Česká pošta··7 min

Česká pošta se rozdělí na dva subjekty. Ministerstvo vnitra spolu s Českou poštou představilo plán transformace státního podniku

Plán transformace České pošty schválila ve středu 28. června 2023 vláda. Jádrem transformačního plánu je vyčlenění komerčních služeb, tedy logistiky a balíkových služeb, ze státního podniku do státní akciové společnosti a pověření takto očištěné České pošty novými úkoly v oblasti digitalizace a snižování nákladů na státní správu.

Plán dnes představili ministr vnitra Vít Rakušan a Miroslav Štěpán, který je pověřený vedením státního podniku.„Osobně jsem rád, že Česká pošta a spolupracující odborníci z ministerstev vnitra, financí a obchodu a průmyslu dokončili plán transformace včas, a velmi si cením přístupu ostatních ministrů, kteří jej včera podpořili a budou se na jeho realizaci podílet,“ řekl Vít Rakušan. Za nejdůležitější závěry z jednání vlády o plánu transformace České pošty Vít Rakušan považuje všeobecný souhlas s hlavními cíli transformace, ochotu Českou poštu finančně podpořit a jasné stanovení úkolů pro jednotlivá ministerstva, které z transformačního projektu vyplývají. „Cíle transformace České pošty reagují na nové výzvy, které přináší technologický a společenský vývoj a které musí vláda a stát řešit,“ řekl Vít Rakušan.

Transformovaná Česká pošta do budoucna zajistí komunikaci se státem každému, kdo nebude schopen nebo ochoten přejít na komunikaci digitální. Česká pošta tak zajistí, aby lidé měli přístup i k fyzickým službám státu a bude kontaktem pro občany všude tam, kde jiné úřady budou své služby poskytovat převážně v digitální podobě.

Za nové výzvy Vít Rakušan označil nutnou digitalizaci státní správy, potřebu zjednodušení státní agendy a nutnost snižovat provozní náklady státu. Negativní dopady na společnost spojené s těmito výzvami může pomoci řešit transformovaná Česká pošta. „I když se digitalizace prosazuje ve všech oblastech, měla by existovat i alternativa, všude přítomné místo, kde se občan bude moci obrátit na zástupce státu. Tím místem může být státní infrastruktura v podobně pobočkové sítě České pošty a jejích zaměstnanců,“ řekl Vít Rakušan.

Vyčlenění komerčních služeb

Hlavní zásady a opatření transformačního plánu České pošty představil Miroslav Štěpán. Za hlavní opatření označil vyčlenění komerčních služeb, tedy logistiky a balíkových služeb, do nové státní akciové společnosti a pověření takto zeštíhlené České pošty novými úkoly ze strany státu. Podle tohoto zadání se transformovaná Česká pošta stane nástrojem státu, který v každém regionu:

  • zprostředkuje digitální komunikaci se státem pro ty občany, kteří nebudou schopni nebo ochotni na digitální komunikaci přejít, a tím odstraní jejich sociální a lidskoprávní znevýhodnění,
  • zůstane kontaktem státu ve všech regionech, ve kterých budou státní úřady v důsledku digitalizace a snižování nákladů omezovat svoje služby,
  • převezme od státních úřadů agendu, kterou bude schopna zajistit pro stát s nižšími náklady nebo s větším komfortem pro občany.

„Nové veřejné služby, které bude Česká pošta poskytovat, zároveň přinesou nové příjmy, díky kterým se sníží potřeba státního financování České pošty,“ řekl Miroslav Štěpán a jako příklad uvedl převzetí vyřizování žádostí o některé dávky od Úřadu práce.

Další navýšení příjmů České pošty přinese podle transformačního plánu otevření její rozsáhlé infrastruktury pro všechny komerční subjekty, které budou na komerční bázi poskytovat služby občanům. Může jít například o služby bankovní, pojišťovací nebo logistické. Tento rozvoj služeb zároveň zvýší kvalitu života občanů zejména na malých obcích.

Obrat v hospodaření České pošty přinesou podle transformačního plánu jak navýšené příjmy, tak úspory v nákladech. Miroslav Štěpán vyčíslil, že podle plánu by měly navýšené příjmy a úspory vylepšit provozní hospodaření České pošty v letech 2024 až 2026 o 12,4 miliardy korun, a to oproti výsledkům provozního hospodaření v případě varianty, že Česká pošta by žádnou transformací neprošla a těžila jen z úspor, z uzavírání poboček a z prodeje majetku. Podíl příjmů na této částce činí podle plánu 75 %, podíl úspor 25 %. Úspory budou generovány především racionalizací chodu hlavní správy, centralizací logistických služeb a dalšími optimalizačními opatřeními v provozu.

Kladná čísla

Pokud se podaří projektované příjmy a úspory realizovat v plné výši, překlopí se provozní hospodaření České pošty do kladných čísel již v roce 2026. Miroslav Štěpán ale upozornil na rozdíl mezi provozním hospodářským výsledkem a celkovým hospodářským výsledkem, který bude ještě negativně ovlivňován splátkami dluhů a odpisy.

Kapitálová vyčerpanost je hlavním důvodem, proč Česká pošta potřebuje v období let 2024 až 2025 finanční injekci, aby eliminovala potencionální hrozbu insolvence a mohla úspěšně projít transformačním procesem. Miroslav Štěpán uvedl, že za roky 2018 až 2023 očekává kumulovanou ztrátu České pošty na úrovni 5,7 mld. korun, která se skládá z negativního výsledku hospodaření v letech 2018 až 2022 ve výši 4,2 mld. korun a očekávané ztráty v letošním roce ve výši 1,5 mld. korun. Ztráty Česká pošta sanuje snižováním vlastního kapitálu a k zajištění běžného provozu má nasmlouvány úvěry od několika bank. Transformační plán předpokládá, že 4,5 mld. korun bude investovat stát a až 2 miliardy získá Česká pošta z bankovních úvěrů. „Příspěvek státu by měl být poskytnut ve formě navýšení kmenového jmění České pošty o dvě miliardy korun, jako transformační příspěvek ve výši 1,5 miliardy korun a jako vklad do nové logistické státní akciové společnosti ve výši 1 miliardy korun,“upřesnil Miroslav Štěpán.

Vyčlenění logistiky a balíkových služeb do samostatné státní akciové společnosti zjednoduší oběma subjektům (přetrvávajícímu státnímu podniku a nové akciové společnosti) přístup k finančním zdrojům. Státní nebo dotační investice do státního podniku nebudou vnímány jako nedovolená podpora komerční logistiky a nová logistická akciová společnost může získávat finanční zdroje z úpisů akcií, obligací nebo dotací. Jako státní akciová společnost bude zároveň připravena na případný vstup strategického partnera.

Miroslav Štěpán také vyčíslil aktuální pozitivní trend v hospodaření České pošty, díky kterému se projektovaná ztráta České pošty oproti předpokladům z letošního února snížila z 3,5 mld. korun na 1,5 miliardy korun. Na snížení o 2 mld. korun se z poloviny podílel vyšší výnos z doporučených dopisů a z poloviny úsporná opatření.

Prezentace České pošty - Plán transformace (pdf, 1MB)

Ondřej Krátoška

odbor komunikace

Ministerstvo vnitra

[email protected]

Matyáš Vitík

tiskový mluvčí

Česká pošta

[email protected]

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Zadavatel
Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Další články od Česká pošta

Aktuální stav: doručování důchodů a uzavřené provozovny České pošty kvůli povodním
Česká pošta

Aktuální stav: doručování důchodů a uzavřené provozovny České pošty kvůli povodním

Česká pošta informuje o současném stavu svého provozu. Seznam uzavřených nebo již otevřených provozoven bude aktualizován podle momentální situace v daných lokalitách.
Povodněmi byl zasažen i provoz České pošty
Česká pošta

Povodněmi byl zasažen i provoz České pošty

Česká pošta má většinu svých provozoven, které přímo obsluhují klienty, v sobotu a v neděli běžně uzavřenu. Stejně tomu bylo během uplynulého víkendu. Podle dosavadních zjištění byly zasaženy zejména pobočky, dodejny a depa, která se nachází v lokalitách s vyhlášeným stavem nebezpečí. Zda jsou funkční i další části České pošty, bude jasné po jejich pondělní revizi, která proběhne před otevřením pro veřejnost nebo před začátkem standardní pracovní směny.
Titanic Facing slip na poštovních ceninách
Česká pošta

Titanic Facing slip na poštovních ceninách

Již zítra si budou moci zájemci na podzimním veletrhu Sběratel, který se ve dnech 6. – 7. září koná již tradičně na výstavišti PVA Expo v pražských Letňanech, zakoupit dvě poštovní ceniny s motivem adresního štítku z lodní pošty Titanicu. Díky českému sběrateli a odborníkovi na investiční filatelii Davidovi Kopřivovi se tento vzácný artefakt dostal do Evropy a veřejnost jej tak bude moci na veletrhu spatřit vůbec poprvé.
Zrcadlová kaple má svůj aršík
Česká pošta

Zrcadlová kaple má svůj aršík

Jan Kavan je autorem výtvarného návrhu nového příležitostného poštovního aršíku Kaple Zvěstování Panně Marii v Klementinu – Zrcadlová kaple, který Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 4. září. Námět aršíku a známek představuje detail současného vzhledu koncertní síně v Klementinu nazvané Zrcadlová kaple.
Aršík ke stovce Josefa Škvoreckého
Česká pošta

Aršík ke stovce Josefa Škvoreckého

České stopy ve světě: Josef Škvorecký je nový příležitostný písmenový poštovní aršík, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 4. září. Námětem známky aršíku, jejíž nominále je zastoupeno písmenem „Z“, je Škvoreckého portrét ze začátku 90. let, kdy mohl opět navštěvovat Československo. Výtvarný návrh aršíku podepsali Libuše Knotková a Kamil Knotek. Od narození Josefa Škvoreckého uplyne 100 let.
Manažerem komunikace České pošty se stal Matyáš Vitík
Česká pošta

Manažerem komunikace České pošty se stal Matyáš Vitík

Matyáš Vitík (40) byl jmenován manažerem úseku komunikace České pošty. Zodpovědný bude za interní komunikaci, tiskové oddělení firmy a za její marketing. Nadále zůstává tiskovým mluvčím České pošty.
Volební leták není reklamou
Česká pošta

Volební leták není reklamou

Česká pošta před blížícími se volbami do Senátu a zastupitelstev krajů, které se uskuteční 20. a 21. 9. 2024, začala na základě uzavřených smluv či objednávek roznášet volební materiály politických uskupení, stran a hnutí do domovních schránek.
Česká pošta získala jistotu na dalších pět let
Česká pošta

Česká pošta získala jistotu na dalších pět let

Český telekomunikační úřad udělil České poště licenci na pět let do roku 2029. Česká pošta jako národní poštovní operátor bude i nadále poskytovat své služby občanům po celém území České republiky.
Česká pošta znovu otevřela 17 pošt Partner
Česká pošta

Česká pošta znovu otevřela 17 pošt Partner

Soukromá firma, která provozovala 17 pošt Partner, zpronevěřila peníze svěřené Českou poštou, a to v řádu jednotek milionů korun.
Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny
Česká pošta

Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny

Transformace České pošty počítá s oddělením Balíkovny do samostatné firmy a s následným prodejem majority této nové společnosti.