Žáci a žákyně tříd druhého stupně usedli do zastupitelských lavic, kde dvojice zástupců dětských parlamentů představily změny, které se díky projektu Tvoříme školu již podařilo uskutečnit. Zároveň sdělily nové plány pro letošní rok. Po skončení hlavní části jednání si školáci vyzkoušeli hlasovací zařízení a hlasovali o různých tématech týkajících se rozvoje města. Závěr patřil diskuzi o problémech Zlína, na které se neváhali zeptat přítomných zástupců radnice.
Úvodního slova se před zahájením setkání dětských parlamentů ujal náměstek primátora města Zlína Miroslav Chalánek, který poděkoval školákům za jejich práci pro druhé: „Chtěl bych vám všem poděkovat za to, že jste se zapojili. Mladý člověk má mít iniciativu, něco zkoušet a za něco bojovat Jsem rád, že máme mladou generaci, která je aktivní a má zájem se na něčem podílet.“
Školní parlamenty poskytují platformu, kde mohou žáci vyjadřovat své názory, diskutovat o problémech a navrhovat řešení. Učí se tak základním principům demokracie a občanské angažovanosti. Ty zlínské mají navíc možnost díky svým projektům změnit svoji školu k lepšímu podle svých představ.
„Město na každý odsouhlasený a prezentovaný projekt jednotlivých škol přispívá částku 30 tisíc korun. Členové parlamentu mají jedinečnou možnost zapojit se do dění ve své škole, učit se principům demokracie a porozumět fungování místní samosprávy. Velmi si vážím toho, že školy práci dětských parlamentů velmi podporují, a školákům děkuji za jejich zapojení do života své školy a zájmu o své okolí. Je důležité, aby jejich hlas zazněl. Aby měly děti skutečný prostor vyjádřit svůj názor a aktivně se podílet na změnách ve škole, které nevycházejí od dospělých, ale přímo od nich samotných,“ řekla náměstkyně primátora města Zlína Martina Hladíková.
Mezi zrealizované projekty na zlínských základních školách, které v minulém roce vzešly z nápadů školáků a byly následně schváleny školními parlamenty, patří například odpočinkové zóny, pohovky na chodbách, sedací vaky, nástěnky, stolní fotbálek nebo nové notebooky.
Pro letošní rok předložily parlamenty radnici vítězné projekty, mezi nimiž jsou například venkovní prvky pro školní družinu, dále záměr na vytvoření tzv. chill zone neboli relaxační zóny, informační tabule, reprezentační dresy, hokejové branky, florbalové hokejky, nové míče, molitanová švédská bedna, hra Air hockey, nářadí na obdělávání zahrady, týpí, zrcadla či vybavení knihovny.
V diskusi s vedením radnice se školáci zajímali o praktický proces předkládání témat k hlasování zastupitelstva. Nebáli se však ani pokládat otázky týkající se plánovaných změn ve městě, rekonstrukce Velkého kina, modernizace nádraží či problematiky pohybu nepřizpůsobivých občanů ve Zlíně.
Výzvu Tvoříme školu pro základní školy ve Zlíně ve spolupráci s členy realizačního týmu projektu – Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Zlín IV – připravilo statutární město Zlín, Odbor školství a sportu Magistrátu města Zlína. V rámci ní členové žákovských parlamentů ve svých školách nejprve osloví všechny třídy s výzvou k vytvoření návrhů, kterými by chtěli něco ve škole vylepšit. Poté hledají shodu nad výběrem návrhu, jenž dostane šanci na finanční podporu a tedy uskutečnění. Žáci tak v obřadní síni zlínské radnice už představují vítězné projekty, obhájené před spolužáky, na které město přispěje každé škole na projekt 30 tisíc korun.
Zdroj: www.zlin.eu