České dráhy··3 min

Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.

„Servis vlaků představuje jeden z pilířů aktivit Českých drah, které dlouhodobě rozvíjíme. Do roku 2028 chceme v tomto oboru investovat až 10 miliard korun. Základem investic jsou nové, moderní opravárenské haly se špičkovými technologiemi v oblasti údržby. Efektivní fungování dílen se neobejde i bez pružné a levné manipulace s vozidly,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus a pokračuje: „Dosud jsme používali pro manipulaci ve většině míst posunovací lokomotivy, jejichž provoz je nákladný. Abychom snížili náklady a zároveň zvýšili pružnost při manipulaci s opravovanými vozidly, do dep v Bohumíně, Olomouci a v Brně-Maloměřicích jsme pořídili nové posunovací akumulátorové vozíky, které jsou dálkově ovládané vysílačkou. Jejich další výhodou je dvoucestnost, což znamená, že mezi jednotlivými kolejemi se mohou rychle přesouvat i po běžných cestách a nemusí jako tradiční lokomotivy čekat na volnou cestu přes výhybky.“

Posunovadlo v Brně

České dráhy uvedly do provozu posunovací vozíky německé společnosti ZAGRO BAHN – und Baumaschinen GmbH typu ZAGRO E-MAXI L. Ty dosahují maximální rychlosti 6 km/h. Mají elektrický pohon napájený z baterie a na kolejích i cestách jsou ovládány dálkově radiem. Mimo koleje se mohou otáčet na místě díky řízení všech silničních kol, proto jsou při manipulaci nenáročné na prostor a lze je snadno přesouvat mezi jednotlivými kolejemi i po pozemní komunikaci. Posunovací vozíky jsou vybaveny pro manipulaci s klasickými vozidly s hákem a šroubovkou i s jednotkami vybavenými automatickým spřáhlem typu Scharfenberg. Hmotnost posunovaných vozidel může být až 350 tun. To postačuje pro manipulaci s několika osobními vozy nebo s elektrickými jednotkami RegioPanter a Moravia, jejichž hmotnost se pohybuje do 200 tun.

Náklady na pořízení a provoz posunovacího vozíku jsou podstatně nižší oproti posunovací lokomotivě. Za trojici vozíků dodaných na český trh firmou ALTO SYSTEMS s.r.o. zaplatily České dráhy 9,7 mil. Kč. Podstatně nižší jsou i požadavky na personál. Manipulaci s vozíkem zvládne jeden zaměstnanec s příslušným oprávněním, zatímco při posunu s lokomotivou jsou obvykle potřeba strojvedoucí a posunovač.

Vedle dep v Bohumíně, Olomouci a Brně-Maloměřicích se akumulátorové posunovací vozíky používají už několik let také v depu Praha jih a v depu v Plzni.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

České dráhy v loňském roce přepravily o 4 miliony cestujících více

Největší tuzemský železniční dopravce v roce 2024 přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli 8,28 miliardy kilometrů. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce.
| České dráhy
Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Všechny Lišky už jsou na Plzeňsku. České dráhy dokončily dodávky nových motorových jednotek na západ Čech

Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje je úspěšně dokončena. České dráhy v minulém týdnu převzaly poslední dvě jednotky z dodávky celkem 10 nových regionálních vlaků od výrobce PESA Bydgoszcz. Nyní převzaté jednotky doplní stávajících osm Lišek, které jezdí na západě Čech od léta roku 2024.
| České dráhy
150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

150 mezistátních expresů Českých drah míří do 120 zahraničních destinací

České dráhy letos vypravují 148 mezistátních dálkových spojů a další 4 sezónní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích: v Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a ve Švýcarsku. Ročně využije mezistátní vlaky největšího českého dopravce více než 7 milionů cestujících.
| České dráhy
Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

Výluka v úseku Lipník nad Bečvou - Hranice na Moravě omezí provoz vlaků ČD

V letošním roce bude pokračovat z důvodu rekonstrukčních prací Správy železnic dlouhodobá výluka na trati číslo 280 (Olomouc hl.n. –) Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín. Na dvě krátkodobé výluky, které ve stejném úseku probíhaly už ve druhé polovině ledna a na začátku února, naváže od 15. února v úseku Lipník nad Bečvou – Hranice na Moravě dlouhodobé omezení, které potrvá až do 13. prosince 2025.
| České dráhy
Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

Želvy pomáhají s posunem vozidel v moravských depech

České dráhy nasadily koncem loňského roku na posun v dílnách a depech na Moravě trojici akumulátorových vozíků, kterým železničáři přezdívají želva nebo tank. Dálkově řízené vozíky slouží pro posun vagónů a ucelených jednotek v depech. Podstatně snižují náklady servisu a zvyšují efektivitu práce při manipulaci s vozidly při údržbě a opravách v dílenských halách Českých drah. Představují také bezemisní formu posunu, což oproti použití dieselových lokomotiv v uzavřených halách přispívá ke zlepšení pracovního prostředí.
| České dráhy
Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
| České dráhy
Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Českých drah v tomto úseku jezdí s omezeními podle výlukových jízdních řádů. V následujících týdnech budou jízdní řády upravené, a to mj. v souvislosti se souběžnými pracemi ve stanici Praha-Smíchov a v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice. Vzhledem k poměrně velkým odchylkám od pravidelného jízdního řádu cestujícím doporučujeme, aby si před plánovanou cestou dopředu ověřili aktuální jízdní řád ve vyhledávačích spojení např. na stránkách www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České dráhy
Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Načas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Bylo to celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionů údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
| České dráhy
Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy