Datart··5 min

Trh s elektronikou se vzpamatovává, důležitou roli hraje také počasí. V létě Češi zkupovali klimatizace, v posledních dnech čerpadla

Datart

Datart

Datart je český prodejce spotřební elektroniky a elektrospotřebičů. Společnost byla založena v roce 1991 a sídlí v Praze. Datart má pobočky v celé České republice a zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců.

Tisková zpráva

Trh s elektronikou začíná opět mírně růst. Úrovně z roku 2022 však zatím stále nedosahuje. Data maloobchodního prodejce DATART naznačují, že se Češi v nákupech pomalu osmělují a opět si začínají více pořizovat elektroniku rovněž pro zábavu. Výrazný dopad na trh letos měly globální sportovní akce, a také narůstající obměna televizorů z období změny - digitalizace televizního vysílání. V posledních několika měsících pak nákupní chování Čechů výrazně ovlivnilo počasí. Vytrvalá letní vedra vedla k růstu prodejů klimatizací, větráků a ochlazovačů meziročně řádově 31 %, během záplav zase výrazně stoupl zájem o čerpadla, odvlhčovače, svítilny či powerbanky.

Maloobchod se letos po dlouhém období nestability a nejistoty začíná pozvolna opět stabilizovat. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu [1] došlo v červenci k meziročnímu nárůstu tržeb v maloobchodu reálně o 4,5 %. Za nepotravinářské zboží tržby podle statistiků vzrostly o 5,9 %. Tempo růstu tržeb se však napříč jednotlivými segmenty poměrně významně liší. V prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením například tržby meziročně stouply o 0,3 %. Opravdu výrazně naopak rostou tržby internetových a zásilkových obchodů. Podle ČSÚ meziročně stouply o 17,2 %.

„Na trhu s elektronikou vidíme ve srovnání s loňským rokem mírný růst. Stále však nedosahuje úrovně roku 2022, oproti kterému vloni došlo ke znatelnému propadu. Přesto se nám letos se značkou DATART daří překonávat nejen výsledky roku 2023, ale i roku 2022. Naše tržní pozice posiluje jak v online prodeji, tak v tradičních prodejnách. To svědčí o naší schopnosti efektivně reagovat na měnící se preference zákazníků a dynamiku trhu, což nám umožňuje konsolidovat naši pozici mezi lídry na trhu s elektronikou,“ vysvětluje Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.

Trhem hýbá počasí

Velmi specifické byly z pohledu spotřebitelských trendů poslední měsíce, během kterých sehrálo stěžejní roli počasí. Červencové a srpnové vlny vytrvalých veder vedly k výraznému nárůstu poptávky po mobilních klimatizacích, ochlazovačích a větrácích. V meziročním srovnáním DATART v těchto kategoriích zaznamenal nárůst prodejů řádově o 31 %. Výrazně ve srovnání s loňským létem vzrostly i prodeje bazénů a vířivek.

Neméně významný dopad pak měly na nákupní chování Čechů i přívalové deště a rozsáhlé záplavy posledních dní. V souvislosti s nimi DATART zaznamenal významný nárůst poptávky po mnoha produktových kategoriích. Mezi nejvíce žádané zboží tak aktuálně patří čerpadla, odvlhčovače a svítilny. V meziročním srovnání se zároveň téměř zdvojnásobily prodeje powerbank v tomto nevlídném období.

[1] Zdroj: ČSÚ. Dostupné zde.

„V těchto vypjatých situacích hraje stěžejní roli co nejrychlejší dostupnost potřebného zboží. Usilovně proto pracujeme na tom, aby bylo v dostatečném množství k dostání jak na našem e-shopu, tak i v naší rozsáhlé síti kamenných prodejen.“ říká Jan Pospíšil.

V hlavní roli sport

Jedním ze segmentů, v němž podle dat maloobchodního prodejce DATART došlo v letošním roce k překvapivě výraznému nárůstu zájmu mezi spotřebiteli, jsou televizory. Zčásti lze tento trend přičíst zintenzivňujícímu se konkurenčnímu boji mezi výrobci, díky němuž postupně klesají ceny špičkových technologií. Zásadním impulsem motivujícím zákazníky k nákupu nových televizorů však podle Jana Pospíšila bylo mimořádné množství velkých sportovních akcí, které se od začátku roku konaly.

„Letošní rok je opravdu specifický tím, že se konaly hned tři globální sportovní akce s českou účastí. To mnoho sportovní fanoušků motivovalo k tomu, aby upgradovali technologie a mohli tak sportovní přenosy sledovat v ještě lepší kvalitě. Díky správnému načasování a široké nabídce jsme se v prodeji televizí v letošním roce stali pomyslným lídrem na trhu,“ říká Jan Pospíšil.

Kde naopak DATART zaznamenal mírný pokles poptávky, je segment notebooků. To i navzdory poměrně významnému rozmachu technologií spojených s využíváním nástrojů umělé inteligence. V posledních měsících naopak sleduje růst prodejů chytrých telefonů, nositelné elektroniky či automatických kávovarů. Nezanedbatelný růst zájmu zákazníků pak DATART aktuálně eviduje také v oblasti zábavy a zejména pak gamingu.

„Krize, které v několika posledních několika letech výrazně zatížily peněženky českých domácností, pomalu odeznívají, a lidé se tak postupně osmělují a sahají i po produktech, které neřeší jen nějakou akutní potřebu, ale primárně slouží k zábavě. Vzhledem k tomu, že teď nastává období velkých prodejních akcí, jako jsou Dny Marianne či Black Friday, a blíží se vánoční období, očekáváme, že poptávka po těchto produktech bude ve zbylých měsících tohoto roku dále stoupat,“ odhaduje Jan Pospíšil.

Zdroj: www.datart.cz

Další články

Další články od Datart

Tradice a inovace: Moderní technologie mění vánoční výzdobu v českých domácnostech

Tradice a inovace: Moderní technologie mění vánoční výzdobu v českých domácnostech

S příchodem adventního období a blížícími se Vánocemi se české domácnosti opět ponořily do příprav sváteční atmosféry. Datart, přední hráč na trhu s elektronikou, hlásí nárůst zájmu o vánoční osvětlení a dekorace. Již v listopadu Češi nakoupili řádově o 30 % více produktů v této kategorii než za stejné období loňského roku. Tento trend potvrzuje oblibu moderních, energeticky úsporných a designově promyšlených řešení, která vnášejí do domovů kouzlo Vánoc.
| Datart
Výběr dárků pro milovníky počítačových her může být oříšek. Expert radí, jak se nespálit

Výběr dárků pro milovníky počítačových her může být oříšek. Expert radí, jak se nespálit

Svět počítačových her je plný nepřeberného množství možností. Najít ten správný dárek, který herního nadšence skutečně potěší, je tak často skutečná výzva. Šlápnout vedle je možné téměř na každém kroku – od volby správné konzole přes výběr konkrétních her až po jednotlivé komponenty do herního počítače. Roman Šubrt z DATARTu proto všem nezasvěceným radí, jak dárky pro gamery vybírat a na co si dát pozor.
| Datart
Průzkum: Většina Čechů se s dárky vejde do deseti tisíc. Největší radost pod stromečkem udělá nový telefon

Průzkum: Většina Čechů se s dárky vejde do deseti tisíc. Největší radost pod stromečkem udělá nový telefon

Doba šetření na vánočních dárcích pomalu končí. Podle průzkumu maloobchodního prodejce elektroniky DATART utratí 63 % Čechů za vánoční dárky stejně jako loni. Šetřit na dárcích plánuje jen 21 % dotázaných, výrazně méně než v předchozích letech. Téměř dvě třetiny Čechů si letos vystačí s částkou nižší než deset tisíc korun. Z průzkumu také vyplývá, že z elektroniky by si Češi pod stromečkem nejčastěji přáli najít nový mobilní telefon, televizi nebo chytré hodinky. Kvůli očekávanému vysokému zájmu zákazníků DATART posiluje skladové zásoby, kapacitu distribuce i personál na prodejnách.
| Datart
Stále více domácnosti se pyšní přídomkem chytré

Stále více domácnosti se pyšní přídomkem chytré

Technologické vychytávky a vyspělé produkty chytré domácnosti se zabydlují v domovech Čechů. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu je k zabezpečení své domácnosti využívá už 8 % Čechů. Chytrými domácími spotřebiči je pak vybavena každá třináctá domácnost. Jak navíc ukazují statistiky maloobchodního prodejce DATART, zájem o chytrá zařízení do domácnosti v posledních letech vytrvale roste. Jejich prodeje zatím letos v meziročním srovnání stouply o 16 %. Právě technologie usnadňující každodenní život v domácnosti by letos měly být oblíbenými dárky pod vánoční stromeček.
| Datart
DATART získal ocenění Effie za dlouhodobé budování značky

DATART získal ocenění Effie za dlouhodobé budování značky

DATART, renomovaný maloobchodní prodejce spotřební elektroniky, dosáhl významného uznání na českém trhu. Získáním prestižního ocenění Effie v kategorii „Dlouhodobé budování značky“ DATART stvrdil svou silnou pozici v povědomí zákazníků a schopnost strategicky řídit značku s dlouhodobým dopadem. Toto prestižní ocenění odráží nejen důslednou práci zaměřenou na efektivní marketingovou komunikaci a flexibilní přístup k moderním trendům, ale také vysoký standard kvality produktů, špičkových služeb a zákaznické péče, které jsou pilíři úspěchu značky DATART.
| Datart
Hernímu segmentu dále kralují konzole. Před herním počítačem je letos upřednostnilo 64 % nakupujících

Hernímu segmentu dále kralují konzole. Před herním počítačem je letos upřednostnilo 64 % nakupujících

Volba mezi počítačem a herní konzolí bývá jedna z prvních, které musí hráč udělat. Podle dat maloobchodního prodejce elektroniky DATART se letos pro herní notebook či počítač rozhodlo 36 % nakupujících. Zbylých 64 % upřednostnilo herní konzoli. Počítačovému gamingu se ale možná blýská na lepší časy. Prodeje herních notebooků a počítačů totiž letos meziročně vzrostly o řádově o 20% procent. Hlavní výhoda herních konzolí nadále zůstává v oblasti ceny. Zatímco za konzoli letos Češi průměrně zaplatili lehce přes 10 tisíc korun, v případě herních počítačů a notebooků se částka blížila 25 tisícům korun.
| Datart
DATART popáté obhájil ocenění Nejdůvěryhodnější značky roku, a navíc získal titul Skokan roku. Spotřebitelé ocenili kvalitu a zákaznickou péči

DATART popáté obhájil ocenění Nejdůvěryhodnější značky roku, a navíc získal titul Skokan roku. Spotřebitelé ocenili kvalitu a zákaznickou péči

DATART se letos popáté za sebou stal Nejdůvěryhodnější značkou roku v kategorii Prodejci elektra. Ocenění, které čeští spotřebitelé udělili DATARTu v rámci nejrozsáhlejší nezávislé spotřebitelské ankety, potvrzuje, že zůstává jasnou volbou pro zákazníky, hledající kvalitu a spolehlivost. V letošním roce DATART zaznamenal v této anketě také největší meziroční nárůst hlasů ze všech značek – o působivých 9,8 %. Tím si vysloužil titul Skokan roku. Výsledky marketingového ocenění, které probíhá již desátým rokem, byly slavnostně vyhlášené 7. listopadu 2024 v Radiopaláci v Praze na Vinohradech.
| Datart
Elektronika v centru pozornosti: V DATARTu startuje Black Friday. Oblíbená prodejní akce poběží celý listopad

Elektronika v centru pozornosti: V DATARTu startuje Black Friday. Oblíbená prodejní akce poběží celý listopad

V prodejnách a na e-shopu maloobchodního prodejce elektroniky DATART odstartovala největší prodejní akce roku Black Friday. Stejně jako v loňském roce poběží celý listopad. Vzhledem k rostoucí popularitě slevových akcí DATART i letos očekává velký zájem spotřebitelů. Podle odhadů prodejce dojde během prodejní akce řadově až k 35% nárůstu prodejů oproti běžnému období. Zájem DATART očekává zejména v segmentu mobilních telefonů, notebooků, chytrých hodinek, malých domácích spotřebičů, ale také energeticky úsporných produktů.
| Datart
Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Rychlost a flexibilita na prvním místě: Zákazníci DATARTu stále preferují osobní odběr, roste však zájem o výdejní boxy

Při online nákupech elektroniky lidé stále nejčastěji volí možnost osobního odběru na prodejně. Podle statistik maloobchodního prodejce DATART zákazníci tento způsob doručení zboží volí u téměř 70 % objednávek. Rostoucí zájem prodejce registruje v případě doručení na výdejní místa a do samoobslužných boxů, aktuálně jsou druhou nejčastější volbou. Doručení domů naopak oslabuje. Podle Mariána Sirotka z DATARTu je v současné době nejdůležitější spotřebitelům poskytnout co nejširší výběr, aby si sami mohli zvolit způsob, který nejlépe odpovídá jejich časovým a praktickým požadavkům.
| Datart
Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Ještě efektivnější práce s daty: DATART nově využívá systémy nové generace od SAP

Efektivní práce s daty dokáže udělat ve vysoce konkurenčním prostředí trhu se spotřební elektronikou zásadní rozdíl. Společnost HP TRONIC, lídr českého retailového trhu, pod jehož křídla spadá DATART, ETA či síť wellness hotelů, proto zavádí systémy nové generace od SAP. Od těchto inovací si slibuje nejen snížení provozních nákladů, ale také rychlejší plánování, efektivnější distribuci zboží a snazší expanzi na nové trhy.
| Datart