České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.
Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Konkrétně se jedná o 26× Bmz245, 38× Bmz232, 15× Bmz241, 18× ARmpee829, 6× ARmpee832, 62× Bdpee231, 38× Bdmpee233, 10× Apee139, 11× Ampz143 a 9× Ampz146. Ve všech případech se jedná o vozy, které jsou schopny jezdit rychlostí alespoň 160 km/h.
„Technologii speciálně propustných oken, která byla doposud výsadou nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu InterJet a ComfortJet, nyní rozšíříme i do dalších více než dvou stovek vozidel, která nasazujeme na hlavních tratích. Díky tomu se cestující mohou těšit na výrazně stabilnější mobilní signál i datové pokrytí, což jim ještě více zpříjemní cestování vlakem,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Do takto rozsáhlé modernizace jsme se mohli pustit díky podpoře Českého telekomunikačního úřadu, jehož dotační titul ‚Technické prostředky pro 5G v železničních kolejových vozidlech‘ pro financování této zakázky využíváme.“
Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku.

Opakovače mobilního signálu se již instalují
Kromě zlepšení dostupnosti signálu díky upraveným oknům České dráhy také již instalují technologii 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) do svých vozidel. Ve všech jednotkách Railjet je technologie instalována a nyní dochází k jejímu postupnému spouštění. Schváleno je také technické řešení umístění opakovačů do jednotek Pendolino a InterPanter a intenzivně probíhá příprava projektové dokumentace k podání žádosti na Drážní úřad. „Aktuálně běží všechny práce dle harmonogramu tak, abychom instalaci 5G opakovačů stihli do konce letošního roku,“ říká Michal Krapinec.
Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.
Zdroj: www.ceskedrahy.cz