Česká pošta ve středu 14. února uvedla do prodeje nový příležitostný písmenový poštovní aršík Karel Loprais. Námětem známek aršíku je Karel Loprais sedící na místě řidiče v upraveném kamionu Tatra s názvem Puma a celkový pohled na tento vítězný kamion Tatra z ročníku závodu Rallye Paříž – Dakar 1988 a na pozadí aršíku je zjednodušená mapa této motoristické soutěže. Autorem výtvarného návrhu aršíku se dvěma známkami, jejichž nominální hodnota je zastoupena písmeny „E“ a „Z“, je Petr Ptáček. Karel Loprais by na začátku března oslavil 75. narozeniny.
Český automobilový závodník a šestinásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů Karel Loprais se narodil 4. března 1949 v Ostravě a zemřel 30. prosince 2021 v Novém Jičíně. Jako jednomu z nejúspěšnějších účastníků náročného závodu terénních vozidel mu bylo od roku 1994 přezdíváno Monsieur Dakar, Pan Dakar. Díky sportovním úspěchům je několikanásobným držitelem ocenění ve čtenářské a novinářské anketě Zlatý volant. Společně s motocyklovou legendou Františkem Šťastným se v roce 2000 stal českým motoristickým sportovcem století.
Tatra 815 VD 10 300 4x4.1 Dakar 1988 je první vítězný kamion Tatra a zároveň vůz, ve kterém závodní tým vedený Karlem Lopraisem dosáhl prvního dakarského vítězství. Puma patřila k oblíbeným vozům a v různých úpravách několikrát vyhrála.
Na známce s Karlem Lopraisem je nominále zastoupeno písmenem „E“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – evropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 44 Kč. Hodnota známky s legendární Tatrou je zastoupena písmenem „Z“, které odpovídá ceně za obyčejnou zásilku do zahraničí do 50 g – mimoevropské země dle Ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – k datu vydání 50 Kč.
Společně s aršíkem vychází i dvě varianty obálky prvního dne vydání (FDC). Motivem první je scéna ze závodu odehrávající se v pouštním prostředí se závodním vozem Tatra a velbloudem v popředí, motiv druhé je podobný, ale bez velblouda.
Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., aršík ofsetem v nákladu 23 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu po 2 300 kusech (dohromady 4 600 kusů).
Zájemci si mohou nový příležitostný písmenový aršík zakoupit na specializovaných přepážkách nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.
PODCAST:
15. 2. 2024 - Ivo Vysoudil, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 354kB)
Zdroj: www.ceskaposta.cz