České dráhy··6 min

Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „banán“ nebo „dvojka“ na železničním koridoru Praha – Ostrava – Žilina. Tyto silné a rychlé lokomotivy byly původně určeny pro dopravu rychlíků a expresů na prvním československém tahu z Prahy přes Moravu do Košic a Čierné nad Tisou. Železničáři se s provozem těchto legendárních lokomotiv rozloučí na konci roku.

Řada 151 (E 499.2) je považována za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V roce 1978 ji v počtu 27 kusů vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda. Určené byly pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu socialistického Československa z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou.

„Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy. Díky modernizaci zajistila řada 151 také zavedení rychlosti 160 km/h na koridoru z Prahy do Ostravy. Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá úctyhodné vzdálenosti ze Slunce na Mars. Od nového jízdního řádu 2025 je na koridoru z Prahy na východ republiky nahradily úplné nové lokomotivy Siemens Vectron. Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Lokomotiva ř. 151

Mimořádné nasazení řady 151

České dráhy plánují v rámci rozloučení s dosluhující řadou 151 na její historické trati mimořádné nasazení v těchto dnech a na těchto spojích:

  • ve dnech 21. a 22. prosince pojede řada 151 po své historické trase, pro kterou byly v roce 1978 určeny, a to na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha;
  • ve dnech 27. a 28. prosince se uskuteční v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend z původního prvního československého železničního tahu Praha – Košice – Čierná nad Tisou, vedle řady 151 se předpokládá účast např. lokomotivních řad 121, 122, 140, 141, 182 a dalších, v plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a z / do Prahy, v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny s možností fotografování (v čase 14:00 až 15:30 a 17:00 až 18:30);
  • ve dnech 27. až 30. prosince 2024 na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha;
  • dne 31. prosince vyjedou lokomotivy řady 151 na koridoru Praha – Žilina úplně naposledy, a to na vlacích EC 141 / 140 Praha – Žilina – Praha, IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov – Praha – Žilina – Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov – Žilina – Praha – Bohumín.

Na rozlučkové vlaky se plánuje nasazení především lokomotivy 151.023 v retronátěru a 151.006 v nátěru Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.

Změny při nasazení hnacích vozidel z provozních důvodů jsou možné.

Historie a provoz řady 151

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.

Během provozu byly lokomotivy modernizovány a vybaveny např. radiostanicí GSM-R, modernějším vlakovým zabezpečovačem LS 90 a u části lokomotiv byla zvýšena rychlost na 160 km/h.

Vedle provozu na své kmenové trati z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou jezdily v uplynulých letech také v čele vlaků z Prahy do Děčína nebo do Hradce Králové. Pomalejší řada 150.2 dojezdila na regionální lince R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Rychlejší řada 151 byla deponována v Bohumíně a dopravovala především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha – Bohumín – Žilina.

Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.

Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou turnusových dnech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. V čele těchto vlaků se budou střídat různé provozní lokomotivy řady 150.2 a 151, kterých mají České dráhy aktuálně celkem 14 provozních. Lokomotivy se mohou ještě jako záloha objevit i na některých dalších výkonech na tratích, kde nebude výhradní provoz pod dohledem ETCS.

Banán, dvojka

Lokomotivy dostaly svou přezdívku „banán“ díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části zelenou. Podle původního řadového označení E 499.2 se jim přezdívalo také „dvojka“. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry, například k propagaci vlaků InterCity nebo propagující Univerzitu Pardubice, Dopravní fakultu Jana Pernera. Lokomotiva 151.023 je opatřen jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy
Fanshop Českých drah hlásí přes milion zákazníků za loňský rok. Nabídka zboží se dále rozšiřuje

Fanshop Českých drah hlásí přes milion zákazníků za loňský rok. Nabídka zboží se dále rozšiřuje

Psací potřeby, 3D magnetky, dřevěné modely vlaků nebo 3D USB disky. To patřilo mezi nejprodávanější zboží, které si zákazníci v loňském roce pořizovali na oficiálním Fanshopu Českých drah. Sortiment Fanshopu se průběžně rozšiřuje, novinkou jsou například osušky s drážní tématikou a funkční sportovní trička.
| České dráhy
Minibary Českých drah v roce 2024 obsloužily přes 1,1 milionů cestujících. Nejoblíbenější položkou je tradičně káva

Minibary Českých drah v roce 2024 obsloužily přes 1,1 milionů cestujících. Nejoblíbenější položkou je tradičně káva

Více než 74 tisíc litrů kávy si objednaly v uplynulém roce cestující Českých drah z minibarů ČD. Káva patřila, společně s pivem, balenou vodou a čajem mezi nejprodávanější položky. Cestující si také pochutnávají na croissantech, bagetách nebo rozpékaném pečivu. Celkově stevardky a stevardi minibarů obsloužili přes 1,1 milionů zákazníků, což potvrzuje setrvalý vysoký zájem o tuto službu.
| České dráhy
Na palubách vlaků Českých drah bylo v roce 2024 nalezeno více než 19 tisíc zapomenutých předmětů

Na palubách vlaků Českých drah bylo v roce 2024 nalezeno více než 19 tisíc zapomenutých předmětů

Vysavač, velký nástěnný obraz nebo snowboard. I takové předměty cestující zapomněli v průběhu uplynulého roku ve vlacích Českých drah. Za celý rok 2024 bylo evidováno 19 090 nalezených předmětů. Celkem 9 378 věcí se podařilo vrátit majitelům, dalších více než 4 400 nalezených předmětů bylo dle zákona odevzdáno na úřad příslušné obce. České dráhy evidují všechny ztráty a nálezy na webu eztraty.cz.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy