Ministerstvo dopravy··6 min

Rekordní částka na investice umožní další rozvoj železnice, začne výstavba rychlotratí

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Správa železnic bude mít v příštím roce na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun. To je téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 miliardy půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí rychlotratě z Brna do Přerova na 200 km/h, pokračovat bude intenzivní příprava vysokorychlostních tratí.

Rekordní částka na investice umožní další rozvoj železnice, začne výstavba rychlotratí

Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Správa železnic aktuálně rekonstruuje tři desítky nádražních budov, v příštím roce se rozběhnou práce na dalších více než dvaceti místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. „V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavby zahajované v příštím roce

I v roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám tak přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna. Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a také stanice Česká Třebová, která projde celkovou přestavbou odpovídající jejímu významu pro osobní i nákladní dopravu.

Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Tím fakticky vznikne rychlotrať, která bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení prací zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 km/h. Celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska odstartuje rekonstrukcí stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.

Několik úseků projde cyklickou obnovou, mimo jiné část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad MetujíTeplice nad Metují.

Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.

Příprava vysokorychlostních tratí

Naplno pokračuje příprava vysokorychlostních tratí, z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už plná polovina budoucí sítě. Správa železnic vybrala i projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Ještě letos se plánuje také v místě Krušnohorského tunelu.

Na přelomu roku předpokládáme získání kladného stanoviska k EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To nám umožní začít s výkupem pozemků. Pokračujeme i v architektonických soutěžích, v nejbližších dnech ji vyhlásíme pro plánovaný terminál Kořenice-Bečváry VRT. Jeho podobu bychom měli znát na jaře příštího roku,“ přibližuje Jiří Svoboda.

Řeší se i zajištění řízení provozu na VRT z centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově. Už v listopadu zahájíme projekční práce na nové budově, která vznikne na pražské Balabence.

Opravy a údržba tratí

Na opravy a údržbu tratí půjde v příštím roce 19,25 miliardy korun. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod. Mezi nejvýznamnější akce příštího roku patří celková oprava ozubnicové dráhy z Tanvaldu do Kořenova, dále oprava trati Olbramovice – Sedlčany nebo kolejí a výhybek ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.

Kde už máme hotovo

Významným zlepšením pro cestující na východě Čech bylo dokončení celkové rekonstrukce pardubického hlavního nádraží, navíc skončily práce i na navazujícím úseku do Stéblové. Nyní je tak dvoukolejná téměř celá trať mezi oběma východočeskými metropolemi. Dvě koleje a navíc i trolejové vedení pro elektrické vlaky získá do konce roku úsek ze Střelic do Zastávky u Brna. Druhá kolej přibyla rovněž v Praze na Branickém mostě a v úseku po novou odbočku Spořilov. Z hlediska mezinárodní dopravy je důležité dokončení modernizace trati z Lanžhota na státní hranici se Slovenskem. Ještě letos dokončíme rekonstrukci vsetínské stanice včetně budovy terminálu a otevřeme nový nadjezd přes koridor v olomoucké Holické ulici. Po celkové rekonstrukci se už vrátily vlaky mezi Vlkov u Tišnova a Křižanov.

Správa železnic letos dokončila obnovu hned několika rozsáhlých budov, a to v Plzni, Českých Budějovicích a Berouně. V Teplicích pak skončila první etapa zaměřená na fasádu a střechu tohoto historicky cenného objektu. Hotovo hlásí stavbaři také ve Světlé nad Sázavou.

Tiskovou zprávu, prezentaci z dnešní TK a vizualizace staveb si můžete stáhnout zde: https://datashare.spravazeleznic.cz/ad/index.php/s/BgMA42Ffudo5PVe

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

ŘSD opravuje 14kilometrový úsek dálnice D8, na týden zavře i dva tunely

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 2. července opravovat dálnici D8 v Ústeckém kraji mezi mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Trmice až po tunel Libouchec. Jde o úsek dlouhý 14 kilometrů, oprava potrvá dva měsíce. ŘSD opraví oba jízdní pásy včetně přilehlých exitů. Provoz bude obousměrný. Sjezdové a výjezdové větve exitů 69 až 80 budou zavřené, jezdit se bude po vyznačených objízdných trasách. Od 2. července budou také na týden zavřené tunely Panenská a Libouchec na D8 před hranicí s Německem.
| Ministerstvo dopravy
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů

Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
| Ministerstvo dopravy