Ministerstvo dopravy··6 min

Rada vlády vyhodnotila L-17, řidiči s mentorem jezdí bezpečně

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí v doprovodu mentora, se dopouštějí výrazně méně přestupků než osmnáctiletí držitelé řidičského oprávnění. Novinku využívá 20 % řidičů, kteří se letos stali držiteli řidičského oprávnění. Ukazují to data Ministerstva dopravy, která v úterý vyhodnotila Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu. Rada rovněž schválila návrh opatření, jejichž cílem je v příštích dvou letech dále snižovat počet obětí a těžkých zranění v silničním provozu.

Rada vlády vyhodnotila L-17, řidiči s mentorem jezdí bezpečně

„Cílem L-17 je umožnit odpovědným rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Ukazuje se, že to v praxi má očekávaný efekt a sedmnáctiletí řidiči se svými mentory jezdí opravdu bezpečně. Dopustili se od začátku roku pouze 50 bodovaných přestupků. Řidiči starší 18 let, kteří letos získali řidičské oprávnění skupiny B, přitom od ledna zaznamenali takových přestupků už 565,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

O institut L-17 je už v prvním roce od zavedení novinky zájem. Z celkového počtu udělených řidičských oprávnění skupiny B v období od ledna do konce října, využilo 20,0 % režim L 17. V porovnání sedmnáctiletých a osmnáctiletých se jedná o 46,2 %. Od počátku roku bylo zaregistrováno 38 551 mentorů. Na jednoho řidiče L-17 připadá průměrně 1,68 registrovaného mentora. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let, a to 11 916 mentorů (58,3 %). „Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ dodal Kupka. Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %.

L-17 je důležitým prvkem novely zákona o silničním provozu, platné od 1.1. 2024. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Vládní Strategie BESIP 2021-2030 se proto zaměřila právě na tuto skupinu. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu v minulosti podpořila zavedení institutu L-17 jako jeden z nástrojů účinné prevence. L-17 funguje úspěšně v řadě evropských zemí například v Německu, Rakousku či na Slovensku.

Ministerstvo dopravy a jeho oddělení BESIP podporuje informovanost o L-17 řadou aktivit. Mentoři mají k dispozici manuál Asociace autoškol a také aplikaci L17, které využívají například jako pomocníky při vedení a rozvíjení znalostí a dovedností mladého řidiče. Na webu BESIP najdou zájemci veškeré informace o L-17 a novém bodovém systému. Před spuštěním legislativní novinky vedl BESIP informační kampaň k L-17 v rádiích, v televizi a na sociálních sítích, kde spot BESIP s internetovým tvůrcem Mikýřem vidělo více než 500 000 lidí.

BESIP ve spolupráci s Pardubickým krajem uspořádal tři kurzy bezpečné jízdy pro řidiče a mentory L-17 na polygonu Vysoké Mýto. Součástí byl trénink krizových situací na cvičné ploše, ale také zpětná vazba od instruktorů na reálnou jízdu řidiče a mentora v silničním provozu. „Na základě analýzy L-17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L-17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili, byli aktivní a dávali mladým řidičům potřebné rady,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Informace o L-17, autoškole a chování na silnici v krizových situacích je rovněž součástí projektu „Nultá hodina autoškoly“, který BESIP spolu s preventisty policie a Hasičského záchranného sboru nabízí od loňského roku středním školám. „Od roku 2023 jsme uspořádali více než 100 projektových dnů na středních školách, kde jsme o možnosti L-17 a zásadách bezpečné jízdy informovali více než 8000 studentů,“ upřesnil Neřold.

Tato aktivita bude pokračovat i v dalších dvou letech jako jedno z opatření schválených Radou vlády pro bezpečnost silničního provozu na období 2025-2026. Pokračovat bude také systematické odstraňování nehodových lokalit na krajských silnicích za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury. Bude provedeno celoplošné hodnocení silnic 1. tříd z pohledu úrovně jejich bezpečnosti, ze kterého vyplynou úpravy těchto rizikových míst.

Zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti bude rovněž dohled policie nad nejnebezpečnějšími přestupky jako je vysoké překračování rychlosti, alkohol a návykové látky či držení mobilního telefonu. Preventivní kampaně BESIP se v příštích dvou letech zaměří mimo jiné na bezpečnost motocyklistů, jejichž počet v silničním provozu se stále zvyšuje a je bohužel doprovázen vysokým počtem úmrtí a těžkých zranění.

Kontakt:

Tomáš Neřold

Vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy

602 632 176

[email protected]

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek představili v pátek 21. února 2025 konkrétní kroky k záchraně evropského automobilového průmyslu. Česká republika spolu s Itálií, Rakouskem, Polskem a dalšími státy rozšiřuje tzv. Alianci na obranu konkurenceschopnosti, která prosazuje zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu.
| Ministerstvo dopravy
Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek představili v pátek 21. února 2025 konkrétní kroky k záchraně evropského automobilového průmyslu. Česká republika spolu s Itálií, Rakouskem, Polskem a dalšími státy rozšiřuje tzv. Alianci na obranu konkurenceschopnosti, která prosazuje zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu.
| Ministerstvo dopravy
Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Autoprůmysl ohrožen: Musíme zachovat dostupnost evropských aut i pracovních míst v automobilkách

Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek představili v pátek 21. února 2025 konkrétní kroky k záchraně evropského automobilového průmyslu. Česká republika spolu s Itálií, Rakouskem, Polskem a dalšími státy rozšiřuje tzv. Alianci na obranu konkurenceschopnosti, která prosazuje zásadně větší volnost v plnění emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v autoprůmyslu.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Letecká dohoda a dokončení klíčových projektů v Senegalu

Podpisem mezinárodní letecké dohody vyvrcholila návštěva ministra dopravy Martina Kupky v Senegalu. Podařilo se tak aktualizovat původní dohodu z roku 1962. Ta již neodpovídala současnému vývoji v oblasti letecké dopravy. Nová dohoda zároveň umožní rozšíření přístupu leteckých dopravců na přepravní trh a může posílit turistický ruch v obou zemích.
| Ministerstvo dopravy
Zahajujeme soutěžní dialog na koncesionáře pro dostavbu a provoz části D35 metodou PPP

Zahajujeme soutěžní dialog na koncesionáře pro dostavbu a provoz části D35 metodou PPP

Nejrozestavěnější rychlé silniční spojení v ČR, dálnice D35, která je důležitým alternativním propojením Čech s Moravou, bude mít po úspěšném dokončení veřejné zakázky svého koncesionáře zajišťujícího mj. výstavbu a provoz 2 úseků dálnice metodou PPP. Po skončení kvalifikační fáze Ministerstvo dopravy zahájilo jednání se 4 kvalifikovanými konsorcii firem s mezinárodní účastí v rámci tzv. soutěžního dialogu.
| Ministerstvo dopravy