení cyklopruhu ovlivňují křižovatky s nedostatečnou nebo nevhodnou místní úpravou. Současně platí, že zřízení cyklopruhu nezvýší celkovou nehodovost na dané komunikaci.

Stejně tak bezpečný je legální protisměrný provoz cyklistů v jednosměrných komunikacích. Jako zásadní se však jeví realizovat cyklistická opatření průběžně křižovatkovými úseky, jelikož v nich nehodovost skokově roste a opatření jsou zde proto nejpotřebnější.

Přestože výzkum sledoval jen vybraný počet silničních úseků v hlavním městě Praze a pracoval s daty za dobu 6 let, jeho výsledky jednoznačně prokazují, že správné budování cyklistické infrastruktury má i v hlavním městě Praze velký smysl, protože zásadně snižuje množství nehod s účastí cyklistů.

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Hlavní město poskytne více jak šest milionů korun na pokrytí dodatečných nákladů lékařských pohotovostních služeb a k nákupu vybavení

Hlavní město poskytne více jak šest milionů korun na pokrytí dodatečných nákladů lékařských pohotovostních služeb a k nákupu vybavení

Zastupitelstvo hl. m. Prahy na čtvrtečním zasedání schválilo poskytnutí finančních prostředků formou individuální účelové neinvestiční dotace v celkové výši 6 020 000 Kč na dofinancování lékařské pohotovostní služby v Praze pro letošní rok. Finance poputují do pěti zařízení a sloužit budou k pokrytí mezd a nákupu vybavení a dalšího materiálu do ordinací. Celkem tak pro letošní rok poskytne hlavní město finance pohotovostem na území metropole ve výši necelých 50 milionů korun.
| Praha
Praha získá významné pozemky pro park Trojmezí

Praha získá významné pozemky pro park Trojmezí

Zastupitelstvo hl. m. Prahy ve čtvrtek schválilo návrh na majetkovou směnu mezi hlavním městem a společností Trojmezí Gate, v níž Praha získá rozsáhlé zelené pozemky v lokalitě Trojmezí v Praze 10. Dceřiná společnost FINEPu za ně od města získá pozemky v Hlubočepích, Ruzyni a Stodůlkách, kterými scelí vlastnictví v těchto lokalitách pro plánovanou výstavbu. V Ruzyni se FINEP vůči městské části zavázal na získaných pozemcích realizovat občanskou vybavenost.
| Praha
Tunely na Pražském okruhu budou v neděli a v pondělí uzavřeny. Praha i ŘSD prosí řidiče o trpělivost kvůli opravám Barrandovského mostu

Tunely na Pražském okruhu budou v neděli a v pondělí uzavřeny. Praha i ŘSD prosí řidiče o trpělivost kvůli opravám Barrandovského mostu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uzavře nadcházející neděli a pondělí tunely na jižní části vnějšího okruhu Prahy. Lochkovský a Cholupický tunel na Pražském okruhu budou uzavřeny od neděle 27. října od 12:00 hodin do 12:00 hodin v pondělí 28. října, kdy je státní svátek. Objízdné trasy povedou přes Jižní spojku, Barrandovský most, ulici K Barrandovu a od jihozápadu Strakonickou ulici. Vzhledem k omezenému průjezdu přes Barrandovský most v souvislosti s jeho rekonstrukcí lze očekávat kolony. Tunely budou uzavřené z důvodu provádění komplexních požárně bezpečnostních zkoušek.
| Praha
Pražský primátor v rámci návštěvy Prahy 15 a Petrovic navštívil stavbu domova pro seniory i novou modulární mateřskou školu

Pražský primátor v rámci návštěvy Prahy 15 a Petrovic navštívil stavbu domova pro seniory i novou modulární mateřskou školu

Spanilá jízda primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody po jednotlivých městských částech hlavního města pokračovala ve správním obvodu Prahy 15. Tentokrát byla zaměřena především na pomoc lidem vyššího věku. V MČ Praha-Petrovice si primátor prohlédl dokončovaný domov pro seniory a v MČ Praha 15 (Horní Měcholupy) zase stavbu denního stacionáře, na který bude navazovat mateřská škola. Debata se týkala i modulárních školek, či zlepšení protipovodňových opatření podél Botiče.
| Praha
Duševní zdraví dětí v Praze se nelepší. Rostou problémy spojené s nadměrným užíváním digitálních technologií

Duševní zdraví dětí v Praze se nelepší. Rostou problémy spojené s nadměrným užíváním digitálních technologií

Žáci nejsou spokojeni se životem, zažívají nízký wellbeing a naopak vysoký výskyt příznaků úzkosti a deprese. Tyto fenomény zmapoval nový výzkum duševního zdraví a rizikového chování žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol v Praze. Letos se poprvé výzkumníci zaměřili také na problematiku sebepoškozování. Praha vyhodnocuje podobné problémy na školách pravidelně, odborníci tak mají možnost sledovat u řady oblastí i dlouhodobé trendy a změny v čase.
| Praha
Praha v rámci dotačního programu opět podpoří sportování dětí i zkvalitňování sportovní infrastruktury v metropoli

Praha v rámci dotačního programu opět podpoří sportování dětí i zkvalitňování sportovní infrastruktury v metropoli

Hlavní město vyhlásilo dotační program zaměřený na podporu sportu a tělovýchovy. Ten si každoročně klade za cíl podporovat sportování zejména u dětí i mládeže a zajistit kvalitní a moderní sportovní infrastrukturu na území hlavního města. V roce 2025 bude na podporu sportu v Praze v tomto dotačním programu poskytnuto přes 464 milionů Kč, tedy o 9 milionů Kč více než v loňském roce.
| Praha
Čeští ochránci přírody ve spolupráci s hlavním městem představují kampaň Pasti na ptáky upozorňující na zbytečné úhyny ptáků

Čeští ochránci přírody ve spolupráci s hlavním městem představují kampaň Pasti na ptáky upozorňující na zbytečné úhyny ptáků

Česká koalice pro ochranu biodiverzity (CCBC) spolu s Českou společností ornitologickou (ČSO) se snaží upozorňovat širokou veřejnost na pasti, které lidé neúmyslně ptákům kladou. Ve spolupráci s hlavním městem proto nyní vznikla kampaň nazvaná Pasti na ptáky, která má za cíl pomoci zlepšit současnou situaci.
| Praha
Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech

Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech

Nové budovy v oblasti Nových Dvorů v Praze se budou vytápět pomocí geotermální energie z tunelů metra D. Geotermální energie se využije prostřednictvím průmyslových tepelných čerpadel pro vytápění i chlazení budov. Jedná se o další inovativní projekt, který přispěje k naplňování Klimatického plánu hl. m. Prahy. Záměr v pondělí schválila Rada hl. m. Prahy.
| Praha
Svoz bioodpadu od příštího roku čekají změny, Pražanům se prodlouží sezóna o měsíc a půl

Svoz bioodpadu od příštího roku čekají změny, Pražanům se prodlouží sezóna o měsíc a půl

Hlavní město mění podobu služeb svozu bioodpadu pro následující rok. Od roku 2025 nabídne Pražanům prodloužení svozové sezóny, a to nově již od března až do poloviny prosince. Na základě vyhodnocených dat o výtěžnosti bioodpadu v zimních měsících navíc město mění také celoroční svoz bioodpadu u rodinných domů a pro letošní rok jej ukončí v prvním prosincovém týdnu.
| Praha
Letečtí záchranáři mají v Praze po desítkách let novou moderní základnu

Letečtí záchranáři mají v Praze po desítkách let novou moderní základnu

Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři, kteří k pacientům vyrážejí z areálu Letiště Praha, získávají novou základnu. Vyhovující zázemí posádkám poskytne moderní modulární řešení, které splňuje zvýšené bezpečnostní nároky vzhledem k umístění ve střežené SRA zóně mezinárodního letiště.
| Praha