T-Mobile··7 min

Unikátní průzkum přináší závažná zjištění: 67 % adolescentů bylo oběťmi kyberšikany a 73 % mladých lidí z menšin zase nenávistných projevů online

T-Mobile

T-Mobile

T-Mobile je značkou skupiny Deutsche Telekom pro mobilní služby. Německá skupina Deutsche Telekom je mj. od roku 2014 100 % vlastníkem společnosti T-Mobile Czech Republic a.s., jež do roku 2002 působila pod názvem Radiomobil a. s. (obchodní značka Paegas).

Tisková zpráva

Praha, 20. května 2025 Až 94 % adolescentů bylo za posledních 12 měsíců vystaveno nenávistným projevům online. 63 % dětí a mladých lidí z ohrožených skupin je těmto projevům na internetu vystaveno dokonce jednou týdně a častěji. Zároveň 67 % adolescentů zažilo na vlastní kůži kyberšikanu – více než čtvrtina se s tím ale nikomu nesvěřila. Vyplývá to z unikátního šetření agentury Ipsos, zaměřeného na nenávistné projevy online a kyberšikanu. Účastnilo se ho 816 respondentů ve věku 11–21 let. T-Mobile, zadavatel výzkumu, se dlouhodobě zaměřuje na boj proti kyberšikaně a ve spolupráci s organizací In IUSTITIA i proti nenávistným projevům on-line.

Mladí lidé tráví stále více času na sítích, kam se přesouvá jejich každodenní život i některé problematické jevy – šikana nebo i nenávistné projevy. V českém prostředí zatím výzkumů zaměřených na tato témata bylo málo. T-Mobile proto prostřednictvím agentury Ipsos a ve spolupráci s In IUSTITIA nechal sestavit panel 816 respondentů ve věku od 11 do 21 let – z toho 578 příslušníků majority a 194 členů vybraných minoritních skupin, které jsou více ohrožené nenávistnými projevy.

„Výzkumů na téma nenávistných projevů online bylo zatím minimum a my nyní přicházíme s aktuálními daty. Ukázalo se například, že respondenti pracují s širší koncepcí nenávistných projevů než odborná veřejnost, protože s nimi přicházejí do styku. Na druhou stranu kyberšikana se vyskytuje v takové míře, že ji respondenti už často ani za kyberšikanu nepovažují – bude potřeba na to reagovat a připravit v různých organizacích i na školách další opatření,“ říká Michal Kormaňák, analytik Ipsos.

Aktualizaci přístupu k problematice nenávistných projevů online prosazuje i Klára Kalibová, advokátka a ředitelka In IUSTITIA. „Každý mladý člověk z LGBT+ komunity se v uplynulém roce setkal s nenávistnými projevy – pětina z nich dokonce denně. A to je jen špička ledovce. Výzkum ukazuje, že předsudky vůči menšinám je běžnou součástí života v Česku. Výzkumný panel s ohledem na zastoupení menšin má své limity – nereflektuje například reálný počet Romů a Ukrajinců v Česku. Lze s jistotou předpokládat, že počet těch, kteří se setkali s nenávistnými projevy online, bude ve skutečnosti ještě vyšší.“

„Česká republika v současnosti dohání implementaci evropského nařízení zvaného Digital Services Act. To posiluje mimo jiné důvěryhodnost nahlašujících specializovaných organizací, jejichž upozornění na škodlivý obsah musí ČTÚ přednostně řešit. Z pohledu našeho úřadu, i pro efektivní ochranu zranitelných skupin včetně dětí a mládeže je klíčové, aby se pravidla mohla co nejdříve aktivně uplatňovat,“ říká Marek Vrbík, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

„Pro zajištění skutečně účinné ochrany obětí nenávistných projevů nejen online, případně i kyberšikany, je zásadní, aby je zákon rozeznal a uměl na ně reagovat. V rámci trestního práva jde o rozšiřování pohnutek u trestných činů spáchaných z nenávisti a jejich přísnější trestání,“ říká Karel Dvořák, náměstek ministra spravedlnosti.

Průzkum potvrdil vysoký výskyt kyberšikany. Zde platí, že 67 % adolescentů jí přímo čelilo – nejčastěji šlo o rozšiřování pomluv a lží (34 %) nebo o urážky (31 %). Pouze 6 z 10 obětí kyberšikany se někomu svěřilo. Nejméně se svěřovali chlapci – jejich ochota svěřovat se klesá s věkem.

Co se týče nenávistných projevů online, mladí na ně často nijak nereagují a ignorují je. 49 % všech mladých lidí bylo v posledních 12 měsících vystaveno nenávistným projevům jednou týdně nebo častěji. Více jde o členy ohrožených skupin – 59 %, a konkrétně mezi LGBT+ mladými lidmi dokonce nebyl nikdo, kdo by se s nenávistnými projevy online nikdy nesetkal. Nejčastěji byly namířeny proti Ukrajincům (50 %) a LGBT+ lidem (43 %). Na takové projevy pak 45 % mladých lidí reaguje aktivně a 35 % pouze pasivně – často si dotyčného člověka zablokují na sociální síti. Zároveň to jsou právě členové ohrožených skupin, kteří v 66 % případů reagují aktivně, tj. oznámili nenávistný obsah sociální síti, přidali komentáře s fakty či podpořili komentář, který nenávistnému projevu odporoval. Ve 42 % případů je k tomu motivuje potřeba zastat se dotčeného člověka.

„Nenávist ve veřejném prostoru někdy překračuje hranice zákona, vždy ale hranice obyčejné lidské slušnosti. V posledních měsících jsme i v médiích viděli řadu případů mezi školáky, kdy zůstává člověku rozum stát nad jednáním některých studentů. Čísla nyní máme. Ta veřejnosti předkládáme a pevně věříme, že se odborná veřejnost zamyslí i nad příčinami a další možnou prevencí. I my v T-Mobilu se dlouhodobě zaměřujeme na budování bezpečného a respektujícího online prostředí. Průzkum pomůže nejen specializovaným organizacím problém efektivněji řešit – edukací, prevencí, ale věřím, že i školám může pomoci zaměřit se na prevenci a ochranu těch nejzranitelnějších z nás,“ říká Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile.

Průzkum je součástí dlouhodobé mise T-Mobilu – v rámci ní probíhá například kampaň No Hate nebo grantová výzva Česko bez předsudků, zaměřená na podporu projektů zabývajících se předsudečným násilím.

O společnosti

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.

Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.

T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.

Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělení: [email protected]

Zdroj: www.t-press.cz

Další články

Další články od T-Mobile

Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Praha, 11. června – Léto se blíží a s ním i prosluněná magentová nabídka. Jak už jsou zákazníci největšího mobilního operátora zvyklí, čeká je pořádná porce dat zdarma, k tomu super praktický dárek a také skvělé letní osvěžení. Nabídka startuje 16. června a potrvá do konce srpna.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Praha, 11. června – Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Praha, 11. června – Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Praha, 11. června – Léto se blíží a s ním i prosluněná magentová nabídka. Jak už jsou zákazníci největšího mobilního operátora zvyklí, čeká je pořádná porce dat zdarma, k tomu super praktický dárek a také skvělé letní osvěžení. Nabídka startuje 16. června a potrvá do konce srpna.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile
Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Letní nabídka plná radosti od T-Mobile je opět tu

Praha, 11. června – Léto se blíží a s ním i prosluněná magentová nabídka. Jak už jsou zákazníci největšího mobilního operátora zvyklí, čeká je pořádná porce dat zdarma, k tomu super praktický dárek a také skvělé letní osvěžení. Nabídka startuje 16. června a potrvá do konce srpna.
| T-Mobile
Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Novým obchodním ředitelem pro rezidentní zákazníky se od září stane Petar Babić

Praha, 11. června – Novým B2C ředitelem, tedy obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu společnosti T-Mobile Czech Republic, se od 1. září 2025 stane Petar Babić. Maximiliano Bellassai se přesouvá do T-Mobile Polsko, kde se ujme řízení divize B2C a stane se tam rovněž obchodním ředitelem segmentu rezidentních zákazníků a členem management boardu.
| T-Mobile