České dráhy··4 min

Cestující v Moravskoslezském kraji vozí nejmodernější vlaky v Česku. Jsou to bateriové jednotky RegioPanter

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Na koleje u nás vyjíždějí první bateriové vlaky! Prvním regionem v Česku, kde se lidé svezou těmito moderními soupravami, je právě Moravskoslezský kraj. Od neděle 15. prosince vyjedou čtyři RegioPantery osazené trakčními bateriemi na trase Veřovice – Ostrava, tedy na lince S8 přes Studénku a Štramberk. Dalších 15 souprav České dráhy nasadí v Moravskoslezském kraji do konce roku 2026.

„Modernizace a ekologizace dopravy je jednou z priorit Moravskoslezského kraje. Proto bylo jednou z důležitých podmínek desetileté smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu nasazení bateriových jednotek. Kromě toho, že šetří životní prostředí, také pomohou zajistit plynulejší jízdu. V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je tak mnohem komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé mohou užívat cestování takto moderními jednotkami,” uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica. Doplnil, že k dalším okolnostem, které kraj vedly k podpisu desetileté smlouvy s Českými drahami loni v prosinci, byly také výhledové plány elektrizací, konverze napájecí soupravy a například instalace ETCS, tedy jednotného evropského zabezpečovacího systému.

“Velmi si vážíme důvěry Moravskoslezského kraje, která byla v loňském roce stvrzena desetiletou smlouvou na provozní soubor Ostravsko. Obnova vozidlového parku na severu Moravy odstartovala už loni dodávkou nových elektrických jednotek RegioPanter. Teď přichází historická chvíle, kdy nasazujeme první čtyři vlaky doplněné o baterie. Na ně pak naváže dodávka dalších patnácti bateriových vlaků. Železnice jako nejekologičtější forma veřejné dopravy tak v České republice zažívá další přelomový moment,” řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Celkem národní dopravce do 24 nových souprav v Moravskoslezském kraji investuje téměř 4 miliardy korun. Nové vlaky v celkovém součtu nahradí téměř pět desítek starších vozidel.

Bateriový RegioPanter pro Moravskoslezský kraj

Výrobcem moderních bateriových RegioPanterů je Škoda Group, nejpozději do konce roku 2026 dodá do Moravskoslezského kraje dalších 15 jednotek. „Bateriový vlak, který dnes představujeme, je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Už ve 30. letech 20. století – v době, kdy o podobných technologiích většina teprve začínala přemýšlet – jsme vyrobili první akumulátorovou lokomotivu,“ řekl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. „Na tyto základy jsme navázali i v moderní době – od tramvají s bateriovými pohony přes trolejbusy až k tomuto vlaku. Je to další krok na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a důkaz, že český průmysl dokáže stát v čele inovací. Cestující se mohou těšit na pohodlnou jízdu moderním vozidlem. Nízkopodlažní nástup se širokými dveřmi, prostor pro ortopedické vozíky, kočárky i kola, prostorná toaleta a samozřejmostí je Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.“

Nejpozději v prosinci 2026 na koleje vyjede na koleje v Moravskoslezském kraji dalších 15 bateriových jednotek. “Tyto krásné moderní soupravy budou cestující vozit na linkách mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem na Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. Věřím, že tyto komfortní vlaky zvýší v našem regionu oblíbenost cestování po železnici,” uzavřel náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka a doplnil, že vlaky mají dojezd na baterii 80 kilometrů, maximální rychlost 160 km/h.

RegioPanter ř. 690

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

České dráhy nasazují do vlaků v Jihočeském kraji nové prodejní terminály pro pořízení jízdenek

V moderních regionálních vlacích Českých drah v Jihočeském kraji se cestující mohou setkat se samoobslužnými jízdenkovými automaty nové generace MOPAJ (mobilní prodejní automat jízdenek). Automaty umožnují rychlý a pohodlný nákup jízdních dokladů, ať už se jedná o jízdenky dle Tarifu ČD, Systému jednotného tarifu OneTicket nebo vybraných tarifů IDS.
| České dráhy
České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

České dráhy v uplynulém roce rekordně modernizovaly. Na nové vlaky se mohou cestující těšit i v roce 2025

Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos. Na koleje národní dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
| České dráhy
České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy mají ve své regionální vlakové flotile již všechny RegioPantery nejnovější generace! Dopravce od výrobce Škoda Group před Vánocemi převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně dovršeny kontrakty na dodání celkem 110 těchto dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby. K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji.
| České dráhy
Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Oslava příchodu nového roku znamená tradiční menší zájem o cestování. Provoz na železnici se proto utlumí už ve večerních hodinách. Sváteční klid na železnici se však během Nového roku rychle změní a odpoledne se již očekává ve vlacích rušno. České dráhy jsou připraveny posílit vlaky na nejvíce vytížených dálkových linkách a doporučují zákazníkům rezervaci míst. Předpokládanou obsazenost vlaků ukáže při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak semafor.
| České dráhy
České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

Také v letošním roce vypraví České dráhy zvláštní noční vlaky pro poutníky na Novoroční bohoslužbu na Svatém Hostýně. Zvláštností těchto vlaků je, že jedou pouze jedinkrát za celý rok.
| České dráhy
Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Nemáte ještě plány na poslední den letošního roku? Pojeďte si užít Silvestra na střechu české železnice – na Kubovu Huť. V úterý 31. prosince se můžete svézt s dobrou náladou na tuto nejvýše položenou železniční stanici u nás Silvestrovskými expresy. České dráhy poslední den letošního roku vypraví tři páry speciálních historických vlaků mezi Vimperkem a Kubovou Hutí. Z Kubovy Hutě se pak můžete vydat i na tradiční silvestrovský pochod na Boubín.
| České dráhy
Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

První lednový den nového roku bude v Protivíně na Písecku tradičně patřit jednomu z největších novoročních ohňostrojů v České republice. Návštěvníci se mohou těšit i na bohatý kulturní program. Nejlépe se na místo dostanou ti, kteří nechají auto doma a vyrazí vlakem. Z důvodu očekávaného zvýšeného zájmu cestujících České dráhy kromě pravidelných spojů z Českých Budějovic, Strakonic nebo Písku vypraví z jihočeské metropole do Protivína i posilový vlak.
| České dráhy
Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Také o letošních Vánocích budou jezdit vlaky Českých drah podle svátečních jízdních řádů. Dopravce žádá cestující, aby věnovali zvýšenou pozornost informacím o omezení provozu vlaků v tomto období.
| České dráhy
Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Byl 23. prosinec 2004 krátce po 10. hodině a na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Čekaly příjezd expresní jednotky Pendolino z depa na Spořilově. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících. Stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.
| České dráhy
Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Celkem čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v neděli 15. prosince, tedy od začátku platnosti nového jízdního řádu. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
| České dráhy