Česká pošta··4 min

Česká pošta stabilizovala své provozní financování na rok 2024

Česká pošta prochází v letošním roce transformací, jejímž cílem je dlouhodobá stabilizace jejího hospodaření, oddělení komerčních a veřejnoprávních služeb a posílení její role jako kontaktního místa mezi občanem a státem. Díky důslednému krizovému řízení se již loni podařilo podstatně snížit očekávanou ztrátu pošty pod 800 milionů korun a stabilizovat provozní financování pro rok 2024. O prostředky na financování transformačních aktivit bude Česká pošta žádat vládu na základě jasné specifikace jednotlivých aktivit. Ke stabilizaci provozního financování přispěly i potvrzené úvěrové rámce od předních českých bank.

Česká pošta se v minulosti dostala do nepříznivé finanční situace, která byla způsobena hlavně dlouhodobým neřešením finančních aspektů spojených s výkonem tzv. univerzální služby dle udělené poštovní licence a dlouhodobě zakonzervovanou pozicí podinvestované České pošty. Bez zahájení potřebné transformace proto hrozilo, že by již Česká pošta nebyla sto řešit svou finanční situaci vlastními silami. O její nutné transformaci nakonec rozhodla vláda loni v červnu a jednotlivé transformační aktivity byly na podzim také zahájeny. Významným mezníkem bude oddělení komerčních a veřejnoprávních služeb, plánované na 1. ledna 2025. Stabilizace provozního financování je základním předpokladem jak pro dlouhodobou udržitelnost České pošty, tak pro úspěšné fungování samostatné Balíkovny.

„I když jsme loni nasadili důsledné krizové řízení a předpokládáme snížení ztráty České pošty pod 800 milionů korun, což je v meziročním srovnání zásadní zlepšení, ke stabilizaci provozního financování na letošní rok přispěly hlavně potvrzené úvěrové rámce od předních českých bank. Rád bych tímto poděkoval všem bankám, které důvěřují stabilizačním krokům, které v České poště děláme“ uvedl Ondřej Škorpil, ředitel divize sdílených služeb České pošty.

Zatímco od ČSOB a UniCredit Bank má Česká pošta zajištěny úvěrové limity na provozní financování, Raiffeisenbank a ING Bank poskytly financování na období do úhrady nákladů za poskytování univerzální služby. Tuto náhradu platí České poště stát za veřejnoprávní služby poskytované dle udělené poštovní licence, ale její platba podléhá notifikaci Evropské komise, která trvá řadu měsíců. Po tu dobu musí Pošta hradit náklady veřejnoprávních služeb z vlastních zdrojů.

„Vyjednávání o nových úvěrových smlouvách s bankami trvalo několik měsíců a zahrnovalo pečlivé zkoumání naší finanční situace. Celkem se nám pro tuto chvíli podařilo navýšit úvěrový rámec na 4,75 miliardy korun, takže máme dostatečnou rezervu na překrytí výkyvů v provozním financování v letošním roce,“ dodal Milan Hladík, ředitel úseku finance České pošty.

„Dosavadní kroky, které Česká pošta na cestě ke zlepšení svého hospodaření dělá, nás přesvědčily k poskytnutí úvěrového rámce na další období. Financování jsme poskytli za předpokladu, že transformace bude v České poště úspěšně pokračovat, a to včetně finanční podpory konkrétních transformačních kroků ze strany státu. Situaci v České poště proto pečlivě monitorujeme,” upřesnil František Ježek, člen představenstva Raiffeisenbank.

Ke zlepšení svých výnosů připravuje Česká pošta rozšíření nabídky produktů a služeb na svých pobočkách, například prostřednictvím spolupráce s některými státními institucemi, a na nákladové straně pokračuje v optimalizaci svých provozních nákladů a modernizaci procesů. Státní podnik rovněž dále pokračuje v prodeji svého nepotřebného nemovitého majetku.

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Zadavatel
Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Další články od Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění
Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění

Nejkrásnějším aršíkem za rok 2023 je aršík z emise Shakespearovské hry. Společné první místo obsadila tato emise na mezinárodní soutěži Premio Internationale d´Arte Filatelica, Asiago. Udílení cen proběhlo 21. července 2024 v historických prostorách radnice v italském městě Asiago, kde toto ocenění převzali zástupci České pošty ze Známkové tvorby – Martin Holý a Jan Ištvánek.
Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci
Česká pošta

Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci

V úterý 9. července 2024 v 9:10 podala Česká pošta přihlášku do tendru na poštovní licenci na období 2025–2029.
Libuška je nejkrásnější
Česká pošta

Libuška je nejkrásnější

Do Ankety o nejkrásnější známku roku 2023 bylo zařazeno 52 známek a stejně jako vloni mohli účastníci své hlasy posílat prostřednictvím hlasovacích lístků z časopisu Filatelie nebo hlasovat přímo na webu znamkaroku.cz. O oblibě a pořadí loni emitovaných poštovních cenin rozhodlo celkem 4 404 hlasů.
Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova
Česká pošta

Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova

97 starostek, starostů a zástupců obcí přišlo debatovat na konferenci Česká pošta, partner venkova 2025+. Ta se konala ve středu 19. června v Praze a jejím cílem bylo představit samosprávám novou podobu projektu Pošta Partner a novinky ve službách Balíkovny.
Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla
Česká pošta

Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla

V pondělí 10. června byl novým ředitelem úseku generálního ředitele jmenován Vlastimil Halla. Ten má zkušenosti z oblasti práva a systémů veřejné správy, e-Governmentu a digitalizace. Jeho doménou je také komunální politika.
Zloději ponožek mají svůj aršík
Česká pošta

Zloději ponožek mají svůj aršík

Nový příležitostný samolepicí písmenový poštovní aršík, který Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 12. června, rozšiřuje edici Dětem. Na aršíku Lichožrouti jsou vyobrazeni tvorové známí ze stejnojmenného knižního bestselleru básníka a spisovatele Pavla Šruta a ilustrátorky a režisérky Galiny Miklínové. Ta je podepsána pod výtvarným návrhem nové poštovní ceniny a režírovala úspěšný celovečerní animovaný film vycházející z knižní předlohy. Neobyčejného tvora pojídajícího jen jednu ponožku z páru oba autoři poprvé představili ve společné sbírce básní pro děti Příšerky a příšeři. Lichožroutům se v Čechách dobře daří. Patří k novodobé klasice a získali nejen česká srdce, ale úspěšně vycházejí po celém světě.
E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze
Česká pošta

E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze

Dnes v dopoledních hodinách se uskutečnila elektronická aukce budovy České pošty na Horním náměstí v Olomouci. Minimální cena nemovitosti byla stanovena znaleckým posudkem na 130 milionů korun. Podmínkou účasti na aukci bylo složení kauce do 3. června. Do e-aukce se přihlásilo několik zájemců, přičemž vítěz e-aukce nabídnul 130,5 milionu korun.
Aršík s detailem meandru řeky Moravy
Česká pošta

Aršík s detailem meandru řeky Moravy

Litovelské Pomoraví je název nového příležitostného poštovního aršíku, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 12. června. Výtvarný návrh poštovní ceniny se dvěma známkami v hodnotě 42 a 48 korun připravil Josef Dudek a rytinou ho doplnil Miloš Ondráček.
Voličské průkazy
Česká pošta

Voličské průkazy

Česká pošta aktuálně eviduje pět stížností na nedoručení volebních lístků a dvě na nedodání voličských průkazů. Pokud adresát řádně a včas podal na obecním úřadě žádost o voličský průkaz a stále jej nedostal, měl by se obrátit na nejbližší pobočku. Pokud by dopis z úřadu podán doporučeně, pomůže pracovníkům na pobočce podací číslo této zásilky. Pokud byl podán jako obyčejný dopis, bude pro Českou poštu důležitá informace, kdy a kde byl dopis podán. Česká pošta udělá maximum pro doručení všech zásilek. Je zodpovědná za přepravu, nikoli za obsah. Proto nemůže vědět, zda daný dopis obsahuje právě voličský průkaz.
Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou
Česká pošta

Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou

Liga proti rakovině Praha pořádala 15. května 2024 již 28. ročník celonárodní sbírky ČESKÝ DEN PROTI RAKOVINĚ. Téměř 15 tisíc dobrovolníků ve žlutých tričkách nabízelo kytky s růžovou stuhou společně s letáčkem o prevenci. Česká pošta byla již tradičně generálním partnerem této sbírky. Letošní téma se týkalo prevence rakoviny prsu a využívání screeningových programů.