Česká pošta··4 min

Aršík s Mou vlastí ke Smetanově výročí

Ve středu 14. února Česká pošta uvede do prodeje příležitostný písmenový poštovní aršík Díla Bedřicha Smetany, na jehož třech známkách s nominální hodnotou zastoupenou písmeny „A“, „E“ a „Z“ jsou motivy krajin znázorněny skladby cyklu Má vlast. Pod výtvarný návrh aršíku se podepsala Renáta Fučíková a rytinu obálky prvního dne vydání připravil Václav Fajt. Od narození významného českého skladatele období romantismu na začátku března uplyne 200 let.

Bedřich Smetana se narodil 2. března 1824 v Litomyšli a zemřel 12. května 1884 v Praze. Od mládí se věnoval hudbě, zejména hře na klavír a kompozici. Pocházel ze zámožné poněmčené rodiny a po svém příklonu k češství celým svým dílem usiloval o vytvoření svébytného českého hudebního stylu. Ještě za života se stal předním reprezentantem české hudby a národní kultury. K jeho nejvýznamnějším dílům patří komická opera Prodaná nevěsta na libreto Karla Sabiny, cyklus šesti symfonických básní Má vlast a romantický Smyčcový kvartet e moll „Z mého života“, který zkomponoval již po ztrátě sluchu.

Všechny tři známky spojuje motiv hudby a zároveň motiv českého lidového umění. Jak je uvedeno výše, na každé ze známek je krajina tematicky přiřazována k jedné ze skladeb cyklu Má vlast. Krajiny jsou vytvořeny akvarelem, lidové motivy jsou zachyceny plošnou barvou. Jde o výšivky z mužského kroje z okolí Litomyšle, Smetanova rodiště, konkrétně z mužské vesty ušité z bílého plátna s chrpově modrou výšivkou. Chrpově modrá je nejen barvou Smetanova rodného kraje, ale i symbolem hudby a snění. Lidové motivy zastoupené stylizacemi tulipánů, růží a kopretin znázorňují zdroje Smetanovy inspirace a odkazují na jeho vlastenecké smýšlení. Šlahouny rostlin zároveň připomínají výtvarné tvarosloví 19. století, v němž Smetana tvořil. Na okraji aršíku volně přecházejí do podoby výšivky.

Aršík složený ze tří známek bude stát 128 Kč. Nominále známky Vyšehrad je zastoupeno písmenem „A“ a odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 gramů v prioritním režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 34 Kč. Na známce Z českých luhů a hájů pak písmenem „E“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – evropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 44 Kč. Trojici známek na aršíku uzavírá Vltava s nominální hodnotou zastoupenou písmenem „Z“. To odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – mimoevropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 50 Kč.

Emise aršíku je doplněna třemi variantami obálek prvního dne vydání (FDC). Na první Smetana s úctou zdraví hejno holubů, kteří představují radost a staročeskou mírumilovnost, na druhé skladatel kráčí českým hájem v dobovém cylindru a na třetím motivu FDC slavný komponista naslouchá hukotu vody s rukou u ucha znázorňující jeho hluchotu.

Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. Aršík ofsetem v nákladu 22 000 kusů a FDC ocelotiskem z ploché desky nákladem po 2 300 kusech (dohromady 6 900 kusů obálek prvního dne vydání). Zájemci si mohou nový aršík pořídit na specializovaných přepážkách nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.

PODCAST:

13. 2. 2024 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 145kB)

Zdroj: www.ceskaposta.cz

Zadavatel
Česká pošta

Česká pošta

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ čtvrtou největší českou společností podle počtu zaměstnanců.

Další články od Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění
Česká pošta

Aršík se Shakesperarovými postavami získal prestižní ocenění

Nejkrásnějším aršíkem za rok 2023 je aršík z emise Shakespearovské hry. Společné první místo obsadila tato emise na mezinárodní soutěži Premio Internationale d´Arte Filatelica, Asiago. Udílení cen proběhlo 21. července 2024 v historických prostorách radnice v italském městě Asiago, kde toto ocenění převzali zástupci České pošty ze Známkové tvorby – Martin Holý a Jan Ištvánek.
Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci
Česká pošta

Česká pošta se přihlásila o poštovní licenci

V úterý 9. července 2024 v 9:10 podala Česká pošta přihlášku do tendru na poštovní licenci na období 2025–2029.
Libuška je nejkrásnější
Česká pošta

Libuška je nejkrásnější

Do Ankety o nejkrásnější známku roku 2023 bylo zařazeno 52 známek a stejně jako vloni mohli účastníci své hlasy posílat prostřednictvím hlasovacích lístků z časopisu Filatelie nebo hlasovat přímo na webu znamkaroku.cz. O oblibě a pořadí loni emitovaných poštovních cenin rozhodlo celkem 4 404 hlasů.
Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova
Česká pošta

Česká pošta je jedním z pilířů rozvoje venkova

97 starostek, starostů a zástupců obcí přišlo debatovat na konferenci Česká pošta, partner venkova 2025+. Ta se konala ve středu 19. června v Praze a jejím cílem bylo představit samosprávám novou podobu projektu Pošta Partner a novinky ve službách Balíkovny.
Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla
Česká pošta

Novým šéfem Úseku generálního ředitele České pošty se stal Vlastimil Halla

V pondělí 10. června byl novým ředitelem úseku generálního ředitele jmenován Vlastimil Halla. Ten má zkušenosti z oblasti práva a systémů veřejné správy, e-Governmentu a digitalizace. Jeho doménou je také komunální politika.
Zloději ponožek mají svůj aršík
Česká pošta

Zloději ponožek mají svůj aršík

Nový příležitostný samolepicí písmenový poštovní aršík, který Česká pošta uvádí do prodeje ve středu 12. června, rozšiřuje edici Dětem. Na aršíku Lichožrouti jsou vyobrazeni tvorové známí ze stejnojmenného knižního bestselleru básníka a spisovatele Pavla Šruta a ilustrátorky a režisérky Galiny Miklínové. Ta je podepsána pod výtvarným návrhem nové poštovní ceniny a režírovala úspěšný celovečerní animovaný film vycházející z knižní předlohy. Neobyčejného tvora pojídajícího jen jednu ponožku z páru oba autoři poprvé představili ve společné sbírce básní pro děti Příšerky a příšeři. Lichožroutům se v Čechách dobře daří. Patří k novodobé klasice a získali nejen česká srdce, ale úspěšně vycházejí po celém světě.
E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze
Česká pošta

E-aukce na budovu pošty v Olomouci má svého vítěze

Dnes v dopoledních hodinách se uskutečnila elektronická aukce budovy České pošty na Horním náměstí v Olomouci. Minimální cena nemovitosti byla stanovena znaleckým posudkem na 130 milionů korun. Podmínkou účasti na aukci bylo složení kauce do 3. června. Do e-aukce se přihlásilo několik zájemců, přičemž vítěz e-aukce nabídnul 130,5 milionu korun.
Aršík s detailem meandru řeky Moravy
Česká pošta

Aršík s detailem meandru řeky Moravy

Litovelské Pomoraví je název nového příležitostného poštovního aršíku, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 12. června. Výtvarný návrh poštovní ceniny se dvěma známkami v hodnotě 42 a 48 korun připravil Josef Dudek a rytinou ho doplnil Miloš Ondráček.
Voličské průkazy
Česká pošta

Voličské průkazy

Česká pošta aktuálně eviduje pět stížností na nedoručení volebních lístků a dvě na nedodání voličských průkazů. Pokud adresát řádně a včas podal na obecním úřadě žádost o voličský průkaz a stále jej nedostal, měl by se obrátit na nejbližší pobočku. Pokud by dopis z úřadu podán doporučeně, pomůže pracovníkům na pobočce podací číslo této zásilky. Pokud byl podán jako obyčejný dopis, bude pro Českou poštu důležitá informace, kdy a kde byl dopis podán. Česká pošta udělá maximum pro doručení všech zásilek. Je zodpovědná za přepravu, nikoli za obsah. Proto nemůže vědět, zda daný dopis obsahuje právě voličský průkaz.
Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou
Česká pošta

Žluté kvítky vydělaly rekordních 23 milionů na boj s rakovinou

Liga proti rakovině Praha pořádala 15. května 2024 již 28. ročník celonárodní sbírky ČESKÝ DEN PROTI RAKOVINĚ. Téměř 15 tisíc dobrovolníků ve žlutých tričkách nabízelo kytky s růžovou stuhou společně s letáčkem o prevenci. Česká pošta byla již tradičně generálním partnerem této sbírky. Letošní téma se týkalo prevence rakoviny prsu a využívání screeningových programů.