České dráhy··3 min

Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.

Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Konkrétně se jedná o 26× Bmz245, 38× Bmz232, 15× Bmz241, 18× ARmpee829, 6× ARmpee832, 62× Bdpee231, 38× Bdmpee233, 10× Apee139, 11× Ampz143 a 9× Ampz146. Ve všech případech se jedná o vozy, které jsou schopny jezdit rychlostí alespoň 160 km/h.

„Technologii speciálně propustných oken, která byla doposud výsadou nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu InterJet a ComfortJet, nyní rozšíříme i do dalších více než dvou stovek vozidel, která nasazujeme na hlavních tratích. Díky tomu se cestující mohou těšit na výrazně stabilnější mobilní signál i datové pokrytí, což jim ještě více zpříjemní cestování vlakem,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a dodává: „Do takto rozsáhlé modernizace jsme se mohli pustit díky podpoře Českého telekomunikačního úřadu, jehož dotační titul ‚Technické prostředky pro 5G v železničních kolejových vozidlech‘ pro financování této zakázky využíváme.“

Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku.

Okno

Opakovače mobilního signálu se již instalují

Kromě zlepšení dostupnosti signálu díky upraveným oknům České dráhy také již instalují technologii 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) do svých vozidel. Ve všech jednotkách Railjet je technologie instalována a nyní dochází k jejímu postupnému spouštění. Schváleno je také technické řešení umístění opakovačů do jednotek Pendolino a InterPanter a intenzivně probíhá příprava projektové dokumentace k podání žádosti na Drážní úřad. „Aktuálně běží všechny práce dle harmonogramu tak, abychom instalaci 5G opakovačů stihli do konce letošního roku,“ říká Michal Krapinec.

Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu. Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

„Zelené“ bateriové vlaky zvýšily zájem o železnici, za čtvrt roku už obkroužily čtyřikrát zeměkouli

Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
| České dráhy
Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem nasadily v uplynulých letech na páteřní elektrizované tratě a na linku Tábor – Písek – Strakonice nové klimatizované a bezbariérové jednotky RegioPanter a RegioFox. Každý den ujedou moderní vlaky na jihočeských tratích skoro 10 tisíc kilometrů, jako by denně urazily vzdálenost z Českých Budějovic až do brazilského Rio de Janeiro.
| České dráhy
Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

Úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve vlacích ČD zajistí firma AGC Glass Europe

České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe S.A. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.
| České dráhy
České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených zadávací dokumentací.
| České dráhy
Přechod na letní čas ovlivní dvanáct dálkových vlaků Českých drah

Přechod na letní čas ovlivní dvanáct dálkových vlaků Českých drah

V noci ze soboty 29. na neděli 30. března začne platit letní čas a hodinové ručičky se ve dvě hodiny ráno posunou o hodinu dopředu. Přechod na letní čas ovlivní provoz dvanácti nočních vlaků Českých drah, které budou tou dobou na své trase. U jedenácti z nich okamžikem přechodu na letní čas „naskočí“ zpoždění 60 minut, které se České dráhy budou snažit snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích. Jiná situace bude u nočního vlaku EC 461 Baltic express, který bude mimořádně odjíždět z polské Gdyně o hodinu dříve a na českém území pojede již podle letního času a tedy bez zpoždění. Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože všechny vyrážejí na svou trasu až po přechodu na letní čas.
| České dráhy
Moderní vlaky se v Olomouckém a Zlínském kraji rychle zabydlely, denně najedou tisíce kilometrů

Moderní vlaky se v Olomouckém a Zlínském kraji rychle zabydlely, denně najedou tisíce kilometrů

Regionální doprava v České republice v posledních letech výrazně mění svou tvář. České dráhy v krajích nasazují moderní vozidla, která cestující vozí do zaměstnání, do školy nebo za volnočasovými aktivitami. V Olomouckém kraji České dráhy provozují tři desítky nových vlaků RegioPanter, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Domovské depo má olomoucká a zlínská panteří rodina v hanácké metropoli.
| České dráhy
Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Sezona nostalgických jízd začíná na Moravě už o víkendu. Zvláštními vlaky se svezete do Rožnova pod Radhoštěm a v Olomouci

Nenechte si ujít příležitost svézt se letos poprvé zvláštním parním vlakem. V sobotu 22. března vás parní vlak zaveze z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, kde se koná tradiční Josefský jarmark plný řemesel, folklóru a jedinečné atmosféry. Na první letošní jízdu zvláštních vlaků se mohou těšit zájemci i v Olomouci, kde je vlak v čele s motorovou lokomotivou Pilštyk zaveze výstavu For Model 2025 na olomouckém výstavišti. Navíc své brány letos poprvé otevře i olomoucký depozitář ČD Muzea.
| České dráhy
Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

Startuje sezóna turistických vlaků v Praze a Středočeském kraji

V sobotu 22. března startuje nová sezóna turistických vlaků v Praze a ve středních Čechách. O sobotách, nedělích a svátcích až do konce října budou cestující znovu moci vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd nebo Cyklohráčkem na Slánsko. Zhruba o měsíc později začnou jezdit sezónní spoje také z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem. Během sezóny se budou moci fanoušci železnice a veřejné dopravy těšit na řadu atraktivních akcí. V plánu jsou parní vlaky na Křivoklát, do Posázaví, do Dobříše nebo Zruče nad Sázavou, oblíbené letní jízdy Cyklohráčku do různých míst ve Středočeském kraji a řada dalších zajímavých akcí ve spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou.
| České dráhy
Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Výhodnější cestování ve vlacích Českých drah využívá už 1 500 příslušníků Policie ČR, spolupráce trvá dva roky

Spolupráce národního dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku své existence. Obě strany ji hodnotí jako úspěšnou. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, na oplátku pak v případě potřeby pomáhají vlakovému personálu na palubě vlaků. Aktuálně využívá zvýhodněné jízdné cca 1 500 policistů.
| České dráhy
Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Baltic expressy vozí cestující už 3 měsíce. Od poloviny dubna přibyde na noční spoje lůžkový vůz

Nejnovější mezistátní dálková linka Ex32 Praha – Pardubice – Wrocław – Gdańsk –Gdynia má za sebou první tři měsíce fungování. Za tu dobu vlaky, které provozují České dráhy v kooperaci s polským dopravcem PKP Intercity, ujely téměř 640 tisíc kilometrů. Denně na cestu vyráží 4 páry vlaků nazývaných Baltic express, které nabízejí cestování moderními vozy s klimatizací, zásuvkami, občerstvením a komfortními sedačkami. Vzhledem k blížící se hlavní cestovatelské sezoně nasadí od 14. dubna dopravci na noční spoje EC 460 a EC 461 lůžkový vůz.
| České dráhy