Orlen Unipetrol··6 min

Vodíkový autobus pro Mostecko se osvědčil i v zimním provozu

Orlen Unipetrol

Orlen Unipetrol

ORLEN Unipetrol a.s. je akciová společnost, která se zabývá zpracováním ropy a výrobou, distribucí a prodejem pohonných hmot a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv – v České republice a středoevropském regionu. Je jediným zpracovatelem ropy v České republice.

Tisková zpráva

Rafinérská a petrochemická skupina ORLEN Unipetrol uskutečnila ve spolupráci s městy Most a Litvínov druhou fázi pilotního provozu vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. „Vodíkový autobus jsme zařadili do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov od pondělí 5. února do neděle 11. února,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a dodal: „Provoz byl v létě i v zimě bezproblémový, autobus je tichý a bezemisní. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Aktuálně zpracováváme doporučení ohledně možného zařazení vodíkových autobusů do našeho vozového parku.“

Ředitel dopravního podniku měst Most a Litvínova dále uvádí: „Průměrná spotřeba autobusu během zimního testu dosáhla 4,3 kg vodíku na 100 kilometrů, v létě tato hodnota byla 3,37 kg vodíku na 100 kilometrů. Více než na terénu, kde autobus jezdil, záleželo na stylu jízdy řidiče a obsazenosti busu. To nám ukázalo i rozmezí spotřeb v jednotlivých dnech, které se pohybovalo od 3,2 do 5,5 kg vodíku na 100 kilometrů. S celkovými výsledky letního i zimního testování jsme spokojeni.“

Města Most a Litvínov spolu se společností ORLEN Unipetrol a dalšími subjekty jsou aktivní součástí vodíkové platformy v Ústeckém kraji. Obě města patří mezi průkopníky vodíkové mobility v hromadné dopravě.

„Snižování emisí z dopravy je jedním z našich dekarbonizačních cílů a vodík vnímáme jako jeden z nástrojů, jak těchto cílů dosáhnout. Přednostmi vodíkových autobusů je snížení zátěže hlukem a nulové emise. Až obdržíme od Dopravního podniku hodnotící zprávu, začneme řešit možnosti stálého zařazení vodíkových autobusů do pravidelného provozu naší městské hromadné dopravy,“ uvedl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

„Rozvoj nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě je aktuální téma i pro nás. Jsme hrdí, že se můžeme řadit mezi první města, která měla možnost otestovat vodíkový autobus v městské hromadné dopravě a být o krok blíže k zavádění moderních technologií šetrných k životnímu prostředí. Konečné rozhodnutí o zařazení vodíkových autobusů do hromadné dopravy bude výsledkem dalších diskusí,“ doplnila Kamila Bláhová, starostka města Litvínov.

V testovacím provozu vodíkového autobusu obě města úzce spolupracovala se skupinou ORLEN Unipetrol, která tento vodíkový autobus zprostředkovala pro tento pilotní projekt a poskytla mu finanční podporu. „Vodíková technologie v dopravě je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro podporu rozvoje nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici,“ vysvětlil Maciej Romanów, člen představenstva společnosti ORLEN Unipetrol, a dodal: „V Litvínově Záluží na silnici I/27 máme veřejnou vodíkovou stanici. Nachází se v polovině hlavního tahu mezi oběma městy a pro provozování vodíkového autobusu je tedy v ideální lokalitě.“

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Skupina ORLEN Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku. Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv. Ve všech těchto oblastech patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny ORLEN Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo v Pardubicích, neratovická společnost Spolana, otrokovická společnost REMAQ a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně. Součástí ORLEN Unipetrolu je i síť čerpacích stanic ORLEN v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. ORLEN Unipetrol je v České republice jedna z největších firem z hlediska obratu. Zaměstnává téměř 6 000 lidí. ORLEN Unipetrol je také společensky odpovědnou společností, a to zejména v oblasti podpory udržitelného rozvoje, vzdělávání, místních komunit a životního prostředí. V roce 2005 se ORLEN Unipetrol stal součástí skupiny ORLEN, která je největším zpracovatelem ropy ve střední Evropě.

ORLEN je součástí skupiny ORLEN Unipetrol, jež patří do nadnárodního skupiny ORLEN, a provozuje nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic v České republice. Kromě paliv Efecta s čistícím účinkem nabízí ORLEN také prémiová paliva Verva, která mají vedle čistících účinků maximálně vylepšeny výkonnostní parametry. V síti ORLEN jsou dostupné i alternativní pohony zkapalněný ropný plyn (LPG) a stlačený zemní plyn (CNG). ORLEN také disponuje nejširší sítí elektro dobíjecích stojanů. Na pražském Barrandově a v Litvínově provozuje veřejné plnicí vodíkové stanice. ORLEN také nabízí široký sortiment občerstvení v gastronomickém konceptu Stop Cafe a vydává i vlastní tankovací karty EASY a BUSINESS. Zákazníkům rovněž nabízí dvě mobilní aplikace – věrnostní aplikaci ORLEN a aplikaci pro péči o vůz Mycí digi linka. Celkem ORLEN v Česku provozuje 436 čerpacích stanic a má tržní podíl 27,5 %. Důvěru spotřebitelů potvrzuje i fakt, že ORLEN již šestkrát získala titul Nejdůvěryhodnější značka v České republice.

Zdroj: www.orlenunipetrol.cz

Další články

Další články od Orlen Unipetrol

Simulovaný únik ropy byl scénářem pro havarijní cvičení v kralupské rafinérii

Simulovaný únik ropy byl scénářem pro havarijní cvičení v kralupské rafinérii

V rafinérii v Kralupech nad Vltavou se v pondělí 26. května uskutečnilo plánované havarijní cvičení. Vlivem netěsnosti přírubového spoje došlo k simulovanému úniku ropy. Cílem taktického havarijního cvičení bylo prověřit reakci na modelovou situaci úniku ropy a nastavený Vnitřní havarijní plán společnosti. Součástí byla také evakuace ohrožených osob v místě události. Nácvik neměl vliv na okolní prostředí a neomezil výrobu v areálu. Skupina ORLEN Unipetrol spadá do kritické infrastruktury státu, a proto taktické havarijní cvičení provádí pravidelně.
| Orlen Unipetrol
Čtyři v Litvínově, čtyři v Kralupech a čtyři v Pardubicích. ORLEN Unipetrol hlásí rekordní počet sokolích mláďat

Čtyři v Litvínově, čtyři v Kralupech a čtyři v Pardubicích. ORLEN Unipetrol hlásí rekordní počet sokolích mláďat

Na komínech výrobních areálů skupiny ORLEN Unipetrol je s příchodem jara opět živo. Sokoli stěhovaví zahnízdili v připravených hnízdních budkách a vyvedli mladé. Letos rekordní počet. V litvínovské rafinérii pečují pod dohledem kamer o čtyři mláďata. Stejný počet vychovávají také sokoli v rafinérii v Kralupech nad Vltavou a v areálu společnosti Paramo v Pardubicích. Podle ornitologů z neziskové společnosti ALKA Wildlife, kteří je v těchto dnech okroužkovali, je všech dvanáct mláďat zdravých a všechna zdárně rostou. Čtyři vejce také snesla sokolí samice v areálu společnosti Spolana v Neratovicích. I tento rok je možné sledovat hnízdění sokolů stěhovavých přes online kamery na webu starameseosokoly.cz.
| Orlen Unipetrol
Rybáři spolu s dětmi vypustil do řeky Bíliny stovky ryb

Rybáři spolu s dětmi vypustil do řeky Bíliny stovky ryb

Letos na jaře se děti a rybáři z Českého rybářského svazu znovu setkali u kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě na tradičním zarybňování řeky Bíliny. Tentokrát u vypouštění, které se uskutečnilo za asistence předškoláků ze 7. ZŠ Jakuba Arbesa Most, bylo do řeky vypuštěno přibližně 350 kg ryb. Akci organizuje a finančně podporuje Nadace ORLEN Unipetrol, která se tímto způsobem podílí na údržbě vodního ekosystému Bíliny. Zarybňování probíhá dvakrát ročně, vždy na jaře a na podzim, a pravidelně se ho účastní žáci základních škol, kteří tak mají možnost seznámit se s životem v českých tocích. Celkem se od roku 2010 podařilo do Bíliny vypustit více než 12 tun ryb.
| Orlen Unipetrol
Fotovoltaické elektrárny na čerpacích stanicích ORLEN

Fotovoltaické elektrárny na čerpacích stanicích ORLEN

Skupina ORLEN Unipetrol pokračuje v naplňování své strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace. Součástí této strategie je i rozvoj využívání elektrické energie z obnovitelných zdrojů, a to nejen v průmyslu, ale také v dopravě. Mimo jiné také v maloobchodní síti ORLEN v rámci které budou na vybraných čerpacích stanicích instalovány fotovoltaické elektrárny (FVE). První tři instalace byly úspěšně realizovány na čerpacích stanicích ve Slané u Semil, Velvarech a České Skalici.
| Orlen Unipetrol
ORLEN Unipetrol Doprava dokončil nákup jedenácti lokomotiv Siemens Vectron MS

ORLEN Unipetrol Doprava dokončil nákup jedenácti lokomotiv Siemens Vectron MS

Společnost ORLEN Unipetrol Doprava, přední český železniční nákladní dopravce, zařadila do své flotily poslední, v pořadí již jedenáctou lokomotivu Siemens Vectron MS, čímž završila rozsáhlý program obnovy svého vozového parku, který začal v roce 2017. Cílem této modernizace bylo zvýšit efektivitu a udržitelnost železniční dopravy a posílit konkurenceschopnost společnosti na evropském trhu.
| Orlen Unipetrol
Na stanicích ORLEN lze nově platit za tankování přímo z auta

Na stanicích ORLEN lze nově platit za tankování přímo z auta

ORLEN, největší síť čerpacích stanic v České republice, patřící do skupiny ORLEN Unipetrol, rozšířila způsoby placení za načerpané palivo. Vedle platby u pokladny v obchodě nebo u výdejního stojanu přes QR kód mohou zákazníci jako první v Česku platit i pomocí aplikace ORLEN zobrazené na displeji uvnitř svého vozu. Tato inovace umožňuje rychlou, bezpečnou a pohodlnou platbu různými typy bankovních karet a Tankartami bez potřeby blízkého kontaktu s platebním terminálem.
| Orlen Unipetrol
ORLEN Unipetrol provede v dubnu a květnu pravidelnou odstávku petrochemie v Litvínově

ORLEN Unipetrol provede v dubnu a květnu pravidelnou odstávku petrochemie v Litvínově

Skupina ORLEN Unipetrol zahájí v pátek 11. dubna plánovanou zarážku ve svém chemickém areálu v Litvínově. Během dvouměsíční odstávky petrochemic​ké části výrobního závodu se uskuteční pravidelná údržba a modernizace technologií, spolu s investičními projekty. Očekává se, že petrochemické výrobní technologie budou uvedeny zpět do provozu začátkem června. Rafinérská část litvínovského závodu, včetně rafinérie v Kralupech nad Vltavou, tedy výroba pohonných hmot a agrochemických produktů, zůstane v plném v provozu.
| Orlen Unipetrol
Díky podpoře Nadace ORLEN Unipetrol dostaly desítky dravců druhou šanci

Díky podpoře Nadace ORLEN Unipetrol dostaly desítky dravců druhou šanci

Záchranné stanice Národní sítě provozované Českým svazem ochránců přírody (ČSOP) v roce 2024 přijaly 26 orlů a 11 sokolů stěhovavých. Díky odborné péči odborníků z ČSOP a finanční podpoře Nadace ORLEN Unipetrol se podařilo téměř polovinu zraněných dravců navrátit zpět do volné přírody. Mezi nejzajímavější případy patřil orel mořský uvízlý v bahně a zachráněná mláďata orla královského a orla křiklavého.
| Orlen Unipetrol
Unipetrol loni investoval do životního prostředí rekordních 2,26 miliardy korun

Unipetrol loni investoval do životního prostředí rekordních 2,26 miliardy korun

Záchranné stanice Národní sítě provozované Českým svazem ochránců přírody (ČSOP) v roce 2024 přijaly 26 orlů a 11 sokolů stěhovavých. Díky odborné péči odborníků z ČSOP a finanční podpoře Nadace ORLEN Unipetrol se podařilo téměř polovinu zraněných dravců navrátit zpět do volné přírody. Mezi nejzajímavější případy patřil orel mořský uvízlý v bahně a zachráněná mláďata orla královského a orla křiklavého.
| Orlen Unipetrol
Sokoli se vrací do svých domovů. ORLEN Unipetrol pro ně přichystal pět hnízdních budek

Sokoli se vrací do svých domovů. ORLEN Unipetrol pro ně přichystal pět hnízdních budek

S příchodem jara se sokoli stěhovaví vracejí ke svým hnízdním budkám, aby zahájili své námluvy a vyvedli novou generaci těchto kriticky ohrožených dravců. Ornitologové ve spolupráci s Nadací ORLEN Unipetrol připravili hnízdní budky v pěti lokalitách výrobních závodů. Dvě hnízdní budky jsou připraveny v chemickém areálu u Litvínova a po jedné v areálech v Kralupech nad Vltavou, Neratovicích a Pardubicích. I tento rok bude možné sledovat jejich hnízdění přes online kamery na webu starameseosokoly.cz.
| Orlen Unipetrol