České dráhy··3 min

Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.

Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Konkrétně se jedná o 26× Bmz245, 38× Bmz232, 15× Bmz241, 18× ARmpee829, 6× ARmpee832, 62× Bdpee231, 38× Bdmpee233, 10× Apee139, 11× Ampz143 a 9× Ampz146. Ve všech případech se jedná o vozy, které jsou schopny jezdit rychlostí alespoň 160 km/h.

„Technologii speciálně propustných oken, která byla doposud výsadou nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu InterJet a ComfortJet, nyní rozšíříme i do dalších více než dvou stovek vozidel, která nasazujeme na hlavních tratích. Díky tomu se cestující mohou těšit na výrazně stabilnější mobilní signál i datové pokrytí, což jim ještě více zpříjemní cestování vlakem,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Do takto rozsáhlé modernizace jsme se mohli pustit díky podpoře Českého telekomunikačního úřadu, jehož dotační titul ‚Technické prostředky pro 5G v železničních kolejových vozidlech‘ pro financování této zakázky využíváme.“

Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku.

Okno

Opakovače mobilního signálu se již instalují

Kromě zlepšení dostupnosti signálu díky upraveným oknům České dráhy také již instalují technologii 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) do svých vozidel. Ve všech jednotkách Railjet je technologie instalována a nyní dochází k jejímu postupnému spouštění. Schváleno je také technické řešení umístění opakovačů do jednotek Pendolino a InterPanter a intenzivně probíhá příprava projektové dokumentace k podání žádosti na Drážní úřad. „Aktuálně běží všechny práce dle harmonogramu tak, abychom instalaci 5G opakovačů stihli do konce letošního roku,“ říká Michal Krapinec.

Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Simulátory pro strojvedoucí fungují u Českých drah už šest let

Již šest let využívají České dráhy dvojici moderních kabinových simulátorů, které slouží k výcviku a pravidelnému školení strojvedoucích. Simulátory umístěné v Praze a v České Třebové se za tu dobu staly nepostradatelnou součástí vzdělávacího systému národního dopravce. Zařízením, které simuluje jízdu v kabině vlaku, každoročně projdou tisíce strojvedoucích ČD. Mohou si tak bezpečně vyzkoušet i neplánované provozní situace nebo mimořádnosti, jako jsou překážky na trati a podobně.
| České dráhy
České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy otevřou depozitář ČD Muzea v Olomouci. Nabídnou noční jízdy historickým motoráčkem

České dráhy se i letos zapojí do tradiční Olomoucké muzejní noci. V pátek 16. května zpřístupní veřejnosti svůj depozitář ČD Muzea v lokomotivním depu v Táborské ulici. Návštěvníci se mohou těšit na unikátní železniční expozici i speciální noční jízdy historickým motorovým vozem z roku 1935.
| České dráhy
České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vypisují tendr na modernizaci brejlovců

České dráhy vyhlásily veřejnou zakázku na modernizaci motorových lokomotiv řady 754, které budou součástí nabídky Českých drah na zajištění veřejné dopravy na neelektrizovaných tratích. V rámci plnění rámcové dohody má být modernizováno až 30 motorových lokomotiv řady 754. Modernizace lokomotiv má zajistit provoz na některých neelektrifikovaných tratích do doby, než na nich dojde k zavedení elektrického provozu.
| České dráhy
Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

Parní víkend v Lužné u Rakovníka nabídne přehlídku lokomotiv na točně i jízdy historickými soupravami

V sobotu a neděli 17. a 18. května se mohou fanoušci železniční historie vypravit do železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy na tyto dny připravují první letošní Parní víkend, na kterém se návštěvníkům v plné kráse představí unikátní parní lokomotivy. Po oba víkendové dny pojede z Prahy do Lužné a zpět zvláštní historický vlak. Návštěvníci si mohou užít i speciální jízdy nostalgických vlaků po tratích v okolí muzea. Poprvé se také návštěvníkům muzea představí elektrická lokomotiva řady 350, kterou Centrum historických vozidel ČD získalo ze Slovenska.
| České dráhy
Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Agentura Moody’s zlepšila výhled investičního ratingu Českých drah na pozitivní, ocenila jejich finanční stabilitu a posilování konkurenceschopnosti

Mezinárodní ratingová agentura Moody’s potvrdila rating Českých drah na úrovni Baa2 v investičním pásmu. Meziročně došlo ke zlepšení výhledu úvěrového hodnocení ze stabilního na pozitivní. Moody’s ocenila především silné a stabilní postavení společnosti na českém železničním trhu, finanční výkonnost, zvláště s přihlédnutím k rekordním investičním výdajům, které dopravce v posledních letech uskutečňuje, a také objem zajištěné likvidity na budoucí výdaje. České dráhy skončily již třetí rok po sobě v hospodářském zisku, Skupina ČD za rok 2024 zaznamenala zisk 1,3 miliardy korun.
| České dráhy
České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy získaly evropský certifikát ECM pro servis vlaků na dalších 5 let

České dráhy obhájily evropské osvědčení ECM („entity in charge of maintenance“) v oblasti údržby drážních vozidel. Obnovené osvědčení obdržely České dráhy na 5 let a umožňuje jim zajišťovat údržbu lokomotiv, ucelených vlakových jednotek, osobních i nákladních vozů, traťových strojů, ale i vysokorychlostních vozidel vlastními silami.
| České dráhy
České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

České dráhy posílí dopravu na Pochod Praha – Prčice, nabídnou speciální celodenní jízdenku

V sobotu 17. května se koná již 58. ročník Pochodu Praha – Prčice. České dráhy i během tohoto ročníku výrazně posílí vlakovou dopravu do míst startů pochodu. Pro pochodníky vypraví speciální vlaky, posílí pravidelné dálkové i regionální spoje a zajistí mimořádná zastavení odpoledních dálkových vlaků v Heřmaničkách. Jízdní řády posilových vlaků se v tuto chvíli připravují a po přidělení kapacity dráhy budou zanesené do vyhledávačů spojení. České dráhy i letos nabídnou speciální „Celodenní jízdenku – region Středočeský / Prčice“ za 199 Kč, která bude platit v den pochodu ve 2. třídě všech vlaků ČD v širší oblasti Středočeského kraje. Nově ji účastníci pochodu budou moci využít i k jízdě do Milevska.
| České dráhy
Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Vlakem do Německa na jaře a v létě: Sezónní pár vlaků EC z Prahy do Berlína a cestování jen s rezervacemi

Cestující na dálkové lince spojující Prahu s Berlínem a dalšími městy v severním Německu čeká v letní sezóně několik změn. České dráhy společně se svým partnerským dopravcem Deutsche Bahn zajistí od 9. května do 15. září sezónní pár vlaků EC mezi českou a německou metropolí ve večerních a časně ranních hodinách. V souvislosti se zvýšenou poptávkou po cestách bude zároveň možné v období od 15. června do 31. srpna cestovat z ČR do Německa a zpět jen s rezervacemi, které budou ve všech prodejních kanálech ČD při současném nákupu s jízdenkami zdarma. Cestující by také neměli přehlédnout změny v jízdních řádech v souvislosti se stavebními pracemi na německé železniční infrastruktuře.
| České dráhy
Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

Dopravce ČD Bus nakoupí desítky nových autobusů

ČD Bus, dceřiná firma Českých drah, rozšíří svůj vozidlový park o desítky nových autobusů. Společnost, která pro ČD zajišťuje náhradní autobusovou dopravu během výluk, aktuálně hledá dodavatele 122 vozidel. S jejich dodáním počítá dopravce v letech 2025 až 2028. Jedním z požadavků na nové autobusy je možnost jejich provozu na ekologické palivo HVO. V souvislosti s rozšířením vozidlové flotily firma chystá také vznik nových poboček.
| České dráhy