Česká pošta··3 min

Cenina ke století pravidelných rozhlasových relací

Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Tisková zpráva

V úterý 9. května Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou poštovní známku 100 let od zahájení rozhlasového vysílání, jejíž nominální hodnota je 30 korun českých. Týden před datem výročí tak připomene dobu, kdy se tehdejší Československá republika stala první zemí na evropském kontinentu, jež začala využívat tento sdělovací prostředek. Výtvarná podoba nové ceniny je dílem Pavla Sivka a Václav Fajt připravil rytinu obálky prvního dne vydání.

Ačkoli první pokusy o rozhlasové vysílání na území Československa začaly už po první světové válce, pravidelné rozhlasové vysílání bylo zahájeno 18. května 1923 ve 20.15. Součástí hodinového vysílání, které se uskutečnilo v pražských Kbelích ze stanu zapůjčeného od skautů, bylo krátké ohlášení a koncert. Průkopníky pravidelného vysílání byli novinář Miloš Čtrnáctý, člen Spolku českých žurnalistů, Eduard Svoboda, podnikatel v oblasti radiotelefonie a Ladislav Šourek, ředitel firmy na výrobu rozhlasových přijímačů Radioslavia. Tato trojice stála za vznikem společnosti Radiojournal, jejímž hlavním zdrojem příjmů byly koncesionářské poplatky z vlastnictví rozhlasových přijímačů. Licenci na provozování vysílání získal Radiojournal od Ministerstva pošt a telegrafů.

České slovo „rozhlas“ vzniklo v roce 1924 na základě soutěže na pojmenování nového sdělovacího prostředku, kterou vypsal Radiojournal. Poprvé ho použil redaktor Richard Durdil ve svém článku z 21. května 1924, v němž rozebral anglický výraz „broadcasting“.

„Námětem nové ceniny jsou sluchátka a mikrofony z různých dob, jež naznačují jejich vývoj během historie rozhlasu. Ztvárnění motivu je úmyslně zjednodušené, aby mikrofon symbolicky zastupoval dobu vysílání, nikoli používanou techniku. Motivem obálky prvního dne vydání (FDC) je starý rozhlasový autobus,“ říká vedoucí oddělení známkové tvorby Martin Holý.

„Těší mě, že ke 100. výročí od zahájení pravidelného rozhlasového vysílání vznikla unikátní poštovní známka, kterou graficky ztvárnil Pavel Sivko. Děkujeme České poště za tak originální dárek ke 100. narozeninám Českého rozhlasu. Věříme, že naši příznivci i sběratelé tuto jubilejní známku ocení,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známku ofsetem v nákladu 400 000 kusů a FDC ocelotiskem z ploché desky nákladem 2 400 kusů. Zájemci si mohou novou ceninu zakoupit na přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.

PODCAST:

9. 5. 2023 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 298kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Další články

Další články od Česká pošta

Čas na vrácení kolků se krátí

Čas na vrácení kolků se krátí

Do konce letošního roku mohou majitelé kolkových známek tyto ceniny buď použít na zaplacení příslušných poplatků, nebo je nepoškozené vrátit na pobočkách České pošty, které je zpětně odkupují. Platnost kolků končí 31. 12. 2024, poté je nebude možné použít ani zpětně prodat.
| Česká pošta
Otevírací doba poboček 17. listopadu 2024

Otevírací doba poboček 17. listopadu 2024

Česká pošta dává k dispozici seznam svých poboček, které budou otevřeny o státním svátku 17. 11. 2024:
| Česká pošta
Industriální komplex v sešitku

Industriální komplex v sešitku

Rozsáhlý průmyslový areál Vítkovických železáren je motivem nové příležitostné písmenové poštovní „B“ známky v sešitku emise Technické památky: Dolní Vítkovice, kterou Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 13. listopadu. Výtvarný návrh připravil Milan Bauer a rytinu obálky prvního dne vydání Václav Fajt. Známka byla dnes představena generálním ředitelem České pošty Miroslavem Štěpánem přímo v areálu Dolních Vítkovic.
| Česká pošta
Známka s renesancí i gotikou

Známka s renesancí i gotikou

Stará radnice v Brně je námětem nové příležitostné písmenové poštovní známky emise Historické radnice a náměstí: Brno, kterou Česká pošta uvede do prodeje ve středu 13. listopadu. Pod výtvarný návrh se podepsal Jan Kavan.
| Česká pošta
Výdejní místa DPD nově na pobočkách České pošty – dosavadní konkurenti spojují své síly

Výdejní místa DPD nově na pobočkách České pošty – dosavadní konkurenti spojují své síly

Česká pošta a DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost začaly spolupracovat na vydávání zásilek. Od 11. listopadu si mohou zákazníci DPD, typicky objednávající na e-shopech, nechat svůj balík poslat nově i na pobočky České pošty. Ty tedy budou nově sloužit i jako výdejní místa DPD Pickup. K 11. listopadu je tato možnost zavedena na 56 poštách, do konce roku pak na více než 850 pobočkách. Testování spolupráce potrvá zhruba do poloviny příštího roku, v případě úspěšné spolupráce se rozšíří do celé sítě České pošty, tedy na 2900 poboček. Česká pošta tímto krokem pokračuje v rozšiřování své otevřené infrastruktury. Po vyřizování digitálních agend Úřadu práce nyní začíná pilotní projekt s logistickou společností DPD.
| Česká pošta
Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Pobočky Czech POINT budou součástí Týdne pro Digitální Česko

Do Týdne pro Digitální Česko, který začne již 18. listopadu, se zapojí pobočky Czech POINT na České poště a na vybraných obecních a městských úřadech. Pomohou například lidem, kteří si potřebují založit Identitu občana nebo datovou schránku. K návštěvě místa Czech POINT na České poště je možné využít službu Objednávka na pobočku, kdy je možné se objednat na konkrétní čas a pobočku, čímž jdete rovnou na řadu. Pobočky Czech POINT na vybraných městských a obecních úřadech budou sloužit i jako poradenská místa pro ty, kteří si nejsou něčím jisti, nebo potřebují nějakou jinou formu podpory. Do Týdne pro Digitální Česko se zapojí všech 759 pošt, které nabízejí služby Czech POINT, a 35 obecních a městských úřadů, které také tyto služby poskytují.
| Česká pošta
Změny v produktovém portfoliu České pošty k 1. 1. 2025

Změny v produktovém portfoliu České pošty k 1. 1. 2025

Rádi bychom Vás informovali o produktových změnách, ke kterým dojde od 1. 1. 2025.
| Česká pošta
Soutisk známek s vysočinskou památkou

Soutisk známek s vysočinskou památkou

Kostel svaté Markéty a zámek Jaroměřice nad Rokytnou jsou náměty dvou známek v soutisku z emise Krásy naší vlasti: zámek Jaroměřice nad Rokytnou, které Česká pošta uvede do prodeje ve středu 30. října. Autorem výtvarného návrhu známek, které jsou vydávány na tiskovém kompletu 4 + 4 známky, je Pavel Sivko.
| Česká pošta
Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Balíkovna a REMA Systém spouští projekt Rebalík, snadnou cestu k likvidaci elektrospotřebičů ekologicky a zdarma

Rebalík je nový projekt Balíkovny a společnosti REMA Systém. Rebalík je služba pro veřejnost, určená k odesílání vysloužilých spotřebičů zdarma k recyklaci. Veřejnost může službu využít na téměř 7 000 pobočkách Balíkovny, zahrnujících depa, obchody, trafiky či pošty po celé České republice.
| Česká pošta
Otevírací doba poboček 28. října 2024

Otevírací doba poboček 28. října 2024

Česká pošta dává k dispozici seznam svých poboček, které budou otevřeny o státním svátku 28. 10. 2024
| Česká pošta