Ministerstvo dopravy··7 min

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy vybralo ve spolupráci s dalšími resorty 14 experimentů, které bude na ISS obsluhovat český astronaut Aleš Svoboda. Jde o pestrou škálu témat od fyziologie až po demonstrátory nových technologií a zahrnuty jsou i aktivity pro širší veřejnost. Experimenty se sice většinou týkají základního výzkumu, ale následně přinesou benefity pro kosmické i pozemní využití. Některé by se na Mezinárodní kosmickou stanici ISS měly dostat ještě před začátkem mise českého astronauta Aleše Svobody koncem roku 2027, další poletí přímo s ním.

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Seznam doporučených experimentů spolu s řadou doplňujících podmínek zašle Ministerstvo dopravy do Evropské kosmické agentury (ESA) ještě tento týden. ESA pak podle českých instrukcí povede jednání s předkladateli projektů s cílem uzavřít kontrakty na jejich realizaci do začátku léta. „Na výrobě experimentů je potřeba začít pracovat co nejdříve, aby první z přístrojů byly připraveny k vynesení na Mezinárodní kosmickou stanici ISS již v roce 2027. Měly by být připraveny ještě před misí českého astronauta Aleše Svobody, kterou očekáváme na přelomu let 2027 a 2028,“ říká k tomu ministr dopravy Martin Kupka.

O příležitost k provádění vědeckého výzkumu, demonstraci technologií a vzdělávacích aktivit na palubě ISS byl velký zájem. Při loňské sondáži zájmu o tento typ projektů se sešlo na 70 idejí. To je více než při výzvě k podávání projektů v sousedním třikrát lidnatějším Polsku, které do vesmíru vyšle svého astronauta na konci května.

I díky zpětné vazbě na tyto různorodé návrhy bylo v druhém kole dále rozpracováno a do tendru předloženo 25 vesměs velmi kvalitních projektových žádostí. Nejprve je hodnotili experti ESA a vydali ke každému technické stanovisko a sadu doporučení. S tím pak pracovali členové českého výboru, který na české straně řídí realizaci programu „Rámcový projekt k implementaci podpory, kterou ESA poskytne aktivitám týkajícím se vesmíru v ČR“, vybírali vyváženou sadu experimentů, který zohledňuje specifika ISS, dostupnou testovací infrastrukturu, povolenou hmotnost a objem, efektivitu času astronauta apod.

„Nejlépe hodnocený byl dosimetr ve formě náramkových hodinek, který přispěje ke zvýšení bezpečnosti astronautů přesným monitorováním expozice ionizujícímu záření, což přispívá cennými daty pro budoucí úsilí o průzkum vesmíru. Experiment tak dláždí cestu k Marsu, při které je radiace naším největším nepřítelem a největším nevyřešeným problémem. Hned několik experimentů má ambice zdokonalit systémy podpory života budoucích kosmických lodí a další zkoumají vliv kosmického prostředí, zejména mikrogravitace, laicky stavu beztíže, a radiace na lidské tělo,“ říká Václav Kobera, předseda výboru a koordinátor národního projektu Česká cesta do vesmíru. Další experimenty přispějí k výzkumu rakoviny, plodnosti nebo odolnosti potravin vůči klimatické změně.

„Čistě fyzikální a inženýrské experimenty jsou pro obsluhu astronauta typicky méně vhodné, což se projevilo i při tomto výběru. Jejich realizace byla jak ESA, tak Výborem doporučena prostřednictvím externí platformy Bartolomeo, pro kterou se plánuje na přelomu roku specifická výzva ESA právě pro tento typ projektů. Tím se tyto experimenty paradoxně mohou na ISS dostat dokonce dříve než s Alešem Svobodou,“ říká manažer programu Ondřej Rohlík.

Výbor také doporučil návrh realizovat sadu edukativních aktivit, během kterých Aleš Svoboda seznámí veřejnosti s různými fenomény, které na Zemi nejsou představitelné.

V následujících dnech zašle Ministerstvo dopravy do ESA seznam doporučených experimentů spolu s instrukcemi, co je potřeba změnit – ověřit, dořešit, zmenšit, zjednodušit a v některý případech zcela vypustit – typicky z důvodu omezených kapacit laboratorního vybavení na ISS, kde některé přístroje jsou rezervovány i na pět let dopředu, tedy až do konce životnosti stanice, případně kvůli celkové váze či objemu. Na misi Aleše Svobody je třeba vše vměstnat do cca 50 litrů objemu a 15 kilogramu váhy. Je tedy pravděpodobné, že doporučené projekty nebudou realizované přesně tak, jak byly navržené, a že u řady z nich dojde během příprav s ESA k zásadním změnám. Vyžadují to totiž různá fyzikální, technická, provozní či bezpečnostní omezení.

Zajímavostí je, že hned několik návrhů je připraveno využívat laboratorní vybavení, které na ISS firmy dopravily jako komerční vybavení, např. německý inkubátor Yuri Science Taxi nebo belgický plug-and-play systém International Commercial Experiment Cubes (ICE Cubes).

Výbor doporučil ESA vyjednávat o konkrétní podobě kontraktu s předkladateli těchto experimentů (řazeno abecedně):

AstroDesmus, který otestuje extremofilní mikrořasu na její odolnost vůči chloristanům a schopnost akumulovat těžké kovy,

AstroMoWe, který bude monitorovat a analyzovat pohyb i svalové aktivity astronautů,

CANCER, který se zaměří na studium chování imunitního systému a reaktivaci virů,

CARE, který bude zkoumat krátkodobé účinky mikrogravitace na růst, produkci metabolitů a genovou expresi mikrořas,

CONREX, který bude na ISS testovat magnetické nano a mikroroboty,

CryoAlgae, který bude zkoumat vliv vesmírných podmínek na produkci kyslíku, růst, metabolomický profil a morfologii dvou kmenů extremofilních mikrořas z kryosférických stanovišť a zároveň zkoumat zvýšení akumulace lipidů,

CZPAD, který bude speciálně upraveným dozimetrem měřit dávku záření od neutronů zpomalených vodou v těle astronauta,

EDOUTA, což je ucelený soubor aktivit pro studenty, učitele a veřejnost, včetně vzdělávacích materiálů, živých interakcí s astronautem a kreativních projektů,

ICARUS ARMOR Next Gen, který vytvoří personalizovaný model digitálního dvojčete pro předpovídání kognitivního výkonu astronautů při kumulativním stresu,

ISS T-shirt, který bude sledovat úrovně stresu za použití nové termodynamické metriky,

METRO, který bude zkoumat řízení přenosu plynů v mikrogravitaci pro efektivní dlouhodobý provoz vesmírných fotobioreaktorů,

PROTOCELL, který otestuje schopnost tvorby a funkce protobuněk pomocí kapalných kapiček,

PUMR-B, který bude zkoumat vliv mikrogravitace na vývoj jarního ječmene a jeho adaptaci na suché a horké prostředí,

ZOE, který otestuje, zda se během embryonálního vývoje v podmínkách mikrogravitace a kosmického záření vytvoří plodný jedinec.

Považujeme za důležité vést mladé lidi k vědě a studiu technických oborů. Národní projekt Česká cesta do vesmíru si kromě posílení a modernizace národního hospodářství prostřednictvím kosmických aktivit klade také za cíl vyslat českého astronauta do vesmíru a motivovat mladé lidi ke studiu technických oborů. Výběr experimentů je další významný krok po výběru mladých ambasadorů českého kosmického programu. Tito mladí lidé v mnoha ohledech podstupují podobný výcvik jako Aleš Svoboda, český člen záložního oddílu astronautů Evropské kosmické agentury (ESA), a podnikli např. 30. 3. 2025 společný parabolický let.

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Nové silnice a rychlodráhy propojí krajská města a zkrátí cestování do regionů i metropolí

Studie možností a příležitostí nastiňuje přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst po dostavbě základní dálniční sítě. Spolu s tím začnou první stavby z plánovaných více než 760 kilometrů vysokorychlostních tratí. Změní se i železniční uzly v Praze a Brně. Příležitost dostane i vodní doprava.
| Ministerstvo dopravy
Aktuální stav přípravy středočeské D3

Aktuální stav přípravy středočeské D3

Přinášíme aktuální informace Ředitelství silnic a dálnic (dále ŘSD) o stavu příprav středočeské části dálnice D3. V textu i graficky na letácích v příloze článku.
| Ministerstvo dopravy
Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Vybrané experimenty pro Mezinárodní kosmickou stanici ISS míří do ESA

Ministerstvo dopravy vybralo ve spolupráci s dalšími resorty 14 experimentů, které bude na ISS obsluhovat český astronaut Aleš Svoboda. Jde o pestrou škálu témat od fyziologie až po demonstrátory nových technologií a zahrnuty jsou i aktivity pro širší veřejnost. Experimenty se sice většinou týkají základního výzkumu, ale následně přinesou benefity pro kosmické i pozemní využití. Některé by se na Mezinárodní kosmickou stanici ISS měly dostat ještě před začátkem mise českého astronauta Aleše Svobody koncem roku 2027, další poletí přímo s ním.
| Ministerstvo dopravy
Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Konference k budoucnosti vzdělání řidičů představila novinky v oblasti

Autoškoly, zkušební komisaři a odborníci z celé republiky i zahraničí se díky další konferenci Budoucnost vzdělávání řidičů na jednom místě seznámili s novinkami pro letošek i následující roky a vyhodnotili si změny jako je projekt L17 zavedené do systému vzdělávání řidičů v roce 2024.
| Ministerstvo dopravy
Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Studie rozvoje dálnic po roce 2050 má zelenou

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila studii Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční a silniční sítě po roce 2050. Tedy základní vizi dalšího budování silniční infrastruktury v ČR, po období kolem roku 2033, kdy bude dokončena základní dálniční síť. Co v ní najdeme, k čemu má sloužit a jak se s ní bude dále pracovat? Přinášíme základní shrnutí před tím, než ji budeme podrobněji prezentovat na konci dubna.
| Ministerstvo dopravy
Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct zachovat dostupné evropské automobily

Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní odborníci a zástupci státní správy.
| Ministerstvo dopravy
CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

CENDIS důrazně varuje před falešnou stránkou vydávající se za oficiální e-shop edalnice.cz

Důrazně upozorňujeme veřejnost na podvodnou webovou stránku https://edalnices.com, která neoprávněně napodobuje vzhled a obsah oficiálního portálu edalnice.cz. Tato stránka se tváří jako státní e-shop, přestože s oficiálním systémem nemá nic společného.
| Ministerstvo dopravy
Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Nová vozidla Inspekce silniční dopravy mají kontrolní techniku, která odhaluje přestupky na dálku

Inspekce silniční dopravy (INSID) bude při kontrolách využívat nová moderní vozidla. Celkem 21 mobilních expertních jednotek bude vybaveno technologiemi, které umožní důslednější kontrolu porušování předpisů na českých silnicích a dálnicích, a to zejména u nákladní dopravy. Součástí výbavy nových vozidel budou například mobilní váhy, jednotky DSRC pro dálkový přenos dat z tachografů, ale také solární panely pro úspornější provoz.
| Ministerstvo dopravy