ČSOB··9 min

Rodiče vedou své děti k chytrému hospodaření s penězi, ukázal průzkum ČSOB

ČSOB

ČSOB

Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB) je univerzální bankovní instituce působící v Česku. ČSOB byla založena státem v roce 1964 jako banka pro poskytování služeb v oblasti financování zahraničního obchodu a volnoměnových operací s působností na československém trhu.

Tisková zpráva

Finanční gramotnost se u dětí v České republice formuje už od útlého věku, a to zejména díky aktivnímu přístupu rodičů. Přestože mnozí dospělí (dle průzkumu až 60 %) vnímají současnou generaci dětí často jako nerozumnou nebo zhýčkanou, většina rodičů si klade za cíl vychovat finančně zodpovědné jedince, kteří rozumí hodnotě peněz a umí s nimi zacházet. To, jak jsou na tom děti a finance, zjišťovala ČSOB ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Z průzkumu vyplývá, že 56 % rodičů se zaměřuje na to, aby vedli své děti ke skromnosti. Zajímavé je, že pokud rodiče vnímají své dítě jako rozmazlené, dvakrát častěji z toho viní svého partnera spíše než sebe. Kapesné, které děti dostávají, se stává klíčovým nástrojem finanční výchovy. Svým dětem ho dává až 65 % rodičů a průměrná částka činí 600 Kč. Skokově pak kapesné narůstá na střední škole a v dospělosti, a to až v průměru na 1 130 Kč. Rodiče se také snaží dětem dávat kapesné pravidelně. Dvě třetiny respondentů dávají dětem kapesné každý měsíc. Pravidelnost roste s nástupem na střední školu, avšak po dosažení dospělosti se snižuje jeho frekvence.

Do prasátka i na účet

Spoření je mezi dětmi velmi rozšířené – 74 % dětí si pravidelně ukládá peníze, a to zejména na základní škole, kde tento návyk má až 80 % žáků. Zajímavé je, že 64 % dětí si šetří z vlastní vůle, což naznačuje jejich přirozenou motivaci k finanční odpovědnosti. Dalších 46 % dětí se k úsporám uchyluje na základě rady svých rodičů, což potvrzuje význam rodinného prostředí pro rozvoj finančních návyků. Pozoruhodným trendem je také rostoucí digitalizace finanční výchovy. Skoro pětina předškolních dětí (18 %) dostává kapesné přímo na bankovní účet, což odráží snahu rodičů jim zlehka poukazovat na digitální finanční hospodaření již od útlého věku.

„Se vzděláváním dětí o finanční gramotnosti by se mělo začít už ve chvíli, kdy děti začínají s rodiči chodit nakupovat. Při nákupech si začínají uvědomovat, že věci či služby stojí nějaké peníze. V tu chvíli také přichází poznání, že jim něco rodiče koupit nemohou a nechtějí, následovat by mělo vysvětlení proč, například, že to je moc drahé či že nákup té dané věci není nutný. Už od 1. stupně by děti měly dostávat kapesné a mluvit s rodiči o tom, na co peníze použijí,“ vysvětluje Helena Dušková, pedagožka a výchovná poradkyně 1. základní školy U Říčanského lesa. „Ve škole děti řeší v hodinách matematiky početní úlohy z reálného prostředí, zjišťují, jak fungují slevy či třeba last minute nabídky na dovolenou. Ve vyšších ročnících zkouší představovat podnikatelské záměry a s nimi spojené možné bankovní úvěry, půjčky a úroky. Na druhém stupni ZŠ také žáci diskutují v hodinách občanské výchovy o budoucím povolání. Obecně ale platí, že přístup k financím začíná v rodině a rodiče jsou pro děti tím nejbližším příkladem, jak se k penězům chovat,“ uzavírá Dušková.

Rodiče nad dětmi drží ochrannou (finanční) ruku

Rodiče se také velmi angažují v kontrole výdajů svých dětí. Až 59 % rodičů sleduje, za co jejich děti utrácejí peníze, přičemž nejčastěji jsou kontrolovány děti na základní škole (72 %). V rámci rodinného rozpočtu hrají děti stále větší roli – až 85 % rodičů s nimi o financích pravidelně diskutuje, a to i s dětmi v předškolním věku, kde takovou diskuzi vede 68 % rodičů.

Obecně lze říci, že se české rodiny snaží vychovávat finančně gramotné jedince. Pouze 7 % dotazovaných věří, že dnešní děti jsou finančně odpovědnější než předchozí generace. Tento pesimistický pohled může být ovlivněn jak nostalgií, tak změnami ve výchovných přístupech. Nicméně je zřejmé, že současná generace rodičů vnímá finanční vzdělání svých dětí jako zásadní prioritu, která jim pomůže zvládat budoucí finanční výzvy. A podobně na to nahlížejí i školy, které ve finanční gramotnosti dětí hrají stále větší úlohu.

„Školy přistupují k výuce finanční gramotnosti různými způsoby, jsou v tomto poměrně flexibilní a mohou se samy rozhodovat. Většinou záleží na přístupu vedení školy, a také pak na přístupu jednotlivých učitelů. Může hrát roli třeba i to, jak je samotné tato problematika zajímá. My jsme velice rádi, že máme spoustu pozitivních příkladů z praxe. Za posledních cca šest let se vnímání finanční gramotnosti ve školách výrazně proměnilo a školy přistupují k tomuto důležitému tématu daleko odpovědněji. Daleko více se také o finanční gramotnosti mluví ve společnosti,“ říká Jitka Hajičová, která vede projekt Finančního digitálního a udržitelného vzdělávání ČSOB pro školy. Ten nabízí česká banka školám už od roku 2016 a je do něj je zapojeno přes 500 zaměstnanců. Ti už na více než 1 100 školách provedli přes 100 000 školáků právě tématy jakými jsou třeba hospodaření s penězi v domácnosti, finanční produkty a jejich fungování, ale i moderními platebními metodami či riziky v digitálním světě.

„Běžnou součástí finančního vzdělávání se v poslední době stala i kyberbezpečnost. Z našich výukových workshopů se školáky máme totiž zkušenost, že například při každé výuce od 6. třídy výše se debata stočí i ke kryptoměnám. Pro děti jsou bitcoin a ostatní krypto věci velmi cool záležitostí. Málokdo s tím má praktické zkušenosti, ale všichni ´vědí, že na kryptu se dá zbohatnout´. Děti kromě kryptoměn řeší třeba i zdánlivě snadné investování s Youtubery nebo se stávají čím dál častěji terčem klamavých reklam, které je lákají například na iphone zdarma, přičemž po prokliknutí falešného odkazu se jim zaviruje počítač nebo mobil. I tohle jsou témata, která dnes do finančního vzdělávání musíme zařazovat, ať už doma, nebo ve škole,“ doplňuje Hajičová.

Jak děti naučit hospodařit s penězi? Tipy a triky (nejen) pro rodiče

  • Zaveďte kapesné jako pravidelný příjem
  • Jak na to: Stanovte pravidelné kapesné, například jednou týdně nebo měsíčně. Ujistěte se, že částka odpovídá věku dítěte.
  • Proč je to důležité: Děti si začnou uvědomovat hodnotu peněz a naučí se s nimi plánovat na kratší i delší období.
  • Rozdělte peníze do tří kategorií
  • Jak na to: Učte děti rozdělovat své peníze do tří obálek nebo skleniček: útrata, spoření, dlouhodobá přání/výdaje (např. vysněný telefon, ale také případné průšvihy).
  • Proč je to důležité: Tento systém je jednoduchý a dětem ukáže, jak rozdělovat finance na různé účely a prioritizovat je.
  • Vytvořte „cílové“ spoření
  • Jak na to: Pomozte dětem stanovit si finanční cíle, například našetřit na novou hračku nebo knihu. Ukazujte jim, jak sledovat své úspory a blížit se k cíli.
  • Proč je to důležité: Děti se naučí trpělivosti a vytrvalosti, zjistí, že odkládání peněz může přinést odměnu.
  • Zapojte děti do každodenních rodinných výdajů
  • Jak na to: Vysvětlete dětem, kolik stojí běžné položky, jako potraviny, energie nebo benzín. Můžete je vzít na nákup a nechat je sledovat, kolik co stojí.
  • Proč je to důležité: Děti si uvědomí, že peníze mají svou hodnotu a nejsou neomezeným zdrojem. Naučí se rozlišovat mezi potřebami a přáními.
  • Poučte děti o výhodách a úskalích půjčování peněz
  • Jak na to: Pokud dítě touží po něčem dražším, nabídněte mu možnost „půjčky“ s podmínkou, že peníze musí později splatit. Učte je, jak fungují půjčky, úroky a zodpovědné zadlužování.
  • Proč je to důležité: Děti pochopí, že půjčky mají důsledky a že je potřeba zvážit, zda stojí za to se zadlužit.
  • Využijte digitální nástroje pro správu financí
  • Jak na to: Otevřete dětem dětský bankovní účet, ať mohou sledovat své příjmy a výdaje.
  • Proč je to důležité: Děti si osvojí správu elektronických financí, což je důležitá dovednost v moderním světě.
  • Mluvte otevřeně o rodinném rozpočtu
  • Jak na to: Vysvětlujte dětem, jak rodina hospodaří s penězi, kolik se vydělává a kolik je třeba vydat na různé potřeby. Zapojujte je do jednoduchých rozhodnutí, například kolik peněz utratit na výlet.
  • Proč je to důležité: Děti pochopí, že peníze nejsou nekonečné, a naučí se, jak prioritizovat výdaje v rámci rodinných finančních plánů.

Zdroj: www.csob.cz

Další články

Další články od ČSOB

„Pomoc, porucha!“, volali loni nejčastěji naši řidiči z Rakouska, v létě z Itálie

„Pomoc, porucha!“, volali loni nejčastěji naši řidiči z Rakouska, v létě z Itálie

Období dovolených se blíží a cesta vlastním vozem do zahraničí zůstává oblíbeným způsobem, jak si užít volno. Cestování ale může znepříjemnit porucha vozidla. Statistiky ČSOB Pojišťovny ukazují, že nejčastěji z dovolenkových destinací volají čeští řidiči o pomoc z Rakouska, během léta pak z Itálie. Stále oblíbenějším způsobem, jak tyto situace řešit, je zavolání asistenční služby. ČSOB Pojišťovna ji nabízí dokonce v bezlimitní variantě. Nejčastěji asistence pomáhají klientům, když potřebují odtah, vybije se jim baterie, píchnou pneumatiku nebo jim dojde palivo.
| ČSOB
Hypotéka před výběrem bytu nebo domu? ČSOB přichází s novinkou, která urychlí cestu k vlastnímu bydlení

Hypotéka před výběrem bytu nebo domu? ČSOB přichází s novinkou, která urychlí cestu k vlastnímu bydlení

ČSOB Hypoteční banka spouští nový produkt, který má posílit pozici kupujících na napjatém trhu s nemovitostmi. ČSOB Hypotéka bez nemovitosti totiž umožňuje zájemcům nejprve získat a podepsat hypoteční úvěr s garantovanou sazbou, a až potom hledat vysněné bydlení. Reaguje tak na rekordně vysoké ceny staveb a pozemků a rostoucí tlak na rychlé rozhodování kupujících. V rámci nového produktu banka navíc klientům automaticky sníží sazbu, pokud tržní úroky klesnou, a k dispozici dává i odbornou technickou inspekci nemovitosti. Aktivní klienti ČSOB si mohou novinku vyřídit plně digitálně, bez nutnosti návštěvy pobočky.
| ČSOB
Udržitelná budoucnost obcí: ČSOB pořádá třetí ročník konference, na které vyhlásí i vítěze soutěže Zelená obec roku

Udržitelná budoucnost obcí: ČSOB pořádá třetí ročník konference, na které vyhlásí i vítěze soutěže Zelená obec roku

ČSOB pořádá tradiční konferenci Udržitelná budoucnost obcí. Již třetí ročník se tentokrát zaměří na odpadové hospodářství – jedno z klíčových témat současné ekologické transformace obcí. Akce se uskuteční 5. června od 14 hodin v pražském Kampusu ČSOB. Mezi hosty nebude chybět ani ministr životního prostředí Petr Hladík. Program završí slavnostní vyhlášení soutěže Zelená obec roku.
| ČSOB
ČSOB s Mastercard odmění mladé za krok k finanční dospělosti. Představují kampaň Účet na rozjezd

ČSOB s Mastercard odmění mladé za krok k finanční dospělosti. Představují kampaň Účet na rozjezd

Oslavit osmnáct let ještě neznamená stát se finančně dospělým. Právě proto spouští ČSOB ve spolupráci s Mastercard kampaň Účet na rozjezd. Je zaměřená na těžkosti finančního osamostatnění a cílí na mladé lidi ve věku od 18 do 26 let. Těm má pomoci zvládnout první kroky k samostatnosti v oblasti nakládání s penězi nebo zhodnocení úspor. Vedle účtu s moderními funkcemi mohou noví klienti získat odměnu až 3 000 Kč.
| ČSOB
ČSOB Pojišťovna varuje před pálením čarodějnic: Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán!

ČSOB Pojišťovna varuje před pálením čarodějnic: Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán!

Poslední noc v dubnu, známá jako Filipojakubská, je neodmyslitelně spjata s oblíbenou tradicí pálení čarodějnic. Zatímco si lidé užívají atmosféru jarního večera, hasiči se v tomto období potýkají s nárůstem zásahů. Jen v loňském roce jich v dubnu hasiči evidovali 291, což bylo nejvíce ze všech loňských měsíců. ČSOB Pojišťovna proto připomíná, že prevence je klíčem k bezpečnému slavení.
| ČSOB
Průzkum ČSOB: Optimismus firem v Česku stoupl na tříletý vrchol, Trumpova cla se zatím neprojevila

Průzkum ČSOB: Optimismus firem v Česku stoupl na tříletý vrchol, Trumpova cla se zatím neprojevila

Tuzemským malým a středním firmám a podnikatelům nadále mírně roste optimismus. Index očekávání firem se po třetím zvýšení za sebou vyhoupl na nejvyšší úroveň od jara 2022. Největší měrou se na tom podílela zlepšující se poptávka, vyplývá z průzkumu ČSOB.
| ČSOB
Nehody s alkoholem pojišťovny nezaplatí, respektive peníze budou vymáhat na viníkovi, varuje před Velikonocemi ČSOB Pojišťovna

Nehody s alkoholem pojišťovny nezaplatí, respektive peníze budou vymáhat na viníkovi, varuje před Velikonocemi ČSOB Pojišťovna

Velikonoce s sebou kromě tradičního veselí přináší i zvýšený počet dopravních nehod. Ty loňské připadly na březen a Policie České republiky během tohoto měsíce evidovala 6 917 nehod. Zhruba 10 % těchto nehod bylo spojeno s alkoholem za volantem, což je dvojnásobek obvyklého průměru. Velikonoce tak pravidelně patří mezi nejrizikovější období na našich silnicích, zejména kvůli kombinaci zvýšeného provozu, nepřiměřené rychlosti a nezodpovědného chování některých řidičů.
| ČSOB
Start it @ČSOB zakončil další vlnu akcelerace a slaví přes 600 účastníků Validation Campů

Start it @ČSOB zakončil další vlnu akcelerace a slaví přes 600 účastníků Validation Campů

Dalších devět startupů úspěšně zakončilo akceleraci Start it @ČSOB. Připojily se tak k více než stovce inovativních projektů, kterým tento program už dříve pomohl. 14. ročník programu tradičně zakončily krátké prezentace účastníků před odbornou porotou a publikem. Hodnotitele nejvíce zaujal software Recon Wave pomáhající firmám předcházet kyberútokům, a projekt GreenWool, díky kterému se ročně zpracuje přes 600 tun odpadu ovčí vlny.
| ČSOB
ČSOB Private Banking je nejlepší privátní bankovnictví v České republice podle prestižního magazínu Euromoney.

ČSOB Private Banking je nejlepší privátní bankovnictví v České republice podle prestižního magazínu Euromoney.

ČSOB Private Banking získalo prestižní ocenění magazínu Euromoney a bylo vyhlášeno nejlepším poskytovatelem privátního bankovnictví v České republice pro rok 2025. Toto uznání je důkazem výjimečné kvality služeb, které ČSOB Private Banking poskytuje svým klientům.
| ČSOB
Patria Finance snižuje poplatky až o 80 % a spouští novou platformu

Patria Finance snižuje poplatky až o 80 % a spouští novou platformu

Patria Finance, přední český broker, přináší zásadní novinku pro investory. Výrazně snižuje poplatky za online obchodování na burzách v USA a Evropě – u nejběžnějších menších obchodů až o 80 %. Zároveň spouští novou investiční platformu WebTrader, která usnadní a zpříjemní obchodování díky intuitivnímu a modernímu rozhraní.
| ČSOB