Makro··6 min

Ve třetím roce existence iniciativy České Pole pěstují spolupracující farmáři původní plodiny na více než 6 000 hektarech

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

Iniciativa České Pole, na které spolupracuje makro ČR s Českou zemědělskou univerzitou v Praze, zemědělskými svazy, za podpory ministerstva zemědělství, schválila rozvoj na období 2024–2026. Úspěšný projekt, který získal mj. i cenu za inovativní projekt roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku, se zaměřuje na podporu českých zemědělců v pěstování původních plodin a rozvoji živočišné výroby – s cílem vrátit české kvalitní suroviny zpět na stoly českých domácností i do gastronomie.

Rekordní růst prodeje českých brambor a rozšíření portfolia
Vše začalo podporou českých brambor. Dříve totiž brambory na hranolky dováželo makro ČR převážně z Nizozemska. Dnes představují prodeje českých brambor na hranolky 43 % celkového prodeje hranolků ve velkoobchodech makro ČR. Celkem bylo vypěstováno a prodáno 300 tun českých brambor, přičemž se podařilo snížit závislost na dovozu o 50 %. Podobnou cestou se chce makro ČR vydat i s dalšími produkty.

Vedle brambor se portfolio Českého Pole rozšířilo o další tradiční české plodiny, jako jsou český česnek, křen, dvouletý kmín, nakládané okurky a cibule šalotka. Na podzim tohoto roku iniciativa plánuje uvést na trh prostřednictvím makro ČR řadu kysaného zelí a Všestarskou cibuli, která ponese chráněné krajinné označení původu. Čeští farmáři pro České Pole obhospodařují na více jak 6 000 hektarů a iniciativa plánuje další rozšíření díky novým partnerstvím.

Partnerství s akademickou sférou a odbornými školami

Klíčovým odborným partnerem iniciativy je Česká zemědělská univerzita v Praze, která pomáhá s odbornou identifikací vhodných pěstitelů, chovatelů i produktů. Pro následující období navrhuje zaměřit se na česnek, zvěřinu, z ryb na kapra a candáta. „Jsme součástí iniciativy České Pole, protože věříme v její poslání – v návrat českých surovin na stoly českých domácností a restaurací. Někdy jsme jen zapomněli, jak původní české produkty v kuchyni správně využívat a upravovat. Na univerzitě klademe důraz na kvalitu surovin, proto jsme garantem právě v této oblasti,“ uvedl kvestor ČZU Jakub Kleindienst. Projekt již nyní úzce spolupracuje s Hotelovou školou v Poděbradech a Středním odborným učilištěm v Roudnici nad Labem. Tato partnerství zajišťují nejen šíření odborných znalostí mezi mladými kuchaři, ale podporují také udržitelnost a růst české gastronomie.

Spolupráce s gastronomií a chytrá řešení pro restaurace

Iniciativa České Pole nově navázala úzkou spolupráci s projektem makro ČR Chytrý kuchař, který usnadní práci v gastronomických provozech. V říjnu se plánuje testování výroby chlazených a mražených hranolků z českých brambor Agria, které umožní restauracím zkrátit čas přípravy a efektivněji pracovat s menšími personálními kapacitami. Dalšími produkty, které Chytrý kuchař nabídne, budou oloupaný česnek a nastrouhaný křen. „Naší vizí pro rok 2025 je propojit iniciativu České Pole s gastronomickým sektorem. Cílem je, aby v každém kraji byla minimálně jedna restaurace, která bude vařit výhradně z českých surovin, a tak naplníme náš příslib – vrátit českou úrodu do gastronomie,“ uvedl Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.

Budoucí plány a rozšíření iniciativy

Iniciativa České Pole plánuje v nadcházejících letech dále růst. Na tom se shodli všichni signatáři. Mezi klíčové plány patří rozšíření plochy obhospodařovaných zemědělských pozemků, začlenění dalších tradičních českých plodin a produktů živočišné výroby a intenzivnější spolupráce s českými restauracemi. Kromě toho se připravují také marketingové vzdělávací kampaně na zvýšení povědomí o tradičních českých kvalitních produktech a receptech, jejichž cílem je oslovit nejen spotřebitele, ale i profesionály z oblasti gastronomie, a připomenout jim, že tradiční česká kuchyně je výjimečná, kvalitní a velmi dobrá. A hlavně česká.


České Pole je iniciativa společnosti makro ČR, která vznikla v roce 2022 s cílem podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii. Pevně věříme, že lokální plodiny a potraviny jsou nenahraditelné pro zachování pestrosti a tradice české gastronomie, mají významnou roli i pro regionální ekonomiku a nemalý přínos pro kvalitu životního prostředí. České Pole se snaží udržitelně a trvale navrátit původní lokální potraviny do naší gastronomie. Na rozdíl od ostatních podporuje napřímo prvovýrobce, kterým díky spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a zemědělskou komunitou, doporučuje konkrétní plodiny a produkty vhodné k pěstování, navrhuje následné zpracování pro projekt Chytrý kuchař, pomáhá s dohledem nad kvalitou produkce v Makro akademii a zajišťuje distribuci a prodej prostřednictvím velkoobchodu makro ČR.

Během dvou let pro České Pole farmáři obhospodařují více než šest tisíc hektarů polí. Svým širokým záběrem, od odborného posouzení vhodných plodin a lokalit přes pěstování, sklizeň a hodnocení kvality až po podporu receptur v restauracích, je iniciativa České Pole zcela unikátní, a díky tomu získala ocenění Inovace roku 2023 v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku 2023 na jubilejním 30. ročníku Retail summitu.

Pro více informací kontaktujte:

Nikola Formanová
Vedoucí komunikace makro ČR

tel.: +420 603 850 320

e-mail: [email protected]

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.x.com/makrocr

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025, největší gastronomická událost v České republice, který se konal 4.–5. dubna, přilákal rekordních 16 000 návštěvníků. Na festivalu vystoupilo přes 200 odborníků a řečníků, zúčastnilo se ho více než 100 partnerů a vystavovatelů a rozdalo se desítky tisíc degustačních porcí. Vyprodané O2 universum se díky tomu na dva dny proměnilo ve středobod české i světové gastronomie.
| Makro
Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Na slavnostním zahájení 3. ročníku MAKRO Czech Gastro Festu, konaném v pražském O2 universu, byl dnes šéfkuchař Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii. Toto prestižní ocenění mu předal prezident festivalu a generální ředitel makro ČR, Jiří Nehasil, jako uznání za jeho mnohaletou práci v oblasti vzdělávání a propagace kvality české kuchyně napříč regiony České republiky.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

Ve dnech 4. a 5. dubna 2025 se pražské O2 universum stane centrem kulinářského umění při třetím ročníku MAKRO Czech Gastro Festu 2025. Festival nabídne pestrý program pro profesionály i nadšence gastronomie, včetně kuchařských show, odborných diskusí a soutěží.
| Makro
Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Praha, 17. 3. – Makro ČR se v minulých dnech zúčastnilo největšího festivalu kariérních příležitostí v Praze. Na interaktivním stánku představilo svou employer branding strategii „m“, firemní kulturu, rozvojové příležitosti a závazek k diverzitě. Claim expozice „Berem vás takový, jaký jste“ podtrhl otevřenost vůči různorodým talentům a individuálním schopnostem.
| Makro
Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Největší gastronomická událost v České republice MAKRO Czech Gastro Fest letos vstupuje do svého třetího ročníku a přivádí do Prahy světovou špičku v oblasti gastronomie. 4. a 5. dubna 2025 se v pražském O2 universu uskuteční dvoudenní festival plný inspirace, jedinečných kulinářských show, odborných diskusí, prestižních soutěží a zážitků pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory jsou: za profesionály v gastronomii Zdeněk Pohlreich, za amatérské kuchaře a milovníky dobrého jídla Karel Kovy Kovář.
| Makro
Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Přesně za měsíc, 4. a 5. dubna 2025, se v Pražském O2 universu uskuteční třetí ročník národního gastronomického festivalu MAKRO Czech Gastro Fest. Na ploše 13 000 m² ve čtyřech patrech O2 univerzum se představí třináct tematických sekcí, přes 100 vystavovatelů a více než 200 odborníků z oblasti gastronomie. Návštěvníci si vychutnají tisíce degustační porcí desítky kuchařských show, a mohou se zúčastnit odborných přednášek, diskusí, rozhovorů a interaktivních prezentací v sekci MAKRO FORUM.
| Makro
Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Jedenáctý ročník prestižní gastronomické události Chefs’ Dinner opět spojil špičkové české i zahraniční šéfkuchaře při výjimečné večeři, která představuje vrchol kulinářského umění. Tento unikátní koncept, který hostům umožňuje ochutnat šest chodů připravených šesticí talentovaných kuchařů, je exkluzivní akcí Makro akademie. Ta nedávno oslavila 10 let své existence a za tuto dobu významně přispěla k naplňování kréda makro ČR – vzdělávat, podporovat a posouvat českou gastronomii na světovou úroveň.
| Makro
Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Praha, 19. 2. – Společnost makro ČR spouští novou kampaň na podporu programu Chytrý kuchař, jehož cílem je usnadnit práci profesionálním kuchařům a provozovatelům restaurací v HoReCa segmentu. Makro ČR nabízí nově více než 1 200 položek, které pomáhají šetřit čas, energii a náklady, a přináší tak moderní řešení pro efektivní gastronomii.
| Makro
Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Praha, 13. 2. – Společnost makro ČR pokračuje v budování své značky jako atraktivního zaměstnavatele. Druhá fáze unikátní employee brandingové kampaně „m“ se právě spustila a nově cílí i na cílovou skupinu 18–45 ve vybraných regionech i prostřednictvím outdoorové reklamy. Kampaň, která byla v první fázi zaměřena na zaměstnance a jejich zapojení, nyní oslovuje potenciální uchazeče s jasnou a autentickou nabídkou pracovních příležitostí tím, že ukazuje makro jako silného, stabilního a atraktivního zaměstnavatele.
| Makro
Transparentní nákupy a kvalitní potraviny jsou klíčem ke zlepšení stravy v institucích

Transparentní nákupy a kvalitní potraviny jsou klíčem ke zlepšení stravy v institucích

Kvalita nemocničního stravování zásadně ovlivňuje proces léčby a rekonvalescence pacientů. Podobě tomu je i u škol a zařízení sociálních služeb. Jak ale zajistit, aby instituce nakupovaly čerstvé a kvalitní potraviny transparentně a efektivně? Odpověď přinesl odborný seminář v Brně, který se zaměřil na využívání dynamického nákupního systému (DNS) v souladu se zákonem č. 166/2023 Sb.
| Makro