BMW··14 min

První BMW M3 CS Touring.

BMW

BMW

BMW (zkratka pro zvuk Bayerische Motoren Werke AG) je německý výrobce automobilů, motocyklů a pohonných jednotek. Hlavní sídlo společnosti je v Mnichově. BMW je mateřskou společností firem Mini a Rolls-Royce a v nedávné minulosti i bývalé skupiny Rover. V roce 2005 zaměstnával koncern přes 105 000 lidí. Modro-bílý vzor znaku firmy je stylizací roztočené vrtule v barvách bavorské vlajky a znamená symbol výroby leteckých motorů.

Tisková zpráva

S prvním BMW M3 CS Touring v historii (kombinovaná spotřeba paliva: 10,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 238 g/km podle cyklu WLTP, emisní třída CO2: G) přidává BMW M GmbH další speciální edici do své nabídky vysokovýkonných sportovních automobilů. Tento nejnovější přírůstek do nejoblíbenější modelové řady značky navazuje na úspěch modelu BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive (kombinovaná spotřeba paliva: 10,4 l/100 km; kombinované emise CO2: 235 g/km dle cyklu WLTP, emisní třída CO2: G) a spojuje jedinečný charakter tohoto modelu s ještě větším zaměřením na emoce a strhující výkon.

Řadový šestiválec o výkonu 405 kW/550 k, specificky naladěný podvozek, exkluzivní designové prvky a snížení hmotnosti díky použití řady dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) zajišťují nefalšovaný pocit závodního vozu. Prostor v interiéru prvního BMW M3 CS Touring je všestranně využitelný, což umožňuje zažít jeho extrémně dynamické jízdní vlastnosti nejen na závodním okruhu, ale také v každodenních situacích, při volnočasových aktivitách nebo na delších cestách.

Specifická charakteristika motoru, spolu s přenosem výkonu prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic a systému pohonu všech kol M xDrive, přináší dynamické zážitky a špičkovou trakci. BMW M3 CS Touring zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy.

Světová premiéra prvního BMW M3 CS Touring proběhne na okruhu Mount Panorama v Bathurstu v australském státě Nový Jižní Wales. BMW M3 CS Touring bude poprvé představeno veřejnosti 30. ledna 2025 v rámci programu závodu Bathurst 12 Hour. Dodávky limitovaného modelu zákazníkům v Evropě, Austrálii, Japonsku, Jižní Koreji a dalších zemích začnou v březnu 2025. Domácí trh vozu, Německo, je přitom zdaleka nejdůležitějším prodejním regionem. Speciální edice se bude vyrábět spolu se všemi ostatními variantami BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring v mnichovské továrně BMW Group.

Řadový šestiválec používá techniku závodních vozů.

Řadový šestiválec o objemu 3,0 litru v modelu BMW M3 CS Touring byl od počátku vyvíjen také pro použití na závodních tratích a jeho součástí je řada technických prvků převzatých přímo ze světa motorsportu. Patří mezi ně mimořádně tuhý blok motoru s uzavřeným blokem bez vložek válců, kovaný lehký klikový hřídel a hlava válců s vnitřními kanály vyrobenými pomocí forem vytvořenými 3D tiskem. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli snižují třecí ztráty i hmotnost. Chladicí systém a systém mazání jsou rovněž navrženy tak, aby zvládaly dlouhodobé vysoké zatížení při intenzivní jízdě na závodním okruhu.

Pohonná jednotka kombinuje vysokootáčkovou charakteristiku, kterou je značka M proslulá, s lineárním průběhem výkonové křivky ve vyšších otáčkách motoru a modernizovanou technologií M TwinTurbo. Zvýšení maximálního plnicího tlaku dvojice jednokomorových turbodmychadel na 2,1 baru a pro daný model specifické úpravy řídící jednotky motoru umožnily navýšit maximální výkon BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive o dalších 15 kW/20 k na výsledných 405 kW/550 k. Motor dosahuje nejvyššího točivého momentu 650 Nm v rozmezí 2750 až 5950 1/min, přičemž maximální výkon nastupuje při 6250 1/min a vrcholí při 7200 1/min.

Speciálně navržené a zesílené uložení motoru navíc vytváří extrémně pevné spojení mezi pohonnou jednotkou a karoserií. Na sešlápnutí plynového pedálu tak motor reaguje ještě rychleji a s okamžitým přenosem točivého momentu na hnací ústrojí. Díky okamžitému přenosu výkonu dokáže BMW M3 CS Touring zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a z 0 na 200 km/h za 11,7 s. Metoda měření „one-foot rollout“ (hodnota s odečtenou hodnotou „rollout“, při této alternativní metodě začíná měření času až po opuštění světelné závory, vzdálenost, která se při měření nezohledňuje („rollout“), je 1 stopa = 30,48 cm) znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a z 0 na 200 km/h za 11,4 sekundy. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h zabere 2,7 s na 4. rychlostní stupeň a 3,5 s na 5. rychlostní stupeň. Maximální rychlost tohoto speciálního modelu, který je standardně vybaven s paketem M Driver's, je elektronicky omezena na 300 km/h.

Emotivní zvukový doprovod je dílem lehkého M specifického výfukového systému s elektricky ovládanými klapkami a odlehčeným titanovým zadním tlumičem, a jak je u M zvykem, také se dvěma páry koncovek výfuku v matně černém provedení. Akustický projev motoru se mění podle zvoleného režimu motoru v menu M Setup. Režimy SPORT a SPORT+ vytvářejí zvukový projev s dramatickými prvky, které jsou obzvláště působivé při přeřazování a při meziplynech.

Osmistupňová převodovka M Steptronic, pohon M xDrive a aktivní M diferenciál zajišťují úžasně dynamický přenos výkonu.

Motor pod kapotou BMW M3 CS Touring spolupracuje s osmistupňovou převodovkou M Steptronic s logikou řazení Drivelogic. Tlačítko Drivelogic integrované do voliče převodovky umožňuje měnit charakteristiku řazení převodovky, přičemž na výběr jsou tři výrazně rozlišitelná nastavení. Kromě možností zaměřených na komfort a sportovní jízdu mohou řidiči využít také nastavení zaměřené speciálně na jízdu na okruhu. Jak páka voliče převodovky, tak řadicí páčky z uhlíkových kompozitů na volantu umožňují sekvenční manuální změny převodových stupňů.

BMW M3 CS Touring přenáší svůj výkon na silnici prostřednictvím systému pohonu všech kol M xDrive, který využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku v rozvodové skříni. Ta zajišťuje plně variabilní a mimořádně plynulé rozdělování výkonu motoru mezi přední a zadní kola, a to i při vysoké zátěži na okruhu. Ve spojení s M aktivním diferenciálem na zadní nápravě, jehož činnost je rovněž plně variabilní, upřednostňuje systém při rozdělování točivého momentu zadní kola, čímž zvyšuje pro BMW M typickou jízdní dynamiku. Prostřednictvím menu M Setup lze zvolit režim 4WD Sport, který posílá ještě větší část výkonu na zadní kola. Pro nadšence hledající ryzí zážitek z klasického pohonu zadních kol je k dispozici režim 2WD, který deaktivuje stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control) a přináší puristický jízdní projev.

Specifické nastavení podvozku a výkonný sportovní brzdový systém.

Podvozek BMW M3 CS Touring byl naladěn přesně podle výkonových charakteristik motoru, celkové koncepce vozu a specifického rozložení hmotnosti tohoto nejnovějšího speciálního modelu. Specifickým požadavkům dynamické jízdy na okruhu bylo rovněž cíleně přizpůsobeno nastavení systému DSC a režimu M Dynamic. Elektronicky řízené tlumiče M adaptivního podvozku BMW M3 CS Touring jsou stejně jako řízení M Servotronic a integrovaný brzdový systém vybaveny specifickým nastavením pro daný model.

Vynikající brzdný účinek zajišťují dvoudílné M brzdy s brzdovými třmeny lakovanými červenou nebo černou barvou. K dispozici jsou také M karbon-keramické brzdy, jejichž brzdové třmeny jsou k dispozici v červené nebo matně zlaté barvě. Na seznamu standardní výbavy jsou také M kovaná kola z lehké slitiny v exkluzivním dvoupaprskovém designu s matnou zlatou barvou Gold Bronze nebo matnou černou. Kola o průměru 19 palců na přední nápravě a 20 palců vzadu jsou standardně obuta do okruhových pneumatik, které mají rozměry 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Jako bezplatnou alternativu k těmto pneumatikám mají zákazníci k dispozici také sportovní pneumatiky stejných rozměrů. A na seznamu volitelné výbavy jsou také závodní pneumatiky.

Exkluzivní komponenty z uhlíkových kompozitů a tužší karoserie přispívají k vynikajícím jízdním vlastnostem.

Spolu s extrémně výkonným motorem a pro daný model specifickou technikou podvozku se na exkluzivních jízdních vlastnostech BMW M3 CS Touring významně podílejí také inteligentní opatření v oblasti lehké konstrukce. Rozsáhlé použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) je obzvláště důležité, pokud jde o snížení hmotnosti. Kapota vozu, spodní nástavec předního spoileru, přední nasávací otvory, kryty vnějších zpětných zrcátek a zadní difuzor jsou vyrobeny z CFRP.

Uvnitř kabiny se o snížení hmotnosti starají také M karbonová skořepinová sedadla a řadicí páčky na volantu z CFRP, obložení interiéru a středová konzola. Různá další odlehčení přinášejí ve srovnání s BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive celkovou úsporu hmotnosti přibližně 15 kilogramů. Tuhost karoserie lze dále zvýšit objednáním M výztuhy motorového prostoru, která byla rovněž navržena s ohledem na nízkou hmotnost.

Výjimečná kombinace výkonnosti a každodenní použitelnosti; exkluzivní designové prvky.

Charakteristické M jízdní vlastnosti v kombinaci s koncepcí karoserie modelu Touring zaměřenou na variabilitu tvoří výjimečné spojení, které získává ve speciální edici BMW M3 CS Touring jedinečný nádech. Tento model spojuje intenzivní dávku M pocitu s mimořádně praktickým interiérem. Zavazadlový prostor, přístupný vysoko se otevírajícím víkem, nabízí základní objem 500 litrů, který lze rozšířit až na maximálních 1510 litrů. Dynamické linie karoserie a M specifické detaily karoserie, navržené s ohledem na optimální přívod chladicího vzduchu a aerodynamiku, doplňují exkluzivní designové prvky, jejichž působivý vzhled odráží závodní instinkty BMW M3 CS Touring.

Ohromující vizuální kontrast k nabízeným barvám karoserie vytváří například standardně dodávaná kapota z pohledového karbonu, spodní nástavec předního nárazníku, nasávací otvory a kryty vnějších zpětných M zrcátek. BMW M3 CS Touring lze objednat v zelené barvě British Racing Green, modré Laguna Seca Blue, bílé Frozen Solid White nebo černém metalickém laku Sapphire Black. Střecha a pro tento model specifický střešní spoiler, provedené v leskle černé barvě, dodávají vozu elegantní nádech, zatímco červený lem střešního spoileru podtrhuje exkluzivitu této speciální edice.

Přední část vozu se vyznačuje lehkou, jednoduchou a bezrámečkovou BMW M maskou ve tvaru ledvinek. Černý nápis modelu na horní ze dvou vodorovných lamel masky chladiče je ohraničen červeným lemováním, stejně jako logo modelu na zádi. Jako jasný odkaz na motorsport září světelné prvky v LED předních světlometech BMW M3 CS Touring stejně výrazným žlutým světlem jako u závodních vozů kategorie GT.

Na řidiče orientovaná palubní deska s exkluzivní aurou závodního vozu.

Interiér BMW M3 CS Touring je dokonale sladěn s charakterem vozu – kombinuje funkčnost sportovního kokpitu zaměřeného na maximální výkonnost s pokročilými digitálními technologiemi a jedinečnými designovými prvky. Standardní výbavou jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná skořepinová M karbonová sedadla řidiče a spolujezdce. Tato sedadla disponují integrovanými opěrkami hlavy, osvětleným logem „CS“ a jsou čalouněna kůží Merino. Jejich jedinečný černo-červený design se opakuje i na zadních sedadlech, zatímco výplně dveří jsou kompletně potaženy černou kůží.

Standardně dodávaný tříramenný M Alcantarový volant s plochým věncem a červeným středícím proužkem na 12. hodině přináší do interiéru autentický styl závodních vozů. Dalšími M specifickými detaily jsou červený nápis „CS“ na středové konzole, M bezpečnostní pásy a prahové lišty s označením modelu.

M specifický systém ovládání nastavení tvoří tlačítko Setup na středové konzole, které umožňuje přímý přístup k nastavením motoru, podvozku, řízení, brzdového systému a pohonu M xDrive. Dvě individuálně konfigurovatelné varianty nastavení lze trvale uložit do paměti spolu s preferovaným nastavením zvuku motoru, systému DSC, funkcí automatického systému Start/Stop a charakteristiky řazení osmistupňové převodovky M Steptronic. Tato nastavení lze následně vyvolat pomocí M tlačítek na volantu. BMW M3 CS Touring je standardně vybaveno také systémem M Drive Professional s funkcemi optimalizovanými pro jízdu na závodním okruhu, jako jsou M Drift Analyser a M Laptimer. Dále je připravena funkce M Traction Control umožňující v deseti stupních měnit nastavení protiprokluzového systému, což přináší individuální zážitky z jízdy na závodním okruhu. Součástí systému M Drive Professional je také tlačítko M Mode na středové konzole, kterým lze nastavit úroveň činnosti asistenčních systémů i obsah zobrazovaný na přístrojovém panelu a volitelném Head-Up Displeji. K dispozici jsou režimy ROAD, SPORT a TRACK.

Intuitivní ovládání mnoha funkcí vozu a digitálních služeb zajišťuje v novém BMW M3 CS Touring nejnovější verze zobrazovacího a ovládacího systému BMW iDrive, založeného na BMW Operačním systému 8.5. Díky digitálnímu asistentovi BMW Intelligent Personal Assistant a BMW Prohnutému displeji je vůz navržen pro ovládání pomocí dotykových gest a přirozené řeči. M specifická zobrazení na 12,3palcovém přístrojovém panelu zahrnují v horní části známá M řadicí světla, zatímco ve spodní části jsou zobrazeny režimy stabilizačního systému, pohonu M xDrive a protiprokluzového systému. Domovská stránka 14,9palcového kontrolního displeje obsahuje widgety pro nastavení vozidla a také údaje o tlaku v pneumatikách a jejich teplotu.

Prvotřídní prvky výbavy pro větší radost z jízdy a pohodlí při každodenním používání.

Standardní výbava BMW M3 CS Touring zahrnuje také BMW Live Cockpit Professional, který společně s BMW Head-Up Displejem se M specifickou grafikou nabízí cloudový navigační systém BMW Maps, integraci telefonů s bezdrátovým nabíjením a rozhraní Wi-Fi. Volitelně lze přidat i záznamník BMW Drive Recorder.

Nové BMW M3 CS Touring navíc zákazníkům nabízí mnoho prvků komfortní výbavy a asistenční systémy, přičemž důraz je vždy kladen na ryzí radost z jízdy. Standardní výbavou je třeba nejnovější verze komfortního přístupového systému, dvouzónová automatická klimatizace, prostorový audiosystém Harman Kardon. Součástí standardní výbavy je rovněž ukazatel vzdálenosti při parkování (PDC), Parkovací asistent, varování před čelní srážkou, upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu a ukazatel rychlostních limitů. Volitelně je dispozici Driving Assistant.

Všechny údaje o výkonu, spotřebě paliva, emisích a dojezdu jsou předběžné.

Všechny uvedené prvky výbavy, technické údaje a údaje o spotřebě paliva a emisích se týkají nabídky na německém trhu. Rozměry a míry se vztahují k vozidlům se základní výbavou v Německu. Mohou se lišit v závislosti na velikosti kol/pneumatik a vybraných volitelných prvcích výbavy.

Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Další články

Další články od BMW

BMW Group zlatým partnerem HYDROGEN DAYS 2025, 15. mezinárodní konference vodíkových technologií

BMW Group zlatým partnerem HYDROGEN DAYS 2025, 15. mezinárodní konference vodíkových technologií

Praha. Konference HYDROGEN DAYS je vynikající ukázkou aktuálních informací o vodíkových politikách a strategiích, stejně jako o technologiích vodíku a palivových článků, a zároveň představuje to nejlepší prostředí pro prezentaci nejnovějších pokroků ve výzkumu, projektech a produktech v České republice, států visegrádského regionu a ostatních zemí střední Evropy.
| BMW
VRRRRRRRRR000000000000000MMMMMMMMMM!!!!!! Světové turné: BMW Art Car Collection slaví 50. výročí.

VRRRRRRRRR000000000000000MMMMMMMMMM!!!!!! Světové turné: BMW Art Car Collection slaví 50. výročí.

Mnichov. Calder, Lichtenstein, Warhol, Holzer, Hockney, Koons, Rauschenberg, Mahlangu, Eliasson, Baldessari, Cao Fei, Mehretu. Série vozů BMW Art Car již 50 let poskytuje umělcům fascinovaným automobily dokonalé plátno pro umění a design, technologie a inovace, motoristický sport a techniku. Kolekce 20 vozů BMW Art Cars ztělesňuje podstatu globální kulturní angažovanosti s více než stovkou iniciativ napříč současným uměním, hudbou, filmem a designem. „Pojízdné sochy“ od vůbec prvního Art Car Alexandra Caldera až po nejnovější dílo Julie Mehretu nabízejí průřez dějinami umění posledních pěti desetiletí: zastoupen je minimalismus, pop art, magický realismus, abstrakce, konceptuální i digitální umění.
| BMW
Kolekce MINI Lifestyle 2025.

Kolekce MINI Lifestyle 2025.

Mnichov. U příležitosti uvedení nové rodiny modelů MINI John Cooper na trh představuje MINI novou lifestylovou kolekci MINI JCW. Společně s novými produkty kolekce MINI Wordmark tak dokonale doplňuje současnou nabídku produktů MINI Lifestyle. Kromě samotné kolekce jsou nyní k dispozici dva modely z nové rodiny MINI, MINI Cooper SE a MINI Aceman SE, v podobě natahovacích miniatur určených pro nadšence a sběratele hraček.
| BMW
Čtyři „Supermozky“ pro Neue Klasse: Více inteligence, lepší hospodárnost a více výkonu.

Čtyři „Supermozky“ pro Neue Klasse: Více inteligence, lepší hospodárnost a více výkonu.

Mnichov. BMW Group je prvním výrobcem automobilů, který uvádí na trh zcela nově vyvinutý digitální nervový systém pro všechny varianty pohonu a segmenty vozidel. Je inteligentnější, výkonnější a efektivnější a poprvé bude použit v modelech Neue Klasse. Čtyři vysokovýkonné počítače, nazývané také „Superbrains“ (Supermozky), sdružují výpočetní výkon pro nejdůležitější zákaznické funkce: infotainment, automatizovanou jízdu, jízdní dynamiku a základní funkce, jako je přístup do vozidla, ovládání klimatizace a komfortních funkcí. Tyto čtyři Supermozky poskytují více než dvacetinásobný výpočetní výkon ve srovnání se současnou generací vozidel a jsou již navrženy pro nadcházející aktualizace softwaru a funkcí, včetně zákaznických zkušeností na základě výpočtů umělé inteligence.
| BMW
Motocyklem roku 2025 se stalo BMW R 1300 GS Adventure.

Motocyklem roku 2025 se stalo BMW R 1300 GS Adventure.

Praha. BMW Motorrad slavilo triumf ve dvou ze šesti kategorií tradiční ankety Motocykl roku 2025. Vítězem v kategorii Enduro včetně silničních se stala nová vlajková loď BMW R 1300 GS Adventure. Nový Adventure model se stal také absolutním vítězem ankety Motocykl roku 2025, a titul tak zůstal v rodině BMW GS. Klíčovými prvky tohoto modelu jsou 30litrová nádrž, díky které dojede až 600 km, či absolutní novinka od BMW, automatický asistent řazení dodávaný jako volitelná výbava. BMW R 1300 GS Adventure zaujme také mnoha možnostmi upevnění nákladu či pestrou základní a doplňkovou výbavou.
| BMW
Společný podnik přichází do druhé dekády: Shell a BMW M Motorsport obnovují a rozšiřují partnerství.

Společný podnik přichází do druhé dekády: Shell a BMW M Motorsport obnovují a rozšiřují partnerství.

Mnichov. Shell a BMW M Motorsport jsou partnery již od sezóny 2015 a společně oslavily mnoho úspěchů. Nyní spolupráce vstupuje do nového desetiletí prodloužením, a zároveň rozšířením jejich společné smlouvy. Shell je totiž nejen Prémiovým technologickým a inovačním partnerem, ale nově také Energetickým partnerem BMW M Motorsport. Jejich partnerství je viditelné po celém světě v největších závodních sériích, včetně FIA World Endurance Championship (FIA WEC) a IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC). Vzájemná spolupráce daleko přesahuje jen závodní akce.
| BMW
Dealerem roku BMW Motorrad Česká republika se v roce 2024 stalo Motocentrum BARTH v Pardubicích.

Dealerem roku BMW Motorrad Česká republika se v roce 2024 stalo Motocentrum BARTH v Pardubicích.

Praha. BMW Motorrad Česká republika již dlouhá léta buduje svou síť Autorizovaných dealerů, se kterými spolupracuje na vytváření nejlepších služeb a zážitků pro své zákazníky. Právě na základě této spolupráce se každým rokem vyhlašují nejlepší dealeři z této sítě.
| BMW
BMW Motorrad na výstavě Motocykl 2025 s exkluzivními novinkami.

BMW Motorrad na výstavě Motocykl 2025 s exkluzivními novinkami.

Praha. Dnes odstartoval další ročník výstavy Motocykl v pražském PVA Expo Letňany. BMW Motorrad na ploše větší než 450 m2představilo 27 motocyklů. Největším tahákem se staly tři motocykly, které jsou k vidění v České republice poprvé. Pro fanoušky kultu GS je nejatraktivnějším kouskem Concept F 450 GS, který byl odhalen na konci minulého roku. Vystavený exponát je jediný vyrobený kus na světě a v České republice bude k vidění pouze po dobu trvání výstavy. Dalším exkluzivním exponátem je limitovaná edice M 1000 RR Toprak Edition, která byla vyrobená k oslavě titulu Topraka Razgatlioglu ve Světovém šampionátu superbiků 2024. Vystavený motocykl je jedním z 54 vyrobených kusů. BMW Motorrad Česká republika také poprvé představilo další přestavbu z dílny FSB Motor Works Brno. Tentokrát vychází z modelu R 12 a je postavená jako klasický americký „club style“, který zachovává tradici německého inženýrství a sloganu „Berlin built“.
| BMW
Vítězi EY Podnikatel roku se stali Milan Kratina a Zdeněk Šoustal ze společnosti Accolade. BMW bylo opět partnerem.

Vítězi EY Podnikatel roku se stali Milan Kratina a Zdeněk Šoustal ze společnosti Accolade. BMW bylo opět partnerem.

Praha. BMW Group Česká republika i v letošním roce podporuje prestižní podnikatelskou soutěž EY Podnikatel roku 2024. Stejně jako v minulém ročníku se stala Oficiálním vozem soutěže, která oceňuje výjimečné osobnosti domácí podnikatelské scény.
| BMW
Opět nejvyšší hodnocení Euro NCAP: 5 hvězdiček pro elektrické MINI Cooper.

Opět nejvyšší hodnocení Euro NCAP: 5 hvězdiček pro elektrické MINI Cooper.

Mnichov. Cílem testů Euro NCAP je neustálé zvyšování bezpečnosti automobilů. Jak cestující ve vozidle, tak ostatní účastníci silničního provozu by měli být vystaveni stále nižšímu riziku zranění. Dlouhodobým záměrem je „Vize nula“, tedy nulový počet smrtelných dopravních nehod v Evropě. V souladu s tím se kritéria bezpečnostních testů rok od roku zpřísňují. Náročnější jsou také kritéria pro ochranu chodců a cyklistů a rozšířily se testovací scénáře pro pasivní i aktivní bezpečnost.
| BMW