Shoptet··4 min

Češi navzdory krizi více cestují a užívají si volného času. Při nákupech upřednostňuji malé a střední e-shopy

Češi navzdory krizi více cestují a užívají si volného času. Při nákupech upřednostňuji malé a střední e-shopy

Největší poskytovatel e-shopové platformy v České republice Shoptet hlásí vzrůstající trend oblíbenosti nákupů v malých a středně velkých českých e-shopech. Za druhý kvartál letošního roku dosáhl souhrnný obrat e-shopů na platformě Shoptet v České republice výše 14 mld. korun. E-shopy na platformě Shoptet tak přesáhly čtvrtinový podíl na celkovém obratu e-commerce u nás. V současnosti tak je přes malé a střední e-shopy utracena každá čtvrtá koruna v internetových obchodech. Obrat je navíc o 8 % vyšší než v prvním kvartále letošního roku a oproti druhému kvartálu loňského roku se zvýšil o 19 %. Největší nárůst hlásí e-shopy zaměřené na cestování, a to o 45 %. Naopak více než třetinový propad zaznamenaly sběratelské předměty. Propad o 17 % hlásí také segment erotických pomůcek, který právě v prvním kvartále letošního roku dominoval v nárůstu obratu.

Jak z meziročního, tak z kvartálního srovnání prodejů přes platformu Shoptet vychází, že právě e-shopy využívající tuto platformu v Česku nadále rostou, a to i navzdory krizi. Jak již společnost předvídala loni, nárůst zaznamenávají právě malé a středně velké podniky. Lidé jsou opatrnější a vybíravější. Hledají alternativy k vybraným značkám a druhům zboží. Zejména pak srovnávají ceny. „Nejrychleji rostou menší e-shopy se specifickým sortimentem zboží a často úzce profilovanou komunitou zákazníků. V dnešní době, kdy jsou lidé znepokojeni růstem cen, jim e-shopy nabízejí možnost jak snadno a rychle najít tu nejvýhodnější nabídku,” vysvětluje současnou situaci ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Velké firmy doplácejí jak na drakonický marketing a časté změny cen, tak na jednotlivé krize, s kterými se musely za poslední roky potýkat. Nejprve v době covidových opatření velmi často docházelo k narušení či úplnému přerušení dodavatelských řetězců a poté se velké podniky začaly potýkat s enormní inflací, a s tím souvisejícím skokovým zvyšováním cen. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou už ze své podstaty nuceni umět se rychleji adaptovat, a díky tomu jsou na tom dnes lépe,” dodává Huba.

Populární jsou cestování a wellbeing

Přestože segment e-commerce jako celek prochází v porovnání s loňským rokem poklesem, očekává se, že už koncem následujícího kvartálu by se trh e-commerce mohl vrátit k přirozenému růstu. Situace na trhu napříč produkty je však nevyvážená. Jak už bylo řečeno, pozitivních výsledků dosahují zejména malé a středně velké podniky. Nejvyšší navýšení obratu ve druhém kvartále hlásí e-shopy zaměřené na cestování. Naopak k propadu v obratu došlo u sběratelských předmětů, erotických pomůcek, ale i počítačů a her. V meziročním srovnání zaznamenal největší propad prodej tabáku a to téměř o čtvrtinu. Naopak největší nárůst v porovnání s loňským rokem vykazuje oblast gastronomie, kde stoupl obrat o 65 %. „V porovnání s loňským rokem vidíme růst v oblasti volnočasových aktivit. Ty začínají být oblíbené i s nástupem témat wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života. Zároveň je ale z dat patrné, že lidé mají navzdory krizi a zdražování stále potřebu se odreagovat a investují do své duševní pohody,“ komentuje Samuel Huba.

Zdroj: www.shoptet.cz

Zadavatel
Shoptet

Shoptet

Shoptet se na českém a slovenském trhu specializuje na pronájem e-shopových řešení, která jsou oblíbená zejména pro jednoduché a intuitivní ovládání. V současné chvíli Shoptet pomáhá podnikat již 34058 aktivním e-shopům, což je třetina všech internetových obchodů působících na českém a slovenském trhu. Také nabízí pokladní systém, který umožňuje správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Samozřejmostí je vše potřebné pro GDPR.

Další články od Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem

Praha - Češi stále častěji investují do diet a doplňků stravy jako jsou vitaminy či proteiny. Tento segment roste stabilně již několik let dvouciferným tempem, jak vyplývá ze statistik české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost eviduje v online prodejích nárůst za letošní první kvartál v meziročním srovnání o celých 29 %.
Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
Shoptet

Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky

Praha – Malým a středně velkým podnikatelům v e-commerce se v loňském roce navzdory inflaci i turbulentním podmínkám v odvětví dařilo. To se pozitivně projevilo na hospodářských výsledcích české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost dosáhla v loňském roce tržeb ve výši 580 milionů korun. V meziročním srovnání tak vzrostly o 40 %.
Češi se předzásobují medvídky HHC
Shoptet

Češi se předzásobují medvídky HHC

Prodeje sladkostí s látkou HHC raketově rostou. Ještě před úplným zákazem tohoto zboží se Češi snaží předzásobit. Mnozí obchodníci jsou tak vyprodaní. Podle údajů společnosti Shoptet prodeje v tomto segmentu vzrostly za poslední týden o více než stovky procent.
Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
Shoptet

Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků

První sklad měl ve skříni, dnes je Vojtěch Sláma s firmou YOO.cz mezi předními hráči na trhu s erotickými pomůckami. E-shop YOO.cz, zaměřený na ženy a odvážné muže, si během krátké doby od svého spuštění v roce 2020 získal srdce tisíců zákazníků a nyní stabilně roste. S obratem přesahujícím 32 milionů korun a meziročním nárůstem tržeb o 34 % se YOO.cz stává lídrem na českém trhu s erotickými pomůckami.
AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
Shoptet

AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.
E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
Shoptet

E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou

Přestože se český e-commerce trh potýkal s dvouletým poklesem, Shoptet, (největší provozovatel internetových obchodů s 37 000 českých, slovenských a maďarských zákazníků), hlásí za uplynulý rok pozitivní výsledky. V roce 2023 e-shopy dosáhly celkového obratu 66 miliard korun, což je o 16 % více, než tomu bylo v roce 2022, a jejich podíl na trhu v Česku stouplna 31 %.
Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
Shoptet

Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu

V roce 2017 se kamarádky Klára Nestěrová a Veronika Milá rozhodly založit společnost Líčírna s vizí přivést na český trh ty nejlepší světové značky kvalitní dekorativní kosmetiky. V současné době firma zaměstnává přibližně dvacet lidí a její tržby každým rokem vzrůstají o 20 %. Vedle expanze na mezinárodní trhy v letošním létě dosáhla Líčírna dalšího významného milníku – otevření vlastního exkluzivního kosmetického salonu.
Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Shoptet

Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst

Black Friday se stává opravdovým svátkem pro milovníky slev a výhodných nákupů. Letošní rok nebyl výjimkou. Oproti loňskému roku zaznamenaly malé a středně velké obchody nárůst prodeje o 10 %, což svědčí o stále rostoucí popularitě nakupování z pohodlí domova. Obrat všech českých e-shopů, provozovaných na platformě Shoptet, dosáhl během jediného dne přibližně 300 milionů korun. Největší zájem měli Češi o volnočasové aktivity a kosmetiku.
Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
Shoptet

Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday

E-shopy se připravují na největší nákupní akce roku – Black Friday a Vánoce. Zákazníci se mohou těšit na rychlé, pohodlné a většinou cenově výhodnější nakupování. Online nákupy znamenají nejen pohodlí domova, ale také příležitost porovnat ceny a vybírat z mnohem širší nabídky zboží, než jakou nabízí kamenné obchody. I přesto je dobré při nakupování na internetu dodržovat několik základních pravidel.
Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
Shoptet

Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie

Martin a Markéta Kuderovi se v době pandemie dočasně přestěhovali z Prahy na Moravu. Zde začal Martin s výrobou svého vlastního kimchi. V roce 2021 pak manželé, inspirováni svou společnou láskou k dobrému a zdravému jídlu, založili společně se svými společníky firmu s názvem Živina. Dnes zaměstnávají 30 lidí a jejich firma působí ve třech městech – Přerově, Brně a Praze. Loni generovali obrat 10 milionů korun, současně plánují v příštím roce expanzi do zahraničí.