Ministerstvo dopravy··8 min

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Změny od 1. července 2025

Doručování řidičských průkazů a karet řidiče do boxů

Při objednání novéno řidičského průkazu např. z důvodu jeho končící platnosti, jeho ztráty nebo při žádosti o jeho udělení je možné nechat si doklad zaslat do výdejního boxu/místa. Těch je po ČR 10 000. Zůstává i možnost bezplatně si průkaz vyzvednou na úřadě obce s rozšířenou působností, jako tomu bylo dosud. Podrobnosti k objednání nového průkazu pomocí Portálu dopravy a o jeho doručování naleznete ZDE, ZDE a v přiložené prezentaci.

  • Výdejní box – samoobslužný výdejní box dostupný pro uživatele 7 x 24, úložní doba zásilky 48 hodin (Balíkovna box, Alza box, OX Point, Penguin box).
  • Výdejní místo – pobočky ČP/Balíkovna nebo partnerská místa, dostupné v otevírací době příslušného místa, delší úložní doba – 5 kalendářních dní.

Vzniká Inspekce silniční dopravy (INSID)

INSID hlídá bezpečnost a dodržování předpisů především u nákladní dopravy. Zaměřuje se na přetížené kamiony, kontrolu tachografů, na špatně upevněný náklad nebo přepravu nebezpečných věcí. Inspektoři INSID mají pravomoci ukládat pokuty, zabránit v další jízdě, odebrat doklady a další. V případě podezření např. na špatný technický stav mohou zastavovat i osobní vozy. Podrobnosti vzniku a fungování INSID naleznete ZDE nebo v prezentaci ZDE. První den v akci představen ZDE.

Prodloužení platnosti evidenční kontroly

Touto změnou se srovnává doba platnosti evidenční kontroly s dobou platnosti STK. Sníží se tak byrokracie při zápisu změny vlastníka/provozovatele vozidla. Tedy, kdo bude chodit pravidelně na STK, nebude muset při případném převodu (prodeji) auta řešit zvlášť ještě evidenční kontrolu.

  • Platnost technické prohlídky je možné si zkontrolovat přes Portál dopravy.

Ohlašování dopravních nehod

Navyšuje se hranice škody, na kterou se vztahuje povinnost ohlásit dopravní nehodu policii. Z dřívějších 100 000 korun se posouvá na 200 000 korun. Společný záznam o nehodě mohou její účastníci moci nahlásit prostřednictvím webové aplikace, kterou připravuje Česká kancelář pojistitelů.

Zpřísnění postihů při nebezpečném odbočování

Řidič, který při odbočování ohrozí vozidlo, které jede za nimi, může dostat znatelně výraznější postih než dosud. Přestože jde o častou příčinu závažných dopravních nehod, nebyly za něj do nabytí účinnosti novely udělovány trestné body a postih byl pouze mírný. Nově je možné udělit:

  • pokutu na místě 2 500-3 500 korun
  • pokutu 4 000-10 000 korun ve správním řízení
  • a připsání 4 bodů do karty řidiče.

Tatraktory převyšující 3 500 kg a rychlost 80 km/h

Podmínky se mění u tzv. tatraktorů s nejvyšší povolenou hmotností převyšující 3 500 kg a s konstrukční rychlostí vyšší než 80 km/h. Před 1. červencem se na ně nevztahovalo mýtné, řízení bylo povoleno od 17 let, nevztahoval se pro ně zákaz vjezdu nákladních automobilů. Tatraktory mohou díky své konstrukční rychlosti na dálnici a byly proto využívány jako běžné kamiony, nicméně bez povinností, které museli plnit dopravci využívající právě kamiony. Novela tak narovnává podmínky užití těchto vozů, pro tatraktory s uvedenými parametry tedy nově:

  • podléhají mýtnému,
  • je nutný ŘP skupiny C nebo C1,
  • řidič musí absolvovat dopravně psychologické vyšetření a mít profesní způsobilost.

Taxislužba

  • Oprávnění řidiče taxislužby cizinci se nově uděluje jen na dobu, na kterou má pracovní a pobytové povolení. Nejdéle pak na 5 let.
  • Žadatel musí nově mít český řidičský průkaz nebo průkaz jiného členského státu EU.

Poptávková doprava

Na žádost krajů a po konzultaci s nimi, dopravci i vývojáři aplikací je zaveden nový druh veřejné dopravy. Poptávková doprava funguje na základě objednávek v aplikaci jak mezi běžnými zastávkami, tak i na jiných předem určených místech, a pokrývá určitou územní oblast, nikoliv jednu stálou určenou linku/trasu. Doplňuje tak běžnou veřejnou dopravu o efektivní a ekonomickou variantu dopravní obslužnosti. Počítá se s ní například do míst, která nejsou pro běžnou linkovou dopravu efektivní.

Poptávkovou dopravu zajišťují především menší vozidla do 9 míst.

Rezervace registrační značky

  • Lhůta rezervace se prodlužuje z jednoho na tři měsíce ode dne podání žádosti.

Optimalizace agend napříč státní správou

  • Agenda registračních úkonů, které souvisí s diplomatickými vozidly, přechází z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zahraničních věcí.
  • Kompetence k výkonu státního odborného dozoru a projednávání přestupků v oblasti mezinárodní linkové osobní dopravy přechází z MD na dopravní odbory krajských úřadů.
  • Projednávání přestupků dopravců a zprostředkovatelů taxislužby spáchané v hl. m. Praze přechází z pražského magistrátu na úřady městských částí.
  • Zrušení kompetence Ministerstva dopravy k vydávání řidičských průkazů osobám, které jsou členy zastupitelských úřadů cizích států nebo zahraničních služeb akreditovaných v České republice.

Zefektivnění kontrol povinností v silniční dopravě

Další změna souvisí s doručováním řízení o přestupku do ciziny. Pokud se písemnost nepodaří adresátovi doručit, bude tato i všechny další doručovány prostřednictvím veřejné vyhlášky.

Rozšiřuje se také oprávnění obecní policie, a to o možnost zastavovat vozidla taxislužeb v rámci kontrol, které s touto službou souvisí. Dosud směla obecní policie kontrolovat u vozidel taxi kontrolovat jen to, co souviselo jen s bezpečností a plynulostí provozu.

Revize správních poplatků

Poplatky za správní úkony se nově začínají vybírat už za přijetí žádosti, ne tedy až za provedení správního úkonu. Některé poplatky se navyšují. Například za přijetí žádosti o udělení oprávnění řidiče taxislužby nebo žádosti o zápis vozidla do evidence vozidel taxislužby se nově platí místo 500 korun dvojnásobek.

Změny od 1. ledna 2026:

  • Provoz automatizovaných vozidel.
  • Možnost zažádat rozšíření řidičského oprávnění přes Portál dopravy.
  • Evidence přestupků provozovatelů STK a SME a kontrolních techniků a evidence stálého dozoru nad jejich činností.

Další zahrnuté změny

  • Povinnost výměny diplomatických registračních značek – od 1. ledna 2027.
  • Možnost výběru mýtného za užívání silnic II. a III. třídy a na území hl. m. Prahy na místních komunikacích. O zpoplatnění budou moci rozhodovat jednotlivé kraje, ponesou také náklady s tím spojené – od 1. ledna 2029.

K 1. červenci 2025 došlo ještě k dalším změnám, a to vyhlášek, které nebyly součástí novelizačního balíčku:

Jednodušší značky a změna značení objížděk

Zefektivňuje se značení objízdných tras dálnic – jsou už předem stanované a také na stálo vyznačené. Tím se zrychluje případný odklon dopravy z dálnice v případě mimořádné. Mění se také značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrem cyklistů. Změna je inspirována například systémem značení v Německu. V určitých případech se také snižuje počet směrových značek. Podrobnosti k tomuto bodu včetně nových podob značek uvádíme ZDE.

Změny u zkušebních komisařů autoškol

V souvislosti s pokračující digitalizací procesu zkoušek žadatelů o řidičská oprávnění se zrušila povinnost zkušebního komisaře zapisovat výsledky zkoušky do protokolu. Místo toho se začíná používat elektronický záznam v systému eTesty. Do něj mají přístup všechny oprávněné osoby. Mimo jiné tak došlo i k odstranění problémů s čitelností údajů, s opravami záznamů v protokolu o zkouškách a případným nedostatkem místa pro záznam.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy