Česká pošta··3 min

Cenina ke století pravidelných rozhlasových relací

V úterý 9. května Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou poštovní známku 100 let od zahájení rozhlasového vysílání, jejíž nominální hodnota je 30 korun českých. Týden před datem výročí tak připomene dobu, kdy se tehdejší Československá republika stala první zemí na evropském kontinentu, jež začala využívat tento sdělovací prostředek. Výtvarná podoba nové ceniny je dílem Pavla Sivka a Václav Fajt připravil rytinu obálky prvního dne vydání.

Ačkoli první pokusy o rozhlasové vysílání na území Československa začaly už po první světové válce, pravidelné rozhlasové vysílání bylo zahájeno 18. května 1923 ve 20.15. Součástí hodinového vysílání, které se uskutečnilo v pražských Kbelích ze stanu zapůjčeného od skautů, bylo krátké ohlášení a koncert. Průkopníky pravidelného vysílání byli novinář Miloš Čtrnáctý, člen Spolku českých žurnalistů, Eduard Svoboda, podnikatel v oblasti radiotelefonie a Ladislav Šourek, ředitel firmy na výrobu rozhlasových přijímačů Radioslavia. Tato trojice stála za vznikem společnosti Radiojournal, jejímž hlavním zdrojem příjmů byly koncesionářské poplatky z vlastnictví rozhlasových přijímačů. Licenci na provozování vysílání získal Radiojournal od Ministerstva pošt a telegrafů.

České slovo „rozhlas“ vzniklo v roce 1924 na základě soutěže na pojmenování nového sdělovacího prostředku, kterou vypsal Radiojournal. Poprvé ho použil redaktor Richard Durdil ve svém článku z 21. května 1924, v němž rozebral anglický výraz „broadcasting“.

„Námětem nové ceniny jsou sluchátka a mikrofony z různých dob, jež naznačují jejich vývoj během historie rozhlasu. Ztvárnění motivu je úmyslně zjednodušené, aby mikrofon symbolicky zastupoval dobu vysílání, nikoli používanou techniku. Motivem obálky prvního dne vydání (FDC) je starý rozhlasový autobus,“ říká vedoucí oddělení známkové tvorby Martin Holý.

„Těší mě, že ke 100. výročí od zahájení pravidelného rozhlasového vysílání vznikla unikátní poštovní známka, kterou graficky ztvárnil Pavel Sivko. Děkujeme České poště za tak originální dárek ke 100. narozeninám Českého rozhlasu. Věříme, že naši příznivci i sběratelé tuto jubilejní známku ocení,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známku ofsetem v nákladu 400 000 kusů a FDC ocelotiskem z ploché desky nákladem 2 400 kusů. Zájemci si mohou novou ceninu zakoupit na přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.

PODCAST:

9. 5. 2023 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 298kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Zadavatel
Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Další články od Česká pošta

Aktuální stav: doručování důchodů a uzavřené provozovny České pošty kvůli povodním
Česká pošta

Aktuální stav: doručování důchodů a uzavřené provozovny České pošty kvůli povodním

Česká pošta informuje o současném stavu svého provozu. Seznam uzavřených nebo již otevřených provozoven bude aktualizován podle momentální situace v daných lokalitách.
Povodněmi byl zasažen i provoz České pošty
Česká pošta

Povodněmi byl zasažen i provoz České pošty

Česká pošta má většinu svých provozoven, které přímo obsluhují klienty, v sobotu a v neděli běžně uzavřenu. Stejně tomu bylo během uplynulého víkendu. Podle dosavadních zjištění byly zasaženy zejména pobočky, dodejny a depa, která se nachází v lokalitách s vyhlášeným stavem nebezpečí. Zda jsou funkční i další části České pošty, bude jasné po jejich pondělní revizi, která proběhne před otevřením pro veřejnost nebo před začátkem standardní pracovní směny.
Titanic Facing slip na poštovních ceninách
Česká pošta

Titanic Facing slip na poštovních ceninách

Již zítra si budou moci zájemci na podzimním veletrhu Sběratel, který se ve dnech 6. – 7. září koná již tradičně na výstavišti PVA Expo v pražských Letňanech, zakoupit dvě poštovní ceniny s motivem adresního štítku z lodní pošty Titanicu. Díky českému sběrateli a odborníkovi na investiční filatelii Davidovi Kopřivovi se tento vzácný artefakt dostal do Evropy a veřejnost jej tak bude moci na veletrhu spatřit vůbec poprvé.
Zrcadlová kaple má svůj aršík
Česká pošta

Zrcadlová kaple má svůj aršík

Jan Kavan je autorem výtvarného návrhu nového příležitostného poštovního aršíku Kaple Zvěstování Panně Marii v Klementinu – Zrcadlová kaple, který Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 4. září. Námět aršíku a známek představuje detail současného vzhledu koncertní síně v Klementinu nazvané Zrcadlová kaple.
Aršík ke stovce Josefa Škvoreckého
Česká pošta

Aršík ke stovce Josefa Škvoreckého

České stopy ve světě: Josef Škvorecký je nový příležitostný písmenový poštovní aršík, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 4. září. Námětem známky aršíku, jejíž nominále je zastoupeno písmenem „Z“, je Škvoreckého portrét ze začátku 90. let, kdy mohl opět navštěvovat Československo. Výtvarný návrh aršíku podepsali Libuše Knotková a Kamil Knotek. Od narození Josefa Škvoreckého uplyne 100 let.
Manažerem komunikace České pošty se stal Matyáš Vitík
Česká pošta

Manažerem komunikace České pošty se stal Matyáš Vitík

Matyáš Vitík (40) byl jmenován manažerem úseku komunikace České pošty. Zodpovědný bude za interní komunikaci, tiskové oddělení firmy a za její marketing. Nadále zůstává tiskovým mluvčím České pošty.
Volební leták není reklamou
Česká pošta

Volební leták není reklamou

Česká pošta před blížícími se volbami do Senátu a zastupitelstev krajů, které se uskuteční 20. a 21. 9. 2024, začala na základě uzavřených smluv či objednávek roznášet volební materiály politických uskupení, stran a hnutí do domovních schránek.
Česká pošta získala jistotu na dalších pět let
Česká pošta

Česká pošta získala jistotu na dalších pět let

Český telekomunikační úřad udělil České poště licenci na pět let do roku 2029. Česká pošta jako národní poštovní operátor bude i nadále poskytovat své služby občanům po celém území České republiky.
Česká pošta znovu otevřela 17 pošt Partner
Česká pošta

Česká pošta znovu otevřela 17 pošt Partner

Soukromá firma, která provozovala 17 pošt Partner, zpronevěřila peníze svěřené Českou poštou, a to v řádu jednotek milionů korun.
Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny
Česká pošta

Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny

Transformace České pošty počítá s oddělením Balíkovny do samostatné firmy a s následným prodejem majority této nové společnosti.