Datart··5 min

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Datart

Datart

Datart je český prodejce spotřební elektroniky a elektrospotřebičů. Společnost byla založena v roce 1991 a sídlí v Praze. Datart má pobočky v celé České republice a zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců.

Tisková zpráva

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.

Maloobchod se letos po dlouhém období nestability a nejistoty začíná pozvolna opět stabilizovat. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu [1] došlo v červenci k meziročnímu nárůstu tržeb v maloobchodu reálně o 4,5 %. Za nepotravinářské zboží tržby podle statistiků vzrostly o 5,9 %. Tempo růstu tržeb se však napříč jednotlivými segmenty poměrně významně liší. V prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením například tržby meziročně stouply o 0,3 %. Opravdu výrazně naopak rostou tržby internetových a zásilkových obchodů. Podle ČSÚ meziročně stouply o 17,2 %.

„Na trhu s elektronikou vidíme ve srovnání s loňským rokem mírný růst. Stále však nedosahuje úrovně roku 2022, oproti kterému vloni došlo ke znatelnému propadu. Přesto se nám letos se značkou DATART daří překonávat nejen výsledky roku 2023, ale i roku 2022. Naše tržní pozice posiluje jak v online prodeji, tak v tradičních prodejnách. To svědčí o naší schopnosti efektivně reagovat na měnící se preference zákazníků a dynamiku trhu, což nám umožňuje konsolidovat naši pozici mezi lídry na trhu s elektronikou,“ vysvětluje Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.

Trhem hýbá počasí

Velmi specifické byly z pohledu spotřebitelských trendů poslední měsíce, během kterých sehrálo stěžejní roli počasí. Červencové a srpnové vlny vytrvalých veder vedly k výraznému nárůstu poptávky po mobilních klimatizacích, ochlazovačích a větrácích. V meziročním srovnáním DATART v těchto kategoriích zaznamenal nárůst prodejů řádově o 31 %. Výrazně ve srovnání s loňským létem vzrostly i prodeje bazénů a vířivek.

Neméně významný dopad pak měly na nákupní chování Čechů i přívalové deště a rozsáhlé záplavy posledních dní. V souvislosti s nimi DATART zaznamenal významný nárůst poptávky po mnoha produktových kategoriích. Mezi nejvíce žádané zboží tak aktuálně patří čerpadla, odvlhčovače a svítilny. V meziročním srovnání se zároveň téměř zdvojnásobily prodeje powerbank v tomto nevlídném období.

[1] Zdroj: ČSÚ. Dostupné zde.

„V těchto vypjatých situacích hraje stěžejní roli co nejrychlejší dostupnost potřebného zboží. Usilovně proto pracujeme na tom, aby bylo v dostatečném množství k dostání jak na našem e-shopu, tak i v naší rozsáhlé síti kamenných prodejen.“ říká Jan Pospíšil.

V hlavní roli sport

Jedním ze segmentů, v němž podle dat maloobchodního prodejce DATART došlo v letošním roce k překvapivě výraznému nárůstu zájmu mezi spotřebiteli, jsou televizory. Zčásti lze tento trend přičíst zintenzivňujícímu se konkurenčnímu boji mezi výrobci, díky němuž postupně klesají ceny špičkových technologií. Zásadním impulsem motivujícím zákazníky k nákupu nových televizorů však podle Jana Pospíšila bylo mimořádné množství velkých sportovních akcí, které se od začátku roku konaly.

„Letošní rok je opravdu specifický tím, že se konaly hned tři globální sportovní akce s českou účastí. To mnoho sportovní fanoušků motivovalo k tomu, aby upgradovali technologie a mohli tak sportovní přenosy sledovat v ještě lepší kvalitě. Díky správnému načasování a široké nabídce jsme se v prodeji televizí v letošním roce stali pomyslným lídrem na trhu,“ říká Jan Pospíšil.

Kde naopak DATART zaznamenal mírný pokles poptávky, je segment notebooků. To i navzdory poměrně významnému rozmachu technologií spojených s využíváním nástrojů umělé inteligence. V posledních měsících naopak sleduje růst prodejů chytrých telefonů, nositelné elektroniky či automatických kávovarů. Nezanedbatelný růst zájmu zákazníků pak DATART aktuálně eviduje také v oblasti zábavy a zejména pak gamingu.

„Krize, které v několika posledních několika letech výrazně zatížily peněženky českých domácností, pomalu odeznívají, a lidé se tak postupně osmělují a sahají i po produktech, které neřeší jen nějakou akutní potřebu, ale primárně slouží k zábavě. Vzhledem k tomu, že teď nastává období velkých prodejních akcí, jako jsou Dny Marianne či Black Friday, a blíží se vánoční období, očekáváme, že poptávka po těchto produktech bude ve zbylých měsících tohoto roku dále stoupat,“ odhaduje Jan Pospíšil.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

Čistička vzduchu – módní výstřelek, nebo spolehlivý pomocník? Zájem o čističky vzduchu vloni stoupl téměř o 20 %

S příchodem jarní pylové sezóny mezi Čechy roste zájem o čističky vzduchu. Stále více spotřebitelů si je spojuje nejen s komfortem, ale také se zdravím. Podle DATARTU se jich za poslední rok prodalo více než 20 000, což znamená meziroční skok přibližně o 20 %. Největší poptávka přichází většinou v březnu a dubnu, kdy prodeje stoupají až o 50 % oproti běžným měsícům. To potvrzuje také letošní sezóna. Velký zájem mají čeští spotřebitelé zejména o moderní čističky s ionizační technologií a zařízení vybavená automatickým režimem šetřícím filtry i energii.
| Datart
Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

Češi se učí recyklovat staré spotřebiče. V DATARTu jich meziročně vrátili o 17 % více

V uplynulém roce opět došlo k navýšení množství odevzdaných odpadních recyklovatelných elektrospotřebičů. Oproti roku 2023 stoupl jejich celkový objem v rámci svozových služeb maloobchodního prodejce DATART o 17 % na 6 783 tun. Ze 12,6 tun použitých baterií odevzdaných ke zpětnému odběru bylo recyklací získáno 9 481 kilogramů druhotných surovin, meziročně o 28 % více. DATART spotřebitele vyzývá, aby v úsilí nepolevovali, dále se zapojovali do odpovědnějšího přístupu k životnímu prostředí a místo vyhazování starých spotřebičů a baterií do komunálního odpadu je nosili do prodejen, kde se prodejce postará o jejich ekologickou recyklaci.
| Datart
Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Teplé počasí vyhnalo Čechy na zahrádky. Zájem o zahradní techniku meziročně stoupl zhruba o 30 %

Jaro je v plném proudu a s ním i sezóna zahradních prací. Díky nadprůměrně teplému březnu se letos Češi pustili do údržby svých zahrad, trávníků a okolí domovů o poznání dříve. Stále více se přitom spoléhají na moderní zahradní pomocníky. Podle dat maloobchodního prodejce DATART vzrostly prodeje zahradní techniky meziročně řádově o 30 %. Největší zájem je o sekačky všech typů, od klasických benzínových po inteligentní robotické modely, prodeje však rostou i u dalšího vybavení usnadňujícího údržbu zeleně.
| Datart
Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Nákupní fenomén, který si Češi zamilovali: V DATARTu startují Dny Marianne

Už 11. dubna v DATARTu odstartuje jarní edice jedné z nejpopulárnějších prodejních akcí roku – Dny Marianne. Tento nákupní fenomén si v záplavě slevových akcí udržuje své prestižní postavení díky unikátní kombinaci atraktivních nabídek, širokému sortimentu a výjimečné atmosféře, která každoročně přitahuje tisíce zákazníků. Dny Marianne propojují svět tradičního retailu s online prostředím a motivují zákazníky k nákupu jak v kamenných prodejnách, tak v e-shopech, kde mohou zákazníci nakupovat z pohodlí domova.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k únorovým tržbám v maloobchodě

„Únor v maloobchodě tradičně představuje přechodné období mezi dynamickým lednem, kdy doznívá vliv povánočních slev, a jarními promoakcemi. Pro řadu segmentů to znamená mírné zpomalení spotřebitelské poptávky, což je důsledkem několika faktorů – vyčerpání rozpočtů po sváteční sezóně, nižších disponibilních příjmů domácností a absence silných nákupních impulsů. Přesto se letošní únor v segmentu elektra ukázal jako lehce růstový, přičemž meziročně zde prodeje vzrostly řádově o 5 %.
| Datart
Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Chytré platby na vzestupu: Češi objevují kouzlo odložených a rozložených plateb – nejen manažeři oceňují jejich výhody

Platební preference českých spotřebitelů procházejí výraznou transformací, přičemž stále větší podíl transakcí připadá na inovativní finanční nástroje. Rostoucí popularita odložených a rozložených plateb a modelu rozložení nákupu do několika splátek reflektuje širší trend finanční optimalizace a preference flexibilního řízení cash flow. Podle statistik maloobchodního prodejce elektroniky DATART zaznamenaly platby prostřednictvím služeb Skip Pay či Twisto meziroční nárůst v řádu stovek procent.
| Datart
Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Přichází čas jarních úklidů. Práci v domácnosti Čechům stále častěji usnadňují moderní pomocníci

Důkladný úklid celé domácnosti je jeden z rituálů, které neodmyslitelně patří k období jara. Ačkoliv však samotná tradice nadále přetrvává, způsob úklidu se postupně proměňuje. Stále více Čechů se při něm totiž spoléhá na moderní technologie. Výrazně tak stoupá obliba tyčových a robotických vysavačů, elektrických čističů oken či parních mopů, které lidem šetří čas i námahu. V porovnání s letní sezónou se jejich prodej v jarních měsících zvyšuje až o 25 %.
| Datart
Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

Domácí kancelář, kde půjde práce od ruky? Klíčem k efektivní práci je správná technika a ergonomické vybavení

I domov může být skvělým místem pro práci. Aby však byla efektivní a pohodlná, musí tomu být domácí prostředí dobře přizpůsobené. Správně vybavený pracovní prostor totiž pomáhá udržet koncentraci, podporuje produktivitu a zároveň zajišťuje pohodlí i po dlouhých hodinách u počítače. Zjistěte, na co se při zařizování domácí kanceláře zaměřit a do jakého vybavení se vyplatí investovat.
| Datart
Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

Komentář obchodně marketingového ředitele společnosti DATART Františka Mikošky k lednovým tržbám v maloobchodě

„Leden na trhu s elektronikou přinesl smíšené výsledky. Tradiční dozvuky vánoční sezóny se odrazily ve stabilním výkonu trhu, přičemž spotřebitelé využívali povánoční slevy a výprodeje. Výraznější dynamiku vykázaly některé produktové segmenty – zejména malé domácí spotřebiče, které profitovaly z pokračujícího růstu. Naopak segment mobilních telefonů a nositelné elektroniky zaznamenal meziroční pokles, což může reflektovat jak delší inovační cykly, tak nasycení trhu.
| Datart
Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televizní trh v pohybu: Prodeje televizí loni vzrostly, poptávku táhne streaming

Televize si i nadále udržují své pevné místo v českých domácnostech. Podle údajů z trhu došlo v uplynulém roce k meziročnímu nárůstu prodejů, kdy nepřehlédnutelným hybatelem trhu s televizemi je také rozmach streamovacích platforem, který urychluje potřebu výměny zastaralých televizorů za nové chytré televize s připojením k internetu. Impulsem pro poptávku by podle DATARTu mohl být i příchod služby Oneplay.
| Datart