České dráhy··6 min

Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Cestující na dálkové lince spojující Prahu s Berlínem a dalšími městy v severním Německu čeká v letní sezóně několik změn. České dráhy společně se svým partnerským dopravcem Deutsche Bahn zajistí od 9. května do 15. září sezónní pár vlaků EC mezi českou a německou metropolí ve večerních a časně ranních hodinách. V souvislosti se zvýšenou poptávkou po cestách bude zároveň možné v období od 15. června do 31. srpna cestovat z ČR do Německa a zpět jen s rezervacemi, které budou ve všech prodejních kanálech ČD při současném nákupu s jízdenkami zdarma. Cestující by také neměli přehlédnout změny v jízdních řádech v souvislosti se stavebními pracemi na německé železniční infrastruktuře.

Mezistátní linku z Prahy přes Ústí nad Labem, Drážďany a Berlín do Hamburku, Kielu a Flensburgu provozují České dráhy v úzké spolupráci s německým dopravcem Deutsche Bahn. Každý z těchto dopravců zajišťuje provoz společné linky na „svém“ území. Oba dopravci aktuálně provozují sedm denních párů dálkových vlaků: 5 párů spojů EC Berliner (Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg), pár vlaků EC 172 / 173 Hungaria (Budapešť – Praha – Berlín – Hamburk a zpět) a vlaky railjet 256 / 257 Vindobona (Graz – Vídeň – Praha – Berlín a zpět). Vlaky EC mezi Prahou a Berlínem jezdí zpravidla ve dvouhodinovém intervalu, pár railjetů pak jede v podvečer z Prahy (v 17:28) a ráno (v 5:30) z Berlína.

V období od 9. května do 15. září 2025 zajistí České dráhy společně s DB sezónní pár spojů EC 258 / 259 Berliner mezi Prahou a Berlínem. Ve směru do Německa pojede od 9. května poslední denní spoj EC ze stanice Praha hl.n. ve 20:28 (EC 258), příjezd na berlínské hlavní nádraží je plánován v 00:50. V opačném směru z Berlína pojede vlak EC 259 poprvé 14. května. Ze stanice Berlin Hbf bude odjíždět v 00:07 a do Prahy hl.n. dorazí v 05:23. Tyto spoje budou zastavovat v obvyklých místech, tedy ve stanicích Praha-Holešovice, Ústí n. L. hl.n., Děčín hl.n., Bad Schandau, Dresden Hbf a Dresden-Neustadt. V německé metropoli zastaví vlak ještě ve stanici Berlin Südkreuz (ve směru z Prahy) a Flughafen Berlin Brandenburg (ve směru do Prahy). Půlnoční vlak EC 259 tak budou moci využít např. i cestující, kteří přiletí ve večerních hodinách na berlínské letiště v Schönefeldu. Tyto vlaky budou jezdit až do 14., resp. 15. září 2025.

Vlak EC v Drážďanech

Cestující, kteří plánují během letní sezóny cestu do Německa, by neměli přehlédnout změny v souvislosti se stavebními pracemi na německé železniční infrastruktuře. Stavební práce na trati mezi česko-německou hranicí a stanicí Bad Schandau omezí ve vybrané květnové dny provoz některých večerních vlaků Berliner. Ve dnech 10. – 13. května a také 17. – 20. května bude vlak EC 259 zajištěn jen v úseku Děčín – Praha, v nocích 22. / 23. až 24. / 25. května budou vlaky EC 258 / 259 nahrazené v úseku mezi Ústím nad Labem a Drážďany autobusy. Od 29. června pak bude zkrácen vlak railjet 256 (Graz – Praha – Berlín) do Děčína a v úseku Děčín – Berlín až do konce platnosti současného jízdního řádu v prosinci nepojede. V opačném směru bude od 30. června výchozí stanicí pro vlak railjet 257 Děčín hl.n.

Významnější omezení na německé železniční síti pak nastane od 1. srpna 2025. V souvislosti s plánovanými modernizačními pracemi německého správce železniční infrastruktury DB InfraGO bude na 9 měsíců, tj. až do konce dubna 2026, zcela uzavřena trať mezi Berlínem a Hamburkem. Všechny přímé dálkové vlaky EC z Prahy do Hamburku, Kielu a Flensburgu budou v souvislosti s výlukou zkrácené a pojedou jen v úseku Praha – Berlín a zpět. Dále ve směru do Hamburku bude potřeba přestoupit do dálkových vlaků DB, které pojedou po odklonové trase přes stanice Stendal a Uelzen.

Upravené jízdní řády jsou k dispozici ve vyhledávačích spojení a v mobilní aplikaci Můj vlak.

V letní sezóně do Německa s garantovanými místy k sezení

Podobně jako v loňském roce bude v letní sezóně možné cestovat vlaky na lince Ex 5 Praha – Berlín – Hamburk / Kiel / Flensburg jen s rezervacemi míst k sezení. Toto opatření se týká jízd všemi denními vlaky na této lince (tj. spoji EC 170 – 179, railjet 256 a 257 a EC 258, 259, 378 a 379) v období od 15. června do 31. srpna 2025. Místenky jsou potřeba v případě, že cestující v libovolném směru překračují česko-německou hranici v Schöně. Ve vnitrostátním úseku Praha hl.n. – Děčín hl.n. místenky povinné nejsou, ale ČD je cestujícím i přesto doporučují.

Důvodem zavedení povinných místenek ve vlacích EC Berliner / Hungaria a railjet Vindobona mezi ČR a Německem je očekávaná zvýšená poptávka po cestách těmito mezistátními spoji. Díky povinným rezervacím budou mít cestující zajištěné místo k sezení a zároveň budou jednotlivé spoje během dne rovnoměrněji využité. Rezervace pořizované společně s jízdenkami na tyto vlaky jsou při nákupu online v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak standardně zdarma. Od poloviny června do konce srpna je navíc získají bezplatně i zákazníci, kteří si budou jízdní doklady pořizovat v mezinárodních pokladnách ČD.

Obsazenost jednotlivých spojů si cestující jednoduše zobrazí v aplikaci Můj vlak nebo v e-shopu ČD. U jednotlivých vlaků se zobrazuje semafor předpokládaného vytížení, kdy zelený indikátor označuje spoje s menším využitím, oranžový spoje se středním využitím a červený pak spoje, po kterých je největší poptávka. V detailech vlaků v mobilní aplikaci je pak možné zobrazit rezervační plánky jednotlivých vozů v soupravě.

Souprava ComfortJet

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy zmodernizovaly opravárenskou halu v Šumperku

České dráhy dokončily modernizaci opravárenské haly v šumperském depu. Novinkou je především nová přístavba, která prodloužila halu o dalších téměř 15 metrů. Díky tomu se současné moderní vlaky do haly pohodlně vejdou celou svojí délkou, což přináší mnohem kvalitnější podmínky pro údržbu i zvýšení efektivity práce. Náklady na modernizaci a prodloužení haly přesáhly 50 milionů korun.
| České dráhy
ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

ČD vypraví motorový vlak na Noc kostelů v Mariánské Týnici

V pátek 23. května se bude v církevních památkách po celé republice konat Noc kostelů. Program bude připravený mimo jiné i v kostele Zvěstování Panny Marie v areálu Mariánská Týnice na severním Plzeňsku. Nevšední zážitek nabídnou České dráhy, které vypraví zvláštní motorový vlak „Singrovka“ z Lužné u Rakovníka do Kralovic. Odtud pojede přímo do areálu bývalého poutního místa návazný autobus. Po prohlídce kostela bude zajištěna doprava i zpět ve směru do Lužné u Rakovníka.
| České dráhy
Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Agentura Moody's potvrdila Českým dráhám rating a zlepšila výhled. Ocenila finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti Českých drah

Mezinárodní ratingová agentura Moody's dnes zveřejnila úvěrové hodnocení Českých drah. Tento krok navazuje na tiskovou zprávu ze 7. května 2025, kterou agentura potvrdila rating ČD na úrovni Baa2, tedy v investičním pásmu, a zlepšila výhled úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Tzv. „credit opinion“ podrobně vysvětluje důvody ratingového rozhodnutí a popisuje, co by mohlo vést ke zvýšení nebo snížení ratingu v budoucnu.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy
České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci motorových lokomotiv řady 754, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy na neelektrizovaných tratích. V rámci plnění rámcové dohody má být modernizováno až 30 motorových lokomotiv řady 754. Modernizace lokomotiv má zajistit provoz na některých neelektrifikovaných tratích do doby, než na nich dojde k zavedení elektrického provozu.
| České dráhy
Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

V sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se návštěvníkům v plné kráse představí unikátní parní lokomotivy. Po oba víkendové dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak. Návštěvníci si mohou užít i speciální jízdy nostalgických vlaků po tratích v okolí muzea. Poprvé se také návštěvníkům muzea představí elektrická lokomotiva řady 350, kterou Centrum historických vozidel ČD získalo ze Slovenska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy