Makro··6 min

Transparentní nákupy a kvalitní potraviny jsou klíčem ke zlepšení stravy v institucích

Makro

Makro

Makro (stylizováno makro) je řetězec velkoobchodních prodejen typu cash and carry. Držitelem značky makro je v kontinentální Evropě německá obchodní skupina Metro. V České republice makro provozuje 13 prodejen a je partnerem franšízového řetězce Můj obchod. V účetním roce 2020–2021 mělo makro v Česku tržby 26,220 mld. Kč, a bylo tak 8. největším obchodním řetězcem podle žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej.

Tisková zpráva

Kvalita nemocničního stravování zásadně ovlivňuje proces léčby a rekonvalescence pacientů. Podobě tomu je i u škol a zařízení sociálních služeb. Jak ale zajistit, aby instituce nakupovaly čerstvé a kvalitní potraviny transparentně a efektivně? Odpověď přinesl odborný seminář v Brně, který se zaměřil na využívání dynamického nákupního systému (DNS) v souladu se zákonem č. 166/2023 Sb.

Pod záštitou Ministerstva zdravotnictví, Státního zdravotního ústavu a Ministerstva pro místní rozvoj se setkali zástupci nemocnic, odborníci na veřejné zakázky a dodavatelé kvalitních potravin, aby společně hledali řešení pro moderní a odpovědné nemocniční stravování.

Jedním z hlavních řečníků byl ministr zdravotnictví prof. MUDr. Vlastimil Válek, CSc., MBA, EBIR, který zdůraznil, že kvalitní nemocniční strava není luxus, ale klíčový faktor zdravotní péče a navázal na svou nedávnou zkušenost se stravou v nemocnicích: „Chci podpořit změnu stravování v nemocnicích, aby co nejvíce odpovídala potřebám pacientů a budu v tom podporovat i ředitele nemocnic. Jsem rád, že se tomu Ministerstvo zdravotnictví a Státní zdravotní ústav s partnery věnují a odvedli už důležitou práci. Pod mým vedením jsme vloni vydali metodiku k nákupům potravin do nemocnic, aby se pro pacienty nakupovalo kvalitně a udržitelně. Zadal jsem také jako prioritu ministerstva vypracování projektu ke zkvalitnění stravy a nutriční péče v nemocnicích, jehož realizace je už takzvaně „na spadnutí“.

MUDr. Barbora Macková, MHA, hlavní hygienička, ředitelka Státního zdravotního ústavu a předsedkyně Mezirezortní pracovní skupiny pro institucionální stravování, zdůraznila nutnost sjednoceného a odborného přístupu ke stravování v institucích. „Jsem nesmírně ráda, že po necelých dvou letech činnosti má naše skupina za sebou podstatné a hmatatelné výsledky – v roce 2023 byla vydána Metodika poskytování dietní stravy v rámci institucionálního stravování, která slouží jako návod k tomu, jak zajistit stravování dětí, které mají dietní omezení. Pilotním testováním loni prošlo také aktualizované složení spotřebního koše pro školní jídelny, které zajistí vyváženou skladbu jídelníčků a do praxe by mělo být plošně uvedeno v příštím školním roce. Intenzivně se věnujeme také změnám ve stravování pacientů v nemocnicích, jak uvedl pan ministr. Pořádáme workshopy a konference pro zaměstnance nemocnic. Na těchto akcích sdílíme metodickou podporu, dobrou praxi a v rámci činnosti skupiny nabízíme unikát – kurzy pro školní a nemocniční kuchaře s praktickými tréninkem a ukázkami receptů. Chtěla bych tedy velmi poděkovat svým kolegyním a kolegům, kteří na těchto pozitivních změnách intenzivně pracují a jejichž výsledky jsou jasně vidět“, řekla Macková.

Seminář ukázal konkrétní příklady dobré praxe a představil moderní digitální nástroje, které umožňují nemocnicím nakupovat potraviny podle kvality, výživových hodnot a udržitelných kritérií, nejen podle ceny.

Dynamický nákupní systém (DNS)
umožňuje průběžně oslovovat dodavatele a nakupovat kvalitní suroviny za férových podmínek.

Moderní metody výběru potravin zohledňují výživové standardy, sezónnost a podporují odpovědné zemědělce.

Transparentní zakázky přinášejí lepší kvalitu potravin a zároveň šetří nemocnicím čas i peníze.

Seminář ukázal, že kvalitní nemocniční stravování nezačíná v kuchyni, ale u způsobu, jak nemocnice nakupují potraviny. Pokud chtějí zlepšit kvalitu jídla, musí nejprve změnit přístup k nákupům – a právě zde hraje zásadní roli makro ČR, které ve spolupráci s jednotlivými členy Mezirezortní skupiny, pomáhá nemocnicím s využitím moderních nástrojů pro transparentní zadávání veřejných zakázek.

„Jsme připraveni pomoci institucím zavést systémy, které zlepší kvalitu stravování a přinesou úspory. Makro ČR není jen dodavatel, ale partner, který jim pomůže přejít na moderní způsob hospodaření s potravinami. Nadále budeme aktivně podporovat školení a odbornou podporu zaměstnanců pracujících v institucionálním stravování“
uzavírá Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR.

Zlepšení nemocniční stravy není otázkou vzdálené budoucnosti. Nové legislativní nástroje i moderní technologie umožňují nemocnicím začít měnit přístup k nákupu potravin okamžitě.

„Dnes už neplatí, že nemocniční strava musí být nevýrazná a nekvalitní. Máme nástroje, které nemocnicím umožní nakupovat čerstvé a výživné potraviny za férových podmínek. Je jen na nás, jak je využijeme,“
shodli se účastníci semináře.

Díky těmto krokům může být nemocniční stravování skutečně součástí léčby – nejen na papíře, ale i na talíři.


Velkoobchod makro ČR dlouhodobě poskytuje své služby v prodeji potravinářského i nepotravinářského sortimentu. Za 25 let existence na českém trhu se makro ČR stalo silným a důležitým partnerem restaurací, hotelů a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků (Traders). Makro ČR má po celé České republice přes 650 000 zákazníků, kteří těží z unikátního multikanálového mixu velkoobchodu. Zákazníci si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů, nebo si ho nechají doručit – vše za pomoci digitálních řešení. Mimo to je makro ČR důležitým hráčem na poli udržitelnosti. Díky iniciativě České pole se makro ČR snaží do české gastronomie vrátit a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře i gastronomii.

Makro ČR je součástí globální sítě METRO AG se zastoupením ve více než 30 zemích. Společnost METRO má po celém světě přes 17 milionů zákazníků, kteří mohou využít velkoformátových obchodů. Více informací naleznete na: https://www.makro.cz/

Pro více informací kontaktujte

Nikola Formanová

Vedoucí komunikace makro ČR

tel.: +420 603 850 320

e-mail: nikola.formanova@makro.cz

www.makro.cz

www.facebook.com/makro.cz

www.linkedin.com/company/makro-cr/

Tisková zpráva ke stažení

Zdroj: www.makro.cz

Další články

Další články od Makro

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní Sbírka potravin prokázala, že Češi mají srdce na správném místě

Jarní kolo Sbírky potravin opět ukázalo, že Češi mají srdce na pravém místě. Darovali celkem 518 tun pomoci, z toho 464 tun potravin, což odpovídá 928 000 porcím jídla, a 54 tun hygienických potřeb. Klíčovým prvkem celé akce bylo nasazení více než 5 100 dobrovolníků v rekordním počtu obchodů – bez jejich pomoci by tato sbírka nemohla fungovat v takovém rozsahu.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Rekordní návštěvnost, světové hvězdy, tisíce ochutnávek a inspirace pro celý obor gastronomie

MAKRO Czech Gastro Fest 2025, největší gastronomická událost v České republice, který se konal 4.–5. dubna, přilákal rekordních 16 000 návštěvníků. Na festivalu vystoupilo přes 200 odborníků a řečníků, zúčastnilo se ho více než 100 partnerů a vystavovatelů a rozdalo se desítky tisíc degustačních porcí. Vyprodané O2 universum se díky tomu na dva dny proměnilo ve středobod české i světové gastronomie.
| Makro
Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii na MAKRO Czech Gastro Festu 2025

Na slavnostním zahájení 3. ročníku MAKRO Czech Gastro Festu, konaném v pražském O2 universu, byl dnes šéfkuchař Zdeněk Pohlreich oceněn Cenou za celoživotní přínos české gastronomii. Toto prestižní ocenění mu předal prezident festivalu a generální ředitel makro ČR, Jiří Nehasil, jako uznání za jeho mnohaletou práci v oblasti vzdělávání a propagace kvality české kuchyně napříč regiony České republiky.
| Makro
MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Vrcholná gastronomická událost roku přináší světové šéfkuchaře a bohatý program

Ve dnech 4. a 5. dubna 2025 se pražské O2 universum stane centrem kulinářského umění při třetím ročníku MAKRO Czech Gastro Festu 2025. Festival nabídne pestrý program pro profesionály i nadšence gastronomie, včetně kuchařských show, odborných diskusí a soutěží.
| Makro
Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Makro ČR úspěšně představilo kampaň „m“ na Career Expo Praha

Praha, 17. 3. – Makro ČR se v minulých dnech zúčastnilo největšího festivalu kariérních příležitostí v Praze. Na interaktivním stánku představilo svou employer branding strategii „m“, firemní kulturu, rozvojové příležitosti a závazek k diverzitě. Claim expozice „Berem vás takový, jaký jste“ podtrhl otevřenost vůči různorodým talentům a individuálním schopnostem.
| Makro
Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Gastro máme v krvi. A to fest! MAKRO Czech Gastro Fest 2025: Šest světových kuchařských hvězd, špičky české gastronomie, čtyři profesionální soutěže a desítky kuchařských show pod jednou střechou

Největší gastronomická událost v České republice MAKRO Czech Gastro Fest letos vstupuje do svého třetího ročníku a přivádí do Prahy světovou špičku v oblasti gastronomie. 4. a 5. dubna 2025 se v pražském O2 universu uskuteční dvoudenní festival plný inspirace, jedinečných kulinářských show, odborných diskusí, prestižních soutěží a zážitků pro profesionály i širokou veřejnost. Hlavními ambasadory jsou: za profesionály v gastronomii Zdeněk Pohlreich, za amatérské kuchaře a milovníky dobrého jídla Karel Kovy Kovář.
| Makro
Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Největší gastronomická událost roku MAKRO Czech Gastro Fest 2025 odstartuje za měsíc

Přesně za měsíc, 4. a 5. dubna 2025, se v Pražském O2 universu uskuteční třetí ročník národního gastronomického festivalu MAKRO Czech Gastro Fest. Na ploše 13 000 m² ve čtyřech patrech O2 univerzum se představí třináct tematických sekcí, přes 100 vystavovatelů a více než 200 odborníků z oblasti gastronomie. Návštěvníci si vychutnají tisíce degustační porcí desítky kuchařských show, a mohou se zúčastnit odborných přednášek, diskusí, rozhovorů a interaktivních prezentací v sekci MAKRO FORUM.
| Makro
Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Chefs' Dinner: Unikátní koncept šesti šéfkuchařů a špičkových surovin z makro ČR

Jedenáctý ročník prestižní gastronomické události Chefs’ Dinner opět spojil špičkové české i zahraniční šéfkuchaře při výjimečné večeři, která představuje vrchol kulinářského umění. Tento unikátní koncept, který hostům umožňuje ochutnat šest chodů připravených šesticí talentovaných kuchařů, je exkluzivní akcí Makro akademie. Ta nedávno oslavila 10 let své existence a za tuto dobu významně přispěla k naplňování kréda makro ČR – vzdělávat, podporovat a posouvat českou gastronomii na světovou úroveň.
| Makro
Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Makro ČR rozšiřuje program Chytrý kuchař

Praha, 19. 2. – Společnost makro ČR spouští novou kampaň na podporu programu Chytrý kuchař, jehož cílem je usnadnit práci profesionálním kuchařům a provozovatelům restaurací v HoReCa segmentu. Makro ČR nabízí nově více než 1 200 položek, které pomáhají šetřit čas, energii a náklady, a přináší tak moderní řešení pro efektivní gastronomii.
| Makro
Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Makro ČR posiluje svou značku: Druhá fáze employee branding kampaně "m" je v plném proudu

Praha, 13. 2. – Společnost makro ČR pokračuje v budování své značky jako atraktivního zaměstnavatele. Druhá fáze unikátní employee brandingové kampaně „m“ se právě spustila a nově cílí i na cílovou skupinu 18–45 ve vybraných regionech i prostřednictvím outdoorové reklamy. Kampaň, která byla v první fázi zaměřena na zaměstnance a jejich zapojení, nyní oslovuje potenciální uchazeče s jasnou a autentickou nabídkou pracovních příležitostí tím, že ukazuje makro jako silného, stabilního a atraktivního zaměstnavatele.
| Makro