Ministerstvo dopravy··6 min

Rada vlády vyhodnotila L-17, řidiči s mentorem jezdí bezpečně

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy pomáhá řídit a organizovat dopravu v České republice. Ministerstvo dopravy je takzvaný ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy. Odpovídá za tvorbu státní politiky v této oblasti a v rozsahu své působnosti i za její uskutečňování. V čele ministerstva je ministr dopravy, který je zároveň členem vlády.

Tisková zpráva

Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí v doprovodu mentora, se dopouštějí výrazně méně přestupků než osmnáctiletí držitelé řidičského oprávnění. Novinku využívá 20 % řidičů, kteří se letos stali držiteli řidičského oprávnění. Ukazují to data Ministerstva dopravy, která v úterý vyhodnotila Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu. Rada rovněž schválila návrh opatření, jejichž cílem je v příštích dvou letech dále snižovat počet obětí a těžkých zranění v silničním provozu.

Rada vlády vyhodnotila L-17, řidiči s mentorem jezdí bezpečně

„Cílem L-17 je umožnit odpovědným rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Ukazuje se, že to v praxi má očekávaný efekt a sedmnáctiletí řidiči se svými mentory jezdí opravdu bezpečně. Dopustili se od začátku roku pouze 50 bodovaných přestupků. Řidiči starší 18 let, kteří letos získali řidičské oprávnění skupiny B, přitom od ledna zaznamenali takových přestupků už 565,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

O institut L-17 je už v prvním roce od zavedení novinky zájem. Z celkového počtu udělených řidičských oprávnění skupiny B v období od ledna do konce října, využilo 20,0 % režim L 17. V porovnání sedmnáctiletých a osmnáctiletých se jedná o 46,2 %. Od počátku roku bylo zaregistrováno 38 551 mentorů. Na jednoho řidiče L-17 připadá průměrně 1,68 registrovaného mentora. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let, a to 11 916 mentorů (58,3 %). „Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ dodal Kupka. Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %.

L-17 je důležitým prvkem novely zákona o silničním provozu, platné od 1.1. 2024. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Vládní Strategie BESIP 2021-2030 se proto zaměřila právě na tuto skupinu. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu v minulosti podpořila zavedení institutu L-17 jako jeden z nástrojů účinné prevence. L-17 funguje úspěšně v řadě evropských zemí například v Německu, Rakousku či na Slovensku.

Ministerstvo dopravy a jeho oddělení BESIP podporuje informovanost o L-17 řadou aktivit. Mentoři mají k dispozici manuál Asociace autoškol a také aplikaci L17, které využívají například jako pomocníky při vedení a rozvíjení znalostí a dovedností mladého řidiče. Na webu BESIP najdou zájemci veškeré informace o L-17 a novém bodovém systému. Před spuštěním legislativní novinky vedl BESIP informační kampaň k L-17 v rádiích, v televizi a na sociálních sítích, kde spot BESIP s internetovým tvůrcem Mikýřem vidělo více než 500 000 lidí.

BESIP ve spolupráci s Pardubickým krajem uspořádal tři kurzy bezpečné jízdy pro řidiče a mentory L-17 na polygonu Vysoké Mýto. Součástí byl trénink krizových situací na cvičné ploše, ale také zpětná vazba od instruktorů na reálnou jízdu řidiče a mentora v silničním provozu. „Na základě analýzy L-17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L-17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili, byli aktivní a dávali mladým řidičům potřebné rady,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Informace o L-17, autoškole a chování na silnici v krizových situacích je rovněž součástí projektu „Nultá hodina autoškoly“, který BESIP spolu s preventisty policie a Hasičského záchranného sboru nabízí od loňského roku středním školám. „Od roku 2023 jsme uspořádali více než 100 projektových dnů na středních školách, kde jsme o možnosti L-17 a zásadách bezpečné jízdy informovali více než 8000 studentů,“ upřesnil Neřold.

Tato aktivita bude pokračovat i v dalších dvou letech jako jedno z opatření schválených Radou vlády pro bezpečnost silničního provozu na období 2025-2026. Pokračovat bude také systematické odstraňování nehodových lokalit na krajských silnicích za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury. Bude provedeno celoplošné hodnocení silnic 1. tříd z pohledu úrovně jejich bezpečnosti, ze kterého vyplynou úpravy těchto rizikových míst.

Zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti bude rovněž dohled policie nad nejnebezpečnějšími přestupky jako je vysoké překračování rychlosti, alkohol a návykové látky či držení mobilního telefonu. Preventivní kampaně BESIP se v příštích dvou letech zaměří mimo jiné na bezpečnost motocyklistů, jejichž počet v silničním provozu se stále zvyšuje a je bohužel doprovázen vysokým počtem úmrtí a těžkých zranění.

Kontakt:

Tomáš Neřold

Vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy

602 632 176

[email protected]

Zdroj: md.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Martin Kupka: Evropským automobilkám se uleví, boj o zachování jejich konkurenceschopnosti nekončí

Evropské komise schválila změny limitů CO₂, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Ministr dopravy Martin Kupka to považuje za úspěch České republiky v rámci koalice stejně smýšlejících států. Podařilo se společně změnit podmínky, aby nebyly pro Evropu zničující. Česká republika na nutnost této změny upozorňovala již od loňského podzimu.
| Ministerstvo dopravy
Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Dvoustovkou z Brna do Přerova: začíná výstavba první české tratě pro rychlovlaky

Česká železnice začala psát novou kapitolu své historie. V Nezamyslicích začala modernizace spojení z Brna do Přerova, které se stane součástí české vysokorychlostní sítě. Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 km/h získá druhou kolej a zabezpečovač ETCS, vlaky zrychlí na dvojnásobek. Přestavba desetikilometrového úseku z Nezamyslic do Kojetína skončí v závěru roku 2028.
| Ministerstvo dopravy
Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Český astronaut zamíří na ISS. Vláda schválila misi jako krok k rozvoji vědy, průmyslu i vzdělávání

Vláda České republiky podpořila účast prvního českého astronauta na misi na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Kabinet vnímá misi majora Aleše Svobody nejen jako mimořádnou událost s celospolečenským přesahem, ale také jako významný impuls pro rozvoj českého kosmického průmyslu, vědy a vzdělávání. Vyslání astronauta je příležitost, jak podpořit transformaci české ekonomiky směrem k inovacím a produktům s vysokou přidanou hodnotou, zvýšit konkurenceschopnost českých firem a inspirovat novou generaci ke studiu technických a přírodovědných oborů.
| Ministerstvo dopravy
Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Česká republika dále rozvíjí podnikatelskou spolupráci s Filipínami

Náměstek ministra dopravy Tomáš Vrbík se zúčastnil podnikatelské mise organizované Hospodářskou komorou ČR a Zastupitelským úřadem ČR v Manile, na Filipínách. Zaměřila se na spolupráci v oblasti podnikatelských, dopravních či HR aktivit.
| Ministerstvo dopravy
Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Vesmír očima mladých: Nová filmová soutěž dává mladým lidem šanci tvořit, bavit i inspirovat

Česká cesta do vesmíru dostává nový rozměr – a to kreativní a filmový. Po úspěšné misi Zero-G se národní projekt, jehož součástí je i plánovaná mise českého astronauta Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), opět zaměří na mladé talentované nadšence.
| Ministerstvo dopravy
Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Open House Praha 2025: Přijďte se podívat do 17 hodin

Dveře ministerstva jsme pro veřejnost otevřeli v 10 hodin, poslední prohlídka začne v 17 hodin a skončí o hodinu později.
| Ministerstvo dopravy
Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Inspekci silniční dopravy povede Lenka Ptáčková Melicharová

Nově vznikající Inspekci silniční dopravy, která zahájí svou činnost 1. července 2025, povede JUDr. Lenka Ptáčková Melicharová, MBA. Ta dosud stála v čele Centra služeb pro silniční dopravu. Ředitelkou Inspekce ji na základě výsledku výběrového řízení k 1. červenci t. r. jmenoval státní tajemník Ministerstva dopravy. Funkční období má pětileté.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Portál dopravy obstál v silné konkurenci a získal prestižní ocenění Český zavináč

Projekt Portál dopravy obstál v silné konkurenci a získal prestižní ocenění Český zavináč

Na slavnostním zahájení letošního ročníku konference ISSS 2025 byly v neděli večer uděleny dvě Ceny Český zavináč za mimořádné digitální projekty – Portál dopravy a Digitální technická mapa ČR (DTM). Portál dopravy vznikl ve spolupráci Ministerstva dopravy, Centra dopravních informačních systémů (CENDIS) a Digitální a informační agentury (DIA).
| Ministerstvo dopravy
Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jsou těsně před dokončením

Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jsou těsně před dokončením

Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi pražskými Bubny a Výstavištěm jsou téměř hotové všechny estakády, probíhá také instalace eskalátorů a poslední práce v interiérech nového nádraží v Bubnech.
| Ministerstvo dopravy
Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

Bezpečnosti chodců na přechodech se věnuje kampaň BESIP „Chybělo málo“

Přechody pro chodce dosud nejsou bezpečným místem, které spolehlivě chrání pěší účastníky silničního provozu. Ročně se na vyznačených přechodech stane zhruba 800 nehod s účastí chodce. Za uplynulých deset let na přechodech zemřelo 164 chodců a 1436 bylo těžce zraněno. Změnit to chce nová osvětová kampaň BESIP, kterou dnes zahájil ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci BESIP a Centra dopravního výzkumu.
| Ministerstvo dopravy